lamp in de gang?

25-12-2010 17:19 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben net verhuisd en dus vrolijk aan het klussen in huis op eerste kerstdag!!

Ik heb net een plafondlamp van de IKEA proberen op te hangen in de gang. Mislukt! Zelfs onder stroom gestaan. Ik ben niet superhandig.

Nu vroeg ik me af of jullie nog goede ideeen hebben voor een lamp in de gang boven en beneden. Het mag niet al te groot zijn omdat je er anders met je hoofd tegenaan loopt. Maar die plafondlamp was echt drie keer niks.

Ik ben benieuwd wat jullie hebben hangen en of het een beetje handig ophangen is.
Ik heb niks in de gang hangen omdat het lichtknopje vlakbij de kamerdeur zit en ik dus sowieso de gang in het donker door moet lopen.

Ik weet wel welke lamp ik er ooit wil van de Ikea

Hoe kom je onder stroom te staan? Een lamp goed op kunnen hangen vind ik belangrijker op dit moment voor je dan welke lamp er hangt.
Het Viva forum is papaja.
Heb je de stroom er wel eerst afgehaald dan? Dat moet sowieso als je iets wil ophangen. Neem aan dat je nu twee draadjes hebt hangen waar je die blokjes aan moet verbinden en dan de fitting? Volgens mij kun je op internet wel een uitleg vinden.
Ik denk niet dat een andere lamp makkelijker op te hangen is. Plafondlampen zijn namelijk moeilijkheidsgraad 1. Zeker die van Ikea. Al het andere is alleen maar moeilijker.

Welk deel van de gebruiksaanwijzing begreep je niet? Wat ging er dan fout (behalve het onder stroom staan). Blijft het ding niet aan het plafond hangen, doet het licht het niet?
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Dat soort dingen laat ik dus gewoon doen door iemand die het wél kan
hoe kun je in godsnaam onder stroom staan als je de stroom hebt uitgeschakeld?????

Ik denk niet dat het aan het soort lamp ligt die je hebt gekocht, alle lampen werken hetzelfde. 2 draden uit het plafond (heb je een aarde draad dan 3) die sluit je aan op de ingangen die op de lamp zitten (aarde altijd in het midden).
Ik denk dat ze de stroom niet heeft uitgeschakeld hoor luna, anders kan ze niet onder stroom staan

Een staande lamp misschien als het ophangen niet lukt? Gelukkig heb ik hier een handige vriend die het mooi kan ophangen :-)
Nee dat lijkt mij ook Stefanie. Misschien heeft ze de verkeerde groep eraf gehaald. Veiligste is om alle groepen uit te schakelen als je in een nieuw huis komt weet je soms niet welke groep waar heenloopt.

Anyway. Ik heb het mijzelf ook allemaal aangeleerd toen in op mezelf ging wonen. Wilde het zelf kunnen en niet afhankelijk zijn van een ander. Ik hang alle lampen op, vervang stopcontacten en sluit dimmers aan. Veiligheid voor alles, dus altijd de stroom eraf!
Ja, ik had de stroom WEl uitgeschakeld en de lamp deed het ook. Toen heb ik de kap erop gezet terwijl de stroom dus aan was. En TOEN kwam ik onder stroom te staan. Op de één of andere manier hebben de draden elkaar geraakt toen ik het aandrukte met de kap van de plafondlamp.

In principe weet ik dus eigenlijk wel hoe het moet.

Maar mijn vraag is meer over welke lamp mooi staat in een gang. Nu zit ik te denken aan zo'n rijstpapieren bollamp. Die is nogal simpel.
Dan heb je de draden niet goed aangesloten en is het metaal van de lamp gaan geleiden waarop jij weer onder stroom kwam te staan. Als de draden elkaar hadden geraakt dan had je stop eruit geslagen. Heb je de draden niet te lang gestript? En raakt het binnenste van de stroomdraden de lamp nergens?
O en als je 1 lamp op kan hangen dan kun je alle lampen ophangen hoor, werken allemaal hetzelfde.
In de gang vind ik wandlampen het mooiste.
De rijstpapieren lampen zijn wel mooi als algemene verlichting, maar een algemene verlichting laat de ruimte vaak niet mooi uitkomen.
Ik zou een gloeilamp nemen als je het licht vaak aan en uit doet.
Luna, één van de dingen of misschien meerdere tegelijk konden weleens het probleem zijn geweest. Normaal heb ik nooit zo'n moeite met lampen ophangen. Maar deze was echt rottig!

Dit was in de badkamer, dus daar zal toch een andere plafondlamp moeten komen. Dat stellen we nog maar even uit.

Maar in de gang wilden we ook die plafondlampen hangen. Daar zien we nu dus van af en ben ik op zoek naar goede lampen voor in de gang. Ze moeten eigenlijk vooral niet opvallen, maar wel gewoon licht geven. En de voorkeur is nu een hanglamp omdat ik afgeknapt ben op die plafondlamp. Maar welke hanglamp is leuk, trekt niet teveel aandacht etc etc...
Nymphadora Tonks: welke zou jij dan nemen van IKEA?
'Lichtknop op uit' is niet hetzelfde als 'de stroom eraf'.

'Stroom eraf' doe je in de meterkast door de juiste schakel om te klappen.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Maria: ik schreef al dat ik de stroom WEL had uitgeschakeld. Maar de kap erop had gezet toen hij weer aan stond. Ik snap het verschil wel degelijk.

Nu graag iemand die reageert op mijn vraag (nl welke leuke, niet opvallende lamp in de gang!!!) en niet over die stroom.
Wat iemand leuk vindt, kan een ander afschuwelijk vinden, dus dat ligt echt aan jezelf wat je mooi vindt. Google eens ofzo, ga naar de Ikea, weet ik veel en kijk daar eens rond.

Of los je plafondlamp op die je nu hebt, installeer ze eens opnieuw en kijk eens goed of de draden elkaar niet kunnen raken. Of schakel iemand in die het kan, weet ik veel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven