Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als volgt te werk gegaan:

* Ga naar de foto die je wil laten zien.

* Klik op de rechtermuisknop terwijl je op de foto staat met je muis.

* Ga naar: Eigenschappen.

* Kopieer de url die gegeven wordt:

* Ga naar je bericht en klik op het schilderijtje

* Voer de url in (CTRL+V)

Et violà!
-
anoniem_98122 wijzigde dit bericht op 19-03-2010 14:55
Reden: Foto weggehaald
% gewijzigd
Gelukt! Ik vind je tuin en je potten leuk! Ik houd wel van zo'n stelling en dan van die potten met planten.
Ja! Het is gelukt! Bedankt Jody en Helianthus!

Die foto's zijn dus van de tuin in 2009.

@ Verli, een rekje had ik dus al. Maar ik wil dit jaar ook wat bakken aan de schutting en de schuur gaan hangen. Wel leuke foto's in die links!
Vraag over aardappelen poten; kan dit ook in grote potten?

En wat zijn jullie al vroeg aan het zaaien of lijkt dat maar zo? Krijg er wel voorjaarskriebels van hoor; ik denk dat ik zaterdag maar eens een rondje boerenbond/tuincentrum ga doen :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?

Nou dit is het resultaat na 1 week! Het zijn trouwens de radijsjes. De rest laat zich nog niet zien!

groetjes
@louise: Ik heb 3 dingen gezaaid en die heb ik in een klein kasje binnen staan. Buiten lijkt het me inderdaad nog te koud en wisselvallig!

dat van de aardappelen weet ik niet!

Veel pelzier alvast met zaadjes uitzoeken.

@de rest: wie weet wanneer ik de scheutjes in een grotere pot moet zetten? en hoe kan ik dat het beste doen want dit zijn best veel scheutje. Misschien had ik ze toch beterin allemaal kleine bakjes kunnen zetten! Nouja voor de volgende keer dan.

groetjes lotte
Over aardappels las ik dat je die ook in tonnen oid kunt planten. Ik ben van plan om kleine krieltjes in een ikea-tas te gaan planten. Volgens mij moet je veel aarde hebben, dan de aardappels en dan nog een (dunner) laagje er bovenop. Ik ga het gewoon proberen!

Ik heb nu binnen sla, boontjes en nog iets wat ik niet meer weet gezaaid toen de plantjes niet meer onder het platte glas pasten heb ik er een aantal in een groter potje geplaatst. De stelregel is volgens mij als de plantjes twee echte blaadjes hebben. Die staan nu dus niet meer onder glas, maar doen het prima. Zal vanavond even een foto maken.

Verder nu onder glas: paprika, eikenbladsla, tomaat en kappertjes. Pas twee dagen, dus die komen nu nog niet op.
btw, zijn radijsjes niet lastig om weer buiten te plaatsen? die zijn toch al binnen twee weken eetbaar sowieso? of hou je ze helemaal binnen?
quote:louise1 schreef op 23 februari 2010 @ 09:07:

Vraag over aardappelen poten; kan dit ook in grote potten?

Ja, dat kan: Vul de pot met 3/4 met aarde, maak een kuiltje, doe de aardappel erin en doe er een laagje aarde over. Als de plant 15cm groot is, dan bijvullen tot de eerste blaadjes. Evt nog een keer bijvullen.

De aardappel wel eerst laten spruiten.
quote:[message=5308566,noline]_lotte85_ schreef op 23

@de rest: wie weet wanneer ik de scheutjes in een grotere pot moet zetten? en hoe kan ik dat het beste doen want dit zijn best veel scheutje.

Ik zou nog even wachten tot ze echt stevig zijn. Wil je ze in een pot kweken of in de vollegrond?

quote:btw, zijn radijsjes niet lastig om weer buiten te plaatsen? die zijn toch al binnen twee weken eetbaar sowieso? of hou je ze helemaal binnen?Nou....ze doen er iets langer over, hoor! Voor- en najaar 6-8 weken, zomer 4-6 weken.
Bedankt voor de info. Kan ik het beste aardappelplantjes kopen of gewoon een paar aardappelen die ik bij de supermarkt koop laten spruiten (hoe doe ik dat het beste?) en in de aarde stoppen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Plantjes heb ik nog nooit te koop gezien. Ik ga het dit jaar voor het eerst proberen met biologische aardappels uit de supermarkt.

Voorkiemen: Zet de aardappels op roosters, kiembakjes of eierdozen (en die liefst weer op een plank of pallet) met het stompe eind ‑ waar de ogen zitten ‑ omhoog. Zet ze neer op een droge, lichte en vorstvrije plek (eventueel eerst binnen in een onverwarmde ruimte), maar niet in direct zonlicht of in de warmte. Na 4‑5 weken zullen de ogen spruiten van 6‑12 mm lengte hebben. Dit laten voorkiemen is bedoeld om de groei met enkele weken zonder kans op vorst te verlengen en is het best voor vroege en zeer vroege aardappels. Voor latere rassen is het minder noodzakelijk vanwege het langere groeiseizoen.

Bron
@lotte: de kiemplantjes kun je heel gemakkelijk met een theelepel eruit halen. Radijsjes kun je in rijtjes zetten, niet allemaal in losse potjes. En dan de plantjes ong. 10 cm uitelkaar, zodat de radijsjes wel de ruimte hebben omm zich te ontwikkelen.

Voor degene die ook een balkon heeft en weinig ruimte: fietstassen! Ik heb vorig jaar bij de Action een paar goedkope fietstassen gehaald, die over de reling gehangen en daar veel (2/3 deel) potgrond in gedaan. Mijn bloemen deden het goed, dit jaar maar eens kijken welke groente ik er in ga doen.

Ik heb trouwens nog een site gevonden met groente die je in een pot kan kweken. Deze webwinkel verkoopt ook pompoenzaden...ik wist niet eens dat er zoveel verschillende soorten pompoenen waren...
Verli, wat een slim idee van die fietstassen! Ik heb een tijdje terug bij de Hema wasmanden gekocht (3-4 euro per stuk, zoiets) en daar gaan mijn kruidenplanten in:

Hi jody

ik vind jou idee ook wel geniaal en vooral kleurig!

Ik wil de radijsje in potten zetten, vind het weer nog te wisselvallig om ze in fde volle grond tezetten. En potten kan ik eventueel nog binnen zetten als het weer hard gaat vriezen of als het weer zoveel regend als gisteren!
Wat een leuk topic is dit zeg! Wij hebben een grote moestuin, maar toch een beetje om het huis is toch ook wel leuk, zeker voor de kinderen. Wij hebben wat fruitstruiken en bomen bij het huis en de groente, aardappels en pompoenen in de moestuin.

@louise, wij kopen altijd pootaardappelen bij een boer, maar ze zijn ook verkrijgbaar bij de welkoop. Die kun je zonder voorkiemen in de vollegrond stoppen. Ik potten heb ik er geen ervaring mee, maar moet denkik wel kunnen.

Succes!
@ Lotte, ziet er goed uit, die radijsjes van jou! Misschien is het handig om ze in die langwerpige bakken te zetten? Dan staan ze wel op rij, maar kun je ze nog naar binnen halen.

@ Jody, wat een leuk idee van die wasmanden! Leuk voor wat extra kleur in de tuin/op het balkon. Volgens mij is het wel belangrijk dat het water weg kan (toch?), dus misschien is het handig om wat gaatjes in de onderkant te maken.
quote:bluesgirl schreef op 23 februari 2010 @ 18:47:

@ Lotte, ziet er goed uit, die radijsjes van jou! Misschien is het handig om ze in die langwerpige bakken te zetten? Dan staan ze wel op rij, maar kun je ze nog naar binnen halen.

Dat lijkt mij ook het beste.

@ Jody, wat een leuk idee van die wasmanden! Leuk voor wat extra kleur in de tuin/op het balkon. Volgens mij is het wel belangrijk dat het water weg kan (toch?), dus misschien is het handig om wat gaatjes in de onderkant te maken

Ik gebruik zo'n mand dit jaar voor een paar aardappels! Lekker kleurrijk!
Hi, mag ik ook meeschrijven? ik wil ook een moestuin, het wordt mijn eerste! Waar ik mee wil beginnen is het volgende: pepers, citroenmelisse, rucola, thijm, basilicum, munt, rozemarijn en tomaten. Ik heb 2 grote potten, voor de pepers en tomaten. En wat balkonbakken die aan de schutting hangen waar ik de rest in wil planten.

Dan wil ik iets tegen mijn andere schutting aan planten, ik zat te denken aan de japanse wijnbes maar weet niet of deze het ook goed in de schaduw doet.

En hoe moeilijk is het om pompoenen te kweken?
Dat klinkt goed met die bakken, schuim! Ik heb geen japanse wijnbes, dus daar kan ik je geen tips over geven.

En pompoenen zijn niet moeilijk om te kweken, maar ze nemen ontzettend veel ruimte in beslag. Of wilde je gaan voor de grootste pompoen? Daar zit nog wel wat werk aan
Ik heb nog wel wat appelkistjes in de schuur staan, daar zou ik de pompoen ik kunnen kweken. Haha nee niet de grootste. Hoeveel pompoenen kweek je eigenlijk met 1 plant, 1 pompoen? Ik heb echt geen idee namelijk.
Sommige mensen vinden het het leukste wat er is!

Geen idee hoeveel pompoenen je aan een plant kunt laten groeien. Misschien ook afhankelijk of je een grote pompoen hebt of een kleinere soort. Ik kweek ze nooit: nemen te veel ruimte in beslag + ik eet ze niet (ook een belangrijk argument voor het niet kweken(
Bij pompoen is het volgens mij nogal afhankelijk van de soort hoeveel er aan een plant komen. En ze nemen inderdaad enorm veel ruimte in beslag.quote:bluesgirl schreef op 23 februari 2010 @ 18:47:

@ Jody, wat een leuk idee van die wasmanden! Leuk voor wat extra kleur in de tuin/op het balkon. Volgens mij is het wel belangrijk dat het water weg kan (toch?), dus misschien is het handig om wat gaatjes in de onderkant te maken.Ik heb er inderdaad gaten in gemaakt, en een laag hydrokorrels onderin. Ik wil nog meer van deze manden, maar het was een tijdelijke aanbieding van Hema ben ik bang
Soortgelijke manden zijn nu bij de Action E 1,95 of E 2,95, fel groen.

Nu ik alles van jullie heb gelezen wil ik ze ook om aardappels in te zetten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven