Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Vandaag voor het eerst iets buiten in het kasje gezet: Rucola. Volgens mij kan die al wel in de grond, maar de moestuin is nog niet gespit en bemest. Dus ik doe het even zo.

Ondertussen ben ik bezig om de zaadjes omhoog te kijken! Deze week flink wat gezaaid: peper, paprika, tomaat, mex. minikomkommer en doperwten.

Eén doperwt was de volgende dag al opengebarsten, maar daarna blijft 'ie weer stil liggen.

Ben benieuwd wat er allemaal opkomt.

Overigens: dat boek en die site ken ik niet, bluesgirl.
Die site van yougrowgirl is leuk!

Hoe lang duurt het voor ananaskers kiemt? Ik heb ze 2,5 week geleden gezaaid en er is nog niets te zien wat op ontkieming lijkt *ongeduldig*

Heb nog een klein probleempje zonder oplossing... Morgen ga ik voor een paar dagen op vakantie, en er is niemand die mijn plantjes water kan komen geven.

Zouden ze het redden als ik ze in de schuur zet beneden (geen direct zonlicht, koel), vijf dagen zonder water? Ben zo bang dat straks alles dood is en ik weer opnieuw kan beginnen...
@jody, ALs je de plantjes afdekt kan het vocht ook niet weg. En dan moet het vast kunnen, 5 dagen. Er zit weinig anders op dan het gewoon proberen.

Ik had 2 soorten ananaskers van heli. De kleine was snel boven, maar de grote komt ook nu pas. Ik heb ze 2 weken geleden gezaaid, maar ze stonden wel erg warm, boven de verwarming in de zon in een kasje.

fijne vakantie!
Moeilijk hoor om goed advies te geven wat te doen. Als je het koeler wegzet, rem je de kieming van een aantal soorten (weet niet precies meer wat je nog meer hebt gezaaid). Ik zou ze niet koud wegzetten, maar in een bak zetten met daarin een beetje water. Heb je niemand die na 2 dagen eventjes de plantjes water kan geven?

Grappig, die ervaring met de ananaskers: de kleine deed er bij mij vorig jaar 2 weken over, de grote dit jaar maar 5 dagen. Heb je ze heel licht gezaaid? (weinig grond over de zaadjes, dat is namelijk het beste) Ik zou na je vakantie weer nieuwe zaaien als er dan nog niks boven de grond is. Ze moeten wel kunnen ontkiemen binnen 4 weken, lijkt me.

Deno-zaaimethode ga ik nog in foto's op mijn site uitleggen, maar door ziekte komt het er maar niet van. Bij mijn weblog van 14 januari staat wel een beschrijving. Ook deze site geeft hierover goede informatie.
En toen viel het zaaibakje met ananaskers en tomaat (yellow pearshaped) uit mn handen...

Als ik terug ben, zaai ik ze wel opnieuw. Echt, dat zijn dus van die dingen die niet moeten gebeuren 1 dag voor je op vakantie gaat.... #$%@$& Overal zwarte grond: op de vloer, op de tv, achter de verwarming, in de vaas met tulpen... bah.

Er is niemand die ze water kan geven. Ik woon hier nog niet zo lang, en ken de buren niet goed genoeg om ze direct mijn huissleutel toe te vertrouwen. Familie woont 200km verderop, denk niet dat ik ze zo gek krijg

Dat van die bak met een laagje water is wel een goede tip. Heb net een plastic dienblad gevonden, daar kunnen wel een aantal p9-potjes op staan.
vraagjes

1. waar kun je tomaten kopen die niet F1 zijn? ik wil zelf zaadjes oogsten

2. als je dus zaadjes in een potje aarde hebt gedaan, aarde vochtig hebt gemaakt en dan vershoud folie eroverheen, hoe vaak moet je dan water geven? want hierboven staat dat het water dus niet weg kan.
Hi

even snel: helianthus ik heb de envelop binnen! Thanks ik ga morgen meteen aan de slag!

Morgen reageer ik verder er komt zo een mooie film die ik wil zien!

groetjes
Nazife: bij vrijwel elk tuincentrum of bij Boerenbond/Welkoop heb je een redelijke keuze aan tomaten die geen zgn. F1 zijn.

Wat betreft de hoeveelheid water: dat moet je een beetje voelen met je vinger in de aarde. Als de aarde makkelijk aan je vinger blijft zitten is het vochtig genoeg.
@ Jody: (echt niet leuk, al die bakjes en die aarde en die troep! Bij mij viel het ooit eens half in een boekenkast. Ik kan je verzekeren: da's ook geen goede plek!)

En gelukkig om te lezen dat er nog iemand is die met z'n vinger in de aarde zit @ Nazife: zo doe ik het ook.

@ Lotte: Fijn dat alles goed is aangekomen!
Ik las net ergens pepers, ik weet niet welke je hebt, maar ik heb Madam Jeanettes en die doen er stervenslang over...

Wel snel; uitgeschoten aardappel in je tuin mikken. (Werkte vorig jaar prima) courgettes gaan bij mij ook als een trein. Tomaten en paprika's, is toppen geblazen en duurt ook wel even voordat je resultaat ziet.

Degene die nu al naar dr zaaibakken zitten te staren... succes, duurt nog wel even ben ik bang. Tenminste ik geloof niet dat er bij mij binnen een week of 2-3 wat te zien zal zijn. (Gezaaid nu; 5 soorten tomaten, pepers, paprika's, courgette, prei, bosui, de pepers dus, meloen, ijsbergsla, andijvie. prei, bosui en andijvie kunnen eigenlijk ook in de volle grond. Pompoen, sperzieboontjes, spinazie, rucola, komkommers, koriander, anijs,selderij, minipaprika en radijs moeten nog)

Heb trouwens wel zo'n vierkante meter tuin gekocht, past de sla, prei, andijvie prima in denk ik.
Eindelijk even forumtijd.,....hier nog eentje die alles omhoog zit te kijken

De tomaten doen het hartstikke goed, verder heb ik vandaag in de koude bak ook nog lente-uitjes en sla gezaaid, en de oostindische kers overgezet in grotere pot.

Verder ben ik lekker aan het bijslapen, afgelopen dagen 2 nachten van 10 tot 8 gemaakt pffff was ook wel nodig
Nou toch nog even 'getuiniert' in de keuken... Heb doormiddel van de DENO methode de cayenne peper, ananas kers en paprika 'gezaaid'

Ik ben benieuwd hoor. Morgen ga ik ook de tomaat zo doen maar ik ben nu te moe.

Zo kunnen mijn stekkies nog even in het kweekkasje blijven en kan ik toch andere dingen zaaien!

welterusten

groetjes Lotte
MJ pepers gaan toch redelijk snel? Ik had er een paar jaar geleden een stuk of 15 plantjes van en dat ging redelijk snel.

Helaas heb ik ze verwaarloosd tijdens mijn zwangerschappen dus ik heb ze niet meer enn u met kleine kinderen die steeds tomaatjes en aardbeien van de struiken plukken waag ik me niet meer aan sterke pepers.

Balen, zeg zo n zaadbakje laten wallen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
En nog steeds geen teken van leven van mijn tomatenplantjes...
Ohh gefeliciteerd helianthus!!!! Leuk je 'eigen' boek!

Louise: mijn pepertjes zitten nu bijna 4 weken in de grond en na een beetje vroeten zie ik 1 klein kiempje, van de 6.

Heb ze nu dus ook via de DENO gezaaid. ben erg benieuwd, maar dan moet wel het zonnetje gaan schijnen anders wordt het zakje niet warm...

Moet je bij DENO ook af en toe het filtertje nog nat maken? Ik heb thee filters (je weet wel zo'n zakje waar je losse thee in kan doen) gebruikt want we hadden geen koffiefilters. Of blijft dat filtertjes wel lang genoeg nat omdat het zakje dicht is?

Dadelijk de tomaatjes maar eens erin doen.

groetjes
Veel plezier met zaaien Lotte!

Heli, wanneer heb jij je tomaatjes gezaaid? Ik heb ze vorige week zondag gezaaid en ik zag vandaag wij de Tiny Tim een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel piepklein kiempje opkomen.

De sla doet het uitstekend.

Leuk leuk leuk...

Kan ik rucola het beste gelijk buiten zaaien? En in wat voor pot kan ik dat het beste doen? En ik lees dat je elke 2 weken wat moet zaaien, doe je dat dan in dezelfde pot?
Ik heb mijn sla verspeend vanmiddag. Meteen wat extra potgrond er tegenaan gedaan omdat de steeltjes zo lang en dun waren. Hopelijk komt het nog goed.

Mijn paprika en aardbeien doen nog steeds niets. Mijn meloen en balkontomaat groeit al wel.

De basilicum en bieslook is aan het ontkiemen.

Ik wacht maar geduldig af!
Wat jammer Jody! Gelukkig kun je na je vakantie nog een keer zaaien. In ieder geval veel plezier op je vakantie!

Gefeliciteerd Helianthus!! Gaaf zeg!

Gister moest ik in Lelystad zijn, dus we zijn direct maar even langs de Intratuin gereden daar. Die is veel groter dan die hier in de buurt zitten. Ze hadden zoveel dat ik het niet kon laten nog íets mee te nemen, dus ik heb zaadjes voor Sla (vier seizoenen ofzo) en Afrikaantjes meegenomen. En bij de Karwei hebben ze hele leuke bakjes met kiemgroentes. Glazen potjes met speciaal spul waar je de zaadjes in kan zaaien en dat moet je dan nat houden. Als het goed is heb je dan na 5 dagen Alfalfa, Taugé en Tuinkers. Dus dat ga ik binnenkort eens proberen.
@ Glitterzzzz....: Heb je je tomaten, courgette en meloen binnen gezaaid? Die verwacht ik namelijk wel binnen 10 dagen.

@ Lotte: DENO werkt goed, zeker bij pepers en ananaskers. Het filter moet je wel vochtig houden, anders droogt het kiempje uit. Tomaten heb ik zelf nog nooit met DENO geprobeerd, dus ik ben benieuwd hoe je ervaringen daarmee zullen zijn.

@ Louise: Dan heb je waarschijnlijk veel geluk gehad met de ontkieming van je pepertjes. Pepers (en paprika's) zijn moeilijke en onregelmatige ontkiemers onder normale omstandigheden. Met extra verwarming mag je ze verwachten binnen 14 dagen.

@ Suikervrij: Ik heb dinsdag gezaaid, dus ze kunnen elk moment opkomen nu. Dit jaar heb ik alleen zaden die ik via ruil heb gekregen. Dus het is ook spannend of de ruiler goede kiemkrachtige zaden heeft geleverd

De rucola kun je inderdaad om de twee weken zaaien, niet in dezelfde pot, maar steeds in verschillende. Kan nu ook al buiten gezaaid worden.

@ Mikske: ik heb ook ooit eens aardbeien gezaaid. De meeste zaden ontkiemden pas na een week of 6, sommige nog later.

@ Bluesgirl: Ben benieuwd naar je kiemsetje. Heb je ergens een link of foto? Hier staat weer een jampotje alfalfa te ontkiemen. Ik vind het heerlijk om regelmatig te maken en te eten.

Ik heb ondertussen al wat meer in het boek gebladerd en gelezen. Ik ben geen koker, maar ik heb recepten gezien die ook ik klaar kan maken!
Heli bedankt voor je rucola info!

Volgens mij hebben tomaatjes een kiemduur van 10 dagen, dak is het toch niet logisch dat je nu al kiempjes verwacht.. of vergis ik me?
@ Suikervrij: tomatenzaden kunnen al opkomen 5 dagen na het zaaien. De meeste zaden ontkiemen tussen 7-14 dagen. Ik ben altijd nieuwsgierig of ik niet hele snelle jongens ertussen heb zitten :-) Vorig jaar waren de Tiny Tims de snelste (5dgn na zaaien).
Zou de kiemkracht nu minder kunnen zijn omdat de zaadjes iets ouder zijn?

Bij mij is 6 dagen na zaaien in ieder geval nog niets te zien.

Mijn dille is trouwens hard gegroeid, ik keek vanochtend en toen waren ze net boven. En vanavond waren ze echt al 1 cm! Echt bijzonder...
Het is waarschijnlijk een combinatie van kiemkracht en omstandigheden. De laatste paar dagen heeft de zon niet heel sterk mijn kamerkasje kunnen verwarmen en moeten ze het doen met een omgevingstemperatuur van zo'n 18gr. Ze kiemen het beste rond de 22gr. En er is dan ook nog verschil tussen de soorten. Zaden van 1 soort gaan vaak wel redelijk gelijk op (bij gelijke omstandigheden).

Vorig jaar waren februari en maart best zonnig, waardoor de temperatuur in zo'n kamerkasje al snel aangenaam is voor de zaden. Nu duurt het misschien wat langer, maar ik heb niet zoveel angst dat ze het niet zullen doen, hoor. De ontkieming van tomatenzaden is over het algemeen niet zo'n probleem. Voorgaande jaren had ik een ontkieming van 90-95%.

Geduld dus... (maar het maakt me wel dagelijks nieuwsgierig of ik al wat boven de grond uit zie steken )
Nou mijn laatste radijsjes die ik gezaaid heb schieten als paddestoelen uit de grond ondanks dat het niet zo heel zonnig is geweest afgelopen week. Maar net als de dille van suikervrij doen ze het toch reuze!

Mijn radijsjes die ik al in bakken had ziten doen het stukke minder. In de grote bak staan ze er maar slapjes bij en ik kan ze zo uit de grond trekken zonder worteltje. Kleinere bak doet het wat beter, de stekkies zien er wat steviger uit.

Ik ga denk ik zo mijn tomaten stekkies in bakjes zetten en dan beneden zetten. Daar is het altijd min 16 graden en overdag als er iemand thuis is 20 graden. Boven staat de verwarming niet aan en zag dat het gisteren maar 11 graden was. te weinig dus voor de tomaatjes. Vind het wel knap dat er uit die sprietjes deze zomer nog een volwaardige plant moet groeien. Is bijna niet voor te stellen! Nou ik ga maar snel aan de slag want we gaan starks naar Millennium I de film.

groetjes
Ik heb ook vanmiddag de gewone tomaten in p9 potjes gezet, en de romeinse bindsla.

De sla heb ik naar buiten in de kas gedaan en de tomaten in de bijkeuken. Even afwachten of dat warm genoeg is, maar mijn man wilde geen "oerwoud in de woonkamer"

De okra die ik afgelopen woensdag gezaaid heb is boven!

De peper, paprika en tomaat zitten nog ondergronds.

Ik zag trouwens dat mijn potgrond een beetje ging schimmelen, nu het zo warm staat. Het was potgrond van vorig, is inmiddels op, maar wat zou ik hier nog aan kunnen doen?

@heli: leuk zo'n boek zeg. Je zult er inderdaad wel trots op zijn

Groeten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven