Keuken Tinello

22-04-2019 15:31 10 berichten
Wij overwegen om een keuken bij Tinello te kopen. Zijn er forummers met ervaring bij deze zaak? Hoe is de kwaliteit van hun keukens? Qua prijs zitten ze namelijk vrij hoog. Is dat terug te zien in de kwaliteit tov bijvoorbeeld mandemakers? En wat zijn de ervaringen met onderhandelen over de prijs? De verkoper stelt namelijk dat er naast een aantal standaardkortingen niets te onderhandelen valt, maar dat vraag ik me af gelet op de verhalen over de keukenbranche...alvast bedankt !
Alle reacties Link kopieren
Al die bekende ketens laten je volop onderhandelen over de prijs. Die zijn uiteindelijk allemaal van een of twee eigenaren, waardoor ze ook precies weten welke prijs je bij "de concurrent" die geen concurrent is aangeboden krijgt. Je hoort overal dus een hoge prijs en kunt enorme kortingen krijgen, 50%, 60% eraf is geen probleem.

Dat is natuurlijk geen korting, je krijgt eerst een belachelijk hoge prijs te horen zodat vanaf dat moment alles mee valt.

Mandemakers staat nu niet bekend om kwaliteit en is hetzelfde bedrijf als, let even op:

- Brugman
- Woonexpress
- Keuken Kampioen
- Keuken Concurrent
- Keukenloods
- Wooning
- Nieuwenhuis
- Morres Wonen
- Grando
- Tulp
- Montel
- Kuchen Direct
- Hello Kitchen

Dus je ziet het: je denkt concurrentie, maar die is er nauwelijks.

De winkel die jij noemt ken ik niet. Mijn tip: Bereken wat je zelf denkt dat de keuken moet kosten. Pak de apparatuurcatalogus erbij en neem van alle apparatuur die je wil 60% van de catalogusprijs. Dat is een deel van je keuken.
Vervolgens is je blad een grote kostenpost, maar ook een post die je zelf kunt uitrekenen door online naar keukenbladen te zoeken.
Montage? Reken voor een kleine keuken 16 manuur, voor een grote keuken 32 manuur. A 60 euro per uur zit je op een bedrag van 1000 tot 2000 euro.

Tel al die bedragen bij elkaar op en je hebt een groot deel van de keukenprijs al helder voor jezelf.

Enige deel dat lastiger is, zijn de keukenkastjes. Deze zijn niet zo verschrikkelijk duur. Je kunt hier een schatting voor nemen of bij verschillende partijen een beetje vergelijken. Kijk bijvoorbeeld eens bij de Hornbach of Ikea wat de kastjes kosten en bereken dit een beetje.

Al met al kom je dan op een prijs en dat zou ook ongeveer de prijs moeten zijn waar je op uit moet komen. Zit de keukenboer er 10000 euro boven, dan klopt er iets niet.

En ja een Siematic is natuurlijk duurder dan een merkloze keuken. Dus daar moet je ook wel rekening mee houden. Tinello zegt de keukens in eigen werkplaats te maken. Dat is natuurlijk ook veel duurder dan de massaproductie van een Mandemakersgroep die uiteindelijk alles bij een paar leveranciers afneemt.

Wat ik in ieder geval nooit zou doen is zeggen wat je budget is. Doe vooronderzoek, zeg wat je wil en laat hen met een prijs komen. Zodra jij je budget hebt gezegd krijg je alleen maar dingen te zien die de verkoper wil dat je ziet, doet hij vervolgens nog zijn uiterste best om iets van de prijs af te krijgen en kom je keurig 20% boven je budget uit voor misschien wel een veel mindere keuken dan als je zelf had gezegd wat je wilde.
Volgens mij is het gewoon allemaal spaanplaat met fineer.
Dat kost bijna niks.
Nou anders een prachtige keuken van keukenkampioen, met een prijs naar tevredenheid.

Zelfs toen ik na zes weken een keukendeurtje had verziekt, kreeg ik zonder probleem een nieuwe.
Vrienden hebben hun keuken bij Tinello laten maken, want zij hadden weer andere maten. Nu, na 10 jaar, zijn ze er nog steeds tevreden over.
Ik zou bij andere keukenboeren langs gaan om te kijken wat het daar kost en dan je afweging maken. Persoonlijk vind ik het fijn als ze een vaste prijs hebben, dan weet je waar je aan toe bent. Al dat gegoochel met prijzen ben ik niet zo van, ik zou dan altijd het gevoel houden dat er dan toch nog meer van de prijs af zou kunnen.....
Find people who will make you better (M. Obama)
Keukens in eigen werkplaats maken is duurder dan keukens voor al die winkels van de brugman keukengroep in de fabriek te laten maken.

Dus je betaald sowieso meer. Terwijl de kwaliteit niet beter hoeft te zijn.

Ik zou alleen een keuken uit zo'n zaak kopen als je wil afwijken van de standaard maat kastjes. Dus breder, smaller of minder diep.

Dan is zo'n zaak ideaal. In alle andere gevallen betaal je te veel
Ook Tinello is eigendom van de Mandemakers-clan, maar maakt geen deel uit van De Mandemakers Groep (DMG), werkt zelfstandig en levert een eigen product uit eigen werkplaats. Dat heeft de voordelen van zaken doen met een klein bedrijf (flexibiliteit, maatwerk, vaste contactpersonen) maar ook de nadelen (hogere kosten, werkwijze die soms nogal ouderwets is [3D-visual is eigenlijk niet mogelijk] en beperkte capaciteit). De meeste werknemers werken er al ontzettend lang en dat betekent ook dat ze problemen die ze veroorzaken zelf moeten oplossen. Bij veel normale keukenzaken zijn de verkopers alweer naar een andere vestiging vertrokken als de keuken geplaatst wordt.
De keukens behoren tot de beste in de branche (dat merk je bijvoorbeeld aan het gewicht van de keukens: de fronten en constructie zijn gewoon zwaar, omdat het materiaal zo dicht is) en ook tot de duurste. Zoals Sugarmiss zegt: alleen doen als je iets bijzonders wil qua materiaal en afmetingen. Verder geldt bij élke (ELKE, zelfs Ikea!) keukenzaak: hard en lelijk onderhandelen. Het is heel vervelend, maar het is echt zo dat aardige klanten gewoon te veel betalen. Je bent, qua prijs, goed bezig als je je echt een rotzak voelt. Je staat ook wat sterker als je bijvoorbeeld op een rustige koopzondag langskomt, wanneer er targets gehaald moeten worden. Tot slot: Tinello is duur, maar de marges zijn er over het algemeen kleiner dan gemiddeld bij de Mandemakers Groep.
Heel veel succes met de keuken!
De onderstaande informatie is naar mijn idee wat verouderd en ik ben het op sommig punten echt oneens:
De concurrentie tussen de verschillende formules van Mandemakers onderling is echt moordend. Het is waar dat hun keukens grotendeels vergelijkbaar zijn (Mandemakers heeft ook eigen keukenfabrieken in Duitsland) waardoor ze eigenlijk alleen met de prijs een verschil kunnen maken. Wel is het zo dat elke formule maar beperkt apparatuur kan leveren; Keukenconcurrent mag de Artline van Miele bijvoorbeeld niet verkopen.
Apparatuurprijzen kan je het best bekijken op internet, maar sommige merken (zoals Miele) zijn daar nauwelijks te vinden. 20 tot 30% korting op de catalogusprijs is reëel, als je meer "korting" krijgt op apparatuur, wordt dat er gewoon bijgeteld bij de kastjes, want die prijzen zijn moeilijk te controleren. Overigens: prijzen van IKEA-kastjes vergelijken met die van Tinello is echt alsof je naar de Fiat-dealer gaat om de prijs van een Ferrari te berekenen. (denk ik tenminste: ik weet bitter weinig van auto's ;-) )
Aanrechtbladen zijn erg moeilijk te vergelijken, vind ik, omdat namen van aanrechten lukraak gekozen worden ("Nero Zimbabwe" is er bijvoorbeeld als graniet, composiet en keramiek) en de bewerkingen een flink deel van de prijs kunnen zijn.
Je eigen budget noemen is niet per se een ramp, maar het is sowieso goed om de verkoper vooraf al een grove indicatie te vragen, zodat je uiteindelijk niet enorm teleurgesteld bent omdat de droomkeuken onbetaalbaar blijkt.
Stampertje12 schreef:
22-04-2019 16:44
Al die bekende ketens laten je volop onderhandelen over de prijs. Die zijn uiteindelijk allemaal van een of twee eigenaren, waardoor ze ook precies weten welke prijs je bij "de concurrent" die geen concurrent is aangeboden krijgt. Je hoort overal dus een hoge prijs en kunt enorme kortingen krijgen, 50%, 60% eraf is geen probleem.

Dat is natuurlijk geen korting, je krijgt eerst een belachelijk hoge prijs te horen zodat vanaf dat moment alles mee valt.

Mandemakers staat nu niet bekend om kwaliteit en is hetzelfde bedrijf als, let even op:

- Brugman
- Woonexpress
- Keuken Kampioen
- Keuken Concurrent
- Keukenloods
- Wooning
- Nieuwenhuis
- Morres Wonen
- Grando
- Tulp
- Montel
- Kuchen Direct
- Hello Kitchen

Dus je ziet het: je denkt concurrentie, maar die is er nauwelijks.

De winkel die jij noemt ken ik niet. Mijn tip: Bereken wat je zelf denkt dat de keuken moet kosten. Pak de apparatuurcatalogus erbij en neem van alle apparatuur die je wil 60% van de catalogusprijs. Dat is een deel van je keuken.
Vervolgens is je blad een grote kostenpost, maar ook een post die je zelf kunt uitrekenen door online naar keukenbladen te zoeken.
Montage? Reken voor een kleine keuken 16 manuur, voor een grote keuken 32 manuur. A 60 euro per uur zit je op een bedrag van 1000 tot 2000 euro.

Tel al die bedragen bij elkaar op en je hebt een groot deel van de keukenprijs al helder voor jezelf.

Enige deel dat lastiger is, zijn de keukenkastjes. Deze zijn niet zo verschrikkelijk duur. Je kunt hier een schatting voor nemen of bij verschillende partijen een beetje vergelijken. Kijk bijvoorbeeld eens bij de Hornbach of Ikea wat de kastjes kosten en bereken dit een beetje.

Al met al kom je dan op een prijs en dat zou ook ongeveer de prijs moeten zijn waar je op uit moet komen. Zit de keukenboer er 10000 euro boven, dan klopt er iets niet.

En ja een Siematic is natuurlijk duurder dan een merkloze keuken. Dus daar moet je ook wel rekening mee houden. Tinello zegt de keukens in eigen werkplaats te maken. Dat is natuurlijk ook veel duurder dan de massaproductie van een Mandemakersgroep die uiteindelijk alles bij een paar leveranciers afneemt.

Wat ik in ieder geval nooit zou doen is zeggen wat je budget is. Doe vooronderzoek, zeg wat je wil en laat hen met een prijs komen. Zodra jij je budget hebt gezegd krijg je alleen maar dingen te zien die de verkoper wil dat je ziet, doet hij vervolgens nog zijn uiterste best om iets van de prijs af te krijgen en kom je keurig 20% boven je budget uit voor misschien wel een veel mindere keuken dan als je zelf had gezegd wat je wilde.
jo12345 schreef:
22-04-2019 17:17
Volgens mij is het gewoon allemaal spaanplaat met fineer.
Dat kost bijna niks.
Was het maar zo simpel. Je hebt heel veel soorten 'spaanplaat' en verschillende afwerkingsmethoden (spuiten, folie, fineer). En de kosten van de frontjes alleen zijn natuurlijk niet de kosten van een keuken, de mate van afwerking, kwaliteit scharnieren en ladegeleiders, soort werkblad, flexibiliteit in opzet en inrichting (alleen vaste breedtes of variabel, en in welke stappen, idem voor breedte, hoogte planken, hoogte laden, etc), er is echt heel veel te kiezen in keukenland.

Mijn advies: Ga eerst eens naar een meubelmaker. Apparatuur en werkbladen kun je gewoon online vinden. Een meubelmaker kan je vertellen wat het kost om jouw keuken volledig op maat te laten maken. Daarna kun je daarmee naar keukenhandel. Grote kans dat je dan snel weer terug bent bij je meubelmaker: die is nauwelijks duurder, maar biedt eindeloos veel meer mogelijkheden. Of als je echt wil bezuinigen, weet je tenminste waarop je bezuinigt, en heb je een goed gevoel gekregen voor wat duur mag zijn, en wat echt onzin is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
eeltbeest schreef:
23-04-2019 15:47
De onderstaande informatie is naar mijn idee wat verouderd en ik ben het op sommig punten echt oneens:
De concurrentie tussen de verschillende formules van Mandemakers onderling is echt moordend. Het is waar dat hun keukens grotendeels vergelijkbaar zijn (Mandemakers heeft ook eigen keukenfabrieken in Duitsland) waardoor ze eigenlijk alleen met de prijs een verschil kunnen maken. Wel is het zo dat elke formule maar beperkt apparatuur kan leveren; Keukenconcurrent mag de Artline van Miele bijvoorbeeld niet verkopen.
Apparatuurprijzen kan je het best bekijken op internet, maar sommige merken (zoals Miele) zijn daar nauwelijks te vinden. 20 tot 30% korting op de catalogusprijs is reëel, als je meer "korting" krijgt op apparatuur, wordt dat er gewoon bijgeteld bij de kastjes, want die prijzen zijn moeilijk te controleren. Overigens: prijzen van IKEA-kastjes vergelijken met die van Tinello is echt alsof je naar de Fiat-dealer gaat om de prijs van een Ferrari te berekenen. (denk ik tenminste: ik weet bitter weinig van auto's ;-) )
Aanrechtbladen zijn erg moeilijk te vergelijken, vind ik, omdat namen van aanrechten lukraak gekozen worden ("Nero Zimbabwe" is er bijvoorbeeld als graniet, composiet en keramiek) en de bewerkingen een flink deel van de prijs kunnen zijn.
Je eigen budget noemen is niet per se een ramp, maar het is sowieso goed om de verkoper vooraf al een grove indicatie te vragen, zodat je uiteindelijk niet enorm teleurgesteld bent omdat de droomkeuken onbetaalbaar blijkt.
Als je vooraf jezelf een beetje verdiept en dus een eigen inschatting maakt van wat de keuken die je wil ongeveer moet kosten, dan kom je ook niet voor een verrassing te staan. Een grof budget is voor een verkoper nog mooier dan een hard budget: daar kan je namelijk nog een stuk verder overheen. Tuurlijk, als jij naar die ferraridealer van jou gaat met een budget van 10.000 euro in je hoofd, dan gaat het niet werken. Maar als je vooraf al hebt uitgezocht wat zo'n ferrari ongeveer kost, dan hoef je daar niet te gaan melden dat je wel drie ton uit te geven hebt, terwijl je met die ene van 2,5 ook al heel erg blij bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven