lamp kapot stofzuigen kwik?

17-09-2013 10:19 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn het huis aan het opruimen en waren boven en op de zolder begonnen. Naast onze trap hebben wij een klein kasje en daar had mijn vriend net een oude gloeilamp neergelegd. Voor ik het wist stootte ik net wat te hard tegen dat kastje aan en kedeng, hij valt tegen de trap en vandaaruit zo'n 3/4 meter beneden op de grond kapot.Klats!

Overaaaal glas natuurlijk en van dat ding was niks meer te bekennen. Hond even gauw de bijkeuken in gedaan en we zijn maar als een malle gaan stofzuigen.

Komt mijn moeder binnen en die zegt dat zo'n oude gloeilamp kwik kan bevatten en stofzuigen dus hartstikke gevaarlijk is?!

Ik ben op internet even gaan kijken maar daar krijg je natuurlijk de gekste, raarste, en engste verhalen

Dusja...het is nu opgeruimd, welliswaar zit dan die 'kwik' nu in die stofzuiger of dampt het zoals mijn moeder nu rond doordat we het hebben opgezogen maar is dat echt een gevaar voor onze gezondheid?
Oeii ik lees op internet ook dat je de gloeilamp met kwik absoluut niet mag stofzuigen. En je moet de ruimte goed ventileren.. Voel je je verder gewoon oké?
Komt wel goed, schatje!
Ja godsie, wat ontzettend dom dit, eerste wat wij natuuriljk dachten is glas kapot dus gewoons stofzuigen!

Ja voel me eerlijk gezegd niet echt anders?
Kwik? In een gloeilamp? Kwik zit juist in spaarlampen.
In gloeilampen zit helemaal geen kwik. In spaarlampen wel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp
Verder, maak je niet zo dik. Kwik is niet gezond, maar dat wil niet zeggend a tals je eenmalig een ebetje kwik binnen zou krijgen je gelijk dood neervalt.
Oh, maar hoe kan ik zien of het een spaarlamp of gloeilamp was? Ik noem eigenlijk altijd alles gewoon een gloeilamp dus ik weet persoonlijk niet wat het was..
Gewoon je stofzuigerzak wegkiepen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Gloeilamp
Het was gewoon zo'n lamp:

http://www.beaudog.nl/blo ... ralie-verbiedt-gloeilamp/
Je weet toch wel het verschil tussen een spaarlamp en gloeilamp???? Een spaarlamp is zo'n troebel lampje dat even de tijd nodig heeft om goed op sterkte te komen. Oh en ze zijn een stuk duurder.

Spaarlamp
Dan was het een gloeilamp! Want hij zag er inderdaad zo uit, wel een hele oude van zolder (bevatten die oude ook geen kwik?)
Dat heet een gloeilamp..
quote:bayrayx schreef op 17 september 2013 @ 10:28:

Dan was het een gloeilamp! Want hij zag er inderdaad zo uit, wel een hele oude van zolder (bevatten die oude ook geen kwik?)

Nee.

En al bevatte hij wel kwik, van één kapotte lamp steek je echt de dievenmoord niet hoor .
Het was echt zo'n glazen ronde...phew, dus dat stofzuigen maakt dus niks meer uit nu??

Denk dat ik in mijn chagerijnige bui tegen mijn moeder perongeluk spaarlamp heb gezegd en ze daardoor zo flipte haha
Kwik in een gloeilamp heeft geen enkel nut, dus ik zie niet in waarom er ooit kwik in een gloeilamp gezeten zou hebben....
Nou, oke gelukkig, alles weer netjes gestofzuigd en kunnen we weer verder. Mijn moeder had de ramen alweer open gegooid dus die kunnen gelukkig ook weer dicht, ijsssskoud!
-
Ik weet ook het verschil niet hoor tussen een gloei- en spaarlamp. Wat kunnen jullie toch altijd lullig reageren hier zeg. Bah.
Komt wel goed, schatje!
Een gloeilamp bevat geen kwik, een spaarlamp wel.

Als je een spaarlamp laat vallen moet je wel direct ventileren en de scherven als chemisch afval behandelen. De lamp zit vol met chemische troep, op scholen zijn er zelf evacuatieplannen voor als een spaarlamp kapot valt in de klas dus zo onschuldig zijn ze niet.
Hoe heb ik ooit de middelbare school kunnen overleven? Al dat kwik in het scheikundelokaal waar proeven werden gedaan. We gooiden zelfs met bolletjes kwik. Dat het niet in gloeilampen zit is al gezegd maar misschien heb je nog ergens een oude thermometer?
verba volant, scripta manent.
van de GGD site:

Vloeibare kwik is moeilijk volledig te verwijderen. De kleine zilverkleurige kwikdruppels rollen soms meters weg van de plek waar het product is stukgevallen en zijn moeilijk terug te vinden. Ze kunnen bijvoorbeeld terecht komen in de kleinste kiertjes van een gladde vloer, onder plinten, enzovoorts. Daar kunnen ze nog maanden uitdampen (kwikdamp vormen). Een goede schoonmaak is daarom noodzakelijk.

Een spaarlamp bevat veel minder kwik dan een kwikthermometer. Een oude kwikbarometer bevat weer meer kwik dan een thermometer. De opruimadviezen zijn daarom ook toegesneden op het product waar het kwik uit is vrijgekomen. Zo is bij het breken van een spaarlamp een goede lokale reiniging voldoende. Bij een breuk van een kwikbarometer daarentegen luidt het advies om een professioneel schoonmaakbedrijf met expertise in specifieke chemische verontreinigingen in te schakelen. Daarnaast wordt aangeraden om bij een incident met kwik op een kinderdagverblijf of een school altijd contact op te nemen met de GGD (spaarlampen uitgezonderd).

PS kwik zit ook in TL buizen
Wie wind zaait zal storm oogsten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven