kleine woonkamer...grote of kleine banken?

20-01-2011 00:07 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenares van een kleine huurwoning. De woonkamer is dus best klein....4.30mX4.00m...en nu vraag ik me af wat verstandig is qua bankgrootte. Overal lees ik dat het beter is om in een kleine ruimte juist grote meubels te doen ipv kleine. Zelf heb ik ook liever grote banken waarop je lekker kan relaxen. Nu heb ik een 2- en 3-zitszitgroep op het oog van 1.80 en 2.40 in lengte en 87cm diepte. Dus flinke banken....vinden jullie dit toch te groot voor mijn woonkamer?

Verder komen er een salontafel, een kastje voor de tv, lamp en accessoires in de kamer.

Hoop op jullie wijze raad.

Alvast bedankt, gr Meri_J
Onze woonkamer is 3 x 6,5 m. Wij hebben een hoekbank een tv-meubel en en een kleine salontafel. Daarnaast staat ook nog de eettafel in de kamer.

De hoekbank is een slaapbank die is meeverhuisd van onze studentenkamers. De leuning aan de korte kant vormt een soort van afscheiding tussen eet- en zitgedeelte.

.

Als ik jou was zou ik gaan voor 1 grote bank. Minder meubels oogt ook rustiger en inderdaad geen rekening houden met visite die ergens moet zitten. Daar zou je klapstoelen voor kunnen neerzetten of je eetkamerstoelen.
Ik zou kiezen voor een grote bank waar je evt. met behulp van een hocker allebei op kunt liggen.

Bij de eettafel zou ik een beetje comfortabele armstoeltjes kopen. Als dan de hele familie op visite komt, kunnen ze daar op zitten.

Als je toch denkt dat 2 banken nodig zijn, dan zou ik in de winkel er eerst één kopen en vragen of het model nog even in de collectie blijft. Dan kun je later, na een verjaardag met 1 bank alsnog de tweede erbij kopen.

Overigens vind ik je ''zitgroep'' aanpassen aan de visite een beetje onzinnig. Van de 365 avonden in een jaar zit je er misschien wel 275 van met z'n tweetjes in. Zou je daar de hele boel voor aanpassen?

Ik denk dat het belangrijker is dat je kijkt naar hoe jullie thuis leven, en hoe groot de kamer is, dan naar de 5 keer per jaar dat je echt met z'n tienen in de kamer zit.
Wat ook wat meer ruimte geeft, is als je een bank op pootjes hebt. Dus niet helemaal 'vol' tot op de grond, maar met nog wat ruimte eronder. Zoiets

ik heb ook een grote bank.. lijkt de kamer ook groter.. mijn kamer is 3.30 breed

http://www.moviq.nl/huize ... bomkade/6/fotos?id=193770

kijk maar
Waar zet je dan je eettafel neer als je zo'n kleine huiskamer hebt? Of hebben jullie nog een aparte eetkamer dan? Of een hele grote keuken?

*ben een beetje nieuwsgierig, mijn woonkamer is 4,5 bij 9*
haha nee.. we hebben geen eettafel..

daar baal ik wel van.. heb wel een kleine tafel.. van ikea die je kan inklappen dus in principe kunnen we daaraan eten..

maar nog geen kids.. dus meestal eten we op de salon tafel op de bank..
Huh? Waar baal je van? Dat je geen eettafel hebt? Dan zet je er toch een eettafel neer?
die past niet... bekijk de fotos maar..
Owh sorry, ik dacht dat je TO was.
Hee Vivameid, vraagje over de verkoopmarkt daar: heb je al een bod gehad? Loopt het een beetje?
Inderdaad , absoluut niet kyken naar het aantal bezoekers!!!!! Of grote familie.. Ze verwachten ook echt niet dat je voor iedereen riante banken koopt ga alleen van jezelf uit en vriend dan zyn 4 zitplekken voldoende en haal je klapstoele of kussens op de grond
En met zo' n kleine kamer zou ik echt 1 bank doen en 2 niet te grote en massieve stoelen. Ruimte ruimte ruimte.... En zet het ook niet vol met kasten...
hoi dames,

beetje late reactie van mij, maar was op werk en daarna gelijk naar mijn woning om 'lekker' behang af te halen....pfff wat een klus

Maar nu ontopic, heb alle reacties gelezen, en merk dat de meesten van jullie vinden dat 1 grote bank zat genoeg is of een hoekbank...zelf heb ik vandaag een plattegrond op schaal getekend met de banken erin (en de rest), en zo op papier ziet het er echt niet te vol uit, nog genoeg loopruimte...

Gelukkig hoeft er geen eettafel in deze kamer te komen, heb een extra kamertje waar een flinke eettafel in past en wss ook 4 stoelen, en dan zit ie vol.

Omdat ik nu in de bahang-afhaalfase zit, heb ik nog genoeg tijd om over alles na te denken. Ik ben nog steeds geneigd om twee banken te nemen. En dat is echt niet alleen voor de familie en visite.

Heb vandaag een tip van een collega gekregen....dat je met afplaktape op de grond de omtrek van de meubels plakt waar je deze zou neerzetten....zo kun je kijken of bv de deur tegenaankomt met open of dichtgaan, of kastdeuren....ik zelf vind dit een goed idee, dus ik dacht laat ik het met jullie delen

Verder had iemand van jullie gezegd dat de maten van mijn woonkamer niet echt klein zijn....ik persoonlijk deel ook jouw mening en ben dan ook zeker weten tevreden. Het zijn meer de mensen in mijn omgeving die het klein vinden....moet er wel bij zeggen dat in vergelijking met hun (koop)huis met grote woonkamer en openkeuken mijn woonkamertje er 'kleinerig' uitziet...

Meer meningen en ideeen blijven welkom....

groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven