Klusvraag: bergruimte zolder dicht maken
vrijdag 19 maart 2010 om 16:22
Hoi allemaal, ik wilde graag ideeen vragen of tips over het volgende.
Onze zolder is een grote open ruimte met twee schuine wanden. Onderaan die wanden is een soort raamwerk gemaakt van hout, dit steunt de wanden en mag niet worden verwijderd.
Het is over de hele breedte van de zolder een smalle lat over de vloer, dan om de zoveel centimeter (zeg: 80 cm) een verticale lat die dan aansluit op een houten rand die (lelijk) tegen de schuine wand is gemonteerd.
Wij hebben onze spullen erin gelegd maar ik wil die ruimtes afdichten. Ik kan best aardig klussen maar niet enorme projecten opzetten en heb er bovendien weinig tijd voor.
Het is de bedoeling om er iets voor te maken waardoor de rommel niet te zien is, maar dat we er wel bij kunnen.
Mijn eigen ideeen tot nu toe:
1- Gordijntjes. Is alleen doorgaans lelijk. Bij de bouwmarkt zag ik wel allerlei luxaflex enzo maar volgens mij wordt dat niet mooi, allemaal gordijnen naast elkaar.
2- Deurtjes. Lijkt me enorm karwei om alles netjes te zagen en op te hangen. Lijkt me ook niet kant en klaar te koop dus komt veel bij kijken.
3- Platen met magneten en dan ijzeren strips aan het hout waardoor je de platen ertegenaan 'kleeft'. Nadeel is dat de 'tussenlatten' vrij smal zijn en elke plaat dan maar de helft van de lat zou hebben als steun en dat volgens mij niet echt gaat lukken.
Kortom: ik kom er niet uit. Heeft iemand zelf al zoiets gedaan of goede tips?
Onze zolder is een grote open ruimte met twee schuine wanden. Onderaan die wanden is een soort raamwerk gemaakt van hout, dit steunt de wanden en mag niet worden verwijderd.
Het is over de hele breedte van de zolder een smalle lat over de vloer, dan om de zoveel centimeter (zeg: 80 cm) een verticale lat die dan aansluit op een houten rand die (lelijk) tegen de schuine wand is gemonteerd.
Wij hebben onze spullen erin gelegd maar ik wil die ruimtes afdichten. Ik kan best aardig klussen maar niet enorme projecten opzetten en heb er bovendien weinig tijd voor.
Het is de bedoeling om er iets voor te maken waardoor de rommel niet te zien is, maar dat we er wel bij kunnen.
Mijn eigen ideeen tot nu toe:
1- Gordijntjes. Is alleen doorgaans lelijk. Bij de bouwmarkt zag ik wel allerlei luxaflex enzo maar volgens mij wordt dat niet mooi, allemaal gordijnen naast elkaar.
2- Deurtjes. Lijkt me enorm karwei om alles netjes te zagen en op te hangen. Lijkt me ook niet kant en klaar te koop dus komt veel bij kijken.
3- Platen met magneten en dan ijzeren strips aan het hout waardoor je de platen ertegenaan 'kleeft'. Nadeel is dat de 'tussenlatten' vrij smal zijn en elke plaat dan maar de helft van de lat zou hebben als steun en dat volgens mij niet echt gaat lukken.
Kortom: ik kom er niet uit. Heeft iemand zelf al zoiets gedaan of goede tips?
vrijdag 19 maart 2010 om 16:43
Schuifdeurtjes maken. Dubbele geleiderailsje op de vloer en aan de bovenkant, de schuifdeurtjes op maat laten zagen uit platen (regelt de bouwmarkt gratis voor je) en in de railsjes plaatsen. Beetje talkpoeder in de onderste geleiderailsjes zodat het soepel schuift.
Niet moeilijk te maken, ziet er netjes uit en is heel handig: je kan overal bij.
Niet moeilijk te maken, ziet er netjes uit en is heel handig: je kan overal bij.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
vrijdag 19 maart 2010 om 16:53
Is zo'n schuifwand ook mogelijk als de bovenrails op een schuine wand moet komen? En als je een hele wand met deurjes maakt, waar schuiven ze dan naartoe om open te gaan (bv voor of achter de deur ernaast, net als bij een kledingkast met schuifdeuren?)
De vloer is van beton, kun je daar gemakkelijk rails op bevestigen zonder meteen met zwaar geschut te moeten komen?
De vloer is van beton, kun je daar gemakkelijk rails op bevestigen zonder meteen met zwaar geschut te moeten komen?

vrijdag 19 maart 2010 om 16:58
De bouwmarkt heeft idd speciale schuifwand systemen die juist specifiek bedoeld zijn voor dit soort schuine wand bergruimten. De deurtjes lopen onder in een rails, die wel vast gezet moet worden. Misschien kan dat met kit/lijm ipv schroeven, dat zou je bij de bouwmarkt kunnen vragen. Aan de bovenzijde zit een rail waar het beslag van de deurtjes in hangt. Die hebben ze specifiek voor schuine wanden, dus gewoon even navragen bij de bouwmarkt wat je hebben moet.
Ik heb zelf als niet-klusser ooit zo'n systeem gemaakt en dat was best te doen. Meet alleen alles wel heel goed door, want er zit vaak wat verloop in het dak/de vloer waardoor het hier en daar wat kan verschillen in de maten.
Ik heb zelf als niet-klusser ooit zo'n systeem gemaakt en dat was best te doen. Meet alleen alles wel heel goed door, want er zit vaak wat verloop in het dak/de vloer waardoor het hier en daar wat kan verschillen in de maten.

vrijdag 19 maart 2010 om 17:01
quote:lox schreef op 19 maart 2010 @ 16:38:
Ben met je eens dat gordijntjes oerlelijk zijn. Maar als je de zolder alleen als bergruimte gebruikt en er niet veel tijd doorbrengt lijkt me het de snelste oplossing..Ik heb dat ooit eens gezien bij iemand die daarvoor een echt mooie kwaliteit gordijnen had gebruikt die ook mooi in de plooi gestikt waren en dat zag er eigenlijk best heel erg mooi uit.
Ben met je eens dat gordijntjes oerlelijk zijn. Maar als je de zolder alleen als bergruimte gebruikt en er niet veel tijd doorbrengt lijkt me het de snelste oplossing..Ik heb dat ooit eens gezien bij iemand die daarvoor een echt mooie kwaliteit gordijnen had gebruikt die ook mooi in de plooi gestikt waren en dat zag er eigenlijk best heel erg mooi uit.

vrijdag 19 maart 2010 om 17:57
vrijdag 19 maart 2010 om 17:57
http://www.karwei.nl/advi ... ies/schuifdeurkast-maken/
En volgens mij heb ik de bakken waar sattie het over heeft ook bij karwei weleens gezien...
En volgens mij heb ik de bakken waar sattie het over heeft ook bij karwei weleens gezien...
vrijdag 19 maart 2010 om 18:07
Bij optie 3 kun je de platen (gewoon te maken van triplex o.i.d.) ook gewoon strak langs elkaar zetten; dat hoeft niet te steunen op de tussenlatjes dus. Eventueel onderste en bovenste dwarslatten verstevigen met een balkje o.i.d. (weet niet hoe stevig dat nu is) en dan afschotten met gelijke platen waar je een greepje op bevestigt of waar je in het midden een klein rond gat uit zaagt (ruim genoeg voor twee of drie vingers). Onder en boven een "steunlatje" (kan gewoon een smal glaslatje zijn) maken, zodat de plaat mooi recht tussen de planken valt en in het midden onder en boven een magneetje plaatsen. Als je in plaats van een metalen strip een los magneetje op de plank bevestigt, weet je wat beter waar je de losse schotten terug moet zetten, maar met een volledige strip zal het vast ook wel werken.
Voordeel van los te halen schotten boven schuifdeurtjes, is dat je wat makkelijker overal bij kunt zonder steeds met de schuifdeuren heen en weer te hoeven schuiven, waarbij er natuurlijk altijd een schuifdeur blijft zitten op een plek waar je net bij moest...
Voordeel van los te halen schotten boven schuifdeurtjes, is dat je wat makkelijker overal bij kunt zonder steeds met de schuifdeuren heen en weer te hoeven schuiven, waarbij er natuurlijk altijd een schuifdeur blijft zitten op een plek waar je net bij moest...
vrijdag 19 maart 2010 om 18:47