Lange programma's wasmachine

19-02-2020 09:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand waarom er van die ontzettend lange programma's op wasmachines zitten? Wat voor vlekken gaan er met 1,5 uur niet uit en met 4 uur wel? En gebruiken jullie die lange programma's ook echt?

Ik heb een nieuwe wasmachine (AEG) en het valt me nu echt op (bij de vorige wasmachine kon ik kiezen voor een uurtje op 30 of 40 graden, dat gebruikte ik bijna altijd). Sommige programma's zijn wel in te korten door vaker op de knop te drukken, maar bijvoorbeeld het wolwasprogramma duurt heel lang terwijl het meestal om truien gaat die alleen een beetje opfrissing nodig hebben. Het standaard programma duurt 3,5 uur... ik was nu bijvoorbeeld handdoeken, vaatdoekjes etc. op 95 graden, die bacteriën en vlekken zijn er na 1,5 uur (het kortst mogelijke) toch ook wel uit, waarom zou je het 3x zo lang willen wassen?

Geen wereldprobleem, ik ben gewoon benieuwd ;)
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten heeft dat te maken met het energieverbruik van het apparaat.

Mij is verteld, en dat klinkt wel heel logisch, dat als je wasmachine een programma heeft van bv een uur, dat hij in korte tijd naar de gewenste temperatuur moet komen en dat kost veel meer energie dan wanneer hij dat zeg maar op zijn gemakje kan doen.
Ik heb geen 4 uur programma's op mijn wasmachine. Nu is de machine 5 jaar oud en staan er nergens tijd bij. Pas na instellen zie een tijd op de display verschijnen.

Langst is 2 uur en 40 minuten volgens mij.

En dat is omdat ik dan voorwassen en naspoelen heb ingedrukt. Iets met sportshirts en zweet en extra azijn in voorwas erbij en daarom extra spoelen ook.

Maar ik gebruik niet alle programma's en ik zie pas tijd als ik de boel echt aanzet. Dan gaat hij tijd 'bedenken' en aangeven op display.

Dus misschien zit er ergens nog een 4 uurs programma in.

Lagere temperatuur wassen en dan om toch vlekken te kunnen verwijderen en dus langer wassen nodig?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 09:55
8.17% gewijzigd
Ik denk dat op lagere temperaturen de vlekken wat langer moeten weken, en dat het daardoor langer duurt.
Wol moet voorzichtig behandeld worden en daarom 'schommelt' de was meer in de trommel dan dat die rond draait. Dat kost ook meer tijd, want dat gaat steeds heel voorzichtig.
Alle reacties Link kopieren
Werkelijk geen idee. Ik gebruik alleen het 1 uur programma op mijn wasmachine :-D En wat Vanish op voorhand bij een goede vlek. Maar misschien doe ik het ook al jaren fout? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Frikandelspeciaal schreef:
19-02-2020 09:52
Bij mijn weten heeft dat te maken met het energieverbruik van het apparaat.

Mij is verteld, en dat klinkt wel heel logisch, dat als je wasmachine een programma heeft van bv een uur, dat hij in korte tijd naar de gewenste temperatuur moet komen en dat kost veel meer energie dan wanneer hij dat zeg maar op zijn gemakje kan doen.
Dat zou kunnen, ja. Op mijn vorige wasmachine zat een eco-programma en dat duurde juist het langst (4 uur).
Ik druk nu meestal de knop in om hem eerder klaar te laten zijn, maar dat kan ik dan dus eigenlijk beter niet doen...
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik maar drie standen op mijn wasmachine.

- Het standaard programma op 20-30-40-60 graden duurt 65 minuten.
- Kookwas op 95 graden, gebruik ik 1 keer per maand om de machine te reinigen. Duurt 2,5 uur.
- Korte wasjes op 20 of 30 graden van 15-20 minuten. Puur om iets op te frissen wat niet hard gecentrifugeerd hoeft te worden.

Het langste op onze machine is denk ik 3,5 uur maar gebruik ik dus nooit. Ook de overige tientallen standen niet.
Frikandelspeciaal schreef:
19-02-2020 09:52
Bij mijn weten heeft dat te maken met het energieverbruik van het apparaat.

Mij is verteld, en dat klinkt wel heel logisch, dat als je wasmachine een programma heeft van bv een uur, dat hij in korte tijd naar de gewenste temperatuur moet komen en dat kost veel meer energie dan wanneer hij dat zeg maar op zijn gemakje kan doen.
Dit. Langere programma´s gebruiken minder energie en water.
Als ik zo´n lang programma gebruik was ik ´s nachts. Met de timer zorg ik ervoor dat de was klaar is als ik opsta.
Alle reacties Link kopieren
Heeft echt met het energieverbruik te maken. Ik heb een eco stand en die duurt het langst. Gebruik die stand juist het meest, tenzij ik een keertje haast heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar mijn 15 jaar oude wasmachine ook ingeruild voor een nieuwe. Wasprogramma's zijn veel langer. De belangrijkste reden is dat het water langzamer op temperatuur wordt gebracht, dat schijnt energie zuiniger te zijn.

De wasmachine weegt de was ook en bepaald hoeveel wasmiddel aanwezig is. Tijdens het wasprogramma wordt het programma bijgestuurd.

Ik gebruik het eco wasprogramma geregeld, programmeer dit zo dat de was 's ochtends vroeg klaar is.
Bij mij is het wolprogramma juist heel kort. Denk amper een half uurtje.

Ik druk idd ook nooit op 'n ecoprogramma omdat je daarmee de duur van het programma verlengt en daar heb ik nooit zin in. Als ik ga wassen wil ik ook tempo maken.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou een wasmachine maar een paar programma's hoeven hebben. En al helemaal niet eentje van 4 uur. Lijkt me nogal onzinnig. Dan gooi ik het wel in de badkuip als ik iets lang wil laten weken, dan ga ik daar ook geen energie aan verprillen.
Ik gebruik 40, 60 en 90 graden. En kort programma om iets effe op te frissen. Voor de rest gebruik ik de programma's toch niet.
Maar duren die programma's ook daadwerkelijk 4 uur? Moderne wasmachines meten het gewicht van het wasgoed en als de trommel niet helemaal vol zit, zie je die tijd al heel snel teruglopen. De mijne geeft in het begin ook weleens ruim 3 uur aan, en vijf minuten later is er nog minder dan 2 uur te gaan.
Hmm maar mijn machine heeft een gewone stand - wat hij doet als ik gewoon zeg 'wassen op 30 graden'.
En een eco-stand - die duurt langer.
en een snelle stand - die duurt korter dan normaal.

Ik doe meestal de gewone 30 graden was, die is binnen 't uur wel klaar. En voor beddengoed het 'gewone' 60 graden programma, maar die duurt al bijna 2 uur. Dus als ik haast heb, zet ik dan de snelle stand aan.
Soms als ik alle tijd heb en me milieubewust voel, zet ik de ecostand aan.
Mijn wasmachine is wel al zo'n 25 jaar oud, dus wellicht maakt dat het verschil in tijd?
Mijn droger heb ik helaas 3 jaar geleden moeten vervangen en die staat nu uren te drogen waar mijn ouwetje binnen een uurtje de boel al droog had.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-02-2020 10:06
Maar duren die programma's ook daadwerkelijk 4 uur? Moderne wasmachines meten het gewicht van het wasgoed en als de trommel niet helemaal vol zit, zie je die tijd al heel snel teruglopen. De mijne geeft in het begin ook weleens ruim 3 uur aan, en vijf minuten later is er nog minder dan 2 uur te gaan.
Daar zal ik de volgende keer eens op letten, volgens mij doet die van mij dat inderdaad ook.
Alle reacties Link kopieren
Onze vorige wasmachine (15 jaar oud) had als langste programma een kookwas (nou ja, 90 graden) voor katoen, die duurde 2,5 uur. Maar op 60 graden, was het bv nog maar 1,5 uur. Bij de nieuwe machine duurt de langste ook 4 uur en als je voor eco-modus gaat, nog langer... terwijl de temperatuur dan ook nog lager wordt.

Vaag. Maar ja, ik ben er alweer aan gewend. Aan de andere kant, hij maakt sowieso veel minder herrie dan de vorige. Dus je merkt niet echt dat hij 2 uur bezig is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-02-2020 10:09
Daar zal ik de volgende keer eens op letten, volgens mij doet die van mij dat inderdaad ook.
Ja dat doet die van ons ook idd. Hij begint dan op 3.00 en een paar minuten later is er nog een krappe 2 uren over. Ik gebruik het eco programma eigenlijk nooit. Zou ik vaker moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Frikandelspeciaal schreef:
19-02-2020 09:52
Bij mijn weten heeft dat te maken met het energieverbruik van het apparaat.

Mij is verteld, en dat klinkt wel heel logisch, dat als je wasmachine een programma heeft van bv een uur, dat hij in korte tijd naar de gewenste temperatuur moet komen en dat kost veel meer energie dan wanneer hij dat zeg maar op zijn gemakje kan doen.
Precies daarom duurt eco was twee en een half uur.
Die eco knop van 40 en 60 graden gebruik ik meestal.
Vind sowieso dat wasmachine er lang over doet. Kan met de hand veel sneller.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
19-02-2020 10:28
Precies daarom duurt eco was twee en een half uur.
Die eco knop van 40 en 60 graden gebruik ik meestal.
Vind sowieso dat wasmachine er lang over doet. Kan met de hand veel sneller.
Niet als je zoveel was hebt als ik ;) Ik heb laatst een paar weken zonder wasmachine gezeten en wat een ellende om alles op de hand te wassen. Een paar shirtjes misschien, maar alleen al die lading handdoeken en sportkleding, dat gaat echt niet.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
19-02-2020 10:28
Precies daarom duurt eco was twee en een half uur.
Die eco knop van 40 en 60 graden gebruik ik meestal.
Vind sowieso dat wasmachine er lang over doet. Kan met de hand veel sneller.
Dat geldt voor de vaatwasser ook toch? In paar minuten heb ik het met de hand gedaan, machine doet er lang over. Toch kies ik vaak voor het gemak van de machine.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
19-02-2020 12:08
Dat geldt voor de vaatwasser ook toch? In paar minuten heb ik het met de hand gedaan, machine doet er lang over. Toch kies ik vaak voor het gemak van de machine.
Ik niet, omdat we over het algemeen weinig afwas hebben. Dat heb je in 10-15 minuten weggewassen, maar zelfs het kortste programma doet er geloof ik 45 minuten over. Als we heel veel hebben (bezoek of zo), dan gebruik ik hem vaak wel. Maar ik vind het ook irritant dat wanneer je hem op uitgesteld zet, hij toch nog gelijk gaat voorspoelen of zo. Zit je nog met die herrie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-02-2020 10:06
Maar duren die programma's ook daadwerkelijk 4 uur? Moderne wasmachines meten het gewicht van het wasgoed en als de trommel niet helemaal vol zit, zie je die tijd al heel snel teruglopen. De mijne geeft in het begin ook weleens ruim 3 uur aan, en vijf minuten later is er nog minder dan 2 uur te gaan.
Dit. Plus het feit van het waterverbruik.
Mijn automaat beschikt over een volledig
elektronische besturing met beladingsautomaat. Tijdens een wasprogramma
zuigt het wasgoed water op. Om hoeveel water het gaat hangt af van de
hoeveelheid wasgoed en het soort textiel. Hoe groter het absorptievermogen
van het wasgoed is, des te meer water
er moet worden bijgepompt.
De elektronica van de automaat kan de hoeveelheid water meten die het wasgoed opneemt en die moet worden bijgepompt.

Het programmaverloop en de wastijd
zijn bij de diverse programma's dus verschillend.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
19-02-2020 10:28
Precies daarom duurt eco was twee en een half uur.
Die eco knop van 40 en 60 graden gebruik ik meestal.
Vind sowieso dat wasmachine er lang over doet. Kan met de hand veel sneller.
Jij hebt nog een ouderwetse wasbord en wringer in huis?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja vind ik ook irritant. Bij aankoop van een wasmachine is hier moeilijk achter te komen. Verkopers weten dit niet. Een wasmachine kan nog zo energiezuinig zijn, maar als de wasprogramma's gemiddeld een paar uur duren dan is ie alsnog een energievreter.

Mijn wasmachine doet standaard ook zo 2,5 uur over een standaardwas en is in te korten tot circa een uur en dat doe ik dan ook altijd. Een wasprogramma duurt maar 20 minuten ofzo en dat gebruik ik nog het meest.

Die lange wasprogramma's zijn misschien handig voor als je op een boerderij woont en elke dag vuile overalls hebt, maar anders niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven