Kittens poepen vaak

21-06-2021 19:23 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt poepen mijn 9 weken oude kittens erg vaak. Ik heb jaren geleden een kat gehad, kattenbak stond in de woonkamer. Die kat poepte misschien 1x per dag en de kattenbak rook je maar een paar seconden als ze was geweest (en niet eens zo sterk).

Bij deze katten is het anders: elke ochtend liggen er 2 drollen in, die schep ik dan weg en vervolgens liggen er rond de middag weer 2. Dan nog een keer met het avondeten en dan vaak nogmaals voordat ik ga slapen. In totaal met 2 katten dus zo’n 6-8 drollen per dag. En stinken dat het doet... De geur is zo intens dat je bijna over je nek gaat. De poep ziet er trouwens wel gezond uit, niet te hard of zacht en geen rare kleur.

Nu vraag ik me af of het vele poepen en de geur te maken kan hebben met de leeftijd, aangezien kittenvoer meer eiwitten bevat of dat ik het voer aan moet gaan passen. Ze krijgen brokken van Smolke en natvoer van Felix (half zakje ochtend en half zakje avond).

Wie heeft ervaring? En wat zou je aanraden?
Ik herken het niet, maar ik had pas kittens vanaf 12/13 weken in huis

Mijn volwassen katten leggen 1 drol per dag

Misschien voer wat aanpassen?
Maar ze zijn ook nog wel erg klein natuurlijk, eigenlijk horen ze nog bij moeder. Dus misschien is dit wel normaal. Anders eens de dierenarts contacten lijkt me
Alle reacties Link kopieren
Het gaat gewoon sneller door een kitten dan door een kat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
.
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 12-07-2021 09:07
97.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alleen maar Purina One droogvoer geven en water. Geen natte troep.
Alle reacties Link kopieren
.
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 12-07-2021 09:09
99.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Idd goede tips. Ik zou voor de zekerheid ook een giardia test laten doen bij de dierenarts. Een van de kenmerken van giardia is dat de ontlasting enorm gaat stinken. Je wil echt voorkomen dat ze elkaar blijven besmetten (en eventuele andere huisdieren/huisgenoten).
Alle reacties Link kopieren
Hoe slechter het voer, hoe meer ze poepen en hoe meer het stinkt. Maar ondanks dat van Felix het droogvoer echt meuk is lijkt het natvoer wel aardig eigenlijk. Je droogvoer kan beter, maar is ook weer niet onwijze meuk ofzo. Misschien toch eens ontlastingsonderzoek laten doen.


Zet wel minimaal twee bakken neer (je moet er eigenlijk 3 hebben zelfs).
Alle reacties Link kopieren
Mensenbaby’s poepen ook veel vaker dan volwassenen, bij katten is dat niet anders. Ik heb 3 kittens gehad vanaf 8 weken en die poepten ook zoveel. Na een aantal maanden werd het minder. Heel normaal dus.
"met 2 katten dus zo’n 6-8 drollen per dag. En stinken dat het doet... De geur is zo intens dat je bijna over je nek gaat. De poep ziet er trouwens wel gezond uit"

Geen tips, ja 1 hou ze in eigen tuin. ;) Net zoals je het zelf al vind stinken zullen je buren er ook niet vrolijk van worden als ze hun tuintje vol kakken.
Alle reacties Link kopieren
Ze moeten wennen aan dit voer, de geur en de hoeveelheid wordt wel beter.
Die van ons kwamen hier met 7 weken en poepten ook 4 keer per dag. Nu zijn ze een jaar en er wordt alleen nog ‘s nachts of ‘s avonds gepoept. Het ruikt ook een heel stuk minder vooral nu ze alleen nog brokken krijgen.

Nu alleen nog de kater afleren dat hij het niet luidkeels hoeft te vertellen dat hij gaat poepen en ook dat hij gepoept heeft🤣
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Fijn om te lezen dat het wel normaal is en ook kan verbeteren. We hebben 2 bakken, maar ze poepen telkens tegelijk op dezelfde bak. De andere bak is nog steeds onaangeraakt.

Ben vorige week met ze naar de dierenarts geweest en alles zag er gezond uit. Over 2 weken moeten ze terug voor de volgende vaccinatie en dan kan ik het eventueel aangeven als hun poep nog steeds zo stinkt.

@yolo666 ze blijven binnen, dus kunnen ook niet in andermans tuinen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ander kattenbakvulling kan helpen. Als ze geen kattenbakvulling eten dan zou ik overstappen op silicakorrels. Daar drogen de drolletjes enorm snel in op waardoor je niets meer ruikt.
Alle reacties Link kopieren
Valentijn101 schreef:
22-06-2021 08:31
Ander kattenbakvulling kan helpen. Als ze geen kattenbakvulling eten dan zou ik overstappen op silicakorrels. Daar drogen de drolletjes enorm snel in op waardoor je niets meer ruikt.
Dit kan inderdaad schelen. Ik had eerst van die houtkorrels en dat was echt geen goed idee qua stank. Verder kan voer schelen, maar het verschilt ook gewoon per kat. Wij hebben twee katten van een jaar die allebei hetzelfde eten en de ene stinkt een uur in de wind (kater), terwijl je de andere even een beetje ruikt en dat is meteen weg (poes).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook toen ze kitten waren, 1tje die echt een uur in de wind stonk, van de ander weinig last van de geur. Toen we wegens voedselallergie van nr 2 overgingen op een eliminatiedieet (hij bleek allergisch voor kip en rund), had dat als bij effect dat het poesje ook niet meer zo stonk op de bak, zij lijkt een intolerantie voor granen te hebben. Sindsdien dus alleen nog graanvrij en dat gaat al bijna 9 jaar heel goed.

Zij vond het zelf ook stinken trouwens, als ze van de bak kwam afgesprint, trok 1 van ons een sprintje naar de bak om 'm even buiten te zetten.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
22-06-2021 10:29
Dit kan inderdaad schelen. Ik had eerst van die houtkorrels en dat was echt geen goed idee qua stank. Verder kan voer schelen, maar het verschilt ook gewoon per kat. Wij hebben twee katten van een jaar die allebei hetzelfde eten en de ene stinkt een uur in de wind (kater), terwijl je de andere even een beetje ruikt en dat is meteen weg (poes).
Ah, net zoals bij ons mensen: de mannen stinken het hardst :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven