Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Hoi

vanochtend een kleine verassing: er staken 2 hele kleine scheutjes uit de grond waar ik de radijsjes gezaaid heb! Ik zal proberen een foto ervan te maken maar ik denk dat ze nog te klein zijn!!!

jippie er is dus leven in mijn kasje!

Ik wacht verder geduldig af.

groetjes
@ Lotte, wat leuk dat er ook bij jou iets opkomt!

Die schimmel waren witte sliertjes die op de zaaigrond lagen. Dus dat is wel duidelijk te zien. En ik zag vanochtend al dat het weer terug is, dus ik denk dat ik dat bakje maar weggooi (heb nog meer tomaatjes gezaaid, dus zo'n ramp is het niet) en dan maar hopen dat het zich niet verspreid heeft naar de andere bakjes.

@ Jody, die meloen heb ik ook. Ik ben heel benieuwd of het wat wordt, kunnen we mooi vergelijken zo!

Vanochtend heb ik de zaadjes ontvangen die ik bij Bustani had besteld: ananaskers, mexicaanse mini-komkommer, sierpeper Medusa, snackpaprika Sweet Red Patio en ik kreeg er extra zaadjes bij voor kerstomaat Penduline Red. Eergister heb ik besteld, en vanochtend lag het al op de deurmat!

Nu wil ik alleen nog ergens radijsjes bestellen.
@ Bluesgirl: mail me even over de radijszaden, misschien kan ik je nog wel ergens mee helpen.
Hi bluesgirl:

Kan je lekker aan de slag dit weekend. Ik heb de radijszaadjes gewoon bij de boerenbond/welkoop gekocht. Ik denk dat je die bij elk tuincentrum wel kan kopen of misschien zelfs ook bij doe het zelf zaken!

Ik ben ook wel erg benieuwd naar die peper van die je van Bustani gekocht hebt! Ik heb nu gewone rode pepers dus ik denk dat ik het daar dit jaar maar bij laat! (al vind ik die sierpeper een erg leuk plantje om gewoon binnen te hebben staan!)

groetjes
Mijn schoonouders hebben de Medusa deze winter binnen gehouden en hij doet het nog steeds goed. Hij maakt ondertussen alweer nieuwe bloemen aan. Hoe de oogst is in het tweede jaar, dat weet ik niet, maar dat zal blijken dit jaar
Naar de Medusa ben ik ook heel benieuwd, ik zal wel laten horen hoe het daarmee gaat.

We hebben besloten dat de sierplanten van de achtertuin naar de voortuin gaan, zodat ik achter mooi wat kruiden en groentes kwijt kan. Daardoor heb ik nu dubbel zoveel ruimte! Nu nog een goed plan maken van welke planten waar komen.
@bluesgirl: wat een goede en snelle service van Bustani

Trouwens, ik weet niet hoe groot jouw tuin is, maar ik wil je wel helpen hoor met dat tuinplan maken, als je wilt tenminste.

Heb gisteren mijn eerste zaadjes de grond in gedaan: peulen, tomaten, spaanse peper, watermeloen, gewone paprika en zoete puntpaprika.

P.s. ik heb nog zaden over van de pompoen "Atlantic Giant" voor de liefhebbers. Mocht iemand wat zaden willen, dan moet je even een mailtje sturen naar .......@gmail.com
Hoi

@verli: Ik hou het even bij de zaadjes die ik momenteel heb! Heb jij ook een kas of plant je de zaadjes in de volle grond?

Ik denk dat mijn eerste sprietje van de radijsjes ook schimmel had. Het leek wel of hij een bontkraagje om had

Deze er maar tussenuitgeplukt. Er komt al wat meer groen zichtbaar onder het zand en zover ik kon zien hadden die dat allemaal niet!

Hopelijk blijft het hierbij dus.

Groetjes
@ Verli, ik heb 2 stukjes tuin van beide ongeveer 1m bij 2m, schat ik zo. Niet heel groot dus. Ik had al wel een aantal ideeën, maar alles tips zijn welkom natuurlijk! Op een stukje staat in de zomer de hele dag zon, en de andere kant pas 's middags. In de lente is er nog niet zo veel zon achter.

In het zonnige stuk staan sowieso al aardbeien en die wil ik daar ook laten. En er staat een spetterbak voor de vogels. Die halve meter ongeveer gaat dus van de tuin af, want daar moet de hond ook bij kunnen. Als je daar dan iets naast zet wordt het kapotgetrapt of opgegeten.

Verder had ik nog wel een aantal ideeën, maar die weet ik zo niet meer uit m'n hoofd.

De schimmel blijft bij mij maar doorgaan. Ik heb van die turftrays ofzo, en volgens mij komt daar ook wat schimmel op. Is dat heel erg? Kunnen plantjes gewoon opkomen en groeien met een beetje schimmel?

Ik zag net trouwens twee héle kleine groene dingetjes in de bakjes van de Tiny Tim.

@ Lotte, leuk he, als het een beetje groen begint te worden in de bakjes?
Heb je nieuwe potgrond gebruikt?
Als het verse potgrond is, zou ik de plantjes er niet direct uithalen. Het kunnen ook wortelhaartjes zijn. Misschien staan de zaailingen iets te warm en als de grond dan iets te nat is, dan krijg je ook schimmelvorming. Vaak kun je de schimmel met een satéprikker of tandenstoker weghalen.
Het is nieuwe grond ja. Ik had al het vermoeden dat het te warm of te nat was. Het kasje was continu beslagen. Ze staan op de vensterbank waar het de hele dag ongeveer 20 graden is.

Dan zal ik morgen maar eens bezig gaan met een satéprikker.
En als alles al is opgekomen kun je overdag de kap er ook afhouden. Scheelt een hoop in luchtvochtigheid.
Nou mijn radijsjes gaan goed, er zijn al ontelbare scheutjes te zien! ik zal straks een foto maken

hoe is het bij jullie?

groetjes
Hier ook haastige radijsjes, ze gaan erg hard! En de rucola komt ook voorzichtig op, schattige groene stipjes in de bak met zwarte aarde. En de basilicum kiemt heel voorzichtig, evenals één zaadje van de cherrytomaten.

Even snelle snapshots gemaakt, kwalitatief bagger, maar het geeft wel de vooruitgang weer. Het is hier dag 9 na zaaien.

Heel pril cherrytomaatje, zoekplaat...

Radijs:

Basilicum:

Rucola:

@ Jody: Ik heb het tomatenkiempje gevonden! Welke radijssoort heb je?

Ik vind het echt leuk om de foto's en de vorderingen te zien.

Bij mij zijn het vooral al jonge zaailingen van paprika's, ananaskers en meloenpeer. Ze zijn allemaal al bezig met hun 6e bladpaar. Aan het eind van de week zal ik ze verspenen. Ze krijgen dan ook potgrond en ieder hun eigen bakje. Vinden ze vast leuk De zaailingen zijn nu al een maandje oud.

Waar ik van baal is dat ik nu al twee keer aubergines heb gezaaid, maar dat er maar niks opkomt! Vorig jaar had ik ook maar 1 aub.plant. En ik heb echt leuke soorten uitgezocht en geruild. Maar goed, ik ga aan het eind van de week nog een keer aubergine zaaien, voor de laatste keer. Misschien komt er dan wat op.
Hier is vannacht ook redelijk wat omhooggekomen. Er is al wat groen zichtbaar bij de tomaatjes en de meloen. Over de meloen las ik gisteren dat het afgeraden wordt om die in de volle grond te zetten.

Zaterdag heb ik van mijn moeder een heleboel tuinboeken geleend. Daar zat ook het boekje: Eigen-aardigheden in m'n tuin van Lot van den Akker bij. Een heel grappig boekje met ruimte om je eigen ervaringen op te schrijven.

Wanneer kun je de plantjes het best verspenen?
@Helianthus: is misschien nog te vroeg/te koud voor Aubergine? Ik geloof dat deze pas gaan ontkiemen bij een constante temp. van 20 graden. Ik ga deze pas half april zaaien.

Mijn vader had vroeger eens (zonder dat hij het wist) veredelde (= transgene) planten gekocht. Die planten groeiden wel goed, alleen het hergebruik van die plantenzaden is dan niet mogelijk.

@bluesgirl: je zou ook de hoogte in kunnen gaan, dus groente die in potten staan op een trap/rek zetten.Zoals hier, of hier, of aan de muur, of deze voor klimplanten
@ Verli: Weet je zeker dat je aubergine gaat zaaien in april? Deze planten hebben namelijk een lange tijd nodig om te groeien en vruchten te maken. Ik heb een verwarmde propagator met een constante temperatuur van 25gr. Dus met de temperatuur komt het wel goed :-). Misschien ben ik te ongeduldig.
@helianthus: ik heb helaas geen verwarmde kas, maar ik heb een koude kas. Aubergine ontkiemt niet in een koude kas, dus ik ben afhankelijk van de buitentemp. Stel dat het nou in maart lekker warm wordt, dan ga ik natuurlijk wel eerder zaaien.
@ Helianthus: ik heb radijs 'Saxa 2" gezaaid, was de enige die ze hier bij het tuincentrum hadden, dus weinig keus.

@ Verli: leuke en handige plaatjes, ik ben nog een beetje zoekende hoe ik het straks allemaal kwijt ga kunnen op mn mini-balkon.
Ik wil graag een foto plaatsen, maar dat lukt mij niet. Kan iemand mij uitleggen hoe het moet?

Ik heb op 'Voeg een afbeelding toe' geklikt en daar de link naar de foto ingevoerd. De link doet het wel.
anoniem_98122 wijzigde dit bericht op 22-02-2010 14:55
Reden: foto doet het niet
% gewijzigd
(nog een poging, maar de foto deed het weer niet)
anoniem_98122 wijzigde dit bericht op 22-02-2010 15:02
Reden: foto doet het niet
% gewijzigd
Ik ga even een poging voor je doen:

Vanaf Flickr moet je boven de foto even op "all sizes" klikken, en dan een stukje naar onder scrollen, daar staat "grab the photo's URL". De tekst die in dat vakje staat zet je tussen [img] [/img] tags (zonder spatie dan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven