kilometervergoeding vragen ( benzine)?

19-08-2010 17:16 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma.

Ik de familie/ vriendenkring ben ik zo'n beetje de enige met een auto. Regelmatig word ik gevraagd te rijden. Nu moet ik zelf rondkomen van een minumum, maar vaak kan er niet meer dan een 'dankjewel' vanaf.

Mijn moeder bijvoorbeeld. Woont ruim 5 km verderop, wil graag 2 keer per week komen. Ik haal en breng haar dan, en rijd dus per week 40 km voor haar. Zelf zit ze redelijk goed financieel, en ik begin me er aardig aan te irriteren dat ze me de benzine niet vergoed. Heb het al diverse keren aangetipt, maar heb nog niets ontvangen.

Ik denk er nu aan om met de mensen waarvoor ik rijd gewoon harde afspraken te maken. Laatst ook weer een vriendin die naar de tandarts moest 15 km verderop. 30 km heen en weer en amper een dankjewel... word er een beetje moedeloos van.

Ik ben echt geen zeikerd, maar een auto met alle kosten erbij is al bijna onbetaalbaar voor mij. Ik durft niet uit te rekenen hoeveel ik voor anderen rijd per maand!

Wat vinden jullie ervan om afspraken te maken, gewoon redelijk zakelijk? En wat is dan een redelijk bedrag om per kilometer te vragen?
Ik denk dat jij wat te goed bent. Zie, dat je moeder dit verwacht, dat is zo gegroeid. Maar dat je een vriendin naar de tandarts moet brengen? Kom nou. Ik heb zelf geen auto, doe alles per o.v. en dat is goed te doen, als je maar wilt.

Als je moeder belt kan je zeggen: sorry ma, mijn auto staat droog, ik heb nu geen geld om te tanken. Als ze jouw opmerkingen naast zich neer legt, is dit een manier om het haar duidelijk te maken.
quote:Fauve68 schreef op 21 augustus 2010 @ 07:55:

Nou, nog even de update...

Heb het iig met moeder alvast besproken ( vind ik best moeilijk, dus was even een overwinninkje). Heb eea uitgelegd en haar de kosten voor gerekend. Ze snapte het wel, maar vond het wel een 'rot idee'. Nou, ik heb maar niets gezegd, maar ik vind het een rot idee dat ik zo moet schooien! Heb het namelijk al diverse keren aangetipt en ze deed er niets mee. En ja, moeder weet dat ik krap zit!Vindt ze het geen rot idee dat jij zo krap zit dan? Of vindt ze het juist een rotidee dat jij zo krap zit?!?!?!
ik denk dat ze het een rot idee vindt dat ze elke keer geld mee moet nemen...maar dat zal voor haar maar moeten wennen dan.

En het vervelende is dat je nog elke keer "dank je wel" moet zeggen ook als je de benzinevergoeding krijgt, omdat je wat "krijgt". Terwijl je ook nog tijd investeert en moeite doet om mensen te halen/brengen en het een vergoeding is, geen gift.
@Bianca zo bedoel ik het niet hoor.

Maar als ik een lang stuk met iemand mee rijdt (laatst een dagje uit met eeen vriendin) leg ik gewoon een tientje in het bakje onder de asbak.

Ze zegt nee dat wil ik niet want je hebt ook al het eten betaald maar toch doe ik het want het ging om een aardig stuk en met de trein was ik zeker 20 euro kwijt geweest.
quote:Fauve68 schreef op 19 augustus 2010 @ 17:37:

financieel niet uit, ik heb geen geld voor de tank

Erge is...dat heb ik al eens gedaan! Ook diverse keren gevraagd of ze me wel wat voor de benzine wil vergoeden, maar het komt er nooit van. T is ook vervelend om bij elke keer dat ze instapt te vragen 'Mag ik nu 2 Euro?' Baal er enorm van, kan ik wel zeggen.

Nee, moeder verleent geen tegendiensten. Poetsen bij mij al helemaal niet, oppassen op de kids hooguit 1 keer per jaar. Reden dat ze zo vaak wil komen is dat ze zich eenzaam voelt ( is al ouder), voor mij hoeft het niet eens zo vaak! T zit me heel erg dwars, zelf heeft ze echt genoeg om riyaal rond te komen, terwijl ze weet dat ik moet krabbelen om de maand door te komen. tracteren ofzo als 'goedmaker' doet ze ook niet. Drinken we ergens iets, dan wordt het tot op de cent uitgeteld.

Verder een aardig mens, hoor, maar zo krenterig ( vind ik dan)

Als de zaken er zo voorstaan, zou ik haar gewoon niet meer gaan halen. Je hebt geen behoefte aan haar gezelschap, zij doet niets voor jou, neemt je niet mee uit eten als bedankje enzo, dus zou het beperken en zelf af en toe 'ns bij haar op bezoek gaan ipv de afstand dubbel te moeten rijden.

Vrienden die van jou profiteren als taxi zou ik ook niet meer zo behulpzaam mee zijn als er geen bedankje af kan. Zeker als je speciaal voor iemand moet rijden verwacht je toch dat ze iets voor je doen, zoals op iets trakteren op 't terras ofzo. Als ze consequent van je blijven profiteren, dan gewoon niet meer voor ze rijden. Spoor ze aan om zelf 'n auto te kopen of zeg dat ze maar 'n taxi moeten pakken en dat jouw auto niet op water rijdt.
Als je moeder weer wil langskomen, vragen of ze met de bus wil komen omdat je even geen geld hebt voor benzine?

Bij vrienden zou ik het wel durven, zeggen: Nee, het gaat me te veel kosten, steeds iedereen overal heen rijden.
Overigens had ik het zelf eens met een kennis.

We gingen allebei naar hetzelfde feestje, totaal 300 km rijden, ik rijden want zij heeft geen rijbewijs.

Ik had van te voren geen goede afspraak gemaakt, want iedereen die met me meerijd komt er altijd zelf mee om de kosten te delen.

Dus onderweg kaart ik voorzichtig aan: Hoe doen we dat met de kosten? zegt ze: Ja, ik dacht, ik koop een kadootje voor je, veel leuker dan benzinegeld...

Ik kreeg een bloempotje met een zakje grond met kruidenzaadjes...

bedoeling zal wel goed zijn, maar daar trap ik toch geen 2e keer in. Zo had ik zelf alle kosten, en zat ik met kruidenzaadjes die ik nooit gebruik.
Haha, Pearl..die kruidenzaadjes vind ik dan weer leuk! Stuur ze maar op ( wink).
kan je moeder fietsen? Is een scootmobiel anders een idee? 5 km is een afstand van niks.
Als je gebeld wordt met de vraag of je kan rijden naar een bestemming waar je zelf niet heengaat zeg je bij voorbaat al dat je voorrijkosten rekent. Kijken of ze dan nog mee willen.
Fauve, ik denk dat je beter wat minder voor taxi kunt gaan spelen voor allemaal vriendinnen en kennissen. Met je moeder ben je nu wat overeengekomen en dat lijkt me een mooie oplossing.

Maar met kleine ritjesvoor vrienden en kennissen moet je het elke keer blijven benoemen ws en zoals iemand al zei: het aankaarten is al een stap, maar dan moet je ook met een bedrag komen (en ws voel jij je ook nog genoodzaakt dat bedrag te verantwoorden tegenover hen).

En dan heb je telkens van die kleine bedragen en 'vergeten' ze het je even te geven (en moet jij weer vragen) of 'ze hebben nu even geen kleingeld, maar betalen de volgende keer dubbel ' (waar jij ze dan weer aan moet helpen herinneren. Want als mensen niet het fatsoen hebben of eraan denken (wat ik eerlijk gezegd niet geloof) om aan te bieden de kosten te vergoeden dan kun je er de donder op zeggen dat dat gaat gebeuren).

Wanneer je geen auto hebt, moet je zorgen dat je op een andere manier van A naar B komt. Lopen, fiets, openbaar vervoer. (Er zijn ook mensen die een scootertje kopen. Een stuk goedkoper qua verbruik dan een auto en ideaal voor de afstanden die je toch wat te ver vindt om te fietsen).

Maar dan maar telkens iemand anders vragen om te rijden vind ik niet kunnen. Ik zou het niet willen. Dat doe je in geval van nood, maar niet voor zaken als tandartsbezoek. En wat kost het jou allemaal niet qua tijd! Je geeft aan dat je alleen bent met 3 kinderen. Dan verveel je je volgens mij ook al niet bepaald.
Fauve? Misschien is het al een keer gezegd, maar als je moeder al ouder is... Dan kan ze toch met de regiotaxi komen (met misschien een WMO-indicatie) of met de ouderenbus?

Als ze dan tóch zo graag wil komen, dan maar met een échte taxi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven