kitten

01-10-2013 13:31 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zou heel graag een kitten willen. Zelf woon ik in de grote stad in een vrij groot appartement. Kan ik een kitten dan houden? Of beneem ik hem zijn vrijheid omdat hij niet naar buiten kan?graag jullie advies!
Kan best hoor! Als je 'm nooit buiten laat weet ie ook niet wat ie mist. De meeste raskatten komen ook nooit buiten ivm weglopen, stelen etc.
Ik snap dat je liever een kitten hebt, maar in het asiel heb je oudere katten die niet naar buiten willen. Dan lijkt het mij niet zo zielig om hem binnen te houden.
Some flies are too awesome for the wall
Meestal gaat dat goed, maar sommige katten willen toch per se naar buiten, ook als je ze vanaf begin binnenhoudt. Ik heb weleens een kitten gehad die continue uitbrak, terwijl hij eerder nooit een dag buiten was geweest. Hij is zijn leven lang een echte buitenkant geweest.

Maar meestal gaat het wel goed hoor, je kunt het er wel op wagen denk ik. Kies een echte knuffelkitten uit dit wat rustiger is.
Als je de hele dag werkt, is het niet fair om een kitten te nemen.. Neem er dan twee of anders een rustige wat oudere binnenkat!
Ik woon in een grote stad en heb ook een binnenkat. Ik vind dat katten helemaal niet naar buiten hoeven en niet in andermans tuin hoeven te poepen en ik vind het te gevaarlijk met drukke wegen in de buurt.

Zorg dat hij genoeg ruimte heeft om te spelen en voldoende speeltjes etc. heeft, dan vermaakt hij zich prima.

Ik heb mijn kat overigens ook als kitten gekocht. Zorg wel dat je een rustig type kat neemt (mijne is bijvoorbeeld half raskat van een gemoedelijk rustig ras) en hij is gek op chillen in de vensterbank en een echte knuffelkat. Voor zijn renuurtje 's ochtend en 's avonds heeft hij een grote klimpaal en heel veel speeltjes.
In het asiel kunnen je ze wel wat vertellen over het karakter van het beestje. Maar zekerheid heb je nooit. Tenzij je inderdaad een wat 'oudere' kat kiest, bijvoorbeeld van een jaar of 2. Nog steeds jong en speels, maar dan weet je net wat meer.
Wij hebben 3 katten op een appartement die nooit buiten komen (alleen soms op het balkon) en dat gaat heel goed. We hebben ze vanaf dat ze kitten waren en ze zijn niks anders gewend. Wat ik je wel zou aanraden is om 2 kittens te nemen
Als een kat niet anders gewend is dan kan het prima. Als je de kat per ongeluk laat ontsnappen dan kun je hem haast niet meer binnenhouden. Ik denk dat het wel verstandig is om de kat om tijd te helpen want dat kan ook helpen dat ze rustiger zijn. En twee is altijd beter als een want als je weg bent heeft de kat een vriendje.
Bedankt voor jullie reacties! Ik sta heel erg in dubio omdat ik uit mijn directe omgeving veel negatieve reacties krijg. Ik ben een echte kattenliefhebber dus zou het heerlijk vinden om een kat in huis te hebben
Waarom zou het niet gaan dan?
Kan makkelijk hoor! Ik heb 2 katten in een appartement. Met mooi weer gaan ze op het balkon maar alleen als ik thuis ben.
Ik woon ook in een appartement, maar heb bewust gezocht naar een volwassen kat die niet naar buiten wilt. Dat gaat erg goed. Ik kan ook de deur open laten staan en dan probeert hij ook niet om eruit te gaan. De onderburen hebben vorig jaar een kitten genomen, maar elke keer als hun de deur open doen probeert hij eruit te rennen.

Ik zou wel overwegen om als je een kitten neemt, om er dan 2 te nemen, zodat ze ook met elkaar kunnen spelen.
Je moet je kat alleen naar buiten laten als je hem op het eigen terrein kunt houden, dus een tuin die goed afgeschermd is. En anders op het platteland gaan wonen.

Ik zou voor een oudere kat uit het asiel gaan als ik jou was.
Als je een kitten neemt, haal er dan 1 uit het asiel: behalve de goede daad die je verricht zijn er verdere voordelen aan: je krijgt castratie/sterilisatie vergoed, kitten word gevaccineerd, ontwormd. Daarbij kun je kitten idd prima laten wennen aan een binnenshuis bestaan. Dat is echt niet zielig.
Ja maar neem dan twee kittens als je zo nodig een jong diertje wilt hebben. Binnen is een wat prikkelarme omgeving voor ze, dus dan hebben ze elkaar nog om mee te spelen.

En als je er maar één neemt, in het asiel zit het vol katten die ergens in hun eentje willen zitten omdat ze geen andere kat erbij dulden. En die gewend zijn om binnen te zitten.
quote:iones schreef op 01 oktober 2013 @ 17:36:

Ja maar neem dan twee kittens als je zo nodig een jong diertje wilt hebben. Binnen is een wat prikkelarme omgeving voor ze, dus dan hebben ze elkaar nog om mee te spelen.Daar ben ik het mee eens: heb zelf ook 2 kittens uit het asiel. Zijn dol op elkaar!
Ik heb ook jaren 2 heilige birmanen gehad die ik binnenhield. Ging heel goed, ze weten ook niet wat ze missen.

Met 9 jaar ben ik verhuisd naar een huis met tuin en daar hebben ze zich goed aangepast (ze konden trouwens niet buiten de tuin). Maar ook die eerste 8 jaar in huis gingen goed, Had er wel 2 van jongs af aan. Ook in het asiel zitten katten die alleen binnenshuis gewend zijn. Hoewel je wel moet kiezen voor een kat die nooit naar buiten is geweest.

In ieder geval succes met je keuze. Niets zo leuk als katten (vind ik).
Hier kun je zoeken en filteren op katten die niet naar buiten hoeven:

http://ikzoekbaas.dierenb ... l/zoek-asieldieren/katten
Mijn katten waren echt niet binnen te houden. De een ging nachtenlang miauwen, overal plassen, en in de gordijnen hangen omdat hij naar buiten wilde. Zodra hij naar buiten ging was het over, en als hij nu even niet naar buiten kan springt hij weer in de gordijnen om maar proberen te ontsnappen. De ander ging ook miauwen, en aan alle ramen hangen. Op een nacht was hij opeens weg, was hij via het keukenraampje weg gegaan en een paar uur later weer netjes terug gekomen. Beide waren hier met als kitten gekomen, en hadden alleen de buitenlucht gezien via hun reismandje. Zie hier mijn kat toen hij nog nooit buiten was geweest http://tinypic.com/r/219e8n/5

Ik zou een kat nemen waarvan je al weet dat hij binnen kan. Er zijn genoeg katten die niet naar buiten hoeven, maar met kittens weet je dat niet van te voren. En mijn katten waren echt niet binnen te houden. Mijn vorige huis had ook geen balkon of tuin, en moest je met een trapje naar beneden voor je de voordeur uit kon. Dus daardoor kwam de eerste ook niet op het idee.
Ja, kan prima mits je er 2 neemt. Een kitten alleen is zielig. Kattengezelschap is voor een kitten een miljoen keer belangrijker dan wel of niet naar buiten gaan. En om een (mentaal) gezonde kitten krijg, zorg dat ze 15 weken bij moederpoes blijven.

Als je per se maar 1 kat wil, neem dan een lieve rustige kat uit het asiel waarvan al bekend is dat hijzij goed alleen kan zijn en niet naar buiten hoeft.
Bedankt! Ik ga zeker even langs het asiel om daar te kijken! En het te overwegen om 2kittens te nemen.. Alleen maar leuk!
In het asiel zitten óók kittens, dus je zult er vast wel iets van je gading vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven