Wanneer buitenkat naar buiten?

29-08-2026 19:23 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wegens omstandigheden heb ik gisteren een kat van een familielid in huis gekregen, familielid kan niet meer voor de kat zorgen. De kat was direct relaxed, eet goed, komt lekker bij me liggen en knuffelen. Ik heb nog nooit een kat gehad (alleen honden) dus ben niet echt bekend met kattengedrag. Overigens was ik wel al een paar maanden bezig met langzaam maar zeker een herplaatser (kat) zoeken: een paar jaar na mijn scheiding wilde ik heel graag weer een huisdier, de kinderen wilden dit ook héél graag, maar een hond is geen optie omdat ik veel werk. Wat dat betreft een goede timing dus.

Nu mijn vraag: het is een echte buitenkat. Ik lees overal dat je deze een poosje binnen moet houden na een verhuizing. De kat is echter vanochtend vroeg door het kattenluik (dat dicht kan dmv een schuifje) gebroken en liep in & om de tuin en na een poosje weer naar binnen. Ik heb het luikje daarna dichtgeplakt maar de kat lijkt helemaal gek te worden omdat hij niet naar buiten kan: duidelijk stress, constant miauwen. Hij blijft af en aan paniekerig klauwen aan het luik. Moet ik de kat echt per se binnen houden voor een wewk of langer, of kan ik hem wel de tuin in laten (waar hij overigens wel makkelijk uit kan) nu het luikje dicht al uren voor veel stress zorgt? Terug naar zijn oude huis kan hij niet, dit is een half uur rijden. Maar hij kent de buurt en mijn huis natuurlijk niet en ik lees overal dat een kat echt 1 tot 4 weken binnen moet blijven.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Ik zou em idd een paar weken binnen houden, maar ik weet dat het per kat kan verschillen.
Mijn nichtje bracht bijv haar kat naar haar moeder als ze met vakantie ging en die kat ging dan ook gewoon naar buiten.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
In de ideale wereld blijft het beestje toch echt minstens 2 à 3 weken binnen zodat ie terug naar huis komt.

Is het een optie om de tuin zo snel mogelijk af te sluiten zodat hij voorlopig wel de tuin in kan, maar niet verder raakt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het advies is inderdaad om een kat 4-6 weken binnen te houden. Ook al is het een half uur rijden, een kat kan echt terug naar zijn oudd huis kopen. Is de kat gechipt? Ik zou toch hem toch echt wel een paar weken binnen houden anders weet hij ook de weg terug naar zijn nieuwe huis niet goed. Succes!
Ik had er ook zo 1 binnen houden is toen ook niet gelukt. Woon je een beetje landelijk?
Wat ik deed (naast veel schietgebedjes) is bij binnenkomst lekkere snoepjes geven. Dat motiveerde blijkbaar.
Ik denk dat met zoveel ellende binnen houden ook voor de kat niet echt motiveert om terug te komen als hij na weken dan buiten komt.
Maar het blijft een lastige inschatting.
En een tracker om? Is dat nog een idee?
Durft hij misschien niet binnen te plassen? Veel buitenkatten plassen en poepen ook buiten.
Het feit dat hij toch weer terugkwam, en weet wat zijn huis is klinkt heel positief.
Geef binnenshuis ook veel lieve aandacht en speel met hem.
Dan raakt hij ook meer gehecht aan jullie.

Mijn kat (uit het asiel) was binnen 3 dagen pleite. Gelukkig in een grote ommuurde binnentuin. Zij wist nog niet wat haar huis was. Gelukkig kon een buurvrouw haar oppakken, na 3 dagen.
Na 3 weken durfde ik het aan haar naar buiten te laten. Ging heel goed 😻
Blijkbaar niet heel zwart-wit; maar 1 dag is wel heel kort. Ik had altijd begrepen 6 weken, maar omdat onze katten vrij snel op hun plek waren in ons nieuwe huis hadden we na 2 weken zoiets van: tja, waarom niet naar buiten? En dat ging prima. Maar na 1 dag had ik niet gedurfd. Dan zitten ze toch nog in het wennen aan nieuwe huis en ook dat kan de stress geven die de kat nu bij jou laat zien natuurlijk. Ondanks dat wel komt knuffelen en goed eet.
Charlie591 schreef:
29-08-2026 20:43
Blijkbaar niet heel zwart-wit; maar 1 dag is wel heel kort. Ik had altijd begrepen 6 weken, maar omdat onze katten vrij snel op hun plek waren in ons nieuwe huis hadden we na 2 weken zoiets van: tja, waarom niet naar buiten? En dat ging prima. Maar na 1 dag had ik niet gedurfd. Dan zitten ze toch nog in het wennen aan nieuwe huis en ook dat kan de stress geven die de kat nu bij jou laat zien natuurlijk. Ondanks dat wel komt knuffelen en goed eet.
Hier braken ze letterlijk uit na 10 dagen.
Tegelijk wisten we wel dat alle tuinen aan elkaar grenzen en ze nergens de straat op konden en kunnen.

Ik zou de kat dus best vrij snel vrijheid en gras gunnen als hij de straat niet opraakt.
Maar als hij ook instant de hele wijk in kan is het maar de vraag of ie terugkomt.
Of gewoon op zoek gaat naar zijn vorige adres of binnenloopt bij anderen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Onkruit schreef:
29-08-2026 20:39
Het feit dat hij toch weer terugkwam, en weet wat zijn huis is klinkt heel positief.
Ik vind dit ook positief.

Inderdaad sowieso altijd snoepjes als hij binnenkomt

Misschien een beetje rare tip, maar heb je een bench? Of die je kan lenen?

Dan kun je de kat op een veilige manier laten wennen aan jouw tuin, de geuren, de geluiden enz.

De spanning van het wennen zorgt er misschien ook voor dat hij moe is en niet meer steeds probeert te ontsnappen.

Toch even buiten geweest in een tijdelijke kattenren
Je hebt ook tuigjes voor katten. Dan kan hij even aan de lijn naar buiten. Zo hebben wij het toen gedaan met onze kat die graag naar buiten ging.
Kan best dat hij denkt "het was gezellig bij jou maar nu ga ik naar huis" en dat hij dan niet weg kan. Kun je eigenlijk niet zo veel aan doen denk ik.
nina.dylan schreef:
29-08-2026 20:55
Je hebt ook tuigjes voor katten. Dan kan hij even aan de lijn naar buiten. Zo hebben wij het toen gedaan met onze kat die graag naar buiten ging.
Hebben wij ook geprobeerd. Beest hing zich op aan het eerste het beste hek dat ze tegenkwam. Bench hebben we ook geprobeerd, toen blerde ze het hele dorp bij elkaar. We hebben haar dus maar laten gaan en gek genoeg is ze nooit het verkeerde huis in gelopen, ze vond het bij ons veel te gezellig :lol:
Tracker omdoen en dan zou ik wel aandurven
Staat de chip al op jouw naam?

Bandje met nummer ook handig omdat niet iedereen eraan denkt om een chip te laten uitlezen.
Een dag is wel heel kort, maar bij onze buren was de herplaatser ook niet te houden en mocht met 4 dagen in de tuin.
Ze dachten die dicht gemaakt te hebben, maar binnen 5 minuten had poes een manier gevonden om toch te ontsnappen, liep tevreden een rondje langs het plantsoen, snuffelde even aan de auto, en krabde toen mauwend aan het hek om er weer in te mogen.

Sinds die dag is poes een Vrij Beest, maar het dier houdt het meestal bij een rondje om het blok, een safari in het plantsoen of een tukje onder een auto en is met een uurtje weer thuis.

De kans is in die eerste week gewoon groot dat poes denkt 'bedankt voor het eten, maar ik ga nu weer naar huis' en dan ben je juist op 30 minuten afstand in de aap gelogeerd.
Want geen idee hoe goed poes zn TomTom is.
Ik heb het zelf nooit getest want de enige kat waarmee ik verhuist ben was een binnen kat, maar ik las van de week dat je boter op de pootjes kan smeren.
Dat likken ze dan wel eraf maar daardoor laten ze een geurspoor achter.
.
Je kan er beter voor zorgen dat de kat geen schade aanricht buiten.
Even vervelend voor de kat, maar het bespaart veel vogels.
Ookal schreef:
30-08-2026 00:13
Niet elke kat vangt vogels. Mijn kat heeft honderden muizen en kikkers gevangen. Maar in 14 jaar nog maar 1 vogel.
Pelle schreef:
30-08-2026 00:21
Niet elke kat vangt vogels. Mijn kat heeft honderden muizen en kikkers gevangen. Maar in 14 jaar nog maar 1 vogel.

Vogels deed mijn kat ook niet. Wel ratten en muizen. En 1 pita broodje :flirting:
Ookal schreef:
30-08-2026 00:13

Sommige katten gedijen echt niet binnen. Van een buitenkat kun je echt geen binnenkat maken, dat lukt domweg niet.
Katten schijnen echt een week of 2-3 nodig te hebben om een nieuwe plek in hun manier van geolocatie op te nemen. Mijn grootste angst zou zijn dat kat ergens van schrikt, wegrent, en jullie huis niet terug kan vinden.
Kun je als tussenoplossing een deel van de tuin afzetten? Voor de komende week bijv?
Pelle schreef:
30-08-2026 00:21
Veel mensen hebben geen idee van hoeveel schade hun kat aanricht.
Je kunt het een kat ook niet aanrekenen.
Ik ben een natuurliefhebber en de cijfers liegen er niet om.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven