Kattengevecht

07-10-2012 18:20 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze kat gaat als we thuis zijn altijd even een ommetje maken buiten. Nu is er in de buurt een andere kat, die alle andere katten terroriseert. Gevolg: de dierenarts doet goede zaken met al die katten die door dit exemplaar te grazen worden genomen. Zojuist was de onze weer aan de beurt, zijn poot bloedt. Nadat ik afgelopen maandag ook al bij de dierenarts heb gezeten voor een bloedend oor. De "bad guy" is overigens naar mensen toe ook niet te hanteren, haalt uit naar je benen als je langsloopt en loopt huizen binnen waar hij vervolgens weer uitgezet wordt, maar hij heeft al eens een kind te grazen genomen in haar oog. Het is al zo erg dat buurtgenoten met veel dieren hopen dat het beest verhuist.

Wat moeten we hier nou mee? Ik weet dat het beest een tijdje kalmerende pilletjes heeft gekregen en dat leek te werken, maar de dierenarts zei dat hij baasje en het beest al een jaar niet in zijn praktijk had gezien.

Kijk, als ik mijn kat binnen moet gaan houden om ervoor te zorgen dat hij niet keer op keer in elkaar geslagen wordt, dan moet dat maar, maar eigenlijk is dat natuurlijk raar. De rest van de buurt moet dat dan dus ook doen. Voor 1 terror kat...

We kennen de baas van de kat overigens niet.
@ Vilma: ja, hij is 8 jaar geleden gecastreerd. Maar een onzekere kat, niet dominant.

@ littleangel: dat zou kunnen ja. Het schijnt dat hij ooit uit Turkije gehaald is. Misschien was het een zwerver en heeft hij nare ervaringen gehad waardoor hij vals naar mens en dier is geworden? Ik heb er geen verstand van dus kan er eigenlijk niks over zeggen. Behalve dat het echt een onhandelbaar beest is (zijn baasje heeft zelf nota bene gezegd dat je hem een schop moet geven als hij doorslaat...tja)

Ik ga uitzoeken wie de eigenaar is, om te kijken of hij weer aan de medicijnen kan. De mijne is inmiddels van zolder gekomen en ligt nu diep te slapen op de bank.
quote:monty25 schreef op 07 oktober 2012 @ 20:20:

Nee precies, dat bedoelde ik ook. Het verhaal over die Jack Russell. Kutkat of niet, dat gaat veel en veel te ver!

Het waren niet eens kutkatten. Het was gewoon een kwestie van een hekel aan katten hebben.

het zou jóuw kat maar zijn die gevangen wordt en zo opgesloten wordt....

Een nachtmerrie.
quote:iris1969 schreef op 07 oktober 2012 @ 21:14:

Even offtopic @ Iones: Jammer dat je zo agressief op katten als deze reageert, want je bent altijd zo liefdevol over honden en paarden. Ook dit beest verdient een fijn leven toch? En dat kan best met de juiste medicatie of een andere vreedzame oplossing.

Een hond die agressief is en die andere honden aanvalt mag van mij ook niet meer los.

En als die een van mijn honden aanvalt, ben ik ook niet lief!

Wat dat betreft is mijn houding niet anders dan bij katten.

En wat ik zo raar vind, is dat mensen het normaal vinden als katten met elkaar vechten en elkaar verwonden. Wat is dat nou voor onverschillige mentaliteit?

Die lui vind je ook onder hondeneigenaren. Maar wel toevallig van díe hondeneigenaren waarvan de hond de bijter is, en niet de gebeten hond. Klootzakken zijn dat. Je moet dit gewoon niet willen, dat honden elkaar onderling verwonden.

Je bent dan maar een enkele stap verwijderd van hondengevechten. En dat is bij katten heus niet anders.
@ Iones, honden die met elkaar vechten vind ik van een ander kaliber. Niet onbelangrijk te noemen zijn de grote verschillen in de maten van honden en sterkte en waar ze voor gefokt zijn. Een Pekinees moet niet gaan vechten met een Ierse Wolfshond etc.

Ik heb nog nooit gehoord van katten die elkaar doodbijten.

Misschien dat het wel eens gebeurt, maar ik ken deze gevallen alleen van katers die kittens doodbijten.
Heb niet alle reacties gelezen:

Hmm... vervang kat door hond en je hebt hier een rel. Sorry, ik vind het niet normaal dat een kat een kind aanvalt of alle andere katten in de buurt terroriseert. Nu krijg je hier reacties van "het is de natuur".

Maar goed. Ik zou de eigenaren aanspreken en eventueel de kosten verhalen die gemaakt zijn bij de dierenarts. Ik wens je succes.
quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 21:47:

@ Iones, honden die met elkaar vechten vind ik van een ander kaliber. Niet onbelangrijk te noemen zijn de grote verschillen in de maten van honden en sterkte en waar ze voor gefokt zijn. Een Pekinees moet niet gaan vechten met een Ierse Wolfshond etc.

Misschien dat het wel eens gebeurt, maar ik ken deze gevallen alleen van katers die kittens doodbijten.

Het is lang niet in elk hondengevecht (en ik heb het niet over georganiseerde gevechten maar over honden die elkaar tegen komen bij uitlaten) dat honden elkaar echt verwonden. Maar als jouw hond degene is die gebeten wordt, dan vind je dat heel erg. Dat wil je gewoon niet.

Dus waarom wordt dat bij katten wel normaal gevonden?

Als er sprake is van een gevecht tussen 2 dieren, is er bij gevolg sprake van stress en pijn. Dat moet je niet willen.
het is alleen wel zo dat de natuur van een kat dag en nacht verschild met die van een hond.

Een kat is niks op te leggen en leeft naar mijn wete niet in troepen met een leider.

Een hond is een roedeldier en heeft ALS het goed is een alfaleider in de zin van zijn baas. Als die leiderschap/opvoeding/mate van controle niet goed is, valt de hond uit balans en valt aan. Ja de aanval van de hond wijd ik aan het niet onder controlle hebben van je hond. Opvoeding.

Een kat is niet als dusdanig op te voeden, ja je kan hem wat dingen leren. Mijne (die naar de boerderij is) luisterde beter als de gemiddelde (onopgevoede) hond hier in de buurt. Maar ja, ze blijft een kat en eigenzinnig, daar leg je geen wil op..daarom kon ik dr ook niet stoppen in een gevecht of in ongewenst gedrag. Wil ze niet, doet ze niet.

misschien dat dat de strijd tussen hond en kat is oplost? Het zijn namelijk 2 VERSCHILLENDE wezens met een EIGEN instinct/levenswijze
Het gaat mij absoluut niet om gemaakte kosten oid, het gaat mij erom dat het gewoon wat rustiger wordt, en dat niemand bang hoeft te zijn voor deze kat en hoe je je eigen dier weer aan zal treffen. Dat het stress en pijn oplevert is een feit. En ik heb ook het beste met die kat voor, wil niet dat hij zsm dood is, maar dat ook hij gewoon relaxed een rondje kan lopen zonder een waas voor zijn ogen te krijgen bij alles wat beweegt. En dat is op deze manier onmogelijk (want als ik mijn kat binnenhou is het wel een andere die de straat door gemept wordt, en dat vind ik net zo goed een naar gezicht en geluid).
@Iones, omdat het bij katers een teritoriumdrang is en omdat deze dieren doorgaans buiten rond sluipen wordt dat natuurlijker gevonden, net zoals de eksters in je achtertuin die aan het bakkeleien gaan.

Honden die gaan vechten in een gebied waar je de hond mag loslaten, dat risico neem je dan (ik dus niet want mijn hond is geen partij voor geen enkele hond).

Maar de hond waar ik , zeg maar,mee ben opgegroeid vocht ook zodra zij haar kans zag. Inderdaad niet leuk maar ik kan me niet herinneren dat mijn ouders daar veel ophef over maakten.

edit; voordat er gedacht wordt dat mijn ouders tokkies waren, onze weledele jachthond werd wel in haar nekvel gegrepen en direkt aangelijnd
quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 21:47:

Doodbijten nee, maar ze kunnen na een heftig gevecht met een veel sterkere kat zeker wel aan hun verwondingen bezwijken. En dan nog maar te zwijgen over de schade die katten ondervinden van het blootstaan aan chronische stress (zowel de vechtjas als de doodsbange slachtoffers).

Ik zou "de natuur" dan ook zeker niet z'n gang laten gaan zoals hier door sommigen wordt geopperd.
Iones,

ik denk dat het ook wel heeft te maken met het type huisdier. Van een hond verwacht je niet dat je deze lekker los kunt laten in een woonwijk en dat hij/zij om 17.00 zich weer bij de achterdeur meldt. Van een kat wel (tenzij je in een drukke buurt woont waarin het veiliger is voor het dier om het aan te wennen een binnenkat te zijn).

Zo verwacht ik van mede hondeneigenaren dat zij het dier aanlijnen (of vasthouden aan de halsband) in de straat. Van mijn buren met kat verwacht ik dit niet (nu is dat ook gewoon een gezelschapsdier dat hier af en toe komt buurten zonder agressief gedrag).

Verder: als de DA de kat al een jaar niet meer heeft gezien, kan ook betekenen dat ze gewoon een andere praktijk bezoeken.
Iris, waar merk je eigenlijk aan dat een kat echt stress heeft? Ik zie wel aan hem dat hij na zo'n gevecht totaal overstuur is en dat duurt een paar uur voordat hij weer rustig naar beneden komt, maar chronische stress, waar merk je dat aan?
quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 22:05:

@Iones, omdat het bij katers een teritoriumdrang is en omdat deze dieren doorgaans buiten rond sluipen wordt dat natuurlijker gevonden, net zoals de eksters in je achtertuin die aan het bakkeleien gaan.Je kunt ook de natuur bij honden z'n gang laten gaan, maar dat moet je niet willen. En bij katten ook niet. Bij honden is ook sprake van territorium gedrag. Dat hebben bijna alle dieren.quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 22:05:

Honden die gaan vechten in een gebied waar je de hond mag loslaten, dat risico neem je dan (ik dus niet want mijn hond is geen partij voor geen enkele hond).Dat risico zou je niet moeten nemen vind ik. Honden die met andere honden vechten moeten gewoon aan de lijn.quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 22:05:

Maar de hond waar ik , zeg maar,mee ben opgegroeid vocht ook zodra zij haar kans zag. Inderdaad niet leuk maar ik kan me niet herinneren dat mijn ouders daar veel ophef over maakten.

Een hond die dus aan de lijn hoort, ook in losloopgebied.

quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 22:05:

edit; voordat er gedacht wordt dat mijn ouders tokkies waren, onze weledele jachthond werd wel in haar nekvel gegrepen en direkt aangelijnd

Het feit dat jouw ouders daar ophef over maakte, wijst al op hun verantwoordelijkheidsgevoel. Zij begrepen het.

En zo zouden kattenhouders dat ook moeten doen.
quote:little_angel89 schreef op 07 oktober 2012 @ 22:05:

het is alleen wel zo dat de natuur van een kat dag en nacht verschild met die van een hond.

Een kat is niks op te leggen en leeft naar mijn wete niet in troepen met een leider.

Een hond is een roedeldier en heeft ALS het goed is een alfaleider in de zin van zijn baas. Als die leiderschap/opvoeding/mate van controle niet goed is, valt de hond uit balans en valt aan. Ja de aanval van de hond wijd ik aan het niet onder controlle hebben van je hond. Opvoeding.

Een kat is niet als dusdanig op te voeden, ja je kan hem wat dingen leren. Mijne (die naar de boerderij is) luisterde beter als de gemiddelde (onopgevoede) hond hier in de buurt. Maar ja, ze blijft een kat en eigenzinnig, daar leg je geen wil op..daarom kon ik dr ook niet stoppen in een gevecht of in ongewenst gedrag. Wil ze niet, doet ze niet.

misschien dat dat de strijd tussen hond en kat is oplost? Het zijn namelijk 2 VERSCHILLENDE wezens met een EIGEN instinct/levenswijze

Vind het een bullshit.

Al zijn katten en honden verschillend, beiden ervaren een gevecht als stressvol en pijnlijk.

Daarnaast kunnen beiden het gebied van andere mensen of dieren betreden wat negatieve gevolgen kan hebben en blijft de eigenaar daarvoor aansprakelijk.
@Iones, maar onze kat was dus ook al niet voor de poes

Maar even terug naar onze heftige teef, dat was in de jaren 70 en toen waren de regels volgens mij nog niet zo scherp. Ik meen mijn zelfs nog te herinneren dat kleine hondjes zoals Dwerg Pinchertjes (mini-hertjes) met een penning aan het halsbandje los rond liepen. Dat mocht toen nog, als het maar te zien was dat ze waren ingeënt.

Gek eigenlijk.
quote:lemoos schreef op 07 oktober 2012 @ 22:09:

Iones,

ik denk dat het ook wel heeft te maken met het type huisdier. Van een hond verwacht je niet dat je deze lekker los kunt laten in een woonwijk en dat hij/zij om 17.00 zich weer bij de achterdeur meldt. Van een kat wel (tenzij je in een drukke buurt woont waarin het veiliger is voor het dier om het aan te wennen een binnenkat te zijn).

Zo verwacht ik van mede hondeneigenaren dat zij het dier aanlijnen (of vasthouden aan de halsband) in de straat. Van mijn buren met kat verwacht ik dit niet (nu is dat ook gewoon een gezelschapsdier dat hier af en toe komt buurten zonder agressief gedrag).

Verder: als de DA de kat al een jaar niet meer heeft gezien, kan ook betekenen dat ze gewoon een andere praktijk bezoeken.

Ook honden kunnen zichzelf bij de deur melden, net als katten. maar van honden wordt niet geduld dat ze anderen lastig vallen en van katten wel. Dat is het enige verschil. Het verschil zit hem in hoe mensen er in staan bij het ene of het andere dier, en niet in de dieren zelf.

En het feit dat katten zich te vaak NIET bij de deur melden, bewijst wel uit de vele topics op dit forum van verdwenen katten. De maatschappij is te vol, te vol gebouwd met te beperkte eigen ruimte voor mensen. En daardoor niet geschikt om je dieren overal aan te laten sjouwen.

het wordt pas een ander verhaal als je op het platteland leeft.
quote:monty25 schreef op 07 oktober 2012 @ 22:12:

Iris, waar merk je eigenlijk aan dat een kat echt stress heeft? Ik zie wel aan hem dat hij na zo'n gevecht totaal overstuur is en dat duurt een paar uur voordat hij weer rustig naar beneden komt, maar chronische stress, waar merk je dat aan?

Bij chronische stress merk je een gedragsverandering, zoals opeens veel meer slapen of juist bijna niet slapen en onrustig in het rond lopen, veel naar het raam lopen om op de uitkijk te staan, in huis plassen, veel onnodig gapen of langs de lippen likken, niet meer uitgebeid van het aaien genieten, veel met de staart zwiepen, minder eten (en dus dunner worden), veel likken (en dus kaal worden) of juist hun vacht verwaarlozen zodat deze mottig wordt enz.

Ze kunnen 1 of meer van deze kenmerken gaan vertonen, maar er kunnen ook andere dingen zijn die ze opeens anders gaan doen, waardoor je merkt dat ze niet lekker in hun vel zitten.
quote:iones schreef op 07 oktober 2012 @ 22:20:

[...]

Vind het een bullshit.

Al zijn katten en honden verschillend, beiden ervaren een gevecht als stressvol en pijnlijk.

Daarnaast kunnen beiden het gebied van andere mensen of dieren betreden wat negatieve gevolgen kan hebben en blijft de eigenaar daarvoor aansprakelijk.

Hoooo... ik praat het niet goed he. Alleen het verschil tussen kat en hond is gewoon wel enorm groot. Zie ze liever ook niet vechten. Maar het gebeurd. Als er een oplossing komt, graag.

Het ging mij even om de opmerkingen en de vergelijkingen die gemaakt worden tussen een vechtende hond en een vechtende kat. Daarom mijn uitleg, niet omdat ik het goed vind wat er gebeurd.

Bijzonder vervelend als je kat gewond thuis komt, maar hoort er bij... risico zullen we maar zeggen. Heb ze ook kreupel gehad en met abseccen.
quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 22:22:

@Iones, maar onze kat was dus ook al niet voor de poes

Maar even terug naar onze heftige teef, dat was in de jaren 70 en toen waren de regels volgens mij nog niet zo scherp. Ik meen mijn zelfs nog te herinneren dat kleine hondjes zoals Dwerg Pinchertjes (mini-hertjes) met een penning aan het halsbandje los rond liepen. Dat mocht toen nog, als het maar te zien was dat ze waren ingeënt.

Gek eigenlijk.

In de jaren 70 mochten honden nog los en werd er nog niet zo geklaagd over hondenpoep. In de jaren 70 was er veel minder verkeer dan nu, stapten mensen nog met drank op in de auto terwijl ze hun kinderen bij zich hadden, werd er overal bij alles en iedereen gerookt. een land met 14 miljoen mensen tegenover bijna 17 miljoen mensen met de bebouwing en wegen navenant.

HOe meer zielen hoe minder ruimte, hoe minder tolerantie.
quote:little_angel89 schreef op 07 oktober 2012 @ 22:24:

[...]

Hoooo... ik praat het niet goed he. Alleen het verschil tussen kat en hond is gewoon wel enorm groot. Zie ze liever ook niet vechten. Maar het gebeurd. Als er een oplossing komt, graag.

Die zou vanzelf volgen als kattenhouders hun katten op hun eigen grond zouden houden. MAar ze nemen die verantwoordelijkheid niet.

[...]

Bijzonder vervelend als je kat gewond thuis komt, maar hoort er bij... risico zullen we maar zeggen. Heb ze ook kreupel gehad en met abseccen.

Ik vind dus niet dat het erbij hoort.

Ik vind het ook niet erbij horen als mijn paard andere paarden verwondt, of vice versa, of als mijn honden andere honden verwonden, of andersom.
Dank je. Ik geloof dat dat wel meevalt. Hij eet goed (houdt nogal van eten), ligt uitgebreid op zijn rug om geaaid en geborsteld te worden, likt of gaapt niet meer dan normaal en doet zijn plas en poep op de bak. Maar als er buiten iets gaande is tussen de agressieve kat en een ander en hij is binnen, dan is ie in alle staten. Rondrennen, in de vensterbank zitten met zwiepende staart, onrustig. Maar dat zal misschien normaal zijn.
quote:monty25 schreef op 07 oktober 2012 @ 22:27:

Dank je. Ik geloof dat dat wel meevalt. Hij eet goed (houdt nogal van eten), ligt uitgebreid op zijn rug om geaaid en geborsteld te worden, likt of gaapt niet meer dan normaal en doet zijn plas en poep op de bak. Maar als er buiten iets gaande is tussen de agressieve kat en een ander en hij is binnen, dan is ie in alle staten. Rondrennen, in de vensterbank zitten met zwiepende staart, onrustig. Maar dat zal misschien normaal zijn.

Nee dat is dus een teken van (chronische) stress. Bovendien is het ook niet goed dat hij steeds zo overstuur raakt als hij buiten is geweest want zoiets werkt cumulatief.

Even je raam aftapen met doorzichtig plastic dus, zodat hij de andere katten niet ziet en hem binnen houden als hij echt steeds zo overstuur is.

Kun je je tuin niet voor hem afzetten?

[...]

Bijzonder vervelend als je kat gewond thuis komt, maar hoort er bij... risico zullen we maar zeggen. Heb ze ook kreupel gehad en met abseccen.Dat vind ik dus niet, want heel veel katten gaan van dit soort stress in huis plassen en dan ben je nog verder van huis. (Naast de dure DA-rekeningen van al die verwondingen.)
quote:iones schreef op 07 oktober 2012 @ 22:27:

[...]

Ik vind dus niet dat het erbij hoort.

Ik vind het ook niet erbij horen als mijn paard andere paarden verwondt, of vice versa, of als mijn honden andere honden verwonden, of andersom.

Gooi ze los in een kudde en je loopt risico. Jouw paard die de weide in gaat met de rest loopt ook risico op een trap. Net als dat de rest risico loopt een trap te krijgen. Het hoort niet, het gebeurd.

Een hond hoort ook niet aan te vallen, maar is de hond onstabiel dan is het risico hoger, zeker als hij los loopt en de eigenaar geen macht heeft over het beest.

Katten mogen los lopen en vaak gaat dat goed. Laat je ze los lopen, dan heb je risico, simpel zat.

Nogmaals je wilt het niet, het gebeurd. Het liefst zie je heft anders, maar het gebeurd.

En honden en katten zijn van nature nou eenmaal heel erg verschillend van elkaar.

Mijn kat aan de riem werd trouwens uitgelachen. Maar heb dr op die manier de buurt leren kennen en wat opvoeding bij weten te brengen.
Het feit dat katten alles mogen omdat het katten zijn is en blijft gewoon een kutsmoes. Sorry.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven