Kattenvraagjes

23-08-2011 07:49 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn 2 katjes worden morgen gecastreerd, het is daarna ook de bedoeling dat ze (overdag) naar buiten gaan.

Mijn vraag, in hoeverre verandert een kat als die naar buiten gaat?

En wanneer weet je wat het uiteindelijke karakter van je kat is, hoelang heeft dat nodig om te ontwikkelen?

We spelen momenteel veel minder met hun dan normaal, maar ze komen nog wel veel kroelen enzo. Maar ik heb het idee dat als wij met ze spelen ze langer speels blijven en als ze naar buiten gaan dan misschien ook nog wel thuis komen spelen ipv alleen maar luieren. Of is dat niet zo?
het karakter van een kat verandert niet zo heel veel als ze ouder worden. ze worden misschien wat rustiger en iets minder speels, al zal dat laatste ook wel erg meevallen.

als een kat speels is zal dat blijven.

door het naar buiten gaan verandert er ook niet zo veel, ze zullen hooguit binnen de boel wat minder afbreken omdat ze hun energie buiten kwijt kunnen.

goed van je dat je laat castreren! je voorkomt er een hoop leed mee, dus chapeau!
Hangt van de kat af.

Ik heb er zeven, katten dus, en je kon al vrij snel zien hoe hun karakter zou zijn. Met een half jaar had ik wel een duidelijk beeld. Het héle speelse van een kitten gaat er wel af en ja hoor, ze luieren lekker als ze de hele dag buiten zijn geweest maar ik heb er een van zestien en die draaft nog iedere dag achter een balletje aan terwijl die van eenentwintig nooit gespeeld heeft, zo lang als ik 'm heb.
Dus eigenlijk blijven ze zo als ze zijn?

Ik kan me niet voorstellen dat het lieve en het aanhankelijke (op een gezonde manier) blijft. Dan zijn katten wel heel erg leuk zeg haha.

Nu heb ik nog minder begrip voor kattenhaters

En het castreren.. ja.. Wat kan ik daar op zeggen? Al die asiels zitten allemaal vol. Onze katten zijn ook nooit buiten geweest uit angst dat ze een poes zouden bevruchten.

Neem je een kat, dan neem je verantwoordelijkheid. Maar dat vind ik..

Moet ik trouwens na de castratie nog steeds kittenvoer geven? Ik hoor verschillende verhalen, de een zegt een jaar en de ander na de castratie..
Zelf heb ik alleen de eerste maanden kittenvoer gegeven. Zolang ze echt kitten waren. Na een maand of vijf, zes aten ze gewoon met de pot mee van de grote jongens en meiden.

Mijn knuffelkatten zijn nog steeds knuffelkatten. De minder aanhankelijken waren dat ook niet echt toen ze klein waren.

De grote main coon moederpoes hier legt altijd haar voorpoten op mijn onderlip. Deed ze toen ze dertien weken was en ze doet het, nu ze vier is, nog steeds.
MissP en Leo hebben gelijk TO. Het karakter van een kat verandert niet wezenlijk als hij/zij naar buiten mag. Zoals een kat is als hij een week of 12 is, zo blijft hij vaak ook. Tenzij er iets traumatisch gebeurt, maar daar moet je niet vanuit gaan.

Onze monsters zijn inmiddels 11 en 10 jaar oud. De jongste is vanaf het begin heel speels geweest en dat is hij nu nog. De oudste heeft dat veel minder, die heeft af en toe een gekkenuurtje waarin hij helemaal dol is, gromt, miauwt, trappelt en rondrent. En dat deed hij als kitten van 12 weken ook al.

Ze zijn beiden erg aanhankelijk en lief.

We hadden nog een 3e kat (in 2009 dood gegaan) en die was vanaf kitten af aan erg schuw. Omdat we hem met 12 weken hebben gekregen, hebben we dat er niet meer uit kunnen krijgen.
Trouwens, misschien ten overvloede maar nog even wat tips voor morgen:

- geef je katten vanaf vanavond een uur of 10 geen eten meer (water mag wel)

- laat ze morgen rustig uit de narcose komen en hou ze binnen

- eerst geen eten na de narcose, want dan heb je spugende katten

Ik ben zelf in dat soort dingen wat bezorgd en toen onze katten gecastreerd zijn, heb ik ze in een rustige kamer gezet waar ze niet konden proberen alweer overal op te springen met hun verdoofde lijfjes.
Wat betreft het veranderen van hun karakter:

na hun castratie worden katers meestal wat rustiger en ze lopen ook de kans dikker te worden. Geef dus zeker geen kittenvoer meer en hou hun gewicht in de gaten. Als ze dikker worden geef dan minder brokjes.

Als ze naar buiten gaan kan het zijn dat ze wel gewoon op hun gewicht blijven door alle extra actie, maar wat je ook kunt zien is dat ze dan binnenshuis minder speels zijn en meer slapen, want dan zijn ze moe van alle drukte buiten.

Meestal blijft hun knuffelijkheid gelijk, maar het kan zijn dat ze zelfs knuffeliger worden doordat ze rustiger zijn.
Nou dat rustiger worden na de castratie heb ik bij mijn beide katers nog niks van gemerkt.

De oudste is nu pas iets rustiger, die is vandaag 8 geworden.

En zijn karakter is nog net zo als toen hij klein was eigenlijk. Dat vind ik zo leuk aan katten dat ze echt hun eigen karakter en maniertjes hebben.

Bij de oudste zijn er wel wat dingen veranderd toen zijn grote vriend de buurkater dood ging en toen vorig jaar zijn zus doodging. En weer toen er in februari een kitten bij kwam. Maar nu is hij daar helemaal aan gewend en is weer even lief en aanhankelijk als voorheen. Dus mijn ervaring is dat hun karakter wezenlijk niet veranderd.

En katten zijn inderdaad zo leuk
hihihi dat heeft ook wel tijd nodig hoor.

als een kat van zichzelf vrij druk en speels is zal dat

een beetje veranderen, maar ook niet heel veel.

ietsje minder gekke buien zeg maar.

mijn kleine (nou ja ze is nu bijna 2) is inmiddels allang geholpen.

ze raced ietsje minder vaak door de gang, maar ze doet het nog wel.
Mijn kat was een draak toen ze nog niet vrij naar buiten kon. Ze hing in de gordijnen, liep ondersteboven onder de bank door (dus trok met haar nagels de onderkant van de bekleding van de bank los), sloopte de stoelen en de hond, het was echt een verschrikking! Ze kon gewoon haar energie niet kwijt.

Sinds we verhuisd zijn naar een woning aan het park en ze heel de dag buiten kan spelen, is ze echt 100% veranderd. Nu is ze lief, aanhankelijk en komt regelmatig kroelen.

Onze kat heeft dus alleen een positieve gedragsverandering ondergaan. (en daar zijn mijn meubels en niet te vergeten mijn hondje ook erg dankbaar voor!)
Mag ik hier even inbreken Sinds ik ben verhuisd hebben mijn twee katten het beter, tenminste dat vind ik. Ze hebben meer ruimte binnen, kunnen vaker naar buiten en hebben daar ook meer ruimte. Ik heb voor de heren een krabpaal/iglo gekocht.

Maar nee, ze blijven hun nagels scherpen aan mijn nieuwe zetels. Hoe kan ik ze dit afleren voordat ze mijn zetels helemaal kapot maken? Ik heb al geprobeerd Cayenne peper erop te strooien, maar daar trekken ze zich niets van. Heeft iemand tips?
@sammie, ik heb laatste bij de dierenwinkel wat kattengras gehaald. Even zaaien in een potje, en dan in de buurt van de krabpaal zetten?

Mijn zwarte kater van 9 gebruikt zijn krabpaal wel,maar de hangmat en het plateautje om op te liggen vindt ie niks. Het huisje dan weer wel .

Hij is alleen echt verzot op melk. De speciale kattenmelk laat ie staan, ik moet echt niet proberen om een beker melk even op tafel te zetten, want dan zit Bikkel er bovenop hahahaha.
Het is natuurlijk gedrag, dus dat is altijd lastig af te leren, want ze doen het niet alleen om hun nagels te scherpen, maar ook om hun terrein te markeren en bovendien vinden ze het nog fijn ook om te doen. Nageltjes knippen alleen helpt dus niet.

Je moet dus proberen te zorgen dat je meubels onaantrekkelijker worden en hun krabpaal aantrekkelijker.

Onaantrekkelijker maken doe je bijv. door dubbelzijdig tape aan je meubel vast te plakken, want ze vinden dat gevoel niet fijn aan hun pootjes.

Aantrekkelijk maken van je krabpaal doe je door deze op een voor hun goede plek te zetten (op de hoeken van hun looppad, bij de deur naar buiten, bij het raam) en door er catnip op te spuiten (vinden ze heerlijk). Ook vinden veel katten van die kleine platte krabplankjes heel fijn, die hang je bij de hoeken van hun looppad en leg er ook eens eentje neer, sommige katten krabben namelijk graag horizontaal. Die laatste kan ook met een ruwe deurmat.
quote:Snoopy80 schreef op 25 augustus 2011 @ 12:54:

Hij is alleen echt verzot op melk. De speciale kattenmelk laat ie staan, ik moet echt niet proberen om een beker melk even op tafel te zetten, want dan zit Bikkel er bovenop hahahaha.Niet geven hoor, dit is niet goed voor ze, want hun spijsverteringssysteem is er niet op gebouwd om dit goed te verteren en dus krijgen ze makkelijk diarree.
Iris, thanks voor de tip, zal het in de gaten houden. Ik heb nu ook kauwstaafjes voor hem gekocht, hoe vaak mag hij die hebben? Hij mag nl. alleen dieetbrokken, vanwege blaasgruis in het verleden (krijgt nu Urinary van Royal Canin, en C/ D van Hills).
quote:Snoopy80 schreef op 25 augustus 2011 @ 13:29:

Iris, thanks voor de tip, zal het in de gaten houden. Ik heb nu ook kauwstaafjes voor hem gekocht, hoe vaak mag hij die hebben? Hij mag nl. alleen dieetbrokken, vanwege blaasgruis in het verleden (krijgt nu Urinary van Royal Canin, en C/ D van Hills).

Liever niet geven, want bij blaasgruis kan hij van alles wat hij eet struviet krijgen, bovendien hebben katten die staafjes niet nodig (dit is een verkooptruc).

Maak je zakje gewoon op door er 1 keer week eentje te geven.

Je mag hem als tractatie overigens wel soms blaasgruisdieetblikvoer (meestal in zakjes) geven, daar zit ook veel vocht in en dat is goed voor de doorstroming.
Mijn kat is inmiddels zeven jaar oud en ze verandert nog steeds. Toen ze kitten was, was ze niet echt speels, geen schootkat, niet aanhalig en eenkennig.

Toen ik verhuisde naar een huis (ik woonde hiervoor in een flat) met tuin waar ze in en uit kon lopen d.m.v. een kattenluikje, werd ze een totaal andere kat. Toen was ze rond de vijf jaar oud. Ineens kwam ze in aanraking met andere katten (wat ze niet zo heel leuk vond) en kreeg verschillende soorten geluiden te verduren. Het duurde even, maar toen ze eenmaal was gewend, was het een heel andere kat. Ze begon veel liever en aanhaliger te worden. Wel was ze nog steeds erg eenkennig.

Nu, na twee jaar, herken ik haar niet meer terug. Ze is super aardig tegen andere mensen en katten, niet meer zo eenkennig (mijn vriend krijgt zelfs kopjes van haar!). Ze is zelfs erg speels geworden.

Zo zie je maar, ook op de leeftijd van zeven jaar kunnen ze nog steeds veranderen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven