Kitten nemen?

04-09-2011 19:04 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en een paar maanden ga ik verhuizen naar een appartementje op de eerste verdieping. Ik ben vrijgezel.

In mijn huidige woning is het niet toegestaan om huisdieren te hebben, maar aangezien het in mijn toekomstige woning wel mag ben ik aan het kijken voor een huisdier. Ik weet nog niet zeker of ik het ga doen, maar ik wil wel alvast informatie inwinnen..

Aangezien ik fulltime werk, zal het geen hond worden. Ik vind het zielig als een hond, die toch meerdere keren per dag uitgelaten moet worden, 8 a 9 uur per doordeweekse dag alleen is.

Een diertje in een kooi (cavia, hamster etc.) valt ook af, ik heb daar niks mee. Een vis houdt het bij mij misschien 2 dagen vol, geloof me, heb het een aantal keer geprobeerd...

Ondanks mijn allergie zou ik toch graag een kitten willen. Ik denk gewoon een huis-tuin- en keukenras. Niet veel bijzonders dus, maar gewoon een diertje die (misschien) bij me komt liggen 's avonds en me (hopenlijk) begroet als ik thuis kom van m'n werk.

Nu weet ik dat je met een pup (hondje) een aantal weken moet trainen voordat ze zindelijk zijn.

Maar hoe zit dat met een kitten? Moeten die ook getraind worden? Ik zie het namelijk niet zo zitten dat mijn nieuwe gordijnen, nieuwe bank, nieuw behang etc. zo leuk zijn om in te klimmen.. Uiteraard komt er wel een krabpaal voor het katje, maar hoe kan je dat zoveel mogelijk proberen tegen te gaan dat ze in je gordijnen ofzo klimmen?

Ook wil ik natuurlijk een paar dagen of weken vrij nemen zodat het katje kan wennen aan mij en de nieuwe omgeving. Hoe lang adviseren jullie mij om vrij te nemen.

Begrijp me goed, ik heb nog geen definitieve beslissing genomen, maar ik wil vooraf goed weten waar ik aan toe ben en waar ik rekening mee moet houden. En eerst wil ik zelf een tijdje wennen aan mijn nieuwe omgeving in mijn nieuwe huisje.

Ik hoop op bruikbare tips, alvast bedankt!
Onze kat is een rare wat betreft naar buiten gaan. Aan de achterkant hebben we een kattenluikje, en ze kan daar wel wat rondzwerven als ze wil, maar ze kan vanaf daar nooit of te nimmer aan de voorkant (de straatkant) van het huis komen, want het is helemaal omgeven door huizen. Maar ze gaat nooit daar naar buiten, want ze is wat bang voor de buurtkatten.

Soms wil ze wel door de voordeur naar buiten, en af en toe laat ik haar dan even buiten, maar binnen vijf minuten zit ze alweer te miauwen op de vensterbank dat ze terug naar binnen wil.

Ook als de deur boven naar het dakterras open staat, komt ze er zelf niet echt. Pas als wij buiten zitten, komt ze er gezellig bij.

M.a.w: als we onze kat niet buiten zouden laten, zou ze het niet eens missen. Overdag zit ze dus sowieso binnen. Af en toe als we thuis zijn gaat ze even door de voordeur naar buiten. Alleen als het droog is
"Klopt een kat is buiten meestal het gelukkigst, maar niet iedere kat taalt naar een buitenleven. Mijn katten zijn het bewijs (die kunnen naar buiten, maar willen niet meer)."

Dan is het idd een andere zaak.

Maar ik vind dat een kat zelf de keuze moet hebben
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Je bent dus;

A) allergisch (dat is natuurlijk op te lossen met medicijnen)

B) je bent veel weg

C) je houdt er niet van als je spullen kapot gaan

Ik zie hier niet echt goede redenen om een kat te nemen
Mijn man en ik hebben meer dan 1 jaar geleden 2 kittens uit het asiel gehaald. Ik kan je vertellen dat er in die tijd een aantal zaken in ons nieuwe huis gesneuveld zijn (aan de bank gekrabd, dingen van de vensterbank geduwd, enz.), maar dat moet je erbij nemen. We hebben ook een grote en kleine krabpaal en veel speelgoed, maar het zijn en blijven kittens die nu eenmaal graag spelen.

Onze kittens wisten meteen dat ze op de kattenbak moesten, omdat ze dat in het asiel gewoon waren.

Wat de discussie over buiten- en binnenkatten betreft; onze katten blijven binnen. Ze mogen overal komen, behalve op de slaapkamers, badkamer en dressing. Zoals Meds aanhaalde zou ik het uiteraard vréselijk vinden om één van onze katten dood langs de straat aan te treffen, ondanks het feit dat we in een superrustige buurt wonen. Ze zijn nog nooit buiten geweest en missen dat volgens mij dan ook niet.
Als je een kitten neemt, neem er dan 2. Dan kunnen ze lekker met elkaar spelen en is het ook niet zo erg als je overdag werkt.

Zelf heb ik afgelopen donderdagavond mijn 2 kittens opgehaald. Vrijdag en het weekend vrij dus voldoende tijd voor de beestjes om te wennen aan hun nieuwe huisje.

Daarnaast zijn de meeste kittens al zindelijk voordat ze naar hun nieuwe baasje gaan. Donderdagavond wilde de kittens hun nieuwe kattenbak nog niet helemaal snappen maar vrijdagochtend hadden ze het al heel snel door. En als ze nog niet zindelijk zijn hoef je ze alleen maar een paar keer te laten zien hoe het moet (met hun pootje een beetje in het grint graven) en dan snappen ze al wat de bedoeling is. Het zijn namelijk hele slimme beestjes.

En ja, het kost veel tijd en energie om kittens te leren om van je kabels/gordijnen af te blijven. De vraag is natuurlijk of je die tijd en energie wel wilt gebruiken voor zo iets.
Ik heb dagelijks met kittens te maken en ik kan je vertellen dat je er continue op moet letten dat ze niets kapotmaken of beschadigen. Dat gedrag moet je corrigeren met bijv een plantenspuit zodat ze het afleren. Of je moet ze bijv in een ruime keuken of aparte kamer kunnen opsluiten als je er niet bent waar het niet erg is dat er iets kapot gaat.

Ik zou dus in jouw geval niet voor een kitten gaan. Het idee van iemand voor een asielkat vind ik een hele goede. In het asiel weten ze namelijk veel over de persoonlijkheid van de kat en kunnen ze een goede match maken. En als je hele dagen werkt, is het wel leuker voor de kat om er een tweede bij te nemen. Katten kunnen ook vereenzamen. Hij/zij zit dan namelijk de hele dag alleen op een flatje in jouw situatie. En misschien dat je ook graag savonds nog afspreekt of in het weekend vaak weggaat. Met een maatje verveeld een kat zich minder snel.

Ook zou ik je adviseren goed na te denken over je allergie. Nu valt het misschien mee. Vooral omdat je er niet dagelijks mee te maken hebt en omdat je medicijnen neemt als je een keer in aanraking komt met een kat. Maar, ondanks je medicijnen, kan dit in sommige gevallen nog wel je longen beschadigen. Ik ken iemand die dit ook heeft. Dus ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk er wel goed over na. Want het is natuurlijk niet de bedoeling een kat uit het asiel te nemen voor een paar jaar, en hem daarna weer terug te moeten stoppen omdat het niet samen gaat.

O.. en ik vind het goed dat je er bewust over nadenkt. Als je vragen hebt moet je ze ook zeker stellen!
Wat een goede tips worden hier gegeven!

Aan bepaalde zaken had ik echt helemaal nog niet gedacht. En inderdaad ik kom nu niet vaak in aanraking met katten, dus hoe mijn allergie zich ontwikkeld als ik dagelijks in aanraking me een kat kom weet ik niet.

Nou ja, ik heb ooit 2 weken op een huis en een kat gepast en ik had toen geen last ervan. Al vind ik 2 weken echt te kort om daar een oordeel over te vellen.

Ik ben echt goed aan het nadenken en rondkijken wat voor mij de mogelijkheden zijn met betrekking tot het nemen van een kat of niet. Overige dieren spreken mij niet aan (Behalve honden).

Om 2 katten te nemen ipv 1 vind ik ook een goede kat. Hopelijk kies ik dan wel 2 goede katten uit in het asiel, want ik wil geen 'vijanden' Ze moeten het wel gezellig en leuk met elkaar hebben.

Eind van de maand krijg ik de sleutel van mijn huisje, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik hoop eind 2011 definitief de keuze hebben gemaakt of ik het wel of niet ga doen.

Weten ze in het asiel eigenlijk hoe katten met elkaar omgaan? Zitten ze samen of zitten ze allemaal apart? Misschien een domme vraag, maar ik ben nog nooit in een asiel geweest. Vandaar....

En moet je nog een en ander aan kosten opbrengen, chippen (als ze toch naar buiten gaan ofzo) en dat soort zaken, of wordt dat in een asiel al gedaan?
Bij het asiel waar ex en ik onze katten vandaan hebben gehaald betaalde je 85 euro per kat ( of 95 weet ik even niet meer ), dan zijn ze gechipt, gecastreerd en krijg je paspoorten mee en dat soort dingen.

Bij het asiel in tilburg zaten er een stuk of 6 katten in een groot verblijf, dus niet in aparte kooien. Ze hebben behoorlijk veel ruimte daar en kunnen ook naar buiten.

Bij het asiel kunnen ze je veel vertellen over het karakter van de katten en er ligt zo'n map met informatie over de katten in dat verblijf. Wij hebben toen 2 katers van 4 en 6 jaar oud geadopteerd, super lieve schatten.

De oudste had blaasgruis en een hartruisje en zat er daarom al heel lang, ik vond dat heel zielig en wilde hem per se mee nemen.

Ik mis mijn katten nog steeds ( ze wonen bij mijn ex ) en als ik op mezelf zou wonen zou ik zo weer 2 katers nemen uit het asiel. Kittens hoef ik niet, die zijn veel te druk en vernielen je huis.

Dus mijn tip: neem een wat oudere kat uit het asiel.

Vind het wel goed dat je er over na denkt. En mensen die zeggen dat je geen kat moet nemen omdat er wel eens vissen dood gaan bij je, gewoon negeren. Ik heb ook altijd vissen gehad en die gingen ook af en toe dood.

Dat zegt niks over hoe je voor een kat zorgt.
Ik weet niet of dit reclame is maar je kunt ook even kijken op de website van de Dierenbescherming. http://www.dierenbescherming.nl/asielen

Het asiel bij mij in de buurt houdt een intake gesprek met de nieuwe eigenaar. Dan kijken ze naar wat je wilt en wat de mogelijkheden zijn. Zij kunnen dan een goede match maken met je nieuwe huisdier. Dus als je graag twee katten wilt omdat deze dan nog met elkaar kunnen spelen, dan kunnen zij daar je veel meer over vertellen. En zij weten ook welke katten niet samen gaan met andere, en welke wel.

Ook kun je in het asiel, een keer tijdens openingstijden naar de katten komen kijken. Dan weet je meteen hoe alles daar eruit ziet

De prijzen van de dieren staan vaak vermeld op de website of anders wel bij het asiel zelf. Een volwassen kat hier kost volgens mij ¤100,-. Voor dat geld is je huisdier gechip, geent en gecastreerd. En krijg je een medische garantie
Ook hier een hele positieve ervaring met een asielkat. Mijn ouders namen altijd kittens en dat is echt veel werk kan ik je vertellen. Daarom twijfelde ik zelf ook heel lang over het nemen van een kat. Ik woonde namelijk ook alleen, overdag niet thuis, in het weekend vaak weg, etc. Via het asiel waar ik de kat vandaan heb kon je eerst per kat bekijken wat voor karakter het heeft/gedrag etc. Daar heb ik haar op uitgekozen.

En er is niets van gelogen, ze is helemaal zoals de beschrijving en nog veel leuker en liever Neem anders een kat van een jaar of twee, net oud genoeg om wijs te zijn en net jong genoeg om nog leuk mee te spelen. (deed die van mij wel, is nog een jaar lang heel leuk speels geweest)

Ook zou ik me niet te druk maken om binnen blijven. Zoek wederom de kat uit op haar ervaring. (binnenkat) En heb gemerkt dat een kat zich echt thuis gaat voelen op haar eigen eigenzinnige manier. Je kan dus van te voren wel van alles bedenken, het was bij mij alsof ze nooit ergens anders had gewoond. Bovendien: mijn ervaring met katten is dat ze 80% van de tijd slapen en als ze niet anders gewend zijn kunnen ze binnen ook heel goed, mits ze wat te doen hebben natuurlijk. (speel-toestel oid) En anders kun je versteld staan van hoe creatief ze zelf zijn!

Nog een tip: hoe vaak ben je een weekendje weg? Mij viel dat nog tegen hoe vaak ik eigenlijk gewend was weg te gaan en ik oppas/pension moest regelen. Je gaat vaker weg dan je denkt. Nu na verloop van tijd minder vaak echt een weekend weg, dus het heeft zich bij mij vanzelf opgelost. Maar wel iets om over na te denken dus!
Wij hebben jaren geleden een kat uit het asiel gehaald voor 96 gulden ( Ja, zolang geleden) en wij betaalden destijds voor de ontworming, de castratie en de tattoo in het oor (dit zal nu een chip zijn).

Ik zou voor een wat oudere kat gaan uit het asiel. Een jaar of 2, 3. Die zijn nog speels (meestal), maar al wel opgevoed enzo.

En ik ben ook allergisch voor katten, vooral siamezen. Ik heb altijd (htk)katten gehad en weet pas 2 jaar dat ik allergisch ben, maar het gaat op zich prima. Ik heb al mijn hele leven katten Er moet alleen vaker gestofzuigd worden.

Maar mijn katten gaan echt niet uit huis, hoe allergisch ik ook ben .

Ik merk wel verschil in de katten. Voor mijn rode kat ben ik allergischer dan voor andere 2. Hij verhaart ook veel meer en heeft een dikkere vacht.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ja ik heb inderdaad ook al vaker gehoord dat rode katten anders zijn voor mensen met allergie dan andere katten.

Katten in het asiel zijn allemaal geent, gechipt, gecastreerd, ontwormd en ontvlooid. Dus daar betaal je voor.
Kittens neem je niet, die krijg je.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op 09 september 2011 @ 18:40:

Kittens neem je niet, die krijg je.wow, jij bent zeker de leukste thuis
quote:chocolol schreef op 09 september 2011 @ 18:38:

Ja ik heb inderdaad ook al vaker gehoord dat rode katten anders zijn voor mensen met allergie dan andere katten.

Er zijn inderdaad katten met zeer verschillende soorten vachten, van een enkel haartje verliezen tot complete bossen, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit met hun kleur te maken heeft (wel bijv. met hun ras), hoewel alles natuurlijk mogelijk is.

Geinig om hier eens in te duiken, want er zijn tegenwoordig bijv. ook theorieën over hun kleur en hun gedrag (bij huis- tuin en keukenkatten).

Zo zou een rode kat óf dominant óf zeer knuffelig zijn, is een lapje en een schildpad vaak moeilijk en/of schuw, is een zwarte kat en een cyperse kat meestal zeer actief en geldt hoe meer wit bij een kat hoe lastiger hij is.

Geen idee of dit klopt trouwens.
Ik heb een studie van het Long Island College Hospital in Brooklyn, New York gevonden waarin staat dat mensen met een kattenallergie waarschijnlijk meer last hebben van donkerharige katten dan van lichterharige katten, maar ze gaven zelf ook aan dat de studiegroep klein was en dat er nog meer studie nodig is voordat men dit eventueel met zekerheid kan gaan zeggen.
Ik zou het niet doen omdat je nooit weet hoe je allergie zich ontwikkelt. Ik was vroeger niet allergisch voor katten. Het heeft zich de laatste jaren ontwikkelt en het is nu op zo'n niveau dat een pilletje totaal geen effect heeft als ik op visite ben bij mensen die de kat voor mij in een kamertje hebben gestopt en net hebben gestofzuigd.
fulltime werken en een allergie zijn echt wel de argumenten waarom een kitten een heel slecht plan is ... heel slecht
quote:astrape schreef op 10 september 2011 @ 21:43:

Ik zou het niet doen omdat je nooit weet hoe je allergie zich ontwikkelt. Ik was vroeger niet allergisch voor katten. Het heeft zich de laatste jaren ontwikkelt en het is nu op zo'n niveau dat een pilletje totaal geen effect heeft als ik op visite ben bij mensen die de kat voor mij in een kamertje hebben gestopt en net hebben gestofzuigd.

Hoever van te voren hebben zij gezogen? Ik vraag me af of het dan niet juist verergert omdat er dan veel deeltjes in de lucht zitten.

Zomaar vraagje tussendoor..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven