Klussende buren

02-09-2013 14:51 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee maar ik heb nog geen topic gemaakt. Maar nu is er wat gebeurd waar ik me erg over verbaas..

Een paar maanden geleden heb ik nieuwe buren gekregen. Ze zijn het hele huis aan het verbouwen. Echt alles word onder handen genomen. Omdat ze alles zelf doen gebeurt dit alleen in de avond uren en in het weekend. Het gaat dus tergend langzaam.. Ze stoppen s'avonds keurig rond half 10 dus daar kan je niks van zeggen.

Nou werk ik onregelmatig en ik heb aankomend weekend nachtdienst. (Ik snap gerust wel dat de wereld niet is gemaakt voor mensen die nachtdienst draaien dus heb ik tijdens mijn vorige nachtdienst bij mijn ouders geslapen.) Ik heb mijn nieuwe buren gevraagd of ze aankomend weekend pas na 15.00 uur willen beginnen met de herrie makende klussen. Kreeg ik als antwoord dat hij daar geen rekening mee kan houden!! Ik heb hem verteld dat ik nachtdienst heb en overdag slaap, maar daar had hij weinig begrip voor. Maar ik moet het wel allemaal accepteren dat ik iedere avond in de herrie zit! De verbouwing duurt nog wel een paar maanden. Dus dat word nog wat.. Moet ik nu iedere keer als ik nachtdienst heb naar mijn ouders vluchten? Dat lijkt me toch wel erg overdreven

Wat vinden jullie?
Toen wij aan het klussen waren in ons nieuwe huis hebben we direct bij de nieuwe buren gemeld wat we zouden gaan doen en de tijdsplanning. Ook zo'n 2 maanden bezig geweest.

Onze buurvrouw had ook nachtdienst. Keurig rekening mee gehouden. Alleen niet pas na 15 uur begonnen maar in overleg circa rond 13 uur, dan had ze toch redelijk wat slaap kunnen hebben. Voor die tijd, "stille" klussen gedaan. Na haar nachtdienst kwam een blije buurvrouw met een pak heerlijke koeken langs. Zo kan het dus ook, waar een wil is..
Bedankt voor de reacties. Oordoppen werken helaas niet, dus dat is geen optie. Juist omdat ik niet wilde zeiken heb ik er nog nooit wat van gezegd. Maar als ik vraag om een paar uur zou het in ieder geval fijn zijn als er over te praten viel. Het ging namelijk om nachten in het weekend en niet door de weeks.

Gelukkig is de buurvrouw net geweest en hebben ( onder het genot van een bakkie koffie) we afgesproken dat ze het weekend tot 1300 uur rustig doen en daarna kunnen ze de gang gaan. Volgende keer slaap ik weer bij mijn ouders.

Eind goed, al goed dus.
Ik vind dat TO het best van haar buren mag vragen om enigszins rekening te houden met haar. Om dan van haar te vragen om met oordoppen te slapen of naar haar ouders te gaan, vind ik behoorlijk veel gevraagd. Zij is het niet die om de herrie heeft gevraagd.

Bovendien gaat het maar om 10 uur per maand, op een totaal van ca. 40 uur. Het is daarbij niet zo dat de buren dan helemaal niets kunnen doen. Het enige dat TO vraagt is om de minder luidruchtige zaken uit te stellen tot na drie uur 's middags.

Ik zou dit wel vriendelijk brengen, met bijvoorbeeld appelflappen (zoals eerder voorgesteld) of een kopje soep voor tijdens het klussen. Toon je bereidheid om flexibel te zijn, hopelijk komen de buren dan ook een beetje over de brug. Een van de twee nachtdiensten zal je vast ook al veel helpen.

Succes!
quote:mara1983 schreef op 02 september 2013 @ 19:28:

Bedankt voor de reacties. Oordoppen werken helaas niet, dus dat is geen optie. Juist omdat ik niet wilde zeiken heb ik er nog nooit wat van gezegd. Maar als ik vraag om een paar uur zou het in ieder geval fijn zijn als er over te praten viel. Het ging namelijk om nachten in het weekend en niet door de weeks.

Gelukkig is de buurvrouw net geweest en hebben ( onder het genot van een bakkie koffie) we afgesproken dat ze het weekend tot 1300 uur rustig doen en daarna kunnen ze de gang gaan. Volgende keer slaap ik weer bij mijn ouders.

Eind goed, al goed dus.Fijn dat het opgelost is. Scheelt de rijdende rechter ook weer een hoop werk .
Ik heb hetzelfde euvel in diverse varianten meegemaakt: 2x 6 maanden klussende bovenburen (lees: dragende muren eruit slaan en met drilboren in de weer), rioolbuizen die in de straat vernieuwd werden, evenementen in het naastgelegen stadion, renovatie van de gevel. Zowel tijdens nachtdienstweken als wel toen ik pre-eclamptisch thuis 'rust' moest houden. Oordopjes boden niet zoveel soelaas.

Toen de nieuwe bovenburen tegelijk met mijn zwangerschapsverlof hun 6-maanden durende sloop/bouwproject begonnen heb ik geïnformeerd bij een advocaat (van Vereniging Eigen Huis), die zei dat ik niet zoveel kon doen tegen de geluidsoverlast overdag.

Ik denk dat er niet veel anders voor je op zit dan je tijd uitzitten of bij je ouders slapen.
Er zijn grijze oordoppen te koop bij de drogist.. Vormen naar je oor en je hoort er niks doorheen. Nadeel is wel dat als je een wekker hebt de kans groot is dat je er doorheen slaapt. :')
To, gelukkig dat jullie er uit zijn gekomen. Fijn dat het ook zo kan.
Crosspost met TO. Fijn dat het is opgelost!

Oordoppen werken bij mij trouwens ook niet.
quote:mara1983 schreef op 02 september 2013 @ 19:28:

Eind goed, al goed dus.

Wat een goed einde Mara. Waarom zou je de volgende keer dan weer bij je ouders gaan slapen?

Hoe vaak komt het overigens voor dat je nachtdienst hebt in het weekend?
quote:gelderka schreef op 02 september 2013 @ 20:57:

Die buren zouden eens een dag vrij kunnen nemen om te klussen.

Dat schiet tenminste lekker op.

Klussen in het weekend is een keuze.Ja want je hebt zoveel vrije dagen op een jaar? En bij ieder bedrijf kan je ook zomaar wanneer je wilt opeens een dag vrij nemen?
Ja, wat fijn dat het opgelost is.

Oordoppen werken slechts gedeeltelijk. Moet je ook speciale hebben die de druk op het oor goed verdelen en normale geluiden zoals een wekker gewoon doorlaten.

Snurken is dan toch anders dan klussen.

Meer dan de helft van de overlast is toch de mogelijkheid om er wat te kunnen zeggen. En de wil om er wat aan te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven