Kattenvraagje ;-)

24-07-2011 13:08 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies,

Sinds gistermiddag heb ik mijn eerste kat! Een driejarige poes uit het asiel. Het was een 'instant love', ik was meteen verkocht dus heb ik haar meegenomen. Maar omdat ik totaal geen ervaring heb met katten even een klein vraagje...

Sinds gister heeft ze iig een paar keer wat gegeten. Ik weet niet zeker of ze ook gedronken heeft, ik heb het niet gezien, ik had een vrij groot bakje water voor haar neergezet maar ik kan me niet zo goed meer herinneren hoe vol dat gister zat. Het staat er duidelijk zichtbaar dus ze kan het niet gemist hebben.

Nu staat er ook een kattenbak. Ik zie daar wel afdrukken van kattenpootjes in staat, maar weet niet zeker of ze al geplast heeft en ze heeft iig ook nog niet gepoept. Ze gedraagt zich verder nogmaal (wel wat bang natuurlijk, ze moet nog erg wennen, maar verder geen tekenen dat ze ziek is of pijn heeft, ze zoekt aandacht en knuffels). Naar omstandigheden doet ze het volgens mij prima, en vermoed ik dat ze gewoon nog een beetje te bang is. Wanneer moet ik me zorgen maken over het nog niet poepen?
Voor wie nog meeleest, terwijl ik net zat te koken is Lizzy er eens even goed voor gaan zitten hoor, op die kattenbak!!! Ze heeft de schade van 2 dagen ingehaald :-). Dat is dus helemaal goed nu!!
Fijn en nu ben jij natuurlijk aan het glimmen als een trotse mamma
Zoiets ja :-)
-
Is inderdaad niet het leukste! Maar we werken ons er snel doorheen en dan valt het mee. Ze heeft nu nog een open bak dus dan ruik je het meteen als er actie heeft plaatsgevonden . Maar vanaf eind deze week wil ik proberen de deksel (eerst zonder deurtje) erop te zetten, zodat de geur misschien iets minder wordt.

Ik heb vandaag een krabpaal voor haar gekocht en ze begreep meteen wat de bedoeling was! Kijken of dat de nageltjes iets minder venijnig maakt.

We zijn nog volop bezig met het maken van contact enzo...
Die kap mag je zo langzamerhand al gaan proberen, maar wees voorzichtig met het deurtje. Heel veel katten willen dat niet, want ze voelen zich opgesloten en de geur blijft te lang in de bak hangen. Resultaat: naast de bak plassen.
Thax Iris, dat vertelde de medewerkster bij het asiel ook al. Die had het deurtje er ook alvast maar voor me uitgehaald. Eerst maar zonder deurtje proberen dus.
Ze klinkt als een leuke poes! Volgens mij komt het helemaal goed tussen jullie.

Die nagels zou ik nog even aankijken want ik denk dat als ze de paal goed gebruikt ze de nagels wel genoeg afstompt om niet meer overal in te hangen. Vaak krijgen ze er zelf ook wel een soort handigheid in.

Ik had een poes met heupdysplasie en die liep voornamelijk op haar voorpoten waardoor haar achterpoten ook lange nagels hadden en ze tikte op de vloer. Maar na 1 keer ergens vast gezeten te hebben had ze wel door dat ze daar op moest letten. Heb haar nagels dus nooit hoeven knippen.

Je kunt ook een fleecedeken op die bank leggen als je weg bent. Dat vinden ze fijn om op te liggen dus dan komt ze ook niet vast te zitten.

Mijn katten zijn zelfs in de zomer fleece verslaafd

3,50 bij de Blokker geloof ik
Thanx Lirio! Ik had zelf ook al bedacht dat ik de krabpaal eerst een kans wilde geven. Ze heeft een hele tijd alleen maar in een hokje gezeten dus dan zijn de nagels natuurlijk lekker gaan groeien zonder af te slijten. Eerst maar even kijken hoe het hier gaat. Ik probeer haar wel nu consequent van de deurmat af te halen en naar de krabpaal te brengen, om haar meteen te laten zien dat dat de plaats is voor de manicure

Het wennen gaat heel goed ondertussen! Ze ligt nu voor het eerst te sluimeren op de rand van de bank. Daarnet hebben we gezellig samen een rondje om de eettafel gelopen. Dat was heel schattig....
Ladies!

Ik up mijn eigen topic van een paar weken geleden nog maar eventjes met een vraagje over de kat die ik nu bijna 3 weken in huis heb... Alles gaat eigenlijk heel goed, ze voelt zich thuis en vindt mij volgens mij ook nog aardig . Eten, plassen, poepen, alles wel.

Op een dingetje na: de nachten. Wellicht hebben jullie nog goede tips.

Ik begrijp dat katten eigenlijk nachtdieren zijn, maar het wordt me een beetje heftig nu . Ik woon in een appartement. S nachts mag ze op de logeerkamer, de (vrij grote) hal en de keuken. Mijn slaapkamer (waar ze dus niet heenmag) ligt ook aan die hal en op dit moment is het zo dat ze daar bijna elke nacht meerdere keren hard jankend voor mijn deur zit te posten.

Eerst dacht ik dat het beter was om daar geen aandacht aan te besteden, in de hoop dat het vanzelf minder zou worden, maar drie weken later wordt het alleen maar erger lijkt het. Het nare is ook dat in mijn slaapkamerdeur een grote ruit zit, waardoor ze me in bed kan zien liggen. Daardoor voelt ze zich blijkbaar erg buitengesloten. Hoe dan ook, als ik ook maar iets beweeg in bed denkt ze dat ik wakker word en wordt het miauwen alleen maar erger. Ik heb al overwogen om dan maar plakplastic op de ruit te plakken, maar ik twijfel of dat zin heeft. Ze weet immers dat ik achter die deur zit.

Het is ook lastig als ik s nachts naar de wc moet. Als ik maar een stap buiten mijn kamer zet, hangt ze aan mijn been met kopjes en laat ze me niet meer los. Heel lief natuurlijk, maar niet echt handig.

Ze wordt er inmiddels ook een beetje rebels van. Zo heeft ze vannacht ook op het aanrecht zitten spoken (er lagen dingen op de keukenvloer die daar echt niet zomaar beland zijn ), dat doet ze tot nu toe nooit als ik erbij ben. (Was ook wel weer een les voor mij hoor, aanrecht moet dus echt leeg zijn en blijven).

Is dit net als met kinderen een uitprobeerfase? Ik twijfel of ik haar dus s nachts die aandacht moet geven of juist niet, zeker nu ze stoute dingen gaat doen als ze die aandacht niet krijgt. Dat ik af en toe door wat miauwen een keertje wakker word, vind ik niet zo erg. Maar zoals het nu gaat, lijkt me iig niet goed. Zij kan nu de hele dag liggen pitten, maar ja, ik moet gewoon werken natuurlijk . Tips anyone?
Nee dit is geen uitprobeerfase, maar ze is gewoon heel duidelijk: ze wil bij je zijn. Waarschijnlijk is ze dat in het verleden zo gewend geweest.

Nu kun je 2 dingen doen: of je blijft het negeren (en dan wordt het inderdaad eerst erger voordat het uiteindelijk stopt omdat ze de moed opgeeft) of je besluit dat je een kat op bed gewoon heel gezellig vindt en je laat haar binnen. Ik raad je het laatste aan .
Hahaha dank je Iris. Eigenlijk had ik voor mezelf besloten dat ik dat toch een stap te ver vond, met alle haren in bed enzo. Tegelijkertijd snap ik ook wel dat ze zich nu buitengesloten voelt. Ze ziet me nota bene in bed liggen maar ze mag er niet bij. S ochtends zit ze ook recht voor de deur op me te wachten. Wat betreft aandacht opeisen: she doesn't take no for an answer
Haren IN bed valt wel mee hoor, leg gewoon een dekentje neer en dan kan ze daar op liggen.

Maar als je het echt niet wilt wordt het negeren, negeren, negeren (en plakplastic).
Ben het helemaal met Iris eens. Als je niet wilt dat ze in de slaapkamer komt dan negeren en volhouden. En zeker niet 's nachts aandacht geven want als je dat een keer doet kun je opnieuw beginnen.

Ik zou persoonlijk ervoor kiezen de kat wel binnen te laten want ik vind het gezellig. Ik heb er 4 dus bij mij is het een drukke boel.
Zorg dat ie niet te harig is voor je bed: ik borstel m'n kat regelmatig en neem hem dan af met natte doek.
Ik heb ook een kat en woon in een klein appartementje (40 m2) met 1 slaapkamer. Eerst hielden we daar 's nachts de deur van dicht, het heeft een hele tijd geduurd voordat kat niet meer aan de deur krabde.. Helaas hebben wij geen ramen in de slaapkamer en dus zijn we er na een tijdje aan gaan werken om de deur open te houden, zonder dat kat op het bed springt. Het heeft wat geduld gekost maar nu gaat hij eigenlijk prima. Hij mag dus in de slaapkamer maar niet op bed (overdag ligt er een kleed op bed en mag hij er wel op, maar hij snapt nu dat zodra er iemand in bed ligt, hij er niet op mag. Dit i.v.m. mijn lichte allergie voor haren) en dit gaat goed. Soms gaat hij wel eens op de vloer liggen maar hij kiest er eigenlijk bijna altijd voor om in de woonkamer in zijn mandje te liggen.

Ik denk dus dat je geduld moet hebben, en dat het best aan te leren is dat je poes wel in de slaapkamer mag, maar niet in je bed. Dan kan ze toch bij je zijn
Haha, herkenbaar.

Nadelen van kat in je slaapkamer:

- keer vaker je bed verschonen

- en als je een ahum een loge hebt zeg maar, dan moet je tegen kijkende kat kunnen, of de kat er dan alsnog uitzetten en hopen dat ie je de privacy gunt en niet voor de deur gaat zitten bleren en of bonken (wat de mijne deed!!)

Voordelen van kat in slaapkamer:

- geen zeurende kat meer aan je slaapkamer deur

- in de winter extra warmte in bed

- zo gezellig om sochtends samen wakker te worden, want katten kunnen ook zo lekker sloom en langzaam wakker worden.

- geluid van spinnende kat is heerlijk slaapverwekkend!

- katten doen ook aan uitslapen.

- ze kunnen als wekker fungeren

Nou lijkt me duidelijk toch! Gewoon lekker in de slaapkamer laten. ;)

Jaren geleden heb ik een groter dekbed moeten kopen, omdat mijn 8 kilo zware kater graag tussen mij en mijn vriend insliep, maar dan zakte hij dus helemaal weg in het dekbed met als gevolg dat wij beide niet genoeg dekens meer hadden.... heb toen maar een extra breed dekbed gekocht

Helaas is hij er nu niet meer.
Nu ik er zo over nadenk, tis dat we nu 2 honden hebben en aan een hele drukke weg wonen, maar anders...

Ik zou een slaapkamer kat kunnen nemen, maar dat ook zielig, mag ie alleen maar in de slaapkamer haha.

Nee echt, als je nog nooit katten hebt gehad, en je wilt graag een goede band met deze kat opbouwen, dan zeg ik lekker in de slaapkamer laten.
Mijn katten zijn altijd diepgelukkig als ze bij ons kunnen slapen 's nachts. Soms slepen ze wel allerlei speelgoed het bed op, waar je dan de volgende ochtend in wakker wordt. Maar 's ochtends liggen ze ook altijd zo lekker lui, uitgerekt, slaperig en wollig te zijn, dan is mijn ochtend al weer goed begonnen

Ik stofzuig het bed gewoon wat vaker, met zo'n matras-stofzuiger-extra-opzet-stuk.

Enige wat ik wel merk is dat de slaapkamer niet te friz moet zijn (kouder dan 16 a 17 graden), want dan zijn ze soms zo druk dat ik me net een trampoline voel.
Hi allen,

Dank voor al jullie adviezen! Ik ga er nog eens even goed over nadenken. Denk dat ik het nog even twee nachtjes probeer met een afgeplakt raam, kijk of dat verschil maakt. Zoniet, wellicht dat ik haar dan toch op de slaapkamer laat. Ik vind het ook zielig om haar zo beteuterd door het raam naar binnen te zien staren. Verder gaat het overigens heel goed hoor! (maar qua nachten was dit wel even een oefening voor als ik ooit nog kinderen wil )
Je zit nu op 3 weken en dat is precies het moment tussen extra hard haar inspanningen verhogen en defintief uitdoven, dus nog eventjes volhouden kan hier nét de beslissende factor zijn, maar dan is ook echt iedere vorm van aandacht verkeerd, dus ook eventjes iets tegen haar zeggen.

Sterkte, ik ben een te grote muts daarin
Hahahah Iris. Herkenbaar hoor! Ik vind het ook wel heel moeilijk. Ik dacht altijd dat ik streng doch rechtvaardig zou zijn met dit soort dingen, en nu komt toch het watje in me naar boven . (ben ik niet te hard, is het niet zielig...)

Komt ook omdat ik stiekem nog steeds heel erg verliefd op haar ben. Het is zo leuk hoe we elkaar in die drie weken langzaamaan leren kennen!!
Ja de liefde van een kat
Toen wij voor het eerst katten hadden, kittens, hebben wij ze meteen op de slaapkamer gelaten. Daar heb ik nu nog 1 kater van en nu weer kitten erbij, die slaapt dus ook weer op bed.

Wij hebben een extra lang bed omdat mijn man lang is en ze slapen dus meestal op mijn voeteneinde. Daar heb ik dus geen last van. Als ik wil dat ze op een bepaald stuk slapen werkt die fleecedeken weer heel goed. Wat je ook nog kunt doen is een mandje voor je poes naast je bed zetten waar ze dan in mag slapen.

Ik ben ook een muts hiermee hoor. Vind het zelf veel te gezellig. Ik ben een periode erg ziek geweest en toen pasten mijn katten om de beurt op me. Ging de 1 even weg kwam de ander bij me op bed liggen. Zo ontroerend.

Nog erger....de poes die nu dood is, die sliep in de winter bij mij onder de deken, met haar kop er onder uit. En keihard spinnend. Erg he. Maar ben nu blij dat ik het altijd heb toegelaten, want ze is maar 7 geworden.

Ben dus ook voor op bed....

Wel vaker je bed verschonen en je beddengoed in de droger doen, dan blijven de haren in het filter achter.

Succes!
Ik gebruik dit topic even voor mijn vraag.

Iris, ik heb je hulp nodig.

Het gaat om mijn poes van 4 jaar. Ze is eerst een binnenpoes geweest, toen verhuisde ik en kon ze naar buiten. Poes blij. Ze miauwde heel vaak dat ze naar buiten wilde, dus liet ik haar naar buiten. Was een groot bijna afgesloten terrein, met weinig katten in de buurt.

Ze heeft er een keer een aanvaring met een andere poes of kat gehad, waar ze 2 dagen "ziek" van is geweest. Ik weet niet of dit meespeelt in wat mijn vraag is.

Ik verhuisde weer en ook hier kon ze naar buiten. Maar... Er zijn hier nogal wat katten in deze buurt. Die ook in de tuin komen. Tegen iedere kat blaast en gromt ze.

En op zo'n moment zijn wij ook niet meer veilig. Ze valt ons dan ook aan, als we haar willen helpen/aanhalen. Logisch en ook geen probleem. Doen we niet meer, we wachten tot ze weer rustig is.

Maar het probleem is dat ze ons nu ook zomaar aanvalt. Of althans als wij iets moeten hebben waar ze op ligt, of waar ze vlakbij/tegenaan ligt. Het is dan klauwen en bijten geblazen. En soms zelf als ze op haar krabpaal ligt en ik haar gewoon wil aaien.

Heeft ze het hier niet naar d'r zin? Is ze niet (meer) gelukkig hier? Of wat is de reden van het zomaar aanvallen/bijten?

We wisten al wel dat we haar niet zomaar moeten aaien, maar eerst even laten ruiken (aan onze handen), dan is het "goed" en kunnen we aaien.

Maar ze is sinds een tijdje echt veel bijteriger geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven