konijnen-vraag
donderdag 24 maart 2016 om 11:05
Omdat ik weet dat er hier op het forum meer konijnenliefhebbers zijn, open ik even een topic.
Onze middelgrote konijnen (mannetje en vrouwtje) hebben sinds de verhuizing naar ons huidige huis de hele tuin weer ter beschikking. Een gewoon hok wat open staat, met ongeveer 25m2 tuin met veel bestrating en wat perkjes.
Deze lente gaan we de tuin aanpakken en willen we een ren maken of kopen. Daarom ben ik op zoek naar tips.
Ik wil in elk geval dat het eenvoudig schoon te houden is, dat ik er in kan en natuurlijk ook dat het fijn en veilig is voor de konijnen.
Onze konijnen zijn erg tam. Zodra ik de achterdeur open doe staan ze al klaar om geaaid of gevoerd te worden. Ik zal de ren daarom ook af en toe open zetten, zodat ze helemaal vrij zijn in de tuin.
Iemand leuke ideeën? Tips? Dingen die ik niet moet vergeten?
Liefst koop ik geen (heel dure) kant en klare ren en hergebruiken we hun huidige hok ook.
Onze middelgrote konijnen (mannetje en vrouwtje) hebben sinds de verhuizing naar ons huidige huis de hele tuin weer ter beschikking. Een gewoon hok wat open staat, met ongeveer 25m2 tuin met veel bestrating en wat perkjes.
Deze lente gaan we de tuin aanpakken en willen we een ren maken of kopen. Daarom ben ik op zoek naar tips.
Ik wil in elk geval dat het eenvoudig schoon te houden is, dat ik er in kan en natuurlijk ook dat het fijn en veilig is voor de konijnen.
Onze konijnen zijn erg tam. Zodra ik de achterdeur open doe staan ze al klaar om geaaid of gevoerd te worden. Ik zal de ren daarom ook af en toe open zetten, zodat ze helemaal vrij zijn in de tuin.
Iemand leuke ideeën? Tips? Dingen die ik niet moet vergeten?
Liefst koop ik geen (heel dure) kant en klare ren en hergebruiken we hun huidige hok ook.
donderdag 24 maart 2016 om 11:12
Dat kun je toch gewoon op internet vinden? http://konijnenwijzer.nl/konijneninform ... -maken.php
Ik zou vooral het net over de tuin niet vergeten.
Ik zou vooral het net over de tuin niet vergeten.
donderdag 24 maart 2016 om 11:25
donderdag 24 maart 2016 om 11:31
quote:Sophie990 schreef op 24 maart 2016 @ 11:25:
[...]
Hahaha! Als mijn konijn buiten loopt moet je wel alert wezen idd! Dan komt die kat van de buren weer op 'm af en dan is 'ie heel snel binnen!
Maar TO: ik zou ook even op pinterest kijken voor inspiratie!Veel huiskatten lopen een blokje om voor een middelgroot konijn. Een buizerd heeft z'n klauwen diep in je konijn geslagen voordat jij of je konijn door heeft dat er gevaar dreigt.......
[...]
Hahaha! Als mijn konijn buiten loopt moet je wel alert wezen idd! Dan komt die kat van de buren weer op 'm af en dan is 'ie heel snel binnen!
Maar TO: ik zou ook even op pinterest kijken voor inspiratie!Veel huiskatten lopen een blokje om voor een middelgroot konijn. Een buizerd heeft z'n klauwen diep in je konijn geslagen voordat jij of je konijn door heeft dat er gevaar dreigt.......
Oh dear, how sad, never mind.
donderdag 24 maart 2016 om 11:55
quote:Hayek schreef op 24 maart 2016 @ 11:31:
[...]
Veel huiskatten lopen een blokje om voor een middelgroot konijn. Een buizerd heeft z'n klauwen diep in je konijn geslagen voordat jij of je konijn door heeft dat er gevaar dreigt.......
Ik wou het net zeggen: pas ook op voor katten!
Gaas tot een eindje in de grond plaatsen, zodat ze er niet gewoon onderdoor graven.. Klinkt leuk, verder! Ik had ze vroeger ook los, was gezellig!
[...]
Veel huiskatten lopen een blokje om voor een middelgroot konijn. Een buizerd heeft z'n klauwen diep in je konijn geslagen voordat jij of je konijn door heeft dat er gevaar dreigt.......
Ik wou het net zeggen: pas ook op voor katten!
Gaas tot een eindje in de grond plaatsen, zodat ze er niet gewoon onderdoor graven.. Klinkt leuk, verder! Ik had ze vroeger ook los, was gezellig!
donderdag 24 maart 2016 om 12:24
donderdag 24 maart 2016 om 18:47
Het binnenhok hoeft niet zo groot te zijn. Geloof me, ze zullen er niet vaak zitten. Met een beetje geluk poepen ze er nauwelijks in omdat ze voornamelijk buiten zitten. Het moet echter wel wat van de grond staan, ivm vorst in de winter. Dan is het net wat warmer. En met een kleine uitgang om de kou of juist de warmte buiten te houden. Het fijnst is als het hok onder een overkapping staat.
De buitenren moet wel groot zijn. Maar pas op als het actieve beesten zijn, dat ze zich niet uitgraven. Een bodem met zand is wel het ideaalste. Alles loopt er in weg, geurtjes zijn niet of nauwelijks aanwezig. De omheining moet groot genoeg zijn dat ze er niet overheen kunnen springen.
Mochten er dieren zijn die van buitenaf binnen willen dringen, kun je stroomdraad aanbrengen. Niet erbovenop, want met springen helpt het niet. Ze maken dan geen aarden en zullen geen stroom ondervinden.
Maar wel halverwege en een 7 cm vanaf de grond.
En katten moeten uiteraard gewoon uit jouw tuin wegblijven. Die horen daar niet, tenzij ze van jezelf zijn.
Wat voor konijnen zijn het eigenlijk? Ik heb zelf een lotharinger.
De buitenren moet wel groot zijn. Maar pas op als het actieve beesten zijn, dat ze zich niet uitgraven. Een bodem met zand is wel het ideaalste. Alles loopt er in weg, geurtjes zijn niet of nauwelijks aanwezig. De omheining moet groot genoeg zijn dat ze er niet overheen kunnen springen.
Mochten er dieren zijn die van buitenaf binnen willen dringen, kun je stroomdraad aanbrengen. Niet erbovenop, want met springen helpt het niet. Ze maken dan geen aarden en zullen geen stroom ondervinden.
En katten moeten uiteraard gewoon uit jouw tuin wegblijven. Die horen daar niet, tenzij ze van jezelf zijn.
Wat voor konijnen zijn het eigenlijk? Ik heb zelf een lotharinger.
vrijdag 25 maart 2016 om 22:32
quote:Flitseflats schreef op 24 maart 2016 @ 12:24:
Ja netten, ik weet dat dat meer mensen zo over denken. Ik heb al tien jaar konijnen (soms incidenteel, soms structureel) loslopen en echt nog nooit een net gehad. Onze katten en buurkatten lopen ook door de tuin, gaat prima. Misschien omdat ze genoeg schuilmogelijkheden hebben?Ik heb in m'n hele leven nog nooit een auto-ongeluk gehad, toch draag ik altijd m'n gordel......
Ja netten, ik weet dat dat meer mensen zo over denken. Ik heb al tien jaar konijnen (soms incidenteel, soms structureel) loslopen en echt nog nooit een net gehad. Onze katten en buurkatten lopen ook door de tuin, gaat prima. Misschien omdat ze genoeg schuilmogelijkheden hebben?Ik heb in m'n hele leven nog nooit een auto-ongeluk gehad, toch draag ik altijd m'n gordel......
Oh dear, how sad, never mind.
vrijdag 25 maart 2016 om 22:34
quote:iones schreef op 24 maart 2016 @ 18:47:
Het binnenhok hoeft niet zo groot te zijn. Geloof me, ze zullen er niet vaak zitten. Met een beetje geluk poepen ze er nauwelijks in omdat ze voornamelijk buiten zitten. Het moet echter wel wat van de grond staan, ivm vorst in de winter. Dan is het net wat warmer. En met een kleine uitgang om de kou of juist de warmte buiten te houden. Het fijnst is als het hok onder een overkapping staat.
Wat voor konijnen zijn het eigenlijk? Ik heb zelf een lotharinger.Ga jij het ze vertellen?
Wat voor konijnen zijn het eigenlijk? Ik heb zelf een lotharinger.Ga jij het ze vertellen?
zondag 27 maart 2016 om 11:16
quote:Hunniebunnie schreef op 25 maart 2016 @ 22:34:
[...]
Ga jij het ze vertellen?
Nee, hun eigenaren, dat ze hun eigen huisdieren bij zich moeten houden en mij niet moeten lastig vallen in mijn eigen tuin.
Het is toch te gek dat kattenliefhebbers hun dier bóven de dieren van anderen stellen! Ze vinden hun eigen kat belangrijker dan het konijn van de buren omdat hun kat in diens tuin mag komen zodat de buren hun tuin hermetisch moeten afsluiten! Te gek voor woorden dit!
Is net zoiets als dat ik mijn hond bij de buren laat poepen en de buren hun tuin moeten afsluiten om dat te voorkomen omdat ik mijn hond niet bij me wil houden.
[...]
Ga jij het ze vertellen?
Nee, hun eigenaren, dat ze hun eigen huisdieren bij zich moeten houden en mij niet moeten lastig vallen in mijn eigen tuin.
Het is toch te gek dat kattenliefhebbers hun dier bóven de dieren van anderen stellen! Ze vinden hun eigen kat belangrijker dan het konijn van de buren omdat hun kat in diens tuin mag komen zodat de buren hun tuin hermetisch moeten afsluiten! Te gek voor woorden dit!
Is net zoiets als dat ik mijn hond bij de buren laat poepen en de buren hun tuin moeten afsluiten om dat te voorkomen omdat ik mijn hond niet bij me wil houden.
woensdag 30 maart 2016 om 22:45
Bedankt voor het meedenken. Het zijn twee middelgrote konijnen, geen bekend ras voor zover ik weet. Eentje is een jaar of zes, de ander één jaar oud.
Ik heb nu een aantal tips gevonden op internet, wie zin heeft mag er gerust op reageren En wie weet heeft een ander er nog iets aan:
Ren (naast hok) minimaal 2m2 oppervlakte (die van ons wordt groter) en minimaal 1.5m hoog.
Op 30 cm diepte gaas onder de grond, tegen uitgraven.
Bij palen gaas aan de binnenkant tegen knagen.
Bij voorkeur hardhout of vurenhout. Eventueel beits goed uit laten harden voor gebruik.
Bodem helft zand (met gaas eronder) helft tegels.
Geen kippengaas, wel volièregaas of groen tuingaas met fijne mazen.
Niet in felle zon of wind.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb nu een aantal tips gevonden op internet, wie zin heeft mag er gerust op reageren En wie weet heeft een ander er nog iets aan:
Ren (naast hok) minimaal 2m2 oppervlakte (die van ons wordt groter) en minimaal 1.5m hoog.
Op 30 cm diepte gaas onder de grond, tegen uitgraven.
Bij palen gaas aan de binnenkant tegen knagen.
Bij voorkeur hardhout of vurenhout. Eventueel beits goed uit laten harden voor gebruik.
Bodem helft zand (met gaas eronder) helft tegels.
Geen kippengaas, wel volièregaas of groen tuingaas met fijne mazen.
Niet in felle zon of wind.
Wat vinden jullie hiervan?
donderdag 31 maart 2016 om 09:16
Ik heb een ren van groene volierepanelen. Voordeel: geen onderhoud en er wordt niet aan geknaagd. Die van ons heeft geen stahoogte, maar dat kun je natuurlijk wel zo maken. Door de groene kleur van het (marter- en vosveilige) gaas valt hij nauwelijks op in de tuin. Konijnen kunnen via het hok de ren in. De onze is ondergraven met gaas, maar in de praktijk heb ik mijn konijnen nog nooit op graven kunnen betrappen. De wilde konijnen aan de andere kant van de ren graven wel, dus het ondergazen heeft nut gehad. Ik heb ook nog een grote panelenren (met net overdekt), waar ze in mogen als ik thuis ben. Als bodem heb ik omgekeerde grindtegels en de rest gewoon aarde.
vrijdag 1 april 2016 om 19:01
Ik heb tegels in mijn ren, dat is goed schoon te maken. Mijn ren is aan drie kanten dicht, en als het koud is aan de voorkant ook dicht te maken en heeft een dak. Een nachthok heb ik niet meer, dat hebben ze opgeknaagd en ze zaten er nooit in, wel onder. Wel heb ik een lekbak voor de wasmachine, daar zitten ze altijd in (ik had het bedacht als toilet) dus daar zit een berg stro en hooi in. Verder staan er boomstronken. Op de tegels heb ik een stuk met zaagsel bestrooid, op de plek waar ze plassen. Eens per week maak ik dat schoon. Aan de huiskant van de ren heb ik een zijkant dichtgemaakt met plexiglas. Vanuit de woonkamer kan ik ze dus zien, dat vind ik erg leuk. Kippengaas hebben ze zo door, ik heb dat dikke gaas met kleine vierkantjes, weet niet hoe dat heet.
vrijdag 1 april 2016 om 19:02
vrijdag 1 april 2016 om 20:34
Boomstronken heb ik hier ook: een van de konijnen zit daar heel vaak bovenop, de bejaarde dame begint daar niet meer aan. En ik koop wel eens een zak stookhout om een hut of iets anders voor ze te bouwen met behulp van wat spijkers, daar zijn ze dan weer even zoet mee. Voer strooi ik ook altijd door de hele ren en op de boomstronken enzo, dan moeten ze ook nog een beetje zoeken voor hun eten.
Hier zitten de konijnen wel veel in het nachthok, sowieso volgens mij de hele nacht (ik zie natuurlijk niet alles), maar ook als het koud is komen ze echt niet buiten. Nu met het mooie weer zie ik ze weer opleven en actief worden (ik heb vast subtropische konijnen of zo).
Hier zitten de konijnen wel veel in het nachthok, sowieso volgens mij de hele nacht (ik zie natuurlijk niet alles), maar ook als het koud is komen ze echt niet buiten. Nu met het mooie weer zie ik ze weer opleven en actief worden (ik heb vast subtropische konijnen of zo).
zaterdag 2 april 2016 om 09:19
zaterdag 2 april 2016 om 11:37
Ze smijten vrijwel meteen de bak door de ren (en ik dacht nog wel dat de bak nu echt goede vast zit in een beugel die in een boomstronk geschroefd zit) maar zij zijn toch slimmer en sterker . En dan doen ze daar verder inderdaad wel de hele dag mee. Hooi laten ze liever ook liggen, het stro vinden ze lekkerder.... Peentjes (bij voorkeur schilletjes) zijn meteen weg. Als ik met schilletjes aankom zijn ze echt heel blij en dansen ze letterlijk door de ren. Pirouetjes draaien enzo . Beetje vreemd stel heb ik, vrees ik, maar ach, ze zijn zo ontzettend leuk en lief