Kikkerplaag, bah

02-08-2011 14:52 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik in dit appartement woon heb ik elk jaar last van kikkers. Zodra het regent is mijn tuin bezaaid met kikkers. Het zijn overigens wel vreemde kikkers, want ik heb er nog nooit eentje geluid horen maken.

Ik heb zelf geen vijver, waarschijnlijk een van de buren wel. Het probleem is dat het tuinenblok afgesloten is. De kikkers kunnen dus nergens anders heen en ik betwijfel dat ze in het tuinenblok natuurlijke vijanden hebben (mijn kat vindt ze in ieder geval totaal niet interessant).

Naast het feit dat ik ze smerig vind, vooral omdat het er zo veel zijn, begin ik er een beetje genoeg van te krijgen dat ze telkens in huis komen. Ik wil dus heel graag van ze af!

Nu geloof ik dat ze beschermd zijn, dus ik zoek een diervriendelijke manier om de springende glibberdieren uit mijn tuin te krijgen. Vangen en naar een sloot brengen zie ik niet echt zitten, omdat ik ze niet durf te vangen (ja, ik ben een held!).

Ik denk dat ik sowieso bij alle mensen die een tuin hebben in het blok een briefje in de bus ga doen met de vraag of zij (als ze een vijver hebben) de kikkerdril voortaan weg willen brengen, omdat er al meer dan genoeg kikkers in het blok zijn. Dan stagneert het aantal in ieder geval, dat is al iets.

Heeft iemand tips om de kikkers uit mijn tuin te weren?

(Iedereen die wil posten dat kikkers in de tuin (een stuk of 30) lief en leuk zijn, mag ze gratis en voor niets op komen halen).
Mylene, in Amsterdam.

Meds, er valt weinig te trekken voor ze. Het tuinenblok is omsloten door huizen. De enige weg om uit het tuinenblok te komen is door een huis. Denk dat het geen padden zijn. Want ook al maken ze geen geluid en zitten ze in mijn tuin terwijl daar geen water is, ze zijn wel slank, glad, hebben lange poten en springen. Misschien kikkers met een identiteitscrisis, geen idee.

egghead, die knappe prins heb ik al

Dat kikkers niet verplaatst mogen worden vind ik nogal kort door de bocht. Wat voor leven hebben ze hier nou, in mijn betegelde tuin zonder vijver...

Misschien is er helemaal geen vijver meer in het tuinenblok, zitten de arme kikkers opgesloten en moeten ze het doen met een oude bloempot hier en daar die vol water staat.

Een paddenvereniging kon ik niet vinden. Ik heb nu een mail gestuurd aan ANMEC met de vraag of zij me kunnen helpen/adviseren.

Wordt vervolgd...
kikkers zwemmen en kwaken. padden lopen en zijn stil. Het zijn padden, logisch want de trek is begonnen. Ze kunnen door de kleinste hoeken en kieren, en blijkbaar is het een succesvolle stek
wat is de anmec?
Niet alle kikkers kwaken. Ik had vroeger een hele stille in de vijver. Heel tam ook, hij at uit mijn hand. Heel schattig.
quote:noa81 schreef op 03 augustus 2011 @ 11:38:

Mylene, in Amsterdam.

..Ahhh niet ver van mij vandaan. Mocht je die stichting spreken als ze je bellen, wil je vragen hoe groot een vijver moet zijn voor 1 of 2 kikkers, zou je dat willen doen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Verdorie, heel verhaal getikt en toen was de pijler offline. Poging twee!

@ meds, ANMEC is het Amsterdams Natuur en Milieu Educatie Centrum.

Ik zal vanavond eens een exemplaar op de foto zetten en die uploaden. Misschien dat we dan definitief kunnen vaststellen of het om padden met kikkertrekjes of kikkers met paddentrekjes gaat. Want als het echt padden zijn, dan moet ik ze natuurlijk niet ergens in een sloot gooien...

Ik heb net een mail terug gekregen van de GGD:

Dit is een vraag die we niet vaak krijgen. Kikkers zijn inderdaad beschermt dus het doden van kikkers is niet toegestaan. De enige optie is om hen te verplaatsen, in een grote emmer, naar een polder of plas met goed water. De stadsecologen van het stadsdeel waar je woont of van de dienst ruimtelijke ordening kunnen je daar mischien nog meer info over even. Daarnaast kan de stichting RAvon je nog gerichter advies geven.

Over het algemeen zoeken kikkers vocht op, dus al het je lukt de omgeving van je huis meer droog te krijgen en begroeing en bladafval tegen te gaan, zullen kikkers minder snel richting je huis komen, mischien een fijn mazige middelhoge afrastering (denk 50 cm al voldoende kan zijn) langs de grensen van je tuin zal ook de kikkers weren.

In samenspraak met de eigenaar van de vijver zou kunnen bespreken hoe de ontwikkeling van de kikkers in de vijver te beperken (meer soorten die bijvoorbeeld ook de kikkervissen eten in de vijver, ik geloof dat libellelarven dat al kunnen. Deze soorten zijn te vangen in een mooie natuurlijke sloot).

Veel succes alvast

Nu maar een mail naar Ravon. Ik hoef me in ieder geval niet te vervelen met die kikkers/padden, haha.
Mylene wij hebben ook een ini mini mini vijvertje (helaas) en die zit soms vol met kikkers, maar heb er nu al tijden geen 1 gezien bedacht ik mij door dit topic. Waarschijnlijk naar TO gehopt :-)

Mijn nichtje heeft toen gewoon een paar kikkervisjes gevangen en die mee naar huis genomen om bij haar thuis in de vijver te stoppen.

Ik dacht ook dat je ze gewoon mocht verplaatsen, dus zou ze gewoon laten vangen hoor. Dat kikkers beschermd zijn wist ik niet, dacht alleen padden.
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom kikkers niet verplaatst mogen worden, als je ze weer uitzet in een waterrijk natuurgebied zijn ze toch niet slechter af dan in een stadstuin? Hechten ze zo aan hun habitat? Vriendin van me heeft de buurtkinderen 1euro ps belooft als ze ze vangen en naar de sloot brengen, ook een manier. En misschien een hordeur om te voorkomen dat ze binnenkomen? Ben je ook gelijk van die muggen af!
Je kan ook een ooievaar als huisdier nemen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Over het verplaatsen van kikkers/kikkerdril heb ik even gegoogled:quote:* Het gaat ten koste van de populatie waar de kikkers/het kikkerdil vandaan komt;

* Kikkers komen op voor de soort ongeschikte plekken terecht waar ze niet kunnen overleven;

* Met de kikkers en het kikkerdril kunnen ziekten worden verspreid naar andere gebieden;

* Er blijken genetische verschillen te bestaan tussen kikker-populaties op afstanden van minder dan 10 km van elkaar. Verschillende populaties worden "vermengd" wanneer kikkers of kikkerdril verplaatst wordt, wat ten koste kan gaan van de gezondheid van toekomstige kikkergeneraties ("outbreeding depression").(bron: www.vijvervisinfo.net)
quote:Donkeyshot schreef op 03 augustus 2011 @ 15:14:

Je kan ook een ooievaar als huisdier nemen.
quote:egghead schreef op 03 augustus 2011 @ 10:20:

Heb je er al een gekust? Voor je het weet woon je in een paleis met een knappe prins.

Mocht je ze verplaatsen, zet ze dan maar niet in het water.

Ik weet niet of padden(soorten) zwemmen kunnen.

Kikkers;

Die op de foto lijkt niet op de soort die het meest in Nederland voorkomt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kikkers

http://nl.wikipedia.org/wiki/Padden
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik heb wat foto's gemaakt van de schatjes in de tuin.

http://i51.tinypic.com/2wn4mq8.jpg

http://i56.tinypic.com/fawxtz.jpg

http://i56.tinypic.com/2uqoyue.jpg

http://i51.tinypic.com/s3jbyo.jpg

Kikkers of padden? Roept u maar!
Ons dochtertje heeft eergisteren een kikkertje op haar kamer verstopt....wat een draakje! Ze vond hem zo schattig...maar bij ons komen ze ook vooral in de tuin nadat we het zwembadje van de kinderen hebben leeggekiept of na veel regen. Mijn man kijkt zelfs uit met maaien maar dan nog zullen we toch af en toe per ongeluk eentje dood maken. Het zijn trouwens wel echte mini-kikkers ze kwaken ook niet.
Wat een beauties, het lijkt op de gewone pad

http://www.freewebs.com/belevenissen-va ... %20pad.jpg
Dit is er de andere die erop lijkt, de bruine kikker, maar die kwaakt echt enorm

http://www.uw-organisatie.nl/amfibie/bruine_kikker.jpg
Noa, ze zijn echt gaaf, ik wou dat ik er zoveel had
Als ik ze hier bekijk, lijken de exemplaren in mijn tuin toch veel meer op de bruine kikker. Mijne hebben een gladde huid.

http://ronaldpoels.wordpr ... ine-kikker-en-gewone-pad/

Anders zet ik ze uit in de Oostvaardersplassen, als ze daar toch allebei voorkomen...
Aaaah lief.

Ik vind kikkers lief.

Maarja daar heb jij niks aan.

Ik heb er laatst 1 gered. Ik fietste en toen zat er midden op de weg een kikker. Ben gestopt, heb hem opgepakt en geholpen oversteken. Er keken wel wat mensen vreemd op maar ik voelde me zo schuldig, mezelf kennende had ik de hele middag aan die kikker gedacht als ik was doorgereden.

Hij kwaakte niet maar ik denk dat hij wel dankbaar was.

Dit zijn echt kikkers volgens mij. Padden hebben een bobbelige/rimpelige huid en zijn wat "gevulder".
je hebt ook gladde padden hoor. Oostvaardersplassen is best een optie, als je ze maar in een stuk stilstaand water zet (geen stromend). Maar ik garandeer dat ze volgend jaar weer terugkomen, Kikkers en Padden leggen hun eitjes in hun geboortepoel
Misschien ontstaat er een band tijdens het vangen
Haha, wie weet meds. Moet eerlijk toegeven, toen ik ze gisteren op de foto nam (en dichterbij moest komen dan ik wilde, omdat er geen telelens op mijn camera zit), waren ze al iets minder eng dan daarvoor.
Je kan ze echt tam maken
quote:meds schreef op 04 augustus 2011 @ 11:27:

je hebt ook gladde padden hoor. Oostvaardersplassen is best een optie, als je ze maar in een stuk stilstaand water zet (geen stromend). Maar ik garandeer dat ze volgend jaar weer terugkomen, Kikkers en Padden leggen hun eitjes in hun geboortepoel

Ik twijfel er niet aan dat je gladde padden hebt, maar dit (de beesten op de foto's dus ) ziet er gewoon vreselijk uit als een kikker.

En ik was vroeger bioloog in spe (heb als kind heel wat kikkers gekust, padden dan weer niet, want die waren giftig op de huid leerden wij), dus ik kan het weten .

(Dit laatste is niet serieus bedoeld, voordat hier weer misverstanden over ontstaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven