konijn plots bevallen

03-08-2014 15:36 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

ik pas momenteel op de dieren bij mijn tante. ze hebben onder andere 2 konijnen en 2 cavia's (zitten in hetzelfde hok). het vrouwelijke konijn is al oud (10 jaar denk ik) , het mannetje is gecastreerd! Nu vond ik vanmorgen plots 2 babykonijntjes in het hok!!!

1tje was al doodgebeten en het andere leefde nog. Heb de mama en het babytje in een apart hok gestoken en binnen in huis genomen....

Weet iemand wat ik nog meer kan? Ik heb totaal geen ervaring met konijnen..
Niet alleen de vrouwen van het vivaforum raken zomaar zwanger, zelfs de konijnen van viva baasjes. Pffff moet niet gekker worden.

Wel lief zo'n baby keuteltje. Foto?
Ja en?
quote:gedanst schreef op 03 augustus 2014 @ 18:24:

[...]

Jawel dat kan wel.

Een hond en een wolf kunnen ook kruisen.

Dat is dezelfde soort. Cavia's en Konijnen zijn totaal verschillende soorten. Een Cavia is een knaagdier en een konijn is een Haasachtige. Je kan het vergelijken met een Wolf en een Tijger, die twee kunnen Nooit kruisen. Nooit.

Tenzij je genetisch manipuleert.
quote:snoopylynn schreef op 03 augustus 2014 @ 18:24:

Niet alleen de vrouwen van het vivaforum raken zomaar zwanger, zelfs de konijnen van viva baasjes. Pffff moet niet gekker worden.

Wel lief zo'n baby keuteltje. Foto?Ik hoop van niet, ze heeft het nest al verstoord, dus foto's maken is zeer onverstandig. Dat kan pas als het dier het nest verlaat.
Ik snap niet dat mensen konijnen houden. In een hok. Zielig. En ik vind konijnen geen reet aan.
Ik vind konijnen ontzettend leuke beesten.

Gelukkig weet ik nu, dat het volkomen onverantwoord zou zijn een konijn als huisdier te nemen. Daar is namelijk een flinke lap grond voor nodig en dat hebben we niet.
Niet dus: Konijnen hebben 44 (22 paar) chromosomen en cavia’s hebben er 64 (32 paar). Een haas heeft 24 paar chromosomen, die is niet eens te kruizen met een konijn. Een Konijn en een Cavia zijn dus onmogelijk om te kruizen.

Het mysterie is dus nog niet opgelost..
Je doet het goed hoor Meds om voorlichting over konijnen te geven en te blijven geven, iedere keer weer als er een topic over dit dier geopend wordt.

Er heerst ontzettend veel onwetendheid (ook bij mij aanvankelijk) over hoe konijnen gehouden moeten worden, willen ze een leuk leven krijgen.

Misschien gaat het doordringen tot het grote publiek..........
Waarom is dat mannetjeskonijn gecastreerd als dat vrouwtjeskonijn al zo oud is?

Of..... het vrouwtjeskonijn is nog niet in de overgang.
quote:Pinky.Bitch schreef op 03 augustus 2014 @ 18:39:

Niet dus: Konijnen hebben 44 (22 paar) chromosomen en cavia’s hebben er 64 (32 paar). Een haas heeft 24 paar chromosomen, die is niet eens te kruizen met een konijn. Een Konijn en een Cavia zijn dus onmogelijk om te kruizen.

Het mysterie is dus nog niet opgelost..Haas en konijn behoren tot dezelfde familie, de haasachtigen, het is niet hetzelfde dier en ze verschillend inderdaad van chromosomen. Ik heb nooit gehoord dat ze kunnen kruisen maar er zijn wel konijnensoorten die op hazen lijken. De Belgisch Haas (dat is een konijn) bijvoorbeeld.
een konijn van 10 is niet hoogbejaard. Een normaal konijn (normale omvang, dus niet de reuzefamilie) kunnen wel 15 jaar en zelfs ouder worden.

Een konijn van 10 kan dus ook prima jongen. En als ze kan jongen, kan ze ook voeden
quote:dubbeltje4 schreef op 03 augustus 2014 @ 18:38:

Ik vind konijnen ontzettend leuke beesten.

Gelukkig weet ik nu, dat het volkomen onverantwoord zou zijn een konijn als huisdier te nemen. Daar is namelijk een flinke lap grond voor nodig en dat hebben we niet.Konijnen zijn leuk voor kinderen. Maar volwassenen met konijnen???
quote:dubbeltje4 schreef op 03 augustus 2014 @ 18:41:

Je doet het goed hoor Meds om voorlichting over konijnen te geven en te blijven geven, iedere keer weer als er een topic over dit dier geopend wordt.

Er heerst ontzettend veel onwetendheid (ook bij mij aanvankelijk) over hoe konijnen gehouden moeten worden, willen ze een leuk leven krijgen.

Misschien gaat het doordringen tot het grote publiek..........Ik kan er zo kwaad om worden
quote:gedanst schreef op 03 augustus 2014 @ 18:48:

[...]

Konijnen zijn leuk voor kinderen. Maar volwassenen met konijnen???

Nog zo'n enorme misvatting. Konijnen zijn totaal ongeschikt als huisdier en zeker voor kinderen. Ze zijn bijzonder complex in de verzorging. Ze houden niet van oppakken en hun doorsnee communicatiepatronen worden al snel door mensen die zich niet inlezen opgevat als agressie.

Een konijn in gevangenschap in Nederland wordt gemiddeld nog geen jaar. Doodsoorzaak "hij lag ineens dood in het hok" is vrijwel altijd het gevolg van verkeerde huisvesting en verkeerde voeding.

Daarnaast lijden ze massaal aan stress omdat ze alleen in een hokje zitten (het is een bijzonder intelligent groepsdier) of dat ze worden gehuisvest bij andere dieren waar ze niet mee kunnen communiceren.

Als je je verdiept in konijnen, in hun levenswijze en hun manieren van communiceren heb je er heel veel plezier van. Om naar te kijken welteverstaan
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 augustus 2014 @ 18:49:

[...]

Ik kan er zo kwaad om worden

Ik merk het.

Is er een manier te bedenken om aan een groot publiek duidelijk te maken hoe er met konijnen moet worden omgegaan?

Zodat verder dierenleed voorkomen kan worden in de toekomst?
quote:dubbeltje4 schreef op 03 augustus 2014 @ 19:04:

[...]

Ik merk het.

Is er een manier te bedenken om aan een groot publiek duidelijk te maken hoe er met konijnen moet worden omgegaan?

Zodat verder dierenleed voorkomen kan worden in de toekomst?Ik weet dat er steeds wel acties zijn van de dierenbescherming. Het liefst wil men de verkoop in winkels verbieden, tot nu toe heeft Den haag dit niet overgenomen. Het is zo makkelijk, voor 5 euro koop je een schattig jong konijn, en als ze met drie maanden ziek worden, laat je ze gewoon doodgaan, want ze kosten maar 5 euro.
quote:gedanst schreef op 03 augustus 2014 @ 18:48:

[...]

Konijnen zijn leuk voor kinderen. Maar volwassenen met konijnen???Ik ben 36 en heb ook 2 bunny's buiten in een grote ren. Ben ik nou raar?
Ja en?
Hoezo zijn konijnen voor kinderen? Ik vind geen enkel huisdier 'voor kinderen'.
quote:snoopylynn schreef op 03 augustus 2014 @ 19:11:

[...]

Ik ben 36 en heb ook 2 bunny's buiten in een grote ren. Ben ik nou raar?

Ja, maar niet om deze reden!

Maar omdat je deze vraag stelt!
quote:snoopylynn schreef op 03 augustus 2014 @ 19:11:

[...]

Ik ben 36 en heb ook 2 bunny's buiten in een grote ren. Ben ik nou raar?

Ik vind dat best raar inderdaad.

Maar dat is maar mijn mening.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 augustus 2014 @ 19:08:

[...]

Ik weet dat er steeds wel acties zijn van de dierenbescherming. Het liefst wil men de verkoop in winkels verbieden, tot nu toe heeft Den haag dit niet overgenomen. Het is zo makkelijk, voor 5 euro koop je een schattig jong konijn, en als ze met drie maanden ziek worden, laat je ze gewoon doodgaan, want ze kosten maar 5 euro.Dan moet er dus meer pressie op Den Haag uitgeoefend worden.
quote:dubbeltje4 schreef op 03 augustus 2014 @ 19:22:

[...]

Dan moet er dus meer pressie op Den Haag uitgeoefend worden.Of je stemt op de partij voor de dieren?
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 augustus 2014 @ 19:08:

[...]

Ik weet dat er steeds wel acties zijn van de dierenbescherming. Het liefst wil men de verkoop in winkels verbieden, tot nu toe heeft Den haag dit niet overgenomen. Het is zo makkelijk, voor 5 euro koop je een schattig jong konijn, en als ze met drie maanden ziek worden, laat je ze gewoon doodgaan, want ze kosten maar 5 euro.Dat is wel schandalig inderdaad.
quote:gedanst schreef op 03 augustus 2014 @ 19:23:

[...]

Of je stemt op de partij voor de dieren?

Nee, sorry, gaat me te ver.

Idiote partij.
Konijnen zijn helemaal niet leuk voor kinderen. Het zijn geen knuffeldieren. Ze willen niet opgepakt worden of geaaid.
Bedankt voor jullie reacties en tips!

Aangezien het zondag is ben ik nog niet naar de dierenarts gegaan. Wil de dieren ook niet meer verplaatsen nu..

De konijnen zitten in een groot hok op het gras, dat is ook de reden waarom ik de mama en de baby heb verplaatst, want de cavia's en de papa waren het babytje aan het aanvallen dus ik moest de snelste oplossing nemen.. Het kleintje lag al uit het nest toen ik het gevonden heb in het hok, het lag een meter verder ofzo.... k denk eigenlijk dat de papa ofzo het eruitgehaald zal hebben.. Maar voorlopig ziet het er wel goed uit ze zitten nu in een hok binnen, zodat er zeker geen regen of wind aankan... Mama stoot het zeker niet af en het babytje heeft een bol buikje zag ik, had dat opgezocht en dat zou betekenen dat het goed gevoed wordt...

ik hoop dat het kleintje het overleeft , ik laat ze sinds de verplaatsing naar het hok binnen ook gewoon met rust en zorg dat de mama voldoende eten en drinken heeft..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven