Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles in huis en ga vrijdag zaaien. En dan iedere dag kijken of er wat bovenkomt he!!
Wat ga je zaaien, heppie?

Pampas: is er nou al iets omhoog gekomen?
Computer says nooooo
Ik kom zojuist op mijn werkkamer waar de potjes met zaadjes staan te kiemen, zie ik dat de tagetes, palmkool en sla alweer op zijn gekomen! Belachelijk snel!!
Computer says nooooo
De zon is anders best wel heet. Er is ook advies gegeven om te smeren omdat je verbranden kunt.

Dat vinden ook plantjes wel lekker.

Ik heb gisteren een potje met een paar zaadjes voor radijs gedaan. Staat op de vensterbank. Ik ben benieuwd of het dit jaar wel lukt.
Ja ja ja ja ja! Het werkt! Er steken 2 tomatenplantjes hun hoofd boven de grond uit, en mijn courgette en 2 komkommers zijn ook hard bezig. Gisteren was drama: ik had schimmel in mijn bekers met courgettes en komkommers, dus besloot om nieuwe dingen te zaaien in goede grond (want ik wist dat dit gewoon oude grond was). Dus, begonnen met zaaien, daarna de oude bekers leegkloppen.. Blijkt dat de courgette en komkommer wel ontkiemt waren. Dus ik heb die nu maar weer in hun beker gemikt, met goede (zaai)grond erin, en hoop dat ze het redden. Maar alles staat nu in de zonnige vensterbank en dat gaat echt als een malle, dus ik heb er wel vertrouwen in!
JEUJ! Pampas, leuk!

I know, Pumps, maar 3 dagen is toch wel een record hoor

Radijs kun je trouwens beter ter plaatse buiten met folie erover doen ..
Computer says nooooo
Ach, ik heb maar 4 zaadjes in een potje gedaan. Alleen maar om te testen of ze nog kiemkracht hebben. Ik heb nog een heel zakje over. Moet nog even kijken waar mijn potjes en potgrond zijn.

Ik zal eens kijken of er nog wat in zit. Er staat geen datum op, maar uit de piramides doen ze het ook nog. Maar dat waren wel andere tijden waarbij ze nog niets aan veredeling deden.

Ik heb ook nog bascilicum, bieslook, kervel, peterselie, koriander, tuinkers en wat bloemen in een zakje. Maar de bloemen ga ik dan maar zaaien op de rustplaats van een dierbare. Daar is het vorige keer ook gelukt.

(Ik moet wel op mijn balkon, want de rest daar rijden iedere dag een paar auto's langs en is groot deel van de dag in de schaduw. Is niet betrouwbaar om het te eten als er verkeer zo dicht langs rijdt. En ik ben het niet alleen zelf.)
Wat een gezellig onderschrift heb je, pumps

De radijzen komen buiten ook op! Alles traag, maar het doet het wel. Verder gaat het binnen prima, moet uitkijken dat de kiempjes niet verzengen zo achter het raam. Als de laatste dingen ontkiemd zijn, zet ik ze een verdiepinkje hoger, waar de verwarming niet aan staat. Mijn capucijners schieten de grond uit en ik ben helemaal onder de indruk van mijn pompoen, wat komen daar meteen enorm bladen uit zeg.
Ja, hier ook. En dat al na 3 dagen. Ik hoop tenminste wel dat het radijsjes zijn.

(Heb toevallig ontdekt dat een mix van tuinboontjes en erwtjes met salie best wel lekker is. Maar misschien heb ik een afwijkende smaak of gewoon erg veel trek op dat moment.)
Hah, wat goed ook na 3 dagen! Je mix klinkt heerlijk, met xsaie! Ga ik ook eens proberen!

Moosey, heb je alles in één bakje staan? Ik doe inderdaad ook meteen zodra het ontkiemd is op een koelere plek, waar het wel heel licht is. Gaat prima zo. Het wachten is nu op het einde van de nachtvorst hier zodat eea naar buiten kan verhuizen, mwant mijn man wordt inmiddels gillend gek Gelukkig is het in mijn eigen werkkamer, voor het grootste gedeelte even nadenken wat er allemaal staat nu: afrikaantjes, lupines, 4 soorten akelei, koolrabi, broccoli, selderij, selderijknol, selderijstengels, tomaten, paprika, spruiten, palmkool (pumps, heb je verder ook iets met italie? hiervan maak ik nl. vaak riboletta , als ik het zo goed schrijf .. ), romaine sla, snijbiet ... en dan staat buiten al aardpeer, pastinaak, winterpeen, capucijners, meiknolletjes. Maar die laatsten gaan het denk ik niet voor mei redden, met dit aanhoudend koude weer :(
Computer says nooooo
Hoi, ik lees al een tijdje mee op dit topic. Vorig jaar had ik ook een leuke oogst aan courgettes, aardbeien, wortels, andijvie en nog een flink aantal dingen. Nu staan er ook al net gekiemde tomatenplantjes klaar om straks de tuin in te gaan. Alleen heb ik een klein probleempje. Sinds vorig jaar zijn er veel meer katten bij mij in de buurt komen wonen die allemaal mijn tuin als kattenbak gebruiken. Ik vind katten leuke dieren, maar waardeer het niet zo dat ze straks mijn planten uitgraven en alles vol poep gooien. Heeft iemand nog een goede tip om katten uit de tuin te houden die ook echt werkt?
Semper ubi sub ubi
Oooh katten!! Bah! Zooo vies, vooral in je moestuin! Geen tips, helaas. Dat kattenschrik spul werkte bij ons niet, we hebben ze een tijdje natgespoten met goedkeuring van de buren, hielp ook niet. Nu zoveel mogelijk afgeschermd en man gaat vlg week een dus lijntje op het tuinscherm spannen, dan durven ze daar schijnbaar niet meer op te klimmen.
Computer says nooooo
Nou, bij mij was het vals alarm. Het was een klein stukje van de plant die er naast staat. Die probeert zich stiekum voort te planten.

Gaas om een plantenperkje dat werkt niet. Hier niet iig. Had mijn vader een keer gedaan. Hij kon er wel om lachen dat de jonge katjes toch gingen zonnen achter het gaas. Wij plaagden hem door hem te roepen om te vertellen dat hij een paar katten had gevangen.

Daarna heeft hij een kasje gebruikt op een andere plek.

Maar misschien dat een bak op pootjes helpt? Op internet staan genoeg voorbeelden van bakken.

Katten blijven een probleem omdat ze kunnen klimmen. Ik heb ooit de kat van de buren in mijn slaapkamer gehad. Die was via de klimop naar boven geklommen.

Dan moet je echt iets als omheining verzinnen waardoor de kat wel omhoog, maar niet meer terug kan. Dan doen ze het misschien maar één keer. Dat lijntje is inderdaad een goed idee als het op de juiste manier gespannen is.

Prettig weekeinde. Ik ga een volgende pakje testen op kiemkracht. Gelukkig kan het meeste ook nog in april worden gezaaid. Prettige Pasen allemaal!
Ik leg een raster met kippengaas over mijn moestuinbak, zo hoog dat de plantjes gewoon kunnen groeien etc, om de katten er uit te houden.. Baal er wel van dat het nodig is, maar ik vrees dat er weinig anders op zit. Mijn zaadjes beginnen trouwens echt lekker te kiemen nu, vooral als de zon even een paar uur op het raam staat, fijn! Ze mogen allemaal pas een stuk later naar buiten, maar zo kan ik in ieder geval over een paar weken zaadjes verpotten.
Ik heb twee dagen geleden een leuk boekje geleend bij de bieb en daar staan heel nuttige tips in. Dat heet de kleine moestuin (tuinbasics voor iedereen).

Een daarvan die ik erg leuk vond en heel zinvol.

Gebruik plastic flessen zonder onderkant en plaats die over de jonge planten als bescherming. (Zij noemen het cloches. Kan je ook op googlen.) Dopje er af en je hebt voldoende ventilatie. Kan je nog eventueel een stukje fijne gaas over doen of zo. Tegen vlinders die eitjes willen leggen. Moet je wel zorgen dat ze stevig in de grond staan. Een flesje nemen ze niet zo snel mee. Maar katten kunnen meer. Op mijn balkon zou het wel moeten lukken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Row_cover

(Misschien ben ik mosterd, maar heb nog niet alles hier gevolgd. Bij mij doen alleen de kamerplanten - tot nu toe - het heel goed.)

EDIT: En het houten afdruiprek van Ikea - dat kapot is gegaan - kan ik mooi uit elkaar halen en de stokjes gebruiken als ondersteuning. Als dat geen recyclen is.
Wat een leuke tips, Pumps!

Hier zijn de jonge plantjes erg blij met de regen.

Aankomend weekend maar eindelijk eens de laatste wortelen zaaien en de zaailingen van binnen naar buiten verplaatsen.

Mijn man heeft bijna de muurkas af, hier komen tomaten en paprika:

[img]http://media.fonq.nl/fonq/normaal/33530 ... den-62.jpg[/img]

Ik ga trouwens binnenkort een insectenhotel maken met dochter, aanrader! Voor een goede bestuiving van je plantjes straks, en ziet er leuk uit!

inspiratie:

http://www.youtube.com/watch?v=gkT8oia2dbI
Computer says nooooo
Jajajaja!!! De zon schijnt hier en het RUIKT NAAR LENTE!

Joehie!
Computer says nooooo
Hier toch nog een flinke hagelbui gehad!

Tomatenplantjes en courgette plantjes doen het goed.
Groene puntjes in mijn spinazie zaaibed! Tenminste, vanochtend nog, inmiddels heeft het hier keihard geplenst! En mijn tomaten zaadjes zijn ook goed opgekomen, het was oud dus ik twijfelde. De paprika ernaast in de vensterbank (in het kasje van de ikea, wie hier had ooit gedacht dat ik die zou kopen) laat zich helaas nog niet zien.

En mijn kersenboom heeft dikke knoppen, ik duim als een malle dat het bloesem knoppen zijn!
Bij mij komt het meeste goed op.

Ik heb gezaaid:

courgette, boontjes, peultjes, tomaten, lupine, kropsla, veldsla, rucola (en lupine)

De bosuitjes en paprika komen niet op, is bijna 2 weken geleden dat ik gezaaid heb.

Ik wilde zaad kopen voor een snackkomkommer, maar een zakje zaad kost 5,99 en dat heb ik er dan weer niet voor over..

Dus ik denk dat ik binnenkort maar paprikaplantjes en een snackkomkommer koop. Dan ook nog een paar aardebeienplantjes.

Ik heb nu gezaaid in turfpotjes en die staan in de kweekbakjes van de action. Maar dat doe ik volgend jaar anders, ik vind die turfbakjes wel erg duur..
Heb net ook een stukje gelezen over zaden die je kunt laten spruiten. Dat lukt bij mij dan weer wel. Is wel eens gebeurd dat er een linze in de afvoer klem bleef zitten en er een flinke kiem ontstond. (Het schijnt ook goed te kunnen met kikkererwten. Maar dan moet het vooraf goed gespoeld en laten weken en weer gespoeld. Daarna kan het dan in een bakje spruiten, maar dan iedere dag 2x spoelen. Bij schimmel kan je het niet eten. Misschien ga ik het ook proberen met taugee.)

Heb ook iets gelezen over een vensterbankbak met verschillende soorten sla, maar dat gaat niet lukken. Lijkt me helemaal te gek om dat te kunnen eten. Kan het hele jaar door. Iemand dat wel eens gedaan?
Grappig, pumps, ik heb toevallig gister een soort 'torentje' gekocht om zaden te laten spruiten. Heerlijk! Ik deed het voorheen gewoon op een schoteltje met watten en bijv. taugé doet het ook erg goed met de zgn. 'weckpotmethode'. Google er maar eens op!
Computer says nooooo
Binnen sla trouwens nog nooit gedaan, dat doet het buiten bij lage temperaturen al heel goed..

Heppiedepeppie: paprika kan er wel 2-3 weken over doen hoor! Ik zou de moed niet zomaar opgeven! Staan ze warm genoeg?
Computer says nooooo
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiemgroente

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taug%C3%A9

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mungboon

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinkers

Met de sla was een vergissing van mij. Dat was een bak op de vensterbank en dan 3x oogsten. Ik had me vergist met kruiden. Dat kan wel het hele jaar door volgens dat boekje.

Ik vind het leuk om het te proberen met kiemgroenten. Lukt dan na een week en is een afgepaste hoeveelheid.

Heb in mijn boekje ook een paar leuke potten gezien. Maar nog geen verkoopadres gevonden.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/spruitzaden.htm

http://www.onzeklassetuin ... oef=spruitgroenten_kweken

(Zet het hier even neer om het makkelijker terug te vinden.)

Heb hier een wat uitgebreidere beschrijving gevonden en vooral het aantal keren spoelen. (Ik heb trouwens ook courgette rauw geproefd en dat is best lekker.)
Ja, voor kiemgroenten moet ik ook weer ns iets proberen. Ik had er een speciaal schaaltje voor, maar ik vond het onhandig. En ik vind bv alfalfa toch lekkerder als het in het donker is gekiemd. Dus even aan de knutsel daarvoor.

Hier gaat t ook voorspoedig, ik heb een bak vol grote capucijnerplanten en een bak grote tuinboonplanten, die staan nu af te harden onder een folietunnel. Denk dat ik ze morgen in de grond zet. Radijzen zijn mooi opgekomen, spinazie en rucola zien er ook hoopvol uit (volle grond) worteltjes verwacht ik deze week wel. Heb ook nog een bakje voorgezaaid spul (sla, paksoi, boerenkool, broccoli, prei) maar dat ziet er (behalve de boerenkool en de prei) toch weer niet zo heel goed uit, vind ik. Bleek en slungelig, net als vorig jaar. Heb ze nu nochtans een stuk koeler gezet, maar misschien te weinig licht? Ik zet ze nu in een kasje overdag buiten. Oh ja. courgette en pompoen zien er ook goed uit, staan nu ook in potjes onder de folietunnel. Zolang het 's nachts niet onder de 5 graden komt kunnen ze wel buiten blijven toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven