Kattin sproeit in huis

27-07-2021 10:49 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen!

Sinds recent heb ik een vervelend probleem met één van mijn 3 katten : ze sproeit binnenshuis ..
Korte schets :

Sinds begin juli heb ik mijn eigen 3e kitten erbij. Diezelfde week heb ik tijdelijk 5 kittens boven op een aparte kamer opgevangen, dit waren zwerfkittens die bij mij konden opgroeien en waarvoor ik dan een adoptant zou zoeken. Deze mogelijke adoptanten zijn gedurende de afgelopen weken enkele keren langs geweest. Omdat dit om vreemde mensen ging, liet ik ze niet verder komen dan mijn gang en bureau, waar ik de kittens in een ren liet en de mensen hen konden knuffelen.
Een tweetal weken geleden merkte ik dat een kat geplast had in een mandje in dat bureau. Ik heb het gewoon schoon gemaakt, dacht dat het toeval was en heb er verder geen aandacht aan geschonken. Nu recentelijk begint ze in mijn gang te sproeien op steeds dezelfde plek, namelijk mijn schoenenrek / de grond, ik denk 1x/dag.
De kittens van de opvang zijn sinds zondag allemaal weg naar hun nieuwe thuis. Ik hoopte dat daarmee het probleem zou verholpen zijn. Ik heb de kamer grondig gepoetst, de deur open gelaten zodat ze allen merkten dat de kittens weg waren. Nog steeds sproeien..
Daarnet heb ik een kattenbak, eet- en drinkbakje en wat speeltjes in die kamer geplaatst in de hoop dat ze dan beseft dat het "haar" kamer is.
Ik heb feliway besteld en dit komt hopelijk (over)morgen toe.

Ik ben niet zeker dat het om die kat van de 3 gaat, maar enkel zij wou amper boven komen gedurende de periode dat de kittens hier waren en is altijd heel terughoudend geweest bij nieuwe situaties.

Momenteel heb ik 5 kattenbakken verspreid door het huis staan.
De sproeiplekken maak ik schoon met water en een sopje en daarna met alcohol. Felle geuren zoals chloor of ammoniak zouden volgens bronnen het alleen maar erger maken.

Hebben jullie tips of ideeën hoe ik dit kan stoppen?
Katten zijn eigenlijk solitaire wezens, soms dulden ze er nog eentje bij, zeker als familie is gaat meestal redelijk. Maar steeds andere en nieuwe katten erbij (al dan tijdelijk) geeft stress en dan gaat ze hun territorium afbakenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de plek nog eens schoonmaken met Urine Off of Ecodor Uf2000. Daar zitten enzymen in die de geur afbreken. Biotex blauw of groen kan ook nog.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Stomme vraag misschien maar is Kattin een echt woord of wilde je het woord 'poes' niet gebruiken in deze context?
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
27-07-2021 11:05
Stomme vraag misschien maar is Kattin een echt woord of wilde je het woord 'poes' niet gebruiken in deze context?
Da's Vlaams volgens mij. Ik zie wel meer Vlaamse zinsnedes in TO's tekst.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren
Lastig probleem.
Is de poes geholpen ? Hoe oud is ze ?
Kan je het rek voorlopig weghalen (en ergens zetten waar ze niet bij kan ), een kattenbak op die plaats zetten en kijken wat ze doet ?
Één van mijn poezen was gevoelig voor blaasontsteking en sproeide als er een ontsteking dreigde, en sommige katten gaan sproeien als ze blaasgruis hebben. Misschien kan je met je dierenarts overleggen of controle van de urine nuttig zou zijn.
Inderdaad nooit schoonmaken met chloor. In de dierenhandel zijn wel middelen met enzymen die urinegeur neutraliseren te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt op 1 plek is, dan zou ik haar uit die kamer voorlopig weren. Kan dat niet, dan zou ik aluminiumfolie ophangen op de plaatsen waar ze piest. Dan gaat ze het misschien ergens anders doen, dus ook daar folie hangen en uiteraard een aantrekkelijke kattenbak in de buurt zetten. Urinegeur goed wegboenen steeds met biotex. Heterdaad betrappen helpt ook, met het waterpistool laten schrikken. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zij, haar? Alleen katers sproeien.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
27-07-2021 11:18
Zij, haar? Alleen katers sproeien.
Nee hoor.

Het is urine spuiten en katers en poezen kunnen dat.

En als je me niet gelooft, google maar.
Kattinnen is Belgisch.
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
27-07-2021 11:11
Lastig probleem.
Is de poes geholpen ? Hoe oud is ze ?
Kan je het rek voorlopig weghalen (en ergens zetten waar ze niet bij kan ), een kattenbak op die plaats zetten en kijken wat ze doet ?
Één van mijn poezen was gevoelig voor blaasontsteking en sproeide als er een ontsteking dreigde, en sommige katten gaan sproeien als ze blaasgruis hebben. Misschien kan je met je dierenarts overleggen of controle van de urine nuttig zou zijn.
Inderdaad nooit schoonmaken met chloor. In de dierenhandel zijn wel middelen met enzymen die urinegeur neutraliseren te krijgen.

Ze is geholpen en wordt in december 2 jaar.
Voorlopig heb ik het schoenenrek laten staan en grondig erop en onder gepoetst. Indien het toch blijft aanhouden, kan ik het rek tijdelijk verplaatsen en een kattenbak op die plek neerzetten.

Ik hoop dat het probleem stopt nu de opvangkittens verhuisd zijn en er geen nieuwe meer in de plaats komen ...
Alle reacties Link kopieren
Poes heeft veel veranderingen meegemaakt. Kitten zelf erbij, opvangkittens.

Je kan de sproeiplek schoonmaken met azijn, niet met chloor. Chloor vinden ze lekker ruiken.

Ik denk dat je kitten het probleem is, ze is duidelijk niet gelukkig daarmee
Belangrijk is om eerst onderscheid te maken tussen 'sproeien' en 'plassen'.
Doet ze een volle plas of gaat het om een geurspoor?
Beide hebben een andere oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat volgens mij wel degelijk om sproeien ..

Het contact met mijn kitten gaat steeds beter. Ze liggen al eens naast elkaar, kunnen naast elkaar eten, .. Ze verdragen elkaar.

Ik merkte op dat tijdens de periode van de opvangkittens, ze amper boven kwam.
Daarnet kwam ze wel boven en ging ze slapen op de plek waar ze vroeger veel lag voor de periode van de kittens
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
27-07-2021 11:18
Zij, haar? Alleen katers sproeien.
Euh, nee dus. Onze eerste poes sproeide ook, en 1 van onze huidige twee ook (maar alleen buiten).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
phoodledroodle schreef:
27-07-2021 11:43
Het gaat volgens mij wel degelijk om sproeien ..

Het contact met mijn kitten gaat steeds beter. Ze liggen al eens naast elkaar, kunnen naast elkaar eten, .. Ze verdragen elkaar.

Ik merkte op dat tijdens de periode van de opvangkittens, ze amper boven kwam.
Daarnet kwam ze wel boven en ging ze slapen op de plek waar ze vroeger veel lag voor de periode van de kittens
Sproeien is meestal stress en een nieuwe kitten is een mogelijke oorzaak. Territoriaal kan ook, idem, kitten of opvangkittens.
Ik zou het nog een tijdje aanzien en voor de zekerheid brokken halen voor katten met blaasproblemen.
En vooral heel belangrijk: niet straffen en voor de zekerheid ook extra goed aan kattenbakmanagement doen.
Alle reacties Link kopieren
phoodledroodle schreef:
27-07-2021 11:37
Ze is geholpen en wordt in december 2 jaar.
Voorlopig heb ik het schoenenrek laten staan en grondig erop en onder gepoetst. Indien het toch blijft aanhouden, kan ik het rek tijdelijk verplaatsen en een kattenbak op die plek neerzetten.

Ik hoop dat het probleem stopt nu de opvangkittens verhuisd zijn en er geen nieuwe meer in de plaats komen ...
Waar heb je het mee gepoetst? Normale reinigingsmiddelen halen wel wat weg, maar niet alles. Daar heb je echt Biotex of een ander speciale vloeistof voor nodig.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaken met ecodor Uf 2000

Urine kattin naar dierenarts brengen om te testen.
Alle reacties Link kopieren
Lees even mee min. 14 jarige kat poept af en toe in huis ipv de kattenbak. Ben al bij de da geweest en geen lichamelijk euvel gevonden. Ook zo’n smerig en stinkend iets. Maak de kattenbak eens per week schoon, haal de plasjes klonters elke dag eruit ( dat doet ze dan wel op de bak). Heb al meerdere keren van kattenbakkorrels gewisseld, Maarheeze probleem blijft. Ga volgende week een weekend weg en vindt het vies voor mijn buuf die dan op de kat past. Wie herkent dit en wat te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zeer waarschijnlijk stress en dat kan heel goed zijn door je nieuwe kitten. Kan ook door de andere kittens en bezoek, maar voor nu maakt dat niet uit voor de vervolgstappen. Eerst urine laten controleren bij de DA! Want: stress leidt bij katten heel snel tot blaasontsteking (en daar kán een poes door gaan sproeien, ook alleen door stress, maar ook door die ontsteking).

Dus vandaag of uiterlijk morgen naar de DA met die urine.
Alle reacties Link kopieren
Draakje1976 schreef:
27-07-2021 12:59
Lees even mee min. 14 jarige kat poept af en toe in huis ipv de kattenbak. Ben al bij de da geweest en geen lichamelijk euvel gevonden. Ook zo’n smerig en stinkend iets. Maak de kattenbak eens per week schoon, haal de plasjes klonters elke dag eruit ( dat doet ze dan wel op de bak). Heb al meerdere keren van kattenbakkorrels gewisseld, Maarheeze probleem blijft. Ga volgende week een weekend weg en vindt het vies voor mijn buuf die dan op de kat past. Wie herkent dit en wat te doen.

Klinkt alsof je maar 1 bak hebt? Zet er dan sowieso eentje bij, bij voorkeur op de plek waar de kat nu poept als dat een vaste plek is (en tweemaal daags de bakken uitscheppen).
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
27-07-2021 13:35
Klinkt alsof je maar 1 bak hebt? Zet er dan sowieso eentje bij, bij voorkeur op de plek waar de kat nu poept als dat een vaste plek is (en tweemaal daags de bakken uitscheppen).
Zou dat een probleem kunnen zijn? Heb nog nooit een 2e bak gehad en poepte ze gewoon in dezelfde bak. Nu sinds een paar maand geeft dit pas een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Draakje1976 schreef:
27-07-2021 14:07
Zou dat een probleem kunnen zijn? Heb nog nooit een 2e bak gehad en poepte ze gewoon in dezelfde bak. Nu sinds een paar maand geeft dit pas een probleem.

Het kan heel erg lang goed gaan, maar het kan ook door redenen die wij niet doorhebben dan alsnog omslaan. Dus het kan zeker helpen om die tweede bak neer te zetten. Zit er trouwens een kap op de bak? Dat kan ook nog een reden zijn om er niet meer op te willen (en plassen gaat sneller dus dat doet ze dan misschien nog trouw).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar een pipetje "Beaphar no stress spot on" gegeven en het lijkt wat te werken, al weet ik nog niet of dit het sproeien zal stoppen.

Morgennamiddag heb ik een afspraak bij de dierenarts om haar te laten controleren.

Nog verdere tips zijn welkom !
Alle reacties Link kopieren
Draakje1976 schreef:
27-07-2021 12:59
Lees even mee min. 14 jarige kat poept af en toe in huis ipv de kattenbak. Ben al bij de da geweest en geen lichamelijk euvel gevonden. Ook zo’n smerig en stinkend iets. Maak de kattenbak eens per week schoon, haal de plasjes klonters elke dag eruit ( dat doet ze dan wel op de bak). Heb al meerdere keren van kattenbakkorrels gewisseld, Maarheeze probleem blijft. Ga volgende week een weekend weg en vindt het vies voor mijn buuf die dan op de kat past. Wie herkent dit en wat te doen.
Zijn de drollen ook erg hard? Dus dat je er amper in kunt knijpen met een velletje wc papier?
Dat had ik hier, katten hadden te harde ontlasting en schuurden met kont over de grond om drol kwijt te raken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven