Konijnenkenners help! Konijnen eten niet goed meer.

22-03-2010 11:19 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 konijnen van bijna 2 jaar....sinds een dag of 4 eten ze hun brokjes niet meer. Heb er al een handje andere brokjes doorheen gegooid (bij kennis gehaald), maar ook dat eten ze nauwelijks (alleen de lekkere dingen hebben ze er tussenuit gepikt). Ik heb zelf altijd gewoon dat biks (dus zonder oranje/groene stukjes/graantjes/enz.).

Ze krijgen elke dag een stukje brood en dat eten ze wel (de een beter dan de ander op dit moment). Ook hooi eten ze aardig....wat kan er aan de hand zijn? Ik zat aan een bezoekje aan de DA te denken i.v.m. misschien te lange tanden (al krijgen ze elke dag hooi en liggen er takken/stronken in het buitenhok) of verstopping? Of zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn?
Dank je wel Bloemetje...!

Ben al 2x bij de dierenarts geweest en heb 1x een konijnkundige dierenarts gebeld en niemand weet het....mysterious rabbits
vervelend Jackie! Balen als je konijntjes zo raar doen, is altijd een groot raadsel.

Misschien nog een tip vwb het dwangvoeren, ik meng het altijd met wortelhap van olvarit (dat kleine potje, voor 3 maanden) en soms met bananenhap. daardoor smaakt het "lekkerder" en vind ik het ook beter in het spuitje te krijgen! Houdgreep hield hier in dat we nijn in een handdoek wikkelen, alleen het koppie er bovenuit en dan in het hoekje achter de kiesjes wurmen. Maar ja, op een gegeven moment konden we het hier op de grond zetten en vrat dumper-stumper het gewoon uit het bakje

Sterkte!
quote:panienka schreef op 25 maart 2010 @ 14:23:

vervelend Jackie! Balen als je konijntjes zo raar doen, is altijd een groot raadsel.

Misschien nog een tip vwb het dwangvoeren, ik meng het altijd met wortelhap van olvarit (dat kleine potje, voor 3 maanden) en soms met bananenhap. daardoor smaakt het "lekkerder" en vind ik het ook beter in het spuitje te krijgen! Houdgreep hield hier in dat we nijn in een handdoek wikkelen, alleen het koppie er bovenuit en dan in het hoekje achter de kiesjes wurmen. Maar ja, op een gegeven moment konden we het hier op de grond zetten en vrat dumper-stumper het gewoon uit het bakje

Sterkte!

In handdoek wikkelen heb ik ook geprobeerd, maar dan trekt hij zijn kop helemaal naar binnen net als een schildpad. Misschien heb ik de handdoek niet strak genoeg, maar ben een beetje bang dat ik hem anders wurg

Ik hou konijn nu vast en laat hem 'zitten', vriend kan dan eten aan de zijkant in zijn mond doen.
deden ze hier ook, Jackie, maar wij wurmen dat koppie er lekker uit. Ze kunnen wel wat hebben. Dus eerst in handdoek wikkelen, dan op de rug in de arm en dan de spuit erin. Nee, ze vinden het niks maar goed, ze willen niet eten.

Wit konijn en wortelprut levert trouwens een oranje konijn
Om nog even verder te reageren op mijn eerdere bericht..

Met groenvoer bedoel ik niet af en toe een stukje wortel of broccoli...

Daarmee bedoel ik iedere dag een schotel groenvoer van minstens 3 verschillende soorten groenten.

Ik heb 8 konijnen en die zitten in 4 koppels, per koppel krijgen ze dagelijks een bord met bijna 400 gram groenten (sowieso zo'n 5/6 verschillende soorten).

Met broccoli moet je wel uitkijken, niet alle konijnen kunnen daar tegen. Sowieso altijd alle groenten heel langzaam opbouwen. Maar groenvoer is samen met hooi, wel echt het belangrijkste in een konijnenmenu.

Maar ik begrijp dat je ram nu helemaal niet meer eet? En de dierenarts doet er verder niets mee? (heb alles even vluchtig gelezen)

Wat krijgt je konijn nu aan medicatie? Of krijgt hij niets?
Misschien krijgen ze veel haren binnen van het wassen van zichzelf of elkaar. Daar kunnen ze ook verstopt van raken.
quote:jsztdaan schreef op 25 maart 2010 @ 19:56:

Maar ik begrijp dat je ram nu helemaal niet meer eet? En de dierenarts doet er verder niets mee? (heb alles even vluchtig gelezen)

Wat krijgt je konijn nu aan medicatie? Of krijgt hij niets?Ik ben 2x bij dierenarts geweest en heb 1x konijnkundige dierenarts gebeld. Ram krijgt Fibreplex om darmwerking in gang te houden, tevens dwangvoer. Beide konijnen hebben beide een prik gehad tegen eventueel virus. Vrouwtje at net wel hooi trouwens. Zit nog wel met het raadsel rondom het biks.
quote:Bloemetje22 schreef op 25 maart 2010 @ 20:22:

Misschien krijgen ze veel haren binnen van het wassen van zichzelf of elkaar. Daar kunnen ze ook verstopt van raken.Dierenarts kon niets van verstopping vinden...?
Heb je ze al geprobeerd zachtjes te masseren?

Neem ze lekker op schoot, borstel hun vacht met een speciaal borsteltje (ze zullen vast in de rui zijn nu) en masseer zachtjes hun buikje. Eventueel gas kun je er uit masseren en verstoppinkjes kun je zo wat wegmasseren en je beestje wat verlichting geven.

Bij een stevige verstopping kun je ze ook parafine geven (even halen bij de dierenarts, moet zel schone parafine zijn), zodat de verstopping er makkelijker doorglijdt. Wanneer de keutels glanzend en vettig zijn weet je dat de parafine het hele traject heeft afgelegd.
Hoe gaat het nu met je konijnen Jackie23?
Tja...ik weet het eigenlijk niet. Heb vandaag weer ander voer gekocht, maar beiden eten daar niet van. Mannetje wordt gedwangvoerd, vrouwtje niet omdat zij toch wel wat hooi en brood eet. Qua gedrag zijn ze allebei blij en normaal...

Ik weet het echt niet meer...ze zetten mij voor een raadsel!
Hoe staat het met hun tanden?
En hoe zijn hun keutels? Zijn ze kleiner dan normaal of nog hetzelfde en "produceren" ze er nog evenveel van of minder?
Tanden zijn perfect op elkaar aangesloten en niet te lang. Ook geen haken aan hun kiezen....
quote:Bloemetje22 schreef op 26 maart 2010 @ 22:19:

En hoe zijn hun keutels? Zijn ze kleiner dan normaal of nog hetzelfde en "produceren" ze er nog evenveel van of minder?Ze produceren erg weinig keutels...normaal gesproken eten ze erg veel (hooi/biks/stukje brood/groenvoer), dus veel keutels. Nu liggen er een paar normale (soms wat drogere dan normaal) keutels in het hok...
Jackie, lees dit even. Volgens mij komt dit erg overeen met jouw konijnen: http://konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm

Verder kan je ook kijken bij de andere ziekten: http://konijnen.nl/ziekten/symptomen.htm
Maar geen ontstekingen of gaatjes of iets?

Kan ook pijnlijk zijn.
Darmimmobiliteit of verstopping zou het mannetje kunnen hebben...hij weigert alle voedsel (en krijgt dus dwangvoer)...maar vrouwtje eet wel brood en groenvoer en een klein beetje hooi...??!!

Volgens dierenarts is het geen verstopping, omdat er anders iets hards in de buik te voelen zou zijn.
quote:zusenzo schreef op 26 maart 2010 @ 22:26:

Maar geen ontstekingen of gaatjes of iets?

Kan ook pijnlijk zijn.Voor zover DA kon zien niet...hij heeft met zo'n ding (waar de huisarts mee in ons oor kijkt) in zijn mond gekeken...
Rontgenfoto laten maken van de buikjes?
.
Het lijkt me nou niet het beste advies om konijnen die eetproblemen hebben bruin brood en blauwe regen te laten eten...
.
Los laten lopen in de tuin. Als ze rondlopen, huppelen en hier en daar wat eten hoef je je geen zorgen (meer) te maken.

Let op dat het gravers zijn, als je er niet bijblijft zitten ze soms onder de grond of ze graven zich onder een hek door.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Vergeet niet bij het loslaten in de tuin er een hekje om te zetten en erbij te blijven ivm katten, roofvogels etc.

Maar alsjeblieft, zet dat mannetje aan de laxeermiddelen in combinatie met vezelrijk dwangvoer (bijv. critical care van oxbow). Met een beetje geluk is de boel met 12 uur weer op de rit.

Ons vrouwtje eet regelmatig iets wat niet zo goed valt (vloerbedekking, bank, plint etc) en dan leggen we haar apart in een kooitje, zodat we goed kunnen zien wat zij eet (want anders eet dr vriendje alles op). Dan gaan we masseren, dwangvoeren en laxeren.... even een zware nacht met om de 3 uur even op schoot nemen en de volgende morgen begint ze doorgaans weer te drinken, witlof te eten etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven