Kruiden in de vensterbank?

18-03-2010 11:28 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil, nu het weer lente wordt, graag proberen wat kruiden op te kweken in mijn vensterbank. Mijn vensterbank is niet zo groot, ongeveer 80 cm breed schat ik, en 15 cm diep dus er kunnen een paar potjes naast elkaar, maar geen hele grote bakken. Er komt veel licht door het raam (zuidwesten).

Ik wil in ieder geval munt, lekker voor in de thee. Weet iemand anders nog lekkere kruiden die vrij makkelijk op te kweken zijn? En is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een plantje met cherrytomaatjes te kweken? Dat zou erg lekker zijn.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zaadjes of plantjes? En is gewone potgrond goed genoeg?
Ik zou plantjes nemen. Niet die uit de supermarkt, die zijn vaak met snelheid de grond uitgetrokken en daardoor niet zo sterk. Ga naar een tuincentrum. Munt is lekker. Ik heb altijd bieslook, peterselie, basilicum tijm en rozemarijn op mijn achterplaatsje, maar die laatste twee doen het beter buiten dan in de vensterbank. De anderen kan je zonder problemen binnen kweken.

Tomaatjes kan ook, maar dat worden wel vrij grote planten als je ze niet goed bijhoudt. Bovendien vind ik de plant vrij sterk ruiken, op niet aangename manier.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Oh rozemarijn is een goed idee ja, dat ruikt ook zo lekker. Hoe bedoel je dat het het buiten beter doet? Als in: het groeit harder? Ik hoef namelijk geen enorme planten ofzo. Als ik ze al gebruik in het eten is het toch voor 1 persoon dus dan maakt het niet zoveel uit als het kleine plantjes zijn.

Ik ga morgen even naar de markt, daar verkopen ze ook plantjes. Zouden die beter zijn dan in de supermarkt?
Wanneer moet je de kruiden planten en buiten neerzetten? En wat kan goed bij elkaar?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ja, die op de markt (want laat ik nou toevallig weten naar welke markt je gaat ) zijn goed, CP. Heb zelf munt, basilicum, bieslook en rozemarijn van de kraam die meestal ter hoogte van Scapino staat. Heb overigens alleen de basilicum binnen staan.
Ja daar wilde ik ook heen Elynn . Bieslook gebruik ik eigenlijk nooit, maar ik ga morgen wel even rozemarijn en basilicum halen.

Gewoon tuinaarde is goed toch?
quote:dertigmin schreef op 18 maart 2010 @ 11:52:

Wanneer moet je de kruiden planten en buiten neerzetten? En wat kan goed bij elkaar?In ieder geval na de ijsheiligen, sommige nog later. Basilicum bijvoorbeeld houdt van warmte, kan niet goed tegen koude nachten. Ik zet hier 's nachts nog een emmer overheen als er een koude nacht wordt voorspeld.
Een kruiden-vraag. Ik wilde er geen apart topic voor openen.

Mijn citroenmelisse is erg groot geworden en ik wil de takjes in het eten verwerken.

Maar wat eet je precies van de citroenmelisse? De bladeren? De takjes? Kan ik het meekoken met het eten of moet het op het laatst toegevoegd?

(Leuk, kruidenplantjes )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Van citroenmelisse gebruik je vooral de blaadjes. Als je er thee van zet kun je ze wel aan het takje laten zitten. Maar in gerechten zou ik ze eraf halen, zeker als het wat dikkere/verhoutte takjes zijn. En niet meekoken, dan blijft er weinig van over.
Okee dank je
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven