Kitten eet niet

28-03-2013 09:28 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrijwilliger in het asiel (in Maleisie, waar ik woon) en ben sinds vandaag ook fostermama van 3 kittens. Ze zijn om en nabij 3 weken. Echt piepklein dus. Op aanraden van het asiel geef ik ze kittenbrokjes en zacht voer door elkaar heen, aangelengd met water zodat het zachter wordt. 2 van de kittens eten als ieniemienie bootwerkers, maar de laatste eet dus helemaal niet. Deze is geen familie van de andere 2 overigens. Hij is echt broodmager en wil absoluut niet eten. Op deze manier haalt hij volgende week niet eens. Hij is ook bangig en volgens mij ook iets ouder dan de andere, al zou je dat niet zeggen omdat 'ie zo vreselijk mager is.

Kattenkenners, wat moet ik doen om hem te laten eten en kan ik hem iets anders geven?

Bij voorbaat dank.
Waarschijnlijk is hij nog te jong om te eten en zal je aan de gang moeten met flesjes of een spuitje en kittenmelk.

hebben ze überhaupt kittenmelk in Maleisië'?

Verder zelf geen ervaring mee. Misschien even aanmelden bij een kattenforum daar kunnen ze je vast meer vertellen over hoe te werk te gaan.
Kun je aan rijstebloem komen? Dit aanlengen met water, eventueel wat zacht voer erdoorheen prakken. Brokjes komt later wel. Eventueel zelf voeren, met een pipet, met je vingers, smeer wat op zijn bekje zodat hij het kan proeven. Succes!
Tips hier boven zijn goed,

maar misschien ook even contact opnemen met dierenarts.

Als een kat niet eet komt ie in de problemen...
En als je er wat ingekregen hebt vergeet dan niet zijn buikje te masseren. Moederpoes likt ook de buikjes anders krijgen ze geen ontlasting.
Rijstebloem, dat zou wel moeten in een land als dit! Ik heb geprobeerd iets op zijn bekje te smeren, maar dan gaat 'ie meteen kokken.

Kittenmelk, ga ik achteraan. Ga meteen naar de winkel en de apotheek voor een pipet. Dank alvast voor de tips.
Jullie hebben toch wel een dierenarts in Maleisie? Als hij al zo ziek is ga je toch niet zelf klooien?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het asiel heeft een dierenarts die een paar keer per week langskomt. Als het zo blijft ga ik morgen met hem terug naar het asiel. Ik weet niet of hij 'zo ziek' is, maar daar kom ik dan morgen wel achter.
quote:mayou schreef op 28 maart 2013 @ 09:46:

Het asiel heeft een dierenarts die een paar keer per week langskomt. Als het zo blijft ga ik morgen met hem terug naar het asiel. Ik weet niet of hij 'zo ziek' is, maar daar kom ik dan morgen wel achter.

Kittens die niet eten ZIJN ziek.

Oja en dan zal ik er wel bij zetten dat het mijn mening is want ik ben namelijk GEEN dierenarts.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik wil niet vervelend doen maar morgen kan het te laat zijn.

Je weet niet wanneer hij voor het laatst iets heeft binnengekregen en als zo klein zijn kunnen ze volgens mij niet een hele dag zonder voeding
Verder vreemd advies van het asiel, waar jij niets aan kan doen hoor, om ze al kittenbrokken te geven met water.

Hier in NL heb je Kittymilk, dat is voor kittens en zogende poezen en vaak voor katten die moeten aansterken na een operatie. Hebben jullie ook zoiets in Maleisie?

Zoiets als deze ;

Een kitten van 3 weken heeft hoofdzakelijk kittenmelk nodig. Ik snap niet dat het asiel dat a) zelf blijkbaar niet weet en b) dat niet in huis heeft.

Verder goed zijn buikje en het anale gebied masseren en de ontlasting in de gaten houden. Het kitten dat ik met de fles heb grootgebracht had in het begin veel last van verstopping en dronk daardoor slecht.
Ik heb kittenmilk gekocht en een pipet en hij heeft nu 10 ml gedronken uit het pipetje! Ik ga het later vandaag nog een paar keer herhalen. Ben zo op gelucht! De melk laat ik trouwens ook staan voor de andere kittens. Deze kitten is eergisteren in z'n uppie op straat gevonden. Hij maakt verder trouwens een tevreden indruk, ligt op schoot lekker te spinnen.

Zal ik hem nu ook nog de rijstebloem geven, of het alleen nog bij kittenmilk houden?

De asiels hier hebben veel minder geld dan in Nederland en draaien puur op giften. Er zitten veel katten dus ik denk dat ze simpelweg geen geld hebben voor kittenmelk etc.
quote:Mylene_Valerie schreef op 28 maart 2013 @ 10:01:

[...]

Kittens die niet eten ZIJN ziek.

mee eens!
Drie weken is te jong voor vast voer. Geef eerst nog een tijdje melk, en ga pas over een paar weken bijmengen met bambix, rijstebloem of iets dergelijks. Dat kun je in het flesje doen.

Om te wennen aan vlees kun je later eerst wat natvoer door de pap mengen op een schoteltje, en dan de pap afbouwen. Eten van een schoteltje is wennen voor het katje, omdat ie daarvoor heel andere spieren moet gebruiken.
Kittenmelk is niet zo gruwelijk duur, bovendien is het eigenlijk een eerste levensbehoefte in een asiel. Ook oudere katten die opgepept moeten worden hebben baat bij deze melk. Het lijkt me meer dat de expertise gewoon niet in huis is.

Maar goed, jouw kitten drinkt in ieder geval nu.
Ik denk eigenlijk dat ze ouder zijn dan 3 weken. De oortjes staan rechtop en ze klimmen uit zichzelf uit de bak.

Die 10 mil heeft echt wonderen gedaan! Hij wil spelen en gaat op onderzoek uit. weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee2222222222222222nnnn`

Bovenstaande heeft hij getypt trouwens

Ga die 10 mil om de paar uur herhalen.
Helaas zegt spinnen niet veel, een poes die ziek is / pijn heeft spint soms ook.
Nou ben weer wat verder. Heb een weegschaal gekocht. Alle 3 de kittens wegen 440 gram, dus zouden ze volgens de statistieken 4.5 weken oud moeten zijn. Alleen is de kitten die niet eet een stuk groter dan de andere 2, dus ik denk dat die misschien 1.5 a 2 weken ouder is.

Hij is zienderogend opgeknapt van de melk. Ik denk dat hij niet at omdat hij niet weet hoe dat moet, zoals Ginevra hierboven al zei. Voorlopig voor hem nu nog alleen kittenmelk dus totdat hij dikker wordt.

Ik ga de voeding van de andere kittens ook aanpassen. Geen zacht voer meer, alleen nog de kittenbrokjes geweekt in kittenmelk.

Wordt een lange nacht, want ik wil vannacht checken of het goed met hem gaat.

Bedankt voor alle nuttige tips!
Kijk eens of je aan een kittenzuigflesje kunt komen. Dat is makkelijker dan een pipet. Hier heeft elke dierenwinkel ze, weet niet of dat bij jou ook zo is
Ik wil jullie toch nog even vertellen dat de kitten het helaas niet gehaald heeft. Ik vertrouwde het toch niet omdat hij steeds lethargischer werd en ben terug naar het asiel gegaan. Die waren verbaasd dat ik met die kitten aankwam want die had helemaal niet mee gemogen (foutje van een nieuwe medewerker). 's Middags kwam de dierenarts en die heeft hem in laten slapen. Hij was te verzwakt enuitgedroogd en had een virus.

De andere 2 kittens doen het erg goed gelukkig.
Dat is sneu zeg! Maar gelukkig is hij niet een langzame dood ergens op straat gestorven. Dat is nog veel erger.
Ach wat sneu. Heel jammer dat ie het niet gehaald heeft. Probeer het niet al te zwaar op te nemen voor jezelf, het gebeurt vaker dat zulke zwakke kittens het niet redden . Succes met de andere twee!
jammer hoor, maar kittens moeten die niet genoeg of niet bij moeder drinken moeten 8 keer per dag kitty milk krijgen. en pas na 4 weken brokjes erbij proberen en aan te mengen met kitty milk maar ze kunnen voorlopig niet zonder melk.

succes met de andere 2

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven