klussende buren, tot hoe laat acceptabel?

07-04-2009 19:33 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds een aantal dagen nieuwe buren en ze zijn het huis aan het verbouwen. Heel hard geklop, getril, geboor. Onze dochter van 4 kan hierdoor zeer moeilijk slapen. Ik snap dat als je alletwee werkt wel 's avonds moet klussen. Maar tot welke tijd is 'acceptabel' Ze gaan meestal tot 21.30-22.00 door...pffff
quote:luzzeke schreef op 07 april 2009 @ 19:55:

[...]

Niet alle kinderen zijn schreewlelijkerds hoor ...Eens maar een kind dat voor 8;00 'sochtends luidkeels pappa laat weten dat het moet poepen of bij de overburen "MIEKE ZE MOEDER, MAG MIEKE BUITE SPELEN" komt vragen is ook echt niet fijn als buren.
quote:elninjoo schreef op 07 april 2009 @ 19:42:

Tot 22 uur mag 't gewoon en als jullie huizen zo gehorig zijn zullen ze ook wel 'ns last hebben van jullie kleine kind op onchristelijke tijden. die elninjoo toch ...
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Haha mieke ze moeder heel bekend.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ja, leuk he Boro? Mieke heet overigens anders en heeft een naam die enorm zeurderig en en plat Rotterdams echt niet fraai klinkt.
Luzzeke: Ik denk dat het heel normaal is dat mensen gaan verbouwen in hun nieuwe huis en dat je gewoon even geduld moet hebben tot ze klaar zijn. Heb je al kennis gemaakt? Weten ze dat jullie een kleintje hebben? Geef het gewoon eventjes aan dat ze in ieder geval weten dat jullie dochter er niet van kan slapen. Dan kunnen jullie in overleg afspreken dat ze bijv na achten zo min mogelijk contactgeluid maken.

Verder begrijp ik je irritatie wel heel goed. Wij wonen in een nieuwbouwhuis en zijn zelf 5 weken aan het klussen geweest. Helaas deden onze buren er 5 maanden over. Ik werd er ook gek van. Iedere avond na thuiskomst die herrie naast je. Lekker ontspannend na een dag werken... grrmbl.. En natuurlijk op zaterdag en zondag ook weer vrolijk die klopboor in de muur. Zoon van 2 sliep er gelukkig wel doorheen, maar zelf werd ik er gewoon knetter van.

Op een gegeven moment is je tolerantiegrens wel een beetje overschreden en ga je je gewoon zitten ergeren. Inmiddels zijn mijn klussende buren hierheen verhuisd en hebben ze al twee keiharde housewarmingparties gegeven tot in de vroege uurtjes, zonder dat ze vooraf even meldden dat ze een feestje gaven. De hele straat is ze nu wel een beetje beu...
Probeer eens oordoppen; helpt super goed!
Normaal gesproken tot 22:00 inderdaad, al was het in mijn vorige gemeente niet duidelijk, daar werd alleen gemeld dat je nóóit overlast mocht veroorzaken, maar als je overlast hád, konden ze ook niet echt zeggen of het mocht en tot hoe laat.

Nu mag ik van de VVE maar tot 20:00 klussen en dat is de pest, hoor! Heel leuk ook dat mijn nieuwe buren wél onbehouwen op zondagochtend 07:00 beginnen met boren en kloppen en dat hun ***kind mag rennen, stampen en gillen dat het een lieve lust is...
Hoi Tinus, poeh da's een ander verhaal zeg!!
ga me opeens afvragen hoe mijn buren mij zien......
DTEEZ!
Het is fijn dat de nieuwe buren het huis opknappen. Daar profiteert jouw huis ook van.

Een dochter van vier en 's avonds nog boren vind ik niet acceptabel. Zeker als zij er wakker van wordt.

Je kunt misschien vragen hoe lang het gaat duren en of ze rekening willen houden met slaaptijden van je kind.
Na 20.00 uur geen contactgeluiden meer mogen maken is echt belachelijk. Stel je bent 18.00 uur klaar met je werk/eten, dan heb je dus nog maar 2 uur om "serieus" te klussen. Dat schiet niet op natuurlijk. En ja, ik spreek uit ervaring.

Ik klus me suf en m'n buren zullen ook niet altijd blij met me zijn. Maar dat maak ik goed met kadootjes

Ik snap echt dat het vervelend is (heb zelf ook vaak naast klussende buren gewoond) maar hoe frustrerend ook, je zult er even doorheen moeten. Je buren moeten ook door.

Ze zitten zelf vast ook liever met een wijntje op de bank.

TO: ik snap ff niet wat je bedoelde met "is jullie kleine kind zeker mijn nichtje dan...."?
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Ik vind dat niet acceptabel. Hier in mijn flat is de regel dat er tot 20.00 geklust mag worden en op zondag helemaal niet (nou ja, wel geklust, maar niet geboord en getimmerd, dus geen geluidsoverlast). Vind ik een hele prettige regel. Hier alleen ook soms mafkezen die het nodig vinden om om 22.30 een boor te pakken. Zit ik met twee hysterisch huilende kindjes die wakker schrikken van de herrie (en dat ís nogal een herrie, in een flat)
quote:luzzeke schreef op 07 april 2009 @ 20:09:

Hoi Tinus, poeh da's een ander verhaal zeg!!

Wat ons wel heeft geholpen is niet te veel klagen maar gewoon aangeven dat we begrip hebben voor de herrie, mits ze rekening wilden houden met zoontje die rond 19u ging slapen. Daar hebben ze zich redelijk aan gehouden.

Die feestjes waren erger... maar daar gaan we ze nog wel op aanspreken. Eerst een beetje gezellig contact opbouwen zodat ze hopelijk ook rekening met ons willen houden.
My god Eo, dan kan je dus als normaal werkend mens niet meer in huis klussen zeg! Dat lijkt me echt heel naar! Ik kom thuis om 18:00, meteen koken en eten kunnen we om kwart voor 7 beginnen, omkleden en spullen pakken kun je dus 1 uur klussen! Dat schiet toch niet op zeg. Die zondagregel vind ik mogelijk nog bizarder, in het weekend niet voor 9:00 's ochtends zou ik begrijpen (aanmoedigen zelfs ).
Stiekem hoop ik trouwens dat mijn buren ook een keer op zondagochtend om 6u wakker worden van mijn zoon. WRAAK!
Ga ze helpen, dan stoor je je niet aan de herrie en ze zijn sneller klaar

Een paar dagen is toch wel te overzien?? 21.30-22.00 is echt geen vreemde tijd hoor. En je kind overleeft een paar bijgeluiden van een boormachine ook wel.

Ga even een praatje maken, informeer hoe het gaat met klussen en vraag of ze erg luidruchtige klussen misschien vroeg op de avond willen doen. Kleine moeite lijkt me..
Ik vind 22:00 wel erg laat hoor. Ik zou ook even met ze gaan praten en vragen of ze hun werkzaamheden m 20;00 kunnen staken.

Er zijn misschien wel wat schilderdingen die ze dan kunnen doen?

Ookal is het tijdelijk, 22:00 is wel een tijd dat mensen naar bed gaan, of zelfs vroeger (zoals ik).
Overlast geven mag je in principe nooit, maar er is onvermijdbare overlast en daar vallen verbouwing, verhuizing enzo onder. Daar zijn wel regels voor, dat scheelt per gemeente en ook of je in een flat woont. Ik heb in een flat gewoond waar je ook na 20 00 niet meer hoorbaar mocht klussen. En dat lijkt me in een flat wel logisch, stel je voor dat je meer mensen om je heen hebt die intrekken en die allemaal gaan boren.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Hoezo? Het is ons ook gelukt, na het werk en in het weekend de boel verbouwen. En ja, ook hier blijft weleens wat liggen omdat we niet meer mogen boren, zoals gister. Hele kamer behangen, en we wilden nog even wat dingen ophangen, maar niet gedaan, want te laat, wat 20.30 ofzo.

Moet ik wel zeggen dat het in een flat anders werkt. Als het een 'gewoon' huis is werkt het iets anders. Maar als er hier iemand boort klinkt dat alsof diegene vlak naast je oor staat te boren. Ik schrik mezelf daar soms rot van. Ik vind het zelf niet zo'n heel groot probleem, maar mijn dochter heeft dus echt een tijd gehad dat ze niet meer naar bed durfde omdat ze een paar avonden achter elkaar wakker schrok door borende buren. Helaas kon ik niet traceren wáár het geboor vandaan kwam. Kind kon net praten en het enige wat ze zei was 'boren komt niet meer he? Boren komt niet meer?'. Zo sneu. Had echt een hysterisch kind.
Hier zitten we met hetzelfde. 2 kinderen die overdag niet meer kunnen slapen door het lawaai en 's avonds geregeld wakker schrikken als de nieuwe buren om 20.30 nog eventjes een badkamer willen slopen/boren/timmeren/whatever. En dan ook élke avond, niet af en toe.

Ik snap wel dat verhuizen lawaai met zich mee brengt en ik heb er nog niets van gezegd maar ergeren, ja dat zeer zeker wel.

Tot 22.00 is 'toegestaan' maar erg netjes vind ik het persoonlijk niet.

Ik zag hier de vraag of je je al voorgesteld had aan je buren, maar is het eigenlijk niet gebruikelijk dat nieuwe buren zelf even langs komen om te vertellen dat ze er komen wonen en dus bezig gaan?

Zelf had ik me misschien minder gestoord als ze dat wel gedaan hadden, onze nieuwe buren zeggen geen eens 'goeiendag' als we tegelijk de voordeur uitstappen.
Lente, ik vrees dat dat niet zo gemakkelijk is als jij het doet voorkomen, als je namelijk lekker aan het zagen/ boren/schuren bent kun je niet verven door het stof, vaak moeten dingen gewoon eerst even af. Herhaald nog maar eens; 22:00 is een keurige tijd om te stoppen met lawaai maken.
Kijk, als mijn kinderen nog wakker zijn en ik weet dat de buren moeten verbouwen dan hou ik ze gewoon wat langer op, schrikken ze niet, krijgen ze niets van. Maar het probleem is dat je in een flat zo'n 120 buren hebt, en dat je er dus vrijwel niet achter kunt komen wíe er boort, dat er ontzettend veel verloop is, en dat er dus héél vaak geklust wordt, dat je het niet even met de buren kunt overleggen, enzovoorts. Dus dan is zo'n regel van 20.00 heel handig. In een gewoon huis zou ik me er iets minder druk over maken, want dan komt het sowieso minder voor.
Wij zijn in december verhuisd en we hebben onze buren netjes verteld dat er op een zaterdagochtend al om 9 uur een zolder afgetimmerd zou worden omdat de klusjesman toen pas kon. En de buren hadden alle begrip, maar ze vonden het toch wel fijn dat het gemeld werd.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Zo herkenbaar Eowynn, de gehorigheid van een flat. In onze flat waren mensen onder ons overdag bezig klussen omdat er een overstroming was waar de jongen onder ons ook last van had en die ging 's avonds tot laat aan de gang. Buren van mij met kleine kinderen liepen op hun tandvlees. De jongen onder onze onderburen werd wel aangesproken dat hij echt niet na 20 00 uur nog aan de slag kon, dan moest die zijn klussen maar uitbesteden vonden de woningbouwstichting en de huismeester.
Ik vind klussen tot 22u ook veels te laat! En ik woon dus niet in een flat. Bij ons in de straat (rijtje van 7 huizen) wonen 5 kleine kinderen van 3 jaar en jonger. Herrie-makende buren hebben geen kinderen. Ze begrijpen niet dat wij 's ochtends om 6u wakker zijn! Dus ik ga soms gewoon 21.30 naar bed, omdat ik doodmoe ben. En als er aan de andere kant van je hoofdkussen nog volop getimmerd wordt slaapt dat echt niet fijn...

Is het dan vervelend dat je in je eigen huis niet eens mag klussen op die tijden? Ik vind het erg vervelend als ik niet eens kan gaan slapen wanneer ik wil...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven