Koud huis, wie heeft tips?
zaterdag 2 mei 2015 om 12:54
Ik woon in het buitenland in een huurhuis. Het huis heeft geen verwarming en nu het winter wordt, vind ik het onprettig koud in huis. Het licht is kil en fysiek is het ook koud (niet heel erg, maar in NL had ik de verwarming nu wel aan gedaan denk ik). Wie heeft tips om het huis warmer te maken/te laten aanvoelen zonder dat we (veel) moeten investeren in het huis? We kunnen er namelijk uit gezet worden (geen huurdersrecht).
Wat dingen die niet meewerken en waar ik niet zoveel aan kan doen:
-het staat op de wind (met een geweldig uitzicht, maar dat is dus ook het nadeel)
-veel ramen, enkel glas in aluminium
-in de winter geen zon in de woonkamer/keuken. Het is wel licht maar we krijgen alleen zon in de eetkamer waar het wel lekker warm is
-geen dak en vloer isolatie
-vochtig (zeelucht).
Binnen zijn de muren in een warme kleur geverfd (groen/grijs). Op de grond liggen tegels (beige/bruin gemeleerd). Alles is open. De keuken, waar we het meest zitten, heeft een marmeren blad (ook beige/bruin) dat ook al koud aanvoelt.
Wat we hebben gedaan: bank (helaas is die ook niet warm van kleur), kussens, vloerkleden, gordijnen, veel verlichting toegevoegd, elektrische deken onder het vloerkleed bij de bank. Voor de avond hebben we een grote mand vol dekens. En we trekken wel pantoffels aan enzo.....
Maar wie weet hebben jullie nog veel meer tips en truuks!
Wat dingen die niet meewerken en waar ik niet zoveel aan kan doen:
-het staat op de wind (met een geweldig uitzicht, maar dat is dus ook het nadeel)
-veel ramen, enkel glas in aluminium
-in de winter geen zon in de woonkamer/keuken. Het is wel licht maar we krijgen alleen zon in de eetkamer waar het wel lekker warm is
-geen dak en vloer isolatie
-vochtig (zeelucht).
Binnen zijn de muren in een warme kleur geverfd (groen/grijs). Op de grond liggen tegels (beige/bruin gemeleerd). Alles is open. De keuken, waar we het meest zitten, heeft een marmeren blad (ook beige/bruin) dat ook al koud aanvoelt.
Wat we hebben gedaan: bank (helaas is die ook niet warm van kleur), kussens, vloerkleden, gordijnen, veel verlichting toegevoegd, elektrische deken onder het vloerkleed bij de bank. Voor de avond hebben we een grote mand vol dekens. En we trekken wel pantoffels aan enzo.....
Maar wie weet hebben jullie nog veel meer tips en truuks!
zaterdag 2 mei 2015 om 16:44
Proberen het huis op te delen in kleinere ruimtes? Om echt de kou buiten te houden heb je wel dik velours nodig, maar dat werkte tot mijn vriend nog antikraak, enkelglas, en onverwarmd woonde wel een slok op een borrel. Die had een dik gordijn in iedere deurpost hangen.
Verder had hij de ramen bekeed met bubblewrapfolie (jammer van je uitzicht, dat wel). Toch ook goed blijven ventileren: vochtige lucht = koude lucht.
Tot slot had hij die waxinelichtje onder een bloempot truc op meerdere plaatsen toegpast. Naast de eettafel, voor de TV, etc.
Verder had hij de ramen bekeed met bubblewrapfolie (jammer van je uitzicht, dat wel). Toch ook goed blijven ventileren: vochtige lucht = koude lucht.
Tot slot had hij die waxinelichtje onder een bloempot truc op meerdere plaatsen toegpast. Naast de eettafel, voor de TV, etc.
zaterdag 2 mei 2015 om 16:57
Hier soortgelijke situatie, we trekken extra kleding aan en als het echt nodig is gaan we onder een dekentje zitten. Weet niet hoe koud het bij jullie wordt maar hier overleven we zonder kacheltje. Overdag is het nl. Prima uit te houden. 'S avonds eten bereiden in de oven, kaarsen aan en wat volgens mij nog niet genoemd is: van die tochtrollen voor deuren en ramen. Verder is het vooral een kwestie van wennen...