Koelkast organiseren

25-07-2019 15:35 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik de koelkast opgeruimd en schoongemaakt, dus helemaal geïnspireerd zocht ik vanmorgen naar hoe je je koelkast het beste kunt organiseren. Behalve wat algemene zaken als van onder naar Boven qua bederfelijkheid, vindt ik niet echt goede tips hoe je je koelkast nou t handigst inricht. Wel vond ik dit jaloersmakende plaatje: https://pin.it/4ugmu4tmeqpmgm

Ik heb niet de illusie dat m’n koelkast ZO brandschoon en superstrak wordt en blijft, maar ik ben wel op zoek naar tips!

Specifiek de vraag of iemand weet waar ik bakken zoals op het plaatje zou kunnen kopen (Ikea, blokker en hema hebben niet zoiets) en verder hoor ik heel graag hoe jullie je koelkast hebben ingedeeld en of jullie misschien nog goede tips hebben ;-)
chocolol schreef:
25-07-2019 15:38
Ik vind dat geen jaloersmakende koelkast want die is m.i. veel te vol. Heb je een kliekje over, past dat al niet meer in een bakje erbij.
Een kliekje wat? Druif? Appel? Deze mensen hebben geen kliekjes :mrgreen:
Tessa44- schreef:
25-07-2019 16:22
Die vierkante bakken heeft de action. Ik had ze gekocht. Ik vind het zwaar onhandig omdat het erg veel ruimte in beslag neemt, mijn koelkast is een gewone met 1 deur dus niet zo groot als het plaatje. Spullen er zo inzetten is ruimte technisch veel praktischer.
Ik heb ze ook en ik ben er juist heel blij mee. Maar ik heb ook lagere en smallere.
Ik ben dr zelfs zó blij mee dat ik dat soort bakken ook in mijn gewone keukenkasten heb.

In plaats van alles kwijt te raken achterop een glasplaat trek ik een van de vele handige bakken naar voren en leef nog lang en gelukkig.
En die bakken doe ik regelmatig in de vaatwasser.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Bij ons heeft alles een vaste plek. Daardoor blijft het en netjes, en zie je meteen wat op of bijna op is.
impala schreef:
25-07-2019 16:25
Plus dat je al die bakjes weer moet gaan schoonmaken. Echt slecht plan.
Zo’n bak gaat makkelijk in de vaatwasser of had afwas lijkt me. En als er iets lekt, hoef je alleen die bak schoon te maken. Dat leek me juist handig.

En vwb alle opmerkingen over de onrealistische koelkast: dat is ook zo hoor. Zoals gezegd heb ik niet die illusie, maar het gaat om het idee. Oh en mijn koelkast is groot. Geen Amerikaanse, maar wel over de volle lengte van de kast (de vriezer zit apart).

Ik ga naar de Action hoor ik, top!
feow schreef:
25-07-2019 16:32
Ik heb ze ook en ik ben er juist heel blij mee. Maar ik heb ook lagere en smallere.
Ik ben dr zelfs zó blij mee dat ik dat soort bakken ook in mijn gewone keukenkasten heb.

In plaats van alles kwijt te raken achterop een glasplaat trek ik een van de vele handige bakken naar voren en leef nog lang en gelukkig.
En die bakken doe ik regelmatig in de vaatwasser.
Ja voor mijn keukenkasten werkt het wel, niet voor mij dus in de koelkast. 😊
nlies schreef:
25-07-2019 15:53
Ik zet de kaas nooit in de koelkast

Help me even onthouden dat ik bij jou geen kaas eet. :O
Ik zet het neer waar toevallig plaats is, op folie en wel enigszins rekening houdend met de temperatuur. Bovenin is het 5 graden warmer dan onderaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er zijn maar twee plekken waar hoge spullen zoals melkpakken kunnen staan.
Ik hergebruik dus kartonnetjes en folie waar bijvoorbeeld tomaten in hebben gezeten om iets op te zetten wat misschien nat is aan de zijkant.
Ik kwak alles gewoon in m’n koelkast en schuif met dingen indien nodig. Dus ik kan je niet helpen, haha!
Ik pleur altijd alles gewoon erin waar plek is. Als ik me daar ook nog druk over moet maken ...
RikM schreef:
25-07-2019 15:42
Ik zou alles eruit halen en erin gaan wonen. In ieder geval tot en met vrijdag.
:idee:
Haal alles eruit wat je niet binnen een dag nodig hebt en wat niet bederft buiten de koelkast (bijv. frisdrank, houdbare sappen, jam die nog niet open is, etc.). 10 blikjes in een koelkast nemen alleen maar onnodig ruimte in.

Schuif wat met je planken zodat je meer of minder ruimte op de juiste plek hebt. Die bakken lijken me ook niet echt handig. Als je nog 3 wortels, een komkommer, een paprika en een appel over hebt, ga je die toch niet allemaal in een aparte bak doen? Het neemt onnodig veel ruimte in omdat je bak altijd groter is dan wat erin zit. Dingen kun je nog op elkaar stapelen, maar die bakken weer net niet of het neemt onnodig extra ruimte in.

Ik heb een la met groente en fruit. Fruit haal ik altijd uit de netten omdat je anders allemaal plastic stukjes van het net vindt. Groente haal ik uit het plastic en ligt ook in die bak. Het is een bak waar het vochtig in blijft en daardoor zou het langer houdbaar zijn.
Op de plank erboven liggen mijn broodbeleg en alle dichte pakken zuivel op volgorde van wanneer ze op moeten, wat open is staat in de deur. In de deur staan boter en eieren en wat flessen/pakken die open zijn en rechtop moeten blijven staan.
Onder de plank erboven hangt een flessenrek met slasaus, ketchup, diksap, etc. Je hebt geen zes soorten slasaus of zoveel soorten snacksauzen nodig, ook hier kun je misschien nog ruimte besparen.
Helemaal bovenin staan soms nog een of twee pannen of ovenschotels, aangesneden meloen, etc.
Ik ben met Nitflex en Humanista.

Alleen vlees gaat helemaal onderin, want daar is het het koudst.
Ik heb hier werkelijk nog nooit over nagedacht. Zeker niet op een dag als vandaag. Het gaat erin en eruit.

Zoveel bakjes lijkt me niet handig bij het moeten pakken van producten btw. Even snel iets pakken bij het koken wordt alweer een ding.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Ik hou ook van georganiseerde kasten, koelkast en vriezer. Maar dat doe ik gewoon door alles een vaste plek te geven.

De warmste zone is bovenin. Dus kaas, boter e.d liggen bovenin en in de bovenste kaasdoos die in de koelkastdeur zit.

Vlees en vleeswaren meer onderin aangezien dat de koudste zone is.

Ik heb 2 grote laden. Eén voor fruit en één voor groente met een aparte vochtigheidsinstelling. Voor groente moet namelijk de vochtigheid hoger zijn dan voor fruit.

En aangezien ik van nette overzichtelijke koelkasten hou, heb ik bewust een grote koelkast van 2 meter hoog. Dat werkt voor mij het best ipv allerlei bakken erin zetten.
Cateautje schreef:
25-07-2019 18:27
Ik ben met Nitflex en Humanista.

Alleen vlees gaat helemaal onderin, want daar is het het koudst.
Dit! Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken, zeg. Zelfs vlees organiseer ik niet zo keurig: wat ik hooguit morgen niet nodig heb, verdwijnt in de vriezer. De rest prop ik waar plek is. Is er geen plek, dan klus ik wat op moet wel in elkaar als avondmaaltijd. En dat is in 40 jaar pas een keer of drie echt mislukt. Je kunt tenslotte overal Indisch van maken :proud: .
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Beschimmelde kaas die over de datum heen is gegaan.
in de koelkast leggen zodat het niet verder gaat stinken. Wel in plastic laten.
Na periode verdwijnt de schimmel en zonder die datum zou je hem zo maar weer eten. Geen idee of die dan smaakt.
lise1985 schreef:
25-07-2019 16:35
Bij ons heeft alles een vaste plek. Daardoor blijft het en netjes, en zie je meteen wat op of bijna op is.
Dit idd. Organiseren op 'type voedsel' is onmogelijk omdat ik de plankhoogte niet zelf kan bepalen. Er is er 1 die een paar cm hoger of lager kan en de rest zit vast. Zou ik een schapje 'broodbeleg' maken, dan is er altijd wel een potje wat te hoog is, en ergens anders ligt dan iets in de weg wat ook op dat lage schap had gepast.

Alled ligt dus door elkaar maar wel.min of meer op een vaste plek. Bepaald schap en dan links/rechts.
nootboek wijzigde dit bericht op 31-07-2019 18:43
9.11% gewijzigd
nootboek schreef:
30-07-2019 19:57
Dit idd. Organiseren op 'type voedsel' is onmogelijk omdat ik de plankhoogte niet zelf kan bepalen. Er is er 1 die een paar cm hoger of lager kan en de rest zit vast. Zou ik een schapje 'broodbeleg' maken, dan is er altijd wel een potje wat te hoog is, en ergens anders ligt dan iets in de weg wat ook op dat lage schap had gepast.
Ja, echt lastig. Sommige kunnen net eentje omhoog of omlaag. En dan is het nét te laag.
retrostar schreef:
25-07-2019 17:04
Er zijn maar twee plekken waar hoge spullen zoals melkpakken kunnen staan.
Bij mij kan een melkpak eigenlijk alleen in de deur. En zo'n 1,5-2 liter pak kan alleen in het midden van de deur. Neerleggen doe ik liever niet, een pak gaat wel, maar de flessen gaan nog wel eens lekken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bovenste plank: 3 lage bakken van de action met daarin: vleeswaren ongeopend, spekreepjes en de derde bak voorraad kaas ongeopend. Ernaast 2 salamiworsten in hun verpakking. Omdat het de warmste plek is ligt daar het onaangebroken spul.
2e plank: smeerkaas, heksenkaas, satesaus, roomboter in zijn botervloot, flessen mayo, curry en slasaus. Erboven hangt een rekje met 2 flessen frisdrank.
3e plank, 2 tupperware kaasdozen, jonge en oude kaas liggen in hun eigen doos. Daarnaast staat de halvarine.
Onderste plank liggen 2 pakken melk, 2 pakken dubbelfris, 1 fles frisdrank en de vleeswaren dozen met aangebroken vleeswaren. Hier staat ook vaak een bakje met vlees te ontdooien
In de groentela ligt heel verassend groente en fruit.

In de deur staan aangebroken flessen en pakken frisdrank en melk onderin. In de 2 vakjes daarboven jam, koffiemelk en citroensap. Het 2 vakje sambal, mosterd, chilisaus.
Bovenste vakje bevat een dozijn eieren en een indicator die je bij de eieren in de pan doet bij het koken zodat je eieren altijd de juiste gaarheid hebben.

Ja, mijn koelkast is georganiseerd. Net als de rest van de kasten. Ik kan 9 van de 10 keer precies zeggen wat waar ligt zonder te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven