Kitten zielig?

23-05-2012 13:54 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb sinds kort een kitten. Heb er erg goed van te voren nagedacht maar nu ik m eenmaal heb voel ik me zo schuldig als ik moet werken! Ik werk niet full time dus ben niet de hele tijd weg maar toch.

Ik had dit ook gevraagd op kattenfora en daar word ik afgemaakt omdat ik maar 1 kitten heb en er een maatje bij moet nemen.

Dit was helemaal niet mijn bedoeling. Ik woon klein, meer kosten, meer kattengeur en haren en straks vinden ze elkaar niet leuk.

Maar is het echt zo zielig?

Ik ken zo veel mensen die 1 kat hebben maar voel me wel erg schuldig....
Ik ben een voorstander voor een maatje erbij. Ook uit eigen ervaring.

Echt ze spelen de hele dag met elkaar of slapen tegen elkaar aan. Ja dat was de beste beslissing ooit dat ik een maatje voor die rooie kitten toen erbij heb genomen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Veel katten leven ook graag solitair. De onze zou je niet blijmaken met een ander erbij. Dus het is niet per definitie zielig om één kat te hebben. Kan je kat naar buiten?

Maar hoe vaak ben je weg van huis? En laat je dan wel speeltjes achter of iets, waarmee je kat zich kan vermaken?
Hangt er vanaf wat het karakter van je kat is. Ik heb jaaaaren geleden ook twee kittens uit het asiel gehaald (ik werk full-time, vond het anders zo sneu). Na een aantal maanden bleek de ene kat uit te groeien tot een zeer dominante kat die de ander vaak pestte (slaan, blazen, vechten e.d.) en de andere werd steeds meer teruggetrokken en voelde zich duidelijk niet op haar gemak. Toen hebben mijn ouders voorgesteld om de kat die zich niet op haar gemak voelde in huis te nemen. Uiteindelijk toch maar gedaan.

En de schuchtere kat is vrijwel onmiddellijk opgebloeid tot een ontzettend lieve, niet meer bange en aanhankelijke kat. En degene die nog bij mij woont, voelde zich fijner dan ooit toen ze eenmaal de enige prinses in huis was.
Maak je maar niet druk joh, zorg er voor dat je kitten lekker kan spelen, veel ruimte heeft, voldoende water, een schone kattenbak en een leuke krabpaal. Als jij ervoor zorgt dat je kitten zich lekker kan vermaken hoef je je nergens zorgen over te maken.

Dan lekker knuffelen en aanhalen als je thuis komt en jouw kitten komt echt niets te kort!

Ik heb twee katten, eerst eentje en een jaar later de ander gehaald. Tot op de dag van vandaag negeren ze elkaar behalve bij het eten, dan maken ze ruzie om wie het meeste krijgt ;-)
Ik heb ook twee katten gehad die echt niet met elkaar overweg konden, toen uiteindelijk de ene overleed, bloeide de ander op. Dus het is geen garantie. Ik heb momenteel een kat die erg dominant is en haar zou ik er geen plezier mee doen om een kat erbij te nemen. Die is zo op zichzelf.
Ik werk ongeveer 24 uur per week, volgend jaar meer.

Hij heeft een eigen kamertje met veel speeltjes en een krabpaal.

Als ie straks wat groter is mag hij ook in de hal en woonkamer.

En als ie gecastreerd is mag hij ook naar buiten.
Er zijn katten die liever alleen zijn, maar dat weet je pas als ze volwassen zijn. Een kitten is NOOIT liever alleen, dat is heel onnatuurlijk. Kittens hebben soortgenootjes nodig om mee op te groeien, dingen te kunnen leren en met elkaar te kunnen spelen. En een kitten is niet kitten-af als hij of zij bij jou in huis komt, tot een maand of 6 heb je echt nog te maken met een hele jonge kat die zich nog volop aan het ontwikkelen is.

Ik denk dat het beter is om een volwassen kat uit het asiel te halen als je er maar 1 wilt.
Hier worden mensen om zo'n vraag ook afgemaakt hoor ;-)
Nou..hier ook een 'maatje' erbij genomen en heb er de eerste kat echt niet blij mee gemaakt hoor.. Ze vindt het maar een vervelende blaag en is erg jaloers als hij aandacht krijgt..
Katten zijn sowieso niet zo snel zielig hoor, als je er voor zorgt dat ze een fijne plek en goed te eten hebben. Katten hebben namelijk geen menselijke gevoelens en sentimenten. Katten hebben wel stemmingen en instincten en kunnen bijvoorbeeld eenzaam zijn, maar dat zie je dan vanzelf aan de kat. Chronisch dingen vernielen, extreem veel aandacht vragen op onaangename wijze als je thuis komt. Een kat die niet lekker in zijn vel zit, dat herken je meteen. Die gedraagt zich niet leuk.

De meeste katten vinden alleen zijn niet erg, dat is een menselijke projectie. Kittens moeten wel wennen aan alleen zijn, dus kort beginnen en steeds iets langer van huis gaan en niet direct dagen achter elkaar gaan werken als hij er net is.

Benader een kat als een dier, niet als een mens. Je doet je kat daar meestal ook een groot plezier mee want ze hebben nu eenmaal niet dezelfde behoeftes als wij hebben.
Ligt aan het karakter van de kat! Ik heb er twee. En de ene (lapjes, die zijn nogal eenkennig en knorrig) die moet niks van de andere hebben.....
Life is a fairytale told by an idiot
en de katten die niet klikten, waren die al vanaf kitten bij elkaar.

als ik een kat er bij zou nemen zou dat echt voor hem zijn.want ik heb het liever niet
Toen ik bij mijn partner in trok had ie 1 kat. ( Poes) Het beest was niks geen visite gewend. En kon de ene keer super overweg met zijn hondje en de andere keer was het de hele dag raak. Toen ik dus bij hem kwam wonen dacht ik haar dus echt een plezier te kunnen doen met een vriendje. Mijn man had wat te vrijen dus huppakee........poes ook.Wij naar t asiel heen en mijn man zocht daar een enomre stoere gecastreerde bink uit voor zijn poes, maar ooh jee. Dat klikte de eerste tijd dus helemaal niet! Wat heet de eerste tijd?.........We zijn nu 2en half jaar verder en pas nu lijkt het er een beetje op dat ze elkaar dogen. Maar ze blaast nog wel steeds als ie te dicht in haar buurt komt.( haar nagels gebruikt ze al langer niet meer)
Als je een kitten vele uren dagelijks achter elkaar in een kamertje opsluit in z'n eentje zal hij zich ongetwijfeld eenzaam voelen ja. :-| Dus een soortgenootje zou fijn zjn voor hem. Maar als dat om wat voor reden niet kan dan is dat jammer voor de kitten en misschien vervelend voor jou omdat hij dan van jou alle (negatieve) aandacht gaat vragen. ;-) Aan de andere kant het is idd een kat, geen kind. Hij went er wel aan en overleeft het dus ook wel. Als je in de stad woont zou je hem trouwens veel beter een binnenkat kunnen houden...hij leeft dan gemiddeld 10 jaar langer en de kat veroorzaakt geen overlast. O.o Tuin of balkon afzetten is natuurlijk wel een goede optie! Veel plezier met je kitten!
Het is niet zo dat ik hem dagen achter elkaar voor 9 uur opsluit.

Morgen ga ik voor het eerst na een week weer een volle dag werken en dan mag hij voor het eerst ook in de woonkamer en hal (als dat maar goed gaat)
Dan is het prima toch! :-] Trek je niet te veel aan van de "kattenmaffia" op andere fora die je tegen je wil in nóg een kitten willen aansmeren. Het enige, wat ik dus al zei, is dat je rekening moet houden met het feit dat jij dus nu z'n enige speelkameraadje bent met alle gevolgen van dien. ;-) Op zich zal het beestje echt wel gelukkig zijn/worden als hij alleen blijft hoor. En als je t.z.t. echt hor en dol wordt van hem kan je alsnog een tweede kat overwegen maar als je dat niet wilt zou ik het voorlopig nog even op z'n beloop laten. Er zijn zó veel mensen met "maar" een kat en die beesten zien er ook echt wel gelukkig uit! :-P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven