Kattenluik in slaapkamerdeur

15-06-2020 08:55 16 berichten
Ik was eigenlijk op zoek naar het kattenkletsyopic, maar deze kon ik niet vinden. Dan stel ik mijn vraag toch maar zo.

Wij slapen sinds kort op zolder en de katten waren al gewend op bed te kunnen liggen. Maar we kunnen de deur niet openhouden, omdat de warmte enorm opstijgt in huis. Nu wil ik dus een kattenluik zetten in de slaapkamerdeur.

Maar welk kattenluik moet ik hebben? De meeste zijn te diep (buitendeur). En het liefst zonder magneet, zodat ik 's nachts geen *kadoeng kadoeng* hoor als ze er doorheen gaan.

Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan, welk kattenluik raden jullie aan?
Moet het dan wel een luik worden, of gewoon een gat?
Alle reacties Link kopieren
Moet het echt een luik zijn? Anders een vierkant gat zagen en dat netjes met latjes af werken?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik zat dus wel te denken aan een luik, om het netjes af te werken. En omdat het wel iets van warmte tegenhoudt.

Een gat is ook wel netjes af te werken, met latjes inderdaad, goed idee! , maar het blijft wel een gat in de deur. Dus dat kan altijd nog als ik niks kan vinden.
Wij hebben een kattenluikje in de deur tussen de keuken en de bijkeuken, ze bestaan dus wel. Maar die zit er al 7 jaar in en er staat geen merk op, helaas.
Overigens zit er geen magneet op, maar hij maakt alsnog flink herrie als er een kat doorheen gaat.
The owls are not what they seem
Hoezo stijgt de warmte op?

Hier op zolder wordt het warm doordat de zijn de hele dag op het dak staat. Dat wordt met een dichte deur niet minder.

Of is het in de winter op zolder ook het warmst?
De zolder is nu eenmaal warm daar maakt een dichte deur niet veel verschil in.
Ik zou deur juist open laten en ramen op andere verdieping open zetten zo dat het door kan tochten.
Wij hebben geen deur voor de trap. Deze komt uit in de woonkamer, heel mooi, maar niet echt praktisch met warmte en klimaat in huis. Dus vandaar dat in zowel winter als zomer de zolder het warmste is. We hebben beneden vloerverwarming, die je dus snachts ook niet uitzet. Vandaar dat het snachts, ook in de winter, allemaal opstijgt.
Muurbloempje92 schreef:
15-06-2020 09:01
Ik zat dus wel te denken aan een luik, om het netjes af te werken. En omdat het wel iets van warmte tegenhoudt.

Een gat is ook wel netjes af te werken, met latjes inderdaad, goed idee! , maar het blijft wel een gat in de deur. Dus dat kan altijd nog als ik niks kan vinden.
Ik vroeg me eigenlijk af hoeveel warmte zo’n klein gat door zou laten (ervan uitgaande dat je huis/tuin/keukenkatten hebt en geen Bengaalse tijgers 😉). Dat je niet de hele deur een stuk open wilt hebben snap ik, maar of dat ene gaatje nou het verschil maakt?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
dan maak je toch een soort gordijntje voor het gat in de deur ? Of je hangt beneden in het trapgat een gordijn die je 's avonds dicht kan maken
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... den/627472

Deze kan in deuren tot max 5cm dikte.

De wat slechtere reviews gaan over het slotje wat niet geheel naar behoren werkt. Dat lijkt mij geen punt bij jullie.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Er zijn wel binnendeur luikjes hoor.

https://petsplace.nl/petsafe-dierenluik ... E#301=9279
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Of je zet de deur op een kier met een haakje of een kierstandhouder.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Je zou ook nog een stuk stevig tafelzeil (maar dan dikker) of rubber aan een strip kunnen maken dat ze bij kasten en lichte deuren wel eens gebruiken om te bevestigen (kom even niet op de naam).

Edit: pianoscharnier.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Gewoon een bedje maken voor de katten op de plek waar jullie eerst sliepen.
Die magneetsluiting kun je er gewoon afhalen natuurlijk :) . Zo ongeveer elk luikje is geschikt hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven