kittens; hoe zindelijk te krijgen, ben een beetje wanhopig

19-08-2025 09:07 108 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak even een topic aan omdat ik anders het algemene kattentopic kaap..

Sinnds zaterdag hebben wij 2 kittens in huis. Ze zijn samen gevonden ( gedumpt dus) en t asiel schat ze op n week of 10. T asiel vermoedt dat ze uit hetzelfde nestje komen maar t mannetje is wel beduidend kleiner dan t vrouwtje, heeft meer slaap nodig en is motorisch nog niet zo sterk als t vrouwtje. Hij is wel veel stoerder en gericht op mensen. Vrouwtje is nog banger. Ik gok dat ze mogelijk wel uit hetzelfde huis komen maar dat t mannetje een week of 8 is, vrouwtje iets van 10.
In een paar dagen is t vrouwtje minder bang en meer aanhankelijk geworden, ze wennen goed aan ons en aan de hond die hier rondloopt dus dat gaat goed.
Ze verblijven nu overdag en snachts in de woonkamer. T punt is alleen dat t mannetje weigert de kattenbak te gebruiken en vrolijk z'n behoeftes op de bank doet. We hebben houtkorrels in dr kattenbak maar daar is ie geen fan van. Ook niet van grid. Ik heb gisteren wat kleinere en zachtere houtsnippers gehaald maar dat werkt ook niet.
En eigenlijk zou hij snachts in n kamer moeten zonder bed of bank maar die hebben we hier niet. We hebben onze open keuken proberen af te sluiten met een houten plaat maar daar kon die overheen. Heb nog gedacht ze snachts in de hondenbench te laten met n kattenbak erin maar ik begreep dat ze niet dichtbij de slaapplek op een kattenbak willen en ik vind t ook wel zielig.. dan kunnen ze verder ook niet rondlopen of spelen snachts.
Zusje is nu ook begonnen met op de bank plassen, ws omdat dr broertje daar z'n geur heeft achter gelaten. Gisteren ook ergens op een kussen in de kamer geplast. Poepen doet t vrouwtje wel op de bak. Het mannetje doet niks op de bak.
Nu ze allebei op de bank gaan plassen ben ik aan t overwegen ze snachts in een bench te zetten maar vind t ook weer sneu merk ik...inmiddels wel afgelopen nacht gedaan (ging goed, ze hebben rustig gelegen en geslapen in t mandje, water erbij en achterin de bench de kattenbak) waarop de kleinste toen ze eruit werd gelaten naar hun speeltunneltje is gerend en daar geplast en gepoept heeft. Ik word er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van. Iets aan z'n blaas kan t naar mijn idee niet zijn. Hij houdt z'n plas prima op maar wilt gewoon niet op de kattenbak.
Ik ga straks even fijn kattengrid halen met valeriaan erin. Misschien helpt dat.
Heeft iemand tips? Geruststellende woorden enz?
gonniegijsje schreef:
19-08-2025 17:27
Straf is natuurlijk onzinnig. Het probleem is dat ze blijkbaar niet snappen dat een bak is voor plassen en dat een krappe bench heel helder maar 1 plasplek heeft die bak. De rest is plek voor eten. Ze houden nu hun plas op tot ze weer een beter plekje, naar hun smaak vinden. En dat dit dus half werk is, super stressvol ook zo
Onzin. Ik heb meerdere katten in opname gehad (ook voor meerdere dagen) en daar zitten ze in een hokje nog veel kleiner dan een bench met een kattenbak én met eten en drinken. Nood breekt wet.
Verder vind ik het maar een vaag verhaal, heb zelf ook in het verleden kittens uit een asiel en ook uit een kittenopvang en die waren gewoon zindelijk.
Maar succes TO, ik hoop echt dat je kittens snel zindelijk zijn.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Calamitycat schreef:
19-08-2025 17:33
Onzin. Ik heb meerdere katten in opname gehad (ook voor meerdere dagen) en daar zitten ze in een hokje nog veel kleiner dan een bench met een kattenbak én met eten en drinken. Nood breekt wet.
Verder vind ik het maar een vaag verhaal, heb zelf ook in het verleden kittens uit een asiel en ook uit een kittenopvang en die waren gewoon zindelijk.

Volgens mij zeggen jij en Gonnie hetzelfde hoor :D
Merys schreef:
19-08-2025 17:35
Oeps, zou kunnen ja. Slaapgebrek is niet heel bevorderlijk voor begrijpend lezen :$
Dierproeven.
yeps1 schreef:
19-08-2025 17:31
De grootste snapt en doet t wel. De kleinste nog niet. Maar ze moeten ook kunnen rennen en ontdekken toch lijkt me?
Het is maar voor even he, misschien valt het kwartje al binnen een dag
Merys schreef:
19-08-2025 17:35
Klopt :-D
Let dan maar gewoon niet op mij :proud:
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
Ik snap niet wat vaag is. Van mij ? Van t asiel? T zijn 2 kittens. Gevonden . Geschat op 12 weken door dierenarts. Grootste geloof ik meteen. Kleinste zou wat jonger kunnen zijn al is die echt stoerder dan de grotere. Katten hebben n paar dagen met z'n tweeën apart gezeten in de opvang. Toen n dag bij de andere kittens en van daaruit zijn ze bij ons geplaatst. Grootste is zindelijk. Kleinste blijkbaar niet. Kan ook aan alle veranderingen en stress liggen
Kittens zindelijk maken is door ze na ieder slaapje, eten en drinken, spelen en knuffelen op de bak te zetten. In de nacht in een afgesloten ruimte met kattenbak. Zo deden het wij met boerderij kittens en het is altijd gelukt om ze zindelijk te krijgen. Je moet veel geduld hebben, succes!
Calamitycat schreef:
Ik hoop het ook voor je TO. Je noemde me veroordelend. Dat was ik denk ik ook wel, onterecht. Ik reageerde overigens toen je het nog had over kittens van 8 tot 10 weken.
Ik zou zelf zéker verhaal halen bij het asiel. Ze houden zich niet aan de wettelijke quarantaine/bewaarplicht van 2 weken, zetten ze na 2 dagen zonder quarantaine (dus mogelijk met ziektes) bij andere katten, geven onzindelijke kittens veel te jong, zonder goed advies en zonder de adoptiesituatie goed te checken (aanwezigheid oudere poezen), mee.
Het boekje is niet volledig (gewicht niet bijgehouden)
Normaal worden die 2 weken gebruikt voor controle, ontwormen, vaccineren etc. Is dit wel gebeurd in die 2 dagen dat ze in het asiel waren?
Allemaal dingen die jou nu niet verder helpen, dat besef ik, en die je misschien niet ter zake doende vindt, maar er is iets flink misgegaan bij dat asiel. Als dít hun handelswijze is, dan zou ik er zelf wel een belletje aan wagen en ook een negatieve review. Voor alle dieren die er nog zitten en er nog komen.
yeps1 schreef:
19-08-2025 17:31
De grootste snapt en doet t wel. De kleinste nog niet. Maar ze moeten ook kunnen rennen en ontdekken toch lijkt me?
Nee, ik zou echt eerst die zindelijkheid trainen, dat is het belangrijkste
Twee katten is 3 bakken toch? Dat al geprobeerd?
Die van mij ging alleen op blue signal van AH.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Tulpje25 schreef:
19-08-2025 18:05
Kittens zindelijk maken is door ze na ieder slaapje, eten en drinken, spelen en knuffelen op de bak te zetten. In de nacht in een afgesloten ruimte met kattenbak. Zo deden het wij met boerderij kittens en het is altijd gelukt om ze zindelijk te krijgen. Je moet veel geduld hebben, succes!
Dit, en ik zou meerdere bakken neerzetten, met in elke bak een andere kattenbakvulling. Ik heb nu drie bakken voor twee katten.

En wat ik in het andere topic ook vroeg, maar geen antwoord op had gekregen: is blaasontsteking uitgesloten? Of iets anders medisch?
yeps1 schreef:
19-08-2025 17:05
Ik heb ze in de bench. Ik reageerde op " krappe bench" dacht dat diegene bedoelde dat t te klein moest zijn als een soort straf ofzo. Daar reageerde ik op.
Ze zitten dus in de bench maar ik laat ze er wel uit om even te spelen en te rennen onder streng toezicht :-). Ze hebben echt heel veel energie
Ik weet niet of je nou mij bedoelt, ik zie niemand het over straf hebben, ik ook niet.
Mijn punt is dat katten er een rothekel aan hebben om bij hun eten en drinken te plassen en poepen. Ze zijn daarin niet anders dan mensen. Een bak net naast het eten lijkt me daarom zacht uitgedrukt niet bepaald ideaal om aan te leren dat ze precies daar op de bak moeten gaan.
Ruimte inperken zodat hij niet ergens anders op gaat lijkt me dan wel weer heel nuttig.
toulouse_74 schreef:
19-08-2025 18:16
Ik hoop het ook voor je TO. Je noemde me veroordelend. Dat was ik denk ik ook wel, onterecht. Ik reageerde overigens toen je het nog had over kittens van 8 tot 10 weken.
Ik zou zelf zéker verhaal halen bij het asiel. Ze houden zich niet aan de wettelijke quarantaine/bewaarplicht van 2 weken, zetten ze na 2 dagen zonder quarantaine (dus mogelijk met ziektes) bij andere katten, geven onzindelijke kittens veel te jong, zonder goed advies en zonder de adoptiesituatie goed te checken (aanwezigheid oudere poezen), mee.
Het boekje is niet volledig (gewicht niet bijgehouden)
Normaal worden die 2 weken gebruikt voor controle, ontwormen, vaccineren etc. Is dit wel gebeurd in die 2 dagen dat ze in het asiel waren?
Allemaal dingen die jou nu niet verder helpen, dat besef ik, en die je misschien niet ter zake doende vindt, maar er is iets flink misgegaan bij dat asiel. Als dít hun handelswijze is, dan zou ik er zelf wel een belletje aan wagen en ook een negatieve review. Voor alle dieren die er nog zitten en er nog komen.
Ja al die controles, ontwormen en vaccineren is gedaan. Misschien heb ik t ook verkeerd begrepen he.. Ze hadden veel kittens en over n aantal heeft ze verteld. Ze zaten nu n dag bij de andere kittens. Daarvoor met z'n tweeën apart dus misschien wel dat ze er al 2 weken waren. Ze had t bij andere kittens wel over dat ze de 2 weken nog niet door waren
Iemand vroeg om t gewicht.. net even gewogen. De kleinste..t mannetje is n kilo. De grootste 1,4.
Wombat schreef:
19-08-2025 18:45
Ik weet niet of je nou mij bedoelt, ik zie niemand het over straf hebben, ik ook niet.
Mijn punt is dat katten er een rothekel aan hebben om bij hun eten en drinken te plassen en poepen. Ze zijn daarin niet anders dan mensen. Een bak net naast het eten lijkt me daarom zacht uitgedrukt niet bepaald ideaal om aan te leren dat ze precies daar op de bak moeten gaan.
Ruimte inperken zodat hij niet ergens anders op gaat lijkt me dan wel weer heel nuttig.
Is t dan beter geen eten en drinken in die bench te zetten denk je?
yeps1 schreef:
19-08-2025 19:19

Toe zeg. Dat meen je niet toch?!
Jeetje ik vraag t toch. Ze zitten er 2 uur in en dan gaan ze spelen terwijl we er constant bij zijn. Ik bedoel niet dat ik ze dagenlang zonder eten en drinken laat zitten
yeps1 schreef:
19-08-2025 19:25
Jeetje ik vraag t toch. Ze zitten er 2 uur in en dan gaan ze spelen terwijl we er constant bij zijn. Ik bedoel niet dat ik ze dagenlang zonder eten en drinken laat zitten
Ze moeten in die bench blijven tot ze snappen waar die bak voor is.
Alsjeblieft, bel morgen een dierenarts en laat je goed adviseren.
yeps1 schreef:
19-08-2025 19:19
Je zet alles in de bench. Eten, drinken, kattenbak, mandje, speelgoedjes. Je laat de katten in de bench totdat de kat, die niet zindelijk is, meerdere keren de bak heeft gebruikt. Je laat de katten er niet eerder uit, ook niet om even een kwartiertje te spelen want dat gaat gewoon mis. Jij kan niet van de buitenkant zien of de blaas vol zit. Als de kat die niet zindelijk is meerdere keren de bak heeft gebruikt dan maak je het gebied wat groter. Dan zet je de bak en de etensbakjes en speelgoedjes in de badkamer, en herhaal je dezelfde procedure nog een keer. Als de kat dan weer meerdere keren de bak heeft gebruikt, dan pas kan je erover nadenken om ze los te laten in een kamer. Dan ben je dus al wel een week verder en je moet echt consequent zijn, want als je dat nu niet bent, dan krijg je dat niet onder controle. Dan wordt het een drama, vooral voor de kat.
Nog één poging: ik heb het een paar keer gevraagd, maar is blaasontsteking etc. uitgesloten?
Dat is ook vaak een reden om ergens anders te plassen en dat kan door stress (verhuizen etc.) al binnen een paar dagen).
Nee nog niet. Wilde morgen de dierenarts gaan bellen.
Maar....

HEB GOED NIEUWS!!!

Ze zijn vandaag constant in de bench geweest en mochten er tussendoor soms een half uurtje / uurtje uit met constante aanwezigheid van twee personen (het lijken wel gevangenen :-)...we achtervolgden die kleine echt. Nu net ging t vrouwtje poepen, mannetje erbij gehouden. En die liep naar de andere bak om daar te plassen. Beloond. 10 minuten laten is ze weer naar de bak gelopen en heeft ze gepoept.
We zijn blij!! We gaan natuurlijk zo door maar dit is echt een goed begin en een opluchting
yeps1 schreef:
19-08-2025 22:01
Nee nog niet. Wilde morgen de dierenarts gaan bellen.
Maar....

HEB GOED NIEUWS!!!

Ze zijn vandaag constant in de bench geweest en mochten er tussendoor soms een half uurtje / uurtje uit met constante aanwezigheid van twee personen (het lijken wel gevangenen :-)...we achtervolgden die kleine echt. Nu net ging t vrouwtje poepen, mannetje erbij gehouden. En die liep naar de andere bak om daar te plassen. Beloond. 10 minuten laten is ze weer naar de bak gelopen en heeft ze gepoept.
We zijn blij!! We gaan natuurlijk zo door maar dit is echt een goed begin en een opluchting
Hè, gelukkig het gaat de goede kant op. Zorg je er wel voor dat ze helemaal niets meer kunnen ruiken van de plasjes op de bank? Anders kan dat gezien gaan worden als een heerlijk grote bak om hun behoefte te doen.
Wat fijn yeps
Vanmorgen ook weer alles in de bak gedaan. Echt heel fijn

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven