Konijnenkeutels

12-02-2018 06:36 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje aan de mensen die konijnen hebben. Ik heb 2 konijnen en opzich zien hun keutels er goed uit maar soms zitten er wat kleine keutels tussen. Een collega van mij zei dat alle keutels precies net zo groot moeten zijn. Ik weet dat steeds kleinere wordende keutels op verstopping kunnen wijzen maar het grotendeels van de keutels zijn oké volgens mij. Ze eten allebei goed en zijn wel levendig.
Mijn vraag is eigenlijk controleren jullie wel eens de keutels van jullie konijnen en zitten er bij jullie ook wel eens kleine keuteltjes tussen?
Zitten ze als een trosje aan elkaar geplakt? Waarschijnlijk zijn dat blindedarmkeutels.
Konijnen eten die weer op omdat ze vol belangrijke voedingsstoffen zitten.
Soms zitten er idd kleinere bij. Met als dat ze soms ook iets natter zijn.
Maar over het algemeen allemaal hetzelfde.
Nee, het zijn geen blindedarmkeutels. Die vind ik een enkele keer ook wel eens maar meestal eten ze die gelukkig op.
Die kleine keutels zien er precies hetzelfde uit als de normale keutels maar dan dus kleiner.
Ik twijfel om naar de dierenarts te gaan maar ik vind het ook weer overdreven om te gaan als er niets aan de hand is. Het is toch een eindje rijden naar de dierenarts en ik vind het zonde als de konijnen onnodig stress hebben want ze zijn panisch als ze in het vervoersmandje moeten en de rest van de dag van slag.
En aangezien ik een leek ben wat konijnen betreft zijn er hier misschien konijnenkenners die meer verstand hebben van keutels :-)
Mijn konijn heeft dit ook.. heb er eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed.
Lijkt me geen kwaad kunnen als de keuteltjes er verder goed uitzien. Een konijn is een dier, geen dropjes dispenser :P
Maar als je je zorgen maakt, kun je ook altijd de dierenarts even bellen toch? Dan hoef je er niet meteen naartoe, maar misschien dat ze je telefonisch wel wat kunnen geruststellen.
Mijn konijn had dit ook en die is 14 jaar geworden. (maw, ik heb er nooit aandacht aan besteed, want ze zagen er gewoon normaal uit, niet week enz.) Hou wel altijd in de gaten of je konijn geen zachte poep heeft of juist te weinig keutelt.
Precies even groot? Nee hoor dat hoeft niet. Wel opletten dat ze niet steeds kleiner worden, dat kan wijzen op verstopping.
Hey hier ook een Nijnenmoeder.

Keutels zeggen veel over hoe het met een konijn gaat. Kleine keutels kan zijn dat ze ( even) wat minder voeding binnen hebben gekregen. Dit door welke rede dan ook..is er continu kleine keutels of een paar er tussen? Bij continu zou ik kijken bij welke nijn het vandaan komt o.dat er misschien wat met de tandjes is ( dit was bij mijn nijn zo) is het af en toe zou ik niks doen maar gewoon in de gate houden.
Zijn ze actief vrolijk, eten ze goed en voel je niks bij de kaakjes ( abcessen) dan zal het vast loslopen.

Wel goed dat het je opvalt🤗
De keutels zijn momenteel een obsessie :-) Zit iedere keer uitvoerig hun toilet te bekijken. (ik heb een lichte mate van hypochondrie, blijkbaar niet alleen bij mezelf maar ook bij m'n diertjes) Probleem is ook dat ik niet weet welk konijn het is. Afgelopen zaterdag wou ik naar de dierenarts, heb ik ze 2 uurtjes apart gezet met allebei een schoon toilet, hadden ze natuurlijk allebei mooie keutels. Dus niet meer naar de da gegaan maar vanmorgen zag ik weer een paar van die kleine keutels er tussen zitten dus zit ik weer gelijk in de stress.
Had vorige week de da gebeld hierover en die zei dat ik hun gedrag in de gaten moest houden maar toch zit het me niet lekker.
En dan lees ik weer op internet dat er weinig konijnkundige dierenartsen zijn en dat er vaak verkeerde diagnoses gesteld worden :-?
Hoe zijn de konijnen verder? Actief vrolijk komen ze naar je toe, tandenkarsen? Laten ze zien dat er iets niet goed is?

Het kan ook gewoon niks zijn he.. denk jezelf niet gek..
Opzich zijn ze actief maar met dit koudere weer wel minder. Ze eten ook goed. Soms gaan ze zachtjes tandenknarsen als ik ze aai dus dit is volgens mij omdat ze het fijn vinden.
Ik moet mezelf idd niet gek maken maar ik dacht er zijn hier op het forum vast ook mensen met konijnen die wat meer verstand hebben van keutels. (en ben ik weer wat gerust gesteld)
Als je twijfelt kun je ook altijd een paar keutels naar de DA brengen, je nijnen hoeven niet meteen mee hè. Even mestonderzoek laten doen.
S-Groot schreef:
12-02-2018 12:11
Als je twijfelt kun je ook altijd een paar keutels naar de DA brengen, je nijnen hoeven niet meteen mee hè. Even mestonderzoek laten doen.
Dat is misschien wel een idee ja! Ik ga straks even bellen of ik de keutels kan brengen, bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven