Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Erg mooie aardpeeroogst gehad. De plant was boven de grond al enorm, en eronder zaten kilo's peren in alle mogelijke vormen.

Volgend jaar ook een nieuwe (grotere) moestuin!
quote:suikervrij schreef op 13 november 2010 @ 22:04:

Het is een stuk kleigrond, wat ik eigenlijk moet gaan spitten voor de vorst. Iemand nog tips?

Waarschijnlijk heb je al gespit, maar werk altijd wat compost / verteerde mest onder. Dit verbeterd de grondstructuur (bij kleigrond best belangrijk) en levert voedingstoffen.

Nog een handige moestuin website voor bij het lijstje: het moestuin forum
Die site ken ik nog niet, bedankt Addie!

Het begint hier ook weer te kriebelen.

Dit jaar ga ik ook eens proberen volgens de kosmoszaaikalneder te zaaien. Ben benieuwd of het de oogst beïnvloed!
Ik was vergeten mijn zaden uit het tuinhuisje te halen afgelopen najaar. Weet iemand of het erg is dat ze nu weken in de vrieskou daar gelegen hebben? Ik neem aan van niet, maar wil toch graag zeker weten of ze nog kunnen ontkiemen..
Dat moet wel lukken huppelepup, doe anders alvast een kiemproef met de zakjes waar je veel zaden van hebt?
Het is half januari geweest en begon me af te vragen of ik alweer actie moet/kan gaan ondernemen op plantengebied. Wanneer begin je bijvoorbeeld met opkweken van zaadjes? Kan dat nu al?

Ook dit jaar ga ik groter tuinieren. Niet zoveel als sommigen van jullie (het blijft beperkt tot 10 m2), maar wel leuk genoeg om verschillende dingetjes te proberen.

Ik wil dit jaar bijvoorbeeld een boontjeshaag, wat mais (paar losse stengels), pompoenen, paprika's, wortels, brocolli, koolrabi, aardappels uit zakken en moet nog even bedenken of ik courgettes wil. Ik vind die planten zo enorm en de opbrengst is super, maar daar zijn de prijzen in de winkel ook naar (kost niks).
Pepers en paprika's kun je nu al zaaien. ook peulen en ananaskers gaan dit weekend hier weer in de zaaitrays.

als je 10 m2 hebt moet je wel keuzes maken inderdaad. Onder de bonen kun je nog sla zetten.

Courgette moet je maar eens goed over nadenken. Pompoen is ook zo'n ruimtevreter, maar diezijn in de winkel altijd wel duur..
hier ook al paprika's en pepers gezaaid.

en heel brutaal ook al wat tomaten.

Wel binnen in een bak hoor..... dus nog niet in de kou buiten.

heb wel weer zin om te gaan beginnen. Heb ook al nieuwe zaadjes binne, dus heleaal leuk!!!!

op 10m2 is een courgette en pompoen inderdaad wel een ruimtevreter....

Ook leuk om mee te beginnen is ggewoon sla...
Leuk, het voorzaai seizoen is begonnen. Ik ben net terug van vakantie en ga nu ook beginnen. Even kijken wat ik nog van vorig jaar heb en ik ga nu vantevoren goed bekijken waar ik wat in de tuin kan planten.

Uit mijn hoofd: peultjes, paprika, cherrytomaten (ga nu ook gewone grotere tomaten doen), pompoen, mais, aardappelen, en courgette.
Poep, wie heeft jou gescheten?
.
het ligt dan denk ik aan de grootte van het tuincentrum. bij ons bij de i-tuin (grote winkel!) hebben ze wel losse plantjes.

Wat je ook kunt doen, kijk even rond of er een volkstuinvereniging in de buurt is, misshcien hebben ze daar een klein winkeltje bij. Of vraag iemand van de volkstuin of die misschien een adresje in de buurt weet....

en als je in de buurt woont (ZH), wil ik best wat voor je voorzaaien ;)
Bij de grotere tuincentra zijn straks wel plantjes te koop. Misschien ook wel bij de kleinere, maar voor plantjes is het nu nog vroeg. Als je in april/mei gaat kijken is er misschien wel iets. Bij de welkoop hebben ze volgens mij ook wel groenteplantjes.

En heel veel zaden kun je ook direct buiten zaaien.

Die zijn ook goed te koop via internet. Een goedkope aanbieder is bv 123zaden.nl. Daar heb ik recent voor het eerst besteld, geen idee dus van de kwaliteit.
Zo, heb gisteren aubergine, paprika en aardbeienzaadjes gezaaid. Voor de rest is het nog iets te vroeg.Half februari mag ik met de rest beginnen!
up
Bij een auberginezaadje komt er een wit puntje op; ontkieming volgens mij maar nog te klein om goed te zien. Gisteren een paar uurtjes de deksel van kweekbakje gehaald want ik zag op een ander zaadje een beetje schimmelgroei. Verder geen nieuws. Jullie?
ook ik wil deze zomer een klein moestuintje aanleggen. Maar ben een leek op dat gebied. Wij zijn pas verhuisd en gaan dit voorjaar ook de tuin opnieuw indelen. Uiteraard komen daar ook fruitbomen (appel, kers) en ik wil graag frambozen of bramen en druivenstruiken. Rode bes mag niet ontbreken! Ik sta elke keer bij het tuincentrum al te kijken naar zaadjes, maar vind het nog wel erg lastig wat ik moet nemen. Ik denk dat ik eerst maar eens begin met plantjes. Ik wil ook heel graag tomaat. Daar heb ik al zaad van gekocht. Die moet ik eerst binnen voorzaaien toch? Maar als ik dit half februari doe, worden ze dan niet heel erg groot in de vensterbank? of groeit dit niet zo hard? Andijvie en spinaziezaad heb ik ook gekocht, maar die zaai ik rechtstreeks (staat op het zakje) Ananaskers heb ik ook gekocht (is zooo lekker) die ga ik ook voorzaaien binnen. Komkommer en courgette koop ik een plantje denk ik. Heeft iemand nog tips zodat het een oogstvolle zomer gaat worden?
welkom lalamien!

Met plantjes kun je goed beginnen, maar daar is het nu nog een beetje te vroeg voor. Tomaat zaaien kan inderdaad in februari al. Je hebt dan wel flinke planten als ze naar buiten gaan, bij mij is het begin mei haast een oerwoud binnen

Later zaaien heb ik nooit geprobeerd, dus ik weet niet hoe dat gaat. Bij mij zijn ze zo'n 20-30 cm hoog half mei.

courgette is heel makkelijk vanuit zaad op te kweken, maar een plantje kan ook heel goed. Ook komkommer kan beide. Het is ook gewoon afhankelijk van de hoeveelheid ruime je binnen hebt of wilt gebruiken.

Sla vind ik zelf ook altijd makkelijk, bietjes gaan ook goed, bonen zijn ook goed te doen. Wortelen en plantuien gaan ook altijd wel goed. Ik zou zeggen: bedenk wat je lekker vind en probeer eens wat.

Echt moeilijk vind ik: witlof, asperge.

Vrij moeilijk: broccoli en bloemkool vanuit zaad. Daar zou ik het eerste jaar zeker plantjes van kopen.

succes!

Hier komt de ananaskers al op, maar het gaat een beetje moeilijk. Eerst verwarmd onder glas werden het van die lange sprieten, toen heb ik ze in de vensterbank gezet en iets te laat bewaterd. Nu komen er voorzichtig wat kleine kiempjes omhoog.

De pepertjes gaan ook nog niet zo hard.

Ik had wel wat doperwten en peulen gezaaid, die gaan lekker en kunnen binnenkort naar buiten.

bye!
De ananaskers moet je toch pas vanaf half maart binnen zaaien? Sla wil ik ook plantjes van kopen. Als ik dingen ga zaaien, moet je een heel zakje kopen, ik heb niet zo heel veel ruimte dan blijf ik met zoveel zaden zitten (als er uberhaupt iets opkomt:-) )

En doperwten en peulen nu al naar buiten? In de volle grond? kunnen die tegen vorst en sneeuw dan?
He lalamien,

welkom! doperwten en peulen nu al naar buiten vind ik erg vroeg, maar binnen voortrekken kan prima.

ik heb al wel tomaten voorgezaaid en ook aan het proberen een courgetteplantje.

let op: als je courgette heeeeel lekker vind kun je twee drie planten zetten, maar ik ben eerlijk: 2 planten hier met 2 personen betekent een overvloed aan courgetten die we dan dus maar volop uitdelen (totdat iedereen het de strot uitkomt, zoals vorig jaar ;) ) dus zet daarvan zeker niet teveel

Op zich kun je zaadjes prima bewaren hoor. het is wel leuk om te zien hoeveel er vanaf komt als je zelf sla zaait (en bijv. rucola is leuk (en lekker) om zelf te proberen.... niet het hele zakje, maar wel leuk!

En qua tips: gewoon doen wat je goed bevalt, veel op dit forum lezen ;) en ons op de hoogte houden, haha.

Nee hoor, gewoon proberen het komt namelijk wel goed daarmee. Hier eerste jaar topoogst, tweede jaar prima oogst en afgelopen jaar prut - maar ik geef dan natuurlijk het weer de schuld. ;)
en hier komen eerst tomaatzaadjes op (roma) en ook de koolrabi komt op (dacht ga het eens vroeg proberen, maar groeit als een tiet ).

benieuwd wanneer de voorgezaaide paprika (van eigen zaadjes uit paprika's van vorig jaar) opkomt!
hou moi1978

als ik peulen en doperwten nu voorzaai, wanneer kunnen ze dan naar buiten?

Ik denk dat 1 courgette plant wel genoeg is hier:-) Maar komkommer misschien iets meer.

Als ik nu zaadjes koop, kan ik die dan volgend jaar gewoon weer gebruiken?

Ik heb het hele topic al doorgelezen, er gebeurt alleen weinig op dit moment, maar is misschien niet het goede seizoen. Maar ik zal zeker vakker komen hier (en dan niet alleen lezen)
Waar koop je ananaskers zaad? Ik heb al zaden besteld, en wil dit nog erbij kopen. Weet iemand een winkel?
huppelepup, heb ik gewoon bij de Tuinland gekocht. En even googlen(schrijf je dat zo?) op ananaskers zaad, kun je ze ook online kopen.
vreeken zaden in dordrecht heeft het denk ik ook wel....

even googlen en je vindt ze zo

Leuke zaak om eens te gaan kijken trouwens. mennnnn wat een keuze... word je hebberig van ;)
eind maart kunnen peulen wel naar buiten, maar hangt ook een beetje af van het weer of ze al de grond in kunnen (als je net een vriesperiode hebt gehad of als die er nog aan komt, dan moet je gewoon even wachten). Maar gewoon vooral op gevoel proberen, dan komt het goed ;)

Zaadjes kun je prima hergebruiken hoor, sommige zeggen van niet, maar bij mij werkt het prima (koel en droog bewaren).

Klopt hoor dat er nu weinig gebeurt hier, maar ja het is nog niet helemaal het seizoen... maar gok dat het wel weer komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven