Kinderen en verhuizen

26-09-2019 17:43 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, wij wonen in de randstad en overwegen al langer om te verhuizen naar een dorp in de Achterhoek. Mijn man komt daar vandaan, zijn ouders wonen er nog en wij kunnen bedrijfje overnemen.
Onze kinderen van 10 en 8 jaar weten dat we misschien wel die kant op willen verhuizen. Hebben wel eens op funda meegekeken naar wat huizenfoto’s, maar we wilden geen onrust zaaien door een bezichtiging te bespreken van huizen die misschien toch niks zouden worden.
Inmiddels hebben we van de week weer een huis bezichtigd en zijn we er compleet voor gevallen. Het is wel een huis waar veel interesse voor is en er zullen dan ook meerdere mensen een bod neerleggen volgende week. Nog een onzekere situatie dus.
Op welk moment zouden jullie de kinderen nou concreet meenemen hierin? Onnodig onrust zaaien willen we niet en het is ook zo dat wij de beslissing nemen om te verhuizen. Zij kunnen dat namelijk nog niet overzien. Uiteraard zorgen wij ervoor dat het huis en de plek aantrekkelijk zijn voor de kinderen en mogen ze mee gaan beslissen over hun nieuwe kamers en zo.
Eigenlijk willen we ze dus het gevoel geven dat we ze serieus nemen, maar geen onnodige onrust zaaien.
Ik hoor graag jullie ervaringen. Bedankt alvast!!
Zij kunnen dat namelijk nog niet overzien

Acht en tien? Tuurlijk kunnen ze dat wel overzien. Ik zou het ze nu vertellen en hopen dat ze zich niet al te erg genaaid voelen dat jullie zonder ze zijn gaan bezichtigen ;-)
Hoe oud zijn de kinderen? Ik zou sowieso pas vertellen als het rond is. Als je weet welke termijn, en je op zoek gaat naar een school, een sportvereniging, muziekschool etc. Mijn kinderen waren 6 en 9, maar vonden het best moeilijk.
Als de plannen zo serieus zijn dat jullie huizen aan het bekijken zijn, dan zou ik ze zeker wel al op de hoogte stellen van jullie plannen.
En dan eventueel bij de tweede bezichtiging (als die er is) meenemen of, als er zonder een tweede bezichtiging een bod wordt uitgebracht, hen in ieder geval foto´s laten zien.
47084 schreef:
26-09-2019 17:50
Hoe oud zijn de kinderen? Ik zou sowieso pas vertellen als het rond is. Als je weet welke termijn, en je op zoek gaat naar een school, een sportvereniging, muziekschool etc. Mijn kinderen waren 6 en 9, maar vonden het best moeilijk.
Dat staat in de OP. 10 en 8.
47084 schreef:
26-09-2019 17:50
Ik vond het als kind van 9 jaar juist fijn daar al vroeg bij betrokken te worden. Ondanks dat we uiteindelijk niet zijn verhuist was het fijn om in ieder geval tijdig te weten wat me te wachten stond.
Mijn ouders namen ons destijds mee naar de tweede bezichtiging. Toen was t eigenlijk al een voldongen feit dat het huis gekocht zou gaan worden maar mochten wij het wel eerst zien. Ik denk niet dat onze mening veel veranderd had maar als wij misschien ons er echt niet prettig hadden gevoeld wel. Ik vond t in elk geval fijn het even gezien te hebben voordat het écht helemaal rond was.
Ik zou ze zeker meenemen, het is goed om ze te betrekken. Hoezo zou het onrust zaaien? Ik kan me voorstellen dat je kinderen juist onrustig worden als jullie hen niet meenemen (letterlijk en figuurlijk).

En ja, er is een kans dat jullie het huis niet kunnen krijgen. Als je dit uitlegt dan leren ze meteen dat het leven niet maakbaar is
Wij zijn 150 km verhuisd toen ik net 10 jaar was. Het zat er al een tijdje aan te komen, omdat mijn vader een andere baan kreeg in de nieuwe stad, hij daar door de week ook sliep en vooral in het weekend thuis was. Mijn ouders hebben dat bewust zo gedaan, zodat we in de zomervakantie zouden verhuizen en niet middenin het schooljaar.

Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren wanneer we het nieuwe huis voor het eerst gezien hebben. Was wel huur en niet de bedoeling dat we er lang zouden wonen, omdat mijn ouders toch wilden kopen. Ze wonen er nu, 34 jaar later, nog, intussen gekocht na een jaar of 5.

Het verhuizen zelf vond ik niet leuk, ik heb zeker nog 2 jaar terug gewild, maar waar dat precies op gebaseerd was weet ik niet meer. Misschien dat alle familie daar nog woonde of dat ik tot die tijd nog veel contact had met mijn beste vriendin. Dat is daarna verwaterd en ik had het ook gewoon leuk op mijn nieuwe school.

Je kinderen er op deze leeftijd bij betrekken lijkt me wel goed. Al is het maar eens langs het huis rijden en de foto's op funda samen bekijken, welke kamer van wie zou kunnen zijn etc.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Gewoon als alles rond is. Anders maken ze zich al druk terwijl de koop misschien niet eens rond komt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
26-09-2019 18:27
Gewoon als alles rond is. Anders maken ze zich al druk terwijl de koop misschien niet eens rond komt.

Dit
Ik zou als kind echt pissig zijn geworden als mijn ouders ineens een huis zouden hebben gekocht terwijl ik nog niet eens wist dat ze aan het kijken waren. Waarom is dat onrust zaaien en niet gewoon voorbereiden? Dan kunnen ze vast aan het idee wennnen, dat lijkt me juist prettiger.

Wij delen dan misschien teveel met onze kinderen, maar die zijn bij elke stap van de verhuizing betrokken geweest. Waar willen we wonen, waar niet, wat zouden we prettig vinden qua kamerindeling, enz. We gingen wel maar 1 dorp verderop wonen zodat er voor hen wat dingen hetzelfde konden blijven, maar toch. Ze gingen gelijk de 1e bezichtigingen al mee, ze waren toen net 10 (tweeling).
Ik werd op mijn dertiende voor een voldongen feit gesteld dat we gingen verhuizen en dat kwam behoorlijk rauw op mijn dak (al was dat dan nog binnen hetzelfde dorp).
Maar tegelijkertijd snap ik ook wel weer dat mijn ouders het meer een volwassen zaak vonden om dat allemaal te regelen, zonder dat er een paar eigenwijze kinderen ook nog overal iets van vonden.

Maar van tevoren zeggen dat ze weg wilden hadden ze op zich ook wel kunnen doen, want dit was wel heel plotseling. Dus ja, lastig eigenlijk. Je zegt dat ze al wel een beetje weten dat jullie die kant op willen toch? Dan komt het niet helemaal 100% uit het niets, en zou ik het eigenlijk pas vertellen als de deal 100% rond is.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 26-09-2019 19:24
68.79% gewijzigd
Je bent heel lief naar je kinderen toe, en zo te horen weten ze al wel dat er een verhuizing aan kan komen. Bij een eerste bezichtiging zou ik geen kinderen meenemen, dan wil je zelf rustig rond kunnen kijken, want uiteindelijk beslissen jullie. Als je echt heel veel interesse in het huis hebt en je denkt dat je nu knopen door gaat hakken dan zou ik de kinderen bij de tweede bezichtiging meenemen. En die snel plannen als ik jou was, als het zo druk is met de belangstelling.
Roseaux schreef:
26-09-2019 17:59
Ik vond het als kind van 9 jaar juist fijn daar al vroeg bij betrokken te worden. Ondanks dat we uiteindelijk niet zijn verhuist was het fijn om in ieder geval tijdig te weten wat me te wachten stond.
Ligt eigenlijk een beetje aan de termijn waarop je koopt en daadwerkelijk verhuist. Wij kochten binnen een week en konden pas zes maanden later in het huis. Dus toen we het vertelden, was de koop rond, maar verhuisden we nog lange niet.
Dank jullie wel voor alle reacties! De kinderen weten wel dat er plannen zijn hoor. Ze hebben het betreffende huis ook op funda gezien. Helaas komt er geen tweede bezichtiging ivm het tijdspad, dus de kinderen voor evt aankoop meenemen om te kijken gaat niet lukken.
Met mijn opmerking dat de kinderen het niet kunnen overzien bedoel ik dat ze hier weten wat ze hebben; vriendjes, vriendinnetjes, sportclubs, enz. Daar moet dat allemaal nog op worden gebouwd en dat is moeilijk te overzien voor een kind. Dat lijkt al snel minder leuk dan het vertrouwde. We willen juist de stap nog zetten voordat de kinderen naar het VO gaan. Daarna denk ik dat het nog veel moeilijker voor ze zou worden
Inmiddels ligt er een bod en weten we vrijdag meer! Met de kinderen wordt wel gesproken over verhuizen, maar ze weten niet dat we nu met dit huis bezig zijn. We gaan dat pas vertellen als het voor ons is.
Hartelijk bedankt voor het meedenken allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven