Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even geGoogled voor je Pampas (deels uit schuldgevoel omdat ik verkeerde info gaf ) en paprika's zouden er een dag of 10 over moeten doen om te kiemen. Wel vond ik dat paprika's een constante temperatuur van rond de 25 graden willen om te kiemen. Misschien nog steeds niet warm genoeg?

Aardbeien doen er 10-15 dagen over, en willen vooral licht zien. Heb je ze niet te diep gezaaid?

Tomaten zouden nog wat sneller moeten kiemen dan paprika's. Verdiep je wel even in wat de plantjes willen als ze straks gekiemd zijn, dat is nogal verschillend namelijk (aarbeien willen bijvoorbeeld veel koeler staan dan de paprika's).

Ik hoop dat mijn zaaisel de kou gaat overleven! Maar met een beetje geluk is het allemaal nog net niet gekiemd, dus dan zal het wel goed gaan, denk ik.
Hahah, Moos, no worries. Ik zie in mijn topicgeschiedenis dat ik ze gezaaid heb rond 23 februari, dus dat is ongeveer 2 weken geleden. Ik zie nog niets verschijnen bij de paprika's, maar het is hier ook kouder, dus ik geef ze nog een goede 1,5 week en dan zaai ik nieuwe. Ik moet alleen even bedenken waar ik die dan wel logisch kan zaaien, als mijn woonkamer al te koud is.

Alle zaadjes zijn op de aarde gestrooid en er heel iets ondergeschoven, dus dat zou het probleem niet moeten zijn bij de aardbeien. We zullen het zien. De tomaten zijn iets later gezaaid dan de paprika's, dus die krijgen ook nog een goede week. Hopen dat het lukt en anders koop ik plantjes... ;)
Hoe staat het hier met de zaailingen? Hier komen koriander en chilipeper al goed op! Moet ze morgen maar eens uitdunnen.

Nou moet het weer nog meewerken!
Eventjes inbreken hoor..

Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het kweekkasje (en de andere potten) al in de vensterbank heeft staan. Voel me iets minder idioot nu

Wij zijn vorig jaar april verhuisd naar een huis met tuin en de achterbuurman zei letterlijk: 'ik heb nog nooit eerder gezien dat mensen in een nieuw huis de moestuin eerder klaar hadden dan de rest van de tuin'.

Tjah, ik doe dingen nu eenmaal graag via mijn logica.

Bij mij zijn de paprika en pepertjes (beiden van eigen gedroogd zaad, peper is zelfs van de moestuin van vorig jaar) al een cm of 3 boven de grond.

Ik wilde ook meloen proberen (lukt het niet, geen nood), die heeft net het 4e echte blad gekregen. Dat plantje vindt mijn vensterbank wel prettig geloof ik.

Ik vond in mijn kruidenbakje een uitgelopen teentje knoflook en als probeersel heb ik die ook maar in een flinke pot zand gezet, dat plantje is nu zo lang als een 1,5e liter frisdrankfles.

Ik probeer van alles en als het niet lukt, dan niet. Lukt het wel heb ik blijkbaar iets goed gedaan en is het voor herhaling vatbaar.

Zo doe ik het ook al 3 jaar met de kleine moestuin op mijn werk (bso) en dat gaat tot nu toe ook prima.

Ik denk dat ik hier wel af en toe kom meelezen..
Ik heb afgelopen week weer nieuwe zaadjes op een andere plek gezet: in mijn huis moet ik kiezen tussen licht en warmte, en op aanraden van een bioloog heb ik nu maar potjes in het licht gezet. Hopen dat dit opkomt, maar het blijft koud en moeilijk, dus als het niet lukt haal ik gewoon plantjes bij het tuincentrum . Ik heb goede hoop.
Welkom StukjeCake! Wat voor meloen heb je gezaaid? Dat zijn best grote planten toch? Komt ook op mijn lijstje voor als ik ooit een echte moestuin heb, net als courgette, pompoen en toscaanse kool.

Pampas, gewoon blijven proberen! Trial and error, zo doe ik het ook.
Pampas, ik zou eerst eens kijken of je zaadjes licht-of donkerkiemers zijn. Doorgaans het laatste. Ik spreek niet graag een bioloog tegen, maar als de omstandigheden zo ongunstig zijn, zou ik juist warm en donker laten ontkiemen en dan direct zodra het kiempje zichtbaar is, de boel in het licht zetten.
Computer says nooooo
Ik lees hier wederom mee.

Heb maandag bij de Praxis een vierkante moestuinzak gekocht(kostte maar 8 euro), want wij hebben nu geen volkstuin meer dus wil ik in mijn eigen tuin gaan kweken.

Vandaag een tunneltje gekocht bij de Aldi en nu maar wachten op mooi weer haha.

Ik heb dit jaar mijn zadenvan de tomaten, paprika en komkommer bij mijn bejaarde buurman in huis gezet. Daar staat de thermostaat dag en nacht op 23 graden. Na 2 dagen stonden de tomatenspruiten al heel hoog en na 4 dagen waren de komkommers al omhoog geschoten. De paprika doet het wat rustiger aan. Ik ben nog maar een beginner, dus ik probeer van alles uit en zie wel of ik er straks de vruchten van kan plukken.
Ik wil ook graag beginnen, maar ik weet niet goed hoe. Kweekkast heb ik (nog) niet, wel wat zaden. Ik zal me weer eens inlezen!
Het sneeuwt.

Had me voorgenomen om dit jaar dan eindelijk toch echt te beginnen. Ik heb nog wat zakjes met zaden en zo uit mijn blote hoofd is dit de periode waarin het zaaien moet beginnen.

Ik ben benieuwd.

http://www.youtube.com/watch?v=zD1fI9vYqsw Hier kan je zien hoe je radijsjes kan doen.

http://www.123zaden.nl/pages.php?id=2558Al na 4 dagen begonnen de eerste zaadjes te ontkiemen. Ja, heb volgende week een verjaardag. Is misschien wel spannend om dan zo'n bakje mee te nemen. Niet vertellen wat er in zit natuurlijk.
Voor degenen die niet goed weten hoe en wat, op www.mooiemoestuin.nl staat een schat aan informatie.

Hier heb ik op de valreep een rampje voorkomen, ik ging toch maar voorzaaien omdat ik bang ben dat alles wat in de grond zit kapotgevroren is, en dan heb ik back up. Maar mijn zakje stekgrond had het hele jaar buiten gelegen. Ben ik bakjes aan het vullen, zie ik ooooooooveral hele kleine slakjes. Levende kleine naaktslakjes. Brrr. Die grond maar weggegooid en een mengsel van potgrond en vermiculite (ik had geen zand en wilde de grond toch iets schraler maken) gebruikt. Ben benieuwd. Ik kan alleen maar niet bedenken waar ik de zaailingen straks moet laten als ze gekiemd zijn. Nu staan ze in de vensterbank (zuiden) van de woonkamer, wat voor kiemen ok is, maar voor zaailingen te warm. Maar boven (waar ik niet stook) kan ik ze eigenlijk alleen maar kwijt in een vensterbank op het noorden, en ik ben bang dat t daar niet licht genoeg is. Anders een kweekbak kopen en ze elke dag buiten zetten? Of is dat dan weer te koud?
Oh, en ik ga een moestuincursus doen! Van iemand van www.eetbaar-groen.nl geloof ik. Was heul niet duur en lijkt me erg nuttig.
quote:MissMartine schreef op 20 maart 2013 @ 08:22:

Welkom StukjeCake! Wat voor meloen heb je gezaaid? Dat zijn best grote planten toch? Komt ook op mijn lijstje voor als ik ooit een echte moestuin heb, net als courgette, pompoen en toscaanse kool.

Dank je! Ik heb geen idee wat voor meloen het is (handig he!). Heb de zaadjes gekregen van mijn zus. Ik laat mijn man nog even in het ongewisse over de grootte van de plant, vorig jaar had ik Halloweenpompoen in de tuin geplant en die woekerde zo enorm dat mijn man liever geen grote planten meer in de tuin wil.

Ik heb wel even gezocht wat die meloen moet hebben, volgens mij moet ik hem na het 4e blaadje toppen, maar dat moet ik even weer in mijn klapper opzoeken. De meloen komt niet precies in de moestuin, maar we maken borders langs de schutting waar ik de meloen in wil hebben. Dan komt daar ook een bultje compost bij, schijnen ze van te houden. Uiteindelijk komen daar struikjes als kruisbes in te staan. Jeugdsentiment voor mij.

Courgette heb ik vorig jaar hier in de tuin gehad, dat bleven 2 kleine plantjes (teveel plantjes uitgeplant omdat ik dacht dat de helft het toch niet ging redden. Ik had bijvoorbeeld echt kilo's enorm lekkere cherrytomaatjes) door ruimtegebrek. Op mijn werk is de plant wel groot geworden, ik gok wel 1,20m bij 60cm. Om de dag konden we 2 courgettes oogsten, tegen 1 a 2 courgettes per week bij mij.

Viezig, die naaktslakjes Moosey!

Radijsjes groeien heel makkelijk, na een maand kun je ze al oogsten. Vorig jaar op mijn werk gedaan en het was zo'n succes dat ik er dit jaar meer en vaker ga planten. De kinderen stonden elke dag bij mij om te vragen of er nog radijsjes klaar waren. Die mochten ze dan zelf afspoelen & de niet eetbare delen eraf halen. Erg leuk.
Joh, weea blij dat jouw courgette niet zo productief was. Wat moet je nou met 12 courgettes per week!
Had je die cherrytomaatjes gewoon buiten staan Cake? Ik begin er altijd maar niet aan omdat ik denk dat ze het niet gaan redden qua klimaat, maar als ik jou over kilo's cherrytomaatjes hoor dan wil ik dat ook, natuurlijk
Moosey, cherry tomaatjes kunnen prima buiten hoor! Als ze maar veel zon krijgen, worden ze lekker zoet van. En veel water geven
Moosey: ik heb afgelopen 3 jaar cherrytomaatjes gehad, en die gingen het laatste jaar, na een warme opkweek en afharden inderdaad gewoon naar buiten, de volle grond in! Eerste 2 jaar op de vensterbank en in een kasje in pot, vond dat niet zo denderend. De tomaatjes die van buiten uit de volle grond kwamen, waten veel lekkerder!

Dit jaar komen ze waarschijnlijk van uit de volle grond uit de kas als alles goed gaat ik ben venieuwd! Ik heb nu grote struiken gezaaid, ze kunnen 2m hoog worden!

Vandaag ga ik verspenen: een hoop bloemen en de selderijknol is er klaar voor.

Ik had buiten eea gezaaid, 2weken geleden, maar ik denk niet dat dat m gaat worden dus ga nu toch binnen maar ook eea weer zaaien: spruiten, palmkool, koolrabi, etc.

Nog een weekje en dan wordt het weer wat warmer, gelukkig!!
Computer says nooooo
Gaat koud worden! Al mijn miniplaantjes maar uit het kweekkastje gehaald. Ze stonden er ook echt al wat zielig bij. Een nachtje -2 wil wel, maar niet kouder en langer achter elkaar.

Wel pootuitjes in de tuin gedaan en ik denk vanmiddag wat lente-uitjes planten als de grond niet te hard is. Die kunnen tegen vorst.

Ik heb ook cherrytomaatjes, nu nog miniplantjes natuurlijk. Heb een zonnig plekje voor ze in gedahten straks, dus dat komt hopelijk wel goed!
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Ja, het wordt nog koud volgende week. Maar volgens de weerkaart is er ook vol op zon. Als je dan een kistje, tafeltje of zo in een zonnig en windvrij plekje zet dan gaat het heel snel.

De krokussen beneden in mijn voormalige tuintje doen het steeds beter. Ieder jaar worden de bolletjes talrijker die tussen de tegels door piepen. Heeft toch voordelen als er andere buren zonder kinderen komen.

Wat een leuk stukje over die radijsjes. Ik krijg er gelijk meer motivatie door. Moet ik wel even wat recepten zoeken. Als kind vond ik ze te scherp. Maar met de juiste toevoegingen lust ik ze waarschijnlijk wel. Ze zijn gezond en dat is genoeg motivatie.
Wat een guur weer! Niet te bevatten dat het vorig jaar vandaag 20graden was..

Vandaag maar weer binnen gezaaid: palmkool, spruiten, broccoli, sla, snijbiet, selderijknol/ stengel en -blad.. en tagetes tegen de aaltjes.

Jammer want ik heb zo'n pokkehekel aan verspenen dus ik liever buiten ter plaatse gezaaid
Computer says nooooo
Hm, dan ga ik toch nog maar even wat met de 'balkontomaatjes' (jaja) proberen, waar ik nog een zakje zaad van heb liggen. Hoewel ik niet echt meer plek heb in de volle grond, maar nog wel grote potten.

Alles wat ik vorige week heb voorgezaaid staat al zo'n beetje boven de grond in de vensterbank. Nog even wachten of de laatste zaadjes ook willen en dan verplaats ik ze naar een koelere plek. En zodra het buiten wat beter wordt overdag buiten in de kweekkasjes, denk ik.

Wat zijn tagetes summer?
Oh, in de tuin zag ik trouwens wel ineens kiempjes van spinazie de kop op steken! Die-hards
Hah, stoer, die spinazie

Tagetes is afrikaantjes. Die houden je bodem schoon.
Computer says nooooo
Kun je snijbiet binnen zaaien? Ik dacht dat je wortels en knollen direct op hun plek moest zaaien.
Ja hoor! Snijbiet kun je prima voorzaaien. Gewone bieten zelfs ook, moet je wel iets voorzichtiger zijn met verspenen..
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven