Leishmania

08-12-2018 21:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 6 weken heb ik een hond uit het buitenland geadopteerd.
Nu blijkt hij leishmania te hebben..
Dat heb ik zelf laten testen, de stichting had dat niet gedaan want hij ging op het laatste moment onverwacht mee. Ik neem het ze zeer kwalijk. Ik had nooit een.hond met leishmania geadopteerd. En nu ben ik erg aan hem gehecht. Het kan alle kanten opgaan. Van niet ziek, drager, tot doodziek en allerlei testen regelmatig en medicijnen.
Hij is nog niet ziek, heeft wel een wondje wat niet geneest. En zijn nagels zijn symptomen van leishmania.
Heeft iemand van jullie ervaringen met een hond met leishmania?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het adoptiebedrag om en nabij de 300,- is geweest. Ik weet wat de transportkosten en alles eromheen kost. Dat 2/3e reserveren kan alleen als ze ergens op beknibbelen.
Klinkt echt als een stichting die het goed bedoelt, maar niet weet hoe of wat. Sowieso is de helft van de stichtingen al opgericht door van die typische kattenvrouwtjes, die ieder zielig dier willen redden. Achter de schermen rammelt het aan alle kanten, en er wordt geen probleem van gemaakt om mensen zwart te maken als het niet in hun straatje past, of als iet "sielug" is.
Geen huisbezoek kan ik nog wel waarderen, ik heb niets te verbergen, maar voel me bij die huisbezoeken altijd zo gecontroleerd. Ik snap dat de stichting graag wil dat de honden goed terecht komen, maar ik hoef geen juf op bezoek die even gaat keuren.

Geen castratie vind ik not done, dit had gewoon geregeld moeten zijn.

En binnen 2 dagen ophalen anders gaat hij naar de volgende? Klinkt als een stichting die zich inzet voor de dieren...
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
08-12-2018 23:42
Er is niemand bij mij thuis geweest.
Ja, zij hebben een hond gered...een zieke hond die daar geen kans had.
Maar dat hij nu ziek blijkt te zijn neem ik ze kwalijk. Dat hij niet getest blijkt. Ik verwacht dan ook advies en feedback.
Zoals ik al aangaf, die test zegt niet alles.. Een hond kan gezond uit de test komen maar alsnog leishmania hebben. Daarom hebben veel stichtingen opgenomen in hun contract dat ze niet aansprakelijk zijn mocht een hond toch de ziekte hebben. En ook daarom is het vaak zo dat je tijdens de informatieve gesprekken veel te horen krijgt over leishmania omdat er altijd een kans is dat je hond het heeft.
Als je 0 risico wil op leishmania kan je nooit een hond uit het buitenland adopteren.


Het niet testen van het bloed is een teken dat de stichting niet oke werkt. Zelfde met het gebrek aan een huisbezoek.
En ook het feit dat je hem meteen kon adopteren vind ik vreemd. Normaal duurt het wel een aantal weken.
Zodat er genoeg informatie door is gegeven.

Bij ons in het asiel is altijd een algemeen bloedonderzoek en een lichamelijke onderzoek. Uiteraard is dat een oppervlakkig onderzoek. We kunnen niet alle organen gaan bekijken of x-rays uitvoeren op de honden voor adoptie, dat is onmogelijk te betalen voor het asiel. Adoptanten mogen dit wel aanvragen en zelf betalen als ze willen.

Je hond heeft wel pech, leishmania zie je minder bij hele jonge honden, omdat de kans iets kleiner is dat ze het al opgelopen hebben. Ik vermoed dan ook dat hij het heeft opgelopen door moeder. En pups testen heeft geen zin, die dragen nog teveel anti stoffen van de moeder.
Alle reacties Link kopieren
Nileda schreef:
09-12-2018 00:01
Ik neem aan dat het adoptiebedrag om en nabij de 300,- is geweest. Ik weet wat de transportkosten en alles eromheen kost. Dat 2/3e reserveren kan alleen als ze ergens op beknibbelen.
Klinkt echt als een stichting die het goed bedoelt, maar niet weet hoe of wat. Sowieso is de helft van de stichtingen al opgericht door van die typische kattenvrouwtjes, die ieder zielig dier willen redden. Achter de schermen rammelt het aan alle kanten, en er wordt geen probleem van gemaakt om mensen zwart te maken als het niet in hun straatje past, of als iet "sielug" is.
Geen huisbezoek kan ik nog wel waarderen, ik heb niets te verbergen, maar voel me bij die huisbezoeken altijd zo gecontroleerd. Ik snap dat de stichting graag wil dat de honden goed terecht komen, maar ik hoef geen juf op bezoek die even gaat keuren.

Geen castratie vind ik not done, dit had gewoon geregeld moeten zijn.

En binnen 2 dagen ophalen anders gaat hij naar de volgende? Klinkt als een stichting die zich inzet voor de dieren...
Jij misschien. Jij kan dat waarderen, maar stichtingen werken voor de honden.
Je wil zeker weten dat een hond goed terecht komt. Je wil niet weten welke informatie er zoal uit huisbezoeken kan komen.

Mensen verzwijgen soms heel wat. En ook adoptantes zijn soms van die 'typische kattenvrouwtjes, die ieder zielig dier willen redden. Achter de schermen rammelt het aan alle kanten, en er wordt geen probleem van gemaakt om mensen zwart te maken als het niet in hun straatje past, of als iet "sielug" is'
Zwakbegaafde mensen, wat tijdens de gesprekken niet naar voren kwam, blijk van verwaarloosde andere huisdieren. Soms zelfs buren die al roepen 'hier geen dieren plaatsen!'
Daarnaast is het een extra indruk. Is de tuin goed afgesloten? Iemand die een podenco adopteert heeft wellicht geen idee hoe hoog die kunnen springen. Hebben ze alle informatie goed gekregen? Weten ze van de terugkom regeling, snappen ze de uitgelegde ziektes?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
09-12-2018 00:11
Jij misschien. Jij kan dat waarderen, maar stichtingen werken voor de honden.
Je wil zeker weten dat een hond goed terecht komt. Je wil niet weten welke informatie er zoal uit huisbezoeken kan komen.

Mensen verzwijgen soms heel wat. En ook adoptantes zijn soms van die 'typische kattenvrouwtjes, die ieder zielig dier willen redden. Achter de schermen rammelt het aan alle kanten, en er wordt geen probleem van gemaakt om mensen zwart te maken als het niet in hun straatje past, of als iet "sielug" is'
Zwakbegaafde mensen, wat tijdens de gesprekken niet naar voren kwam, blijk van verwaarloosde andere huisdieren. Soms zelfs buren die al roepen 'hier geen dieren plaatsen!'
Daarnaast is het een extra indruk. Is de tuin goed afgesloten? Iemand die een podenco adopteert heeft wellicht geen idee hoe hoog die kunnen springen. Hebben ze alle informatie goed gekregen? Weten ze van de terugkom regeling, snappen ze de uitgelegde ziektes?
Eens.
Eerlijk gezegd was ik heel blij met het huisbezoek want ik vond het nogal een verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een hond. Toevallig heb ik zo'n hoogspringende hond en de tips en tricks vanuit de stichting waren echt wel nodig.

Sjulia, jij bent verbonden aan P?
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
08-12-2018 21:55
Dat heb ik zelf laten testen, de stichting had dat niet gedaan want hij ging op het laatste moment onverwacht mee. Ik neem het ze zeer kwalijk. Ik had nooit een.hond met leishmania geadopteerd.

Ik begrijp niet goed wat je ze nou precies zo kwalijk neemt. Je informeert toch van tevoren naar de testen (eigen verantwoordelijkheid) en als die niet gedaan zijn dan heb je dus de keuze om van adoptie af te zien totdat je een testresultaat in handen hebt. Die keuze heb je schijnbaar niet gemaakt en pas achteraf wilde je weten hoe het zat met de testen? Dan moet je dat toch vooral jezelf kwalijk nemen. Geniet van de hond waar je zo aan gehecht bent en van het feit dat het zo'n fijne en makkelijke hond is en hopelijk gaat het met de juiste behandeling goed.
Alle reacties Link kopieren
Er staat op hun site en toen bij de hond vermeld dat hij getest is.
Adoptie bedrag was inderdaad 295
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
09-12-2018 00:49
Er staat op hun site en toen bij de hond vermeld dat hij getest is.
Adoptie bedrag was inderdaad 295
Wat is nou precies je probleem? In de openingspost schrijf je al dat de stichting dat niet gedaan had vanwege onverwachte reis naar NL. Dus dan wist je het toch? Je hebt nu een lieve hond waarmee je een goede klik hebt Had je liever gehad dat die (speciaal deze, nu je weet dat er zo'n klik is) hond in het buitenlandse asiel of op straat was gebleven? Gun je dat beest niet het fijne huis wat jij hem kunt bieden?
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Er zijn stichtingen die absoluut nobel werk verrichten. Maar er zijn helaas ook stichtingen die zich niet bekommeren om het welzijn van de dieren en hun baasjes, en die alleen geld willen verdienen aan pups die ze her en der van straat plukken. Zoals ik het lees, heb jij nu met een stichting uit de laatste categorie zaken gedaan. De les voor de volgende keer is dus om de stichting goed te onderzoeken voordat je een pup via hen aanschaft.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut nummer*zoveel. Vorige 2 honden uit buitenland waren getest etcetera. Andere stichtingen. Eerlijk, en na een tijdje een gesprekje hoe het ging.
Buffy, er stond dus bij vermeld dat hij getest was. Toen ik kopie opvroeg, gaven ze toe dat hij niet getest was.
En hij blijft bij mij, we gaan ervoor.
Ik hoor graag advies en ervaringen van eigenaren met een hond met Leishmania.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
09-12-2018 18:55
Absoluut nummer*zoveel. Vorige 2 honden uit buitenland waren getest etcetera. Andere stichtingen. Eerlijk, en na een tijdje een gesprekje hoe het ging.
Buffy, er stond dus bij vermeld dat hij getest was. Toen ik kopie opvroeg, gaven ze toe dat hij niet getest was.
En hij blijft bij mij, we gaan ervoor.
Ik hoor graag advies en ervaringen van eigenaren met een hond met Leishmania.

En je hebt dus niet naar de uitslag van de test gevraagd voor je hem adopteerde?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-12-2018 08:09
Er zijn stichtingen die absoluut nobel werk verrichten. Maar er zijn helaas ook stichtingen die zich niet bekommeren om het welzijn van de dieren en hun baasjes, en die alleen geld willen verdienen aan pups die ze her en der van straat plukken. Zoals ik het lees, heb jij nu met een stichting uit de laatste categorie zaken gedaan. De les voor de volgende keer is dus om de stichting goed te onderzoeken voordat je een pup via hen aanschaft.
Zo zou ik het niet willen stellen. Deze stichting wil wél het goede voor honden. Zij willen de honden zo snel mogelijk plaatsen om andere honden weer te kunnen helpen. En in hun wanhoop doen ze foute dingen. Want ze horen afspraken na te komen en dat hebben ze niet gedaan.

Daarmee denken ze niet goed na over de consequenties van hun daden: de reputatie van hen maar ook van ander stichtingen. Want wat een stichting verkeerd doet, straalt óók af op andere stichtingen. Die moeten er voor mee boeten, ook al doen zij wél alles correct. Dit is slechte reclame.

Ik zou meer openheid wensen over stichtingen en hun werk. Ik vind dat het best vernoemd mag worden met naam en al als een stichting slecht werk verricht. Hoe kunnen mensen anders gewaarschuwd worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven