Logees

22-11-2025 08:51 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic, over een extra logeerkamer, werd ik ineens nieuwsgierig: hoe vaak hebben jullie logees? En wie zijn dat dan?

Onze logees zijn vooral vrienden uit het buitenland (paar nachtjes), vrienden die in scheiding liggen (paar weken), of kinderen van vrienden op zoek naar een kamer.

Ik ken mensen die een vluchteling in huis hebben, ik weet niet of je dat als logé moet tellen. Maar daar is ons huis niet echt geschikt voor, we hebben een extra werkkamer waar we een futon op de grond leggen.
Neefje of nichtje (kind van broer of zus), omdat het zo leuk is bij oom en tante. 1 of 2x per jaar hooguit.

Een zus of vriendin die blijft slapen na samen op stap te zijn geweest of juist voorafgaand aan een activiteit waarbij we vroeg weg moeten en mijn huis handiger ligt.
In de afgelopen 10 jaar een keer of 5 gebeurd denk ik.

Broer met gezin (3 personen) die blijven slapen omdat ze wat verder weg wonen en meerdere familieleden willen bezoeken in hetzelfde weekend. Wij hebben veel plek en heb een goede band met mn broer, dus dat vind ik leuk. Denk 3 of 4 keer in de afgelopen 10 jaar.

We zijn erg gesteld op onze privacy en tijd alleen, dus vaker hoeft voor ons ook niet.

Zelf logeer ik alleen wel eens bij mijn beste vriendin, na een feestje, max 1x per jaar zal dat zijn.
Bij de ver weg wonende broer ben ik ook een paar keer blijven slapen als ik op bezoek was.
Bij de meeste familie kan het niet of wil ik zelf niet om uiteenlopende redenen, ook slaap ik niet meer heel lekker bij anderen in huis.
Als kind en als student nooit last van gehad, sliep echt overal en nergens. Grote familie en grote vriendenkring destijds waarbij dit allemaal heel normaal was.
Maar nu liefst eigen bed of op zn minst een eigen kamer (b&b, hotel, etc).
Hier hebben de kinderen wel eens iemand te logeren en mijn man ook wel eens een vriend (dan gaan ze ergens heen waar ze alcohol drinken en bij ons is dan een handige plek om te slapen). Ook blijven er heel soms wel vrienden slapen na een feestje bij ons thuis. Maar blij word ik daar niet van, ik ben altijd heel vroeg wakker en zij slapen dan uit, dan kan ik nergens in huis iets doen omdat ik ze anders wakker maak.

Zelf blijf ik niet vaak ergens logeren. Eens ik de paar jaar bij een vriendin die in Spanje woont en vorig jaar bijvoorbeeld met oud en nieuw. Maar verder eigenlijk nooit, ik slaap liever thuis of in een hotel.
Mijn geëmigreerde kind komt regelmatig voor 5-15 dagen, maar die beschouw ik niet als logé. Verder de vriend van mijn andere kind. Anderen zijn al even geleden. Dat zijn dan vrienden van mijn jongste en die slapen bij haar op de kamer.
De laatste keer dat ik zelf heb gelogeerd (20 jaar geleden) was bij een collega/vriendin, in een mooie logeerkamer.
Ik heb zelden loges (een vriendje van de kinderen, verder nooit) en ik logeer ook nooit ergens.
Ik haat logeren.
Zelf pak ik gewoon ergens een air bnb of hotel als ik moet blijven slapen maar meestal rij ik gewoon naar huis.
Naar het buitenland? Ik regel zelf een onderkomen.
Nooit, ik heb geen logeerkamer. In noodgevallen kan iemand op de bank gaan liggen (laatst nog een buurman die ruzie had met zijn man en zijn huis niet meer in kwam, ook wel eens iemand die een trein mist of zo).
Mijn tieners hebben regelmatig logés maar ik heb zelden volwassen logés. Ik logeer enkele keren per jaar bij mijn ouders, verder niet.
KamilleT schreef:
22-11-2025 10:59
Mijn geëmigreerde kind komt regelmatig voor 5-15 dagen, maar die beschouw ik niet als logé. Verder de vriend van mijn andere kind. Anderen zijn al even geleden. Dat zijn dan vrienden van mijn jongste en die slapen bij haar op de kamer.
De laatste keer dat ik zelf heb gelogeerd (20 jaar geleden) was bij een collega/vriendin, in een mooie logeerkamer.

Kinderen die al uit huis zijn en af en toe terugkomen (ook de nachten) beschouw ik ook niet als logees.
Mijn neefjes en nichtje (nu 15, 18 en 23) blijven soms logeren en zo eens per jaar mijn tante.

Ikzelf logeer wel wat vaker bij tante of zus meestal omdat ik dan 2 dagen achter elkaar daar in de buurt afspraken heb.

We hebben wel een logeerkamer met een 1 persoonsbed.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Iedereen mag trouwens blijven logeren, maar het komt er gewoon niet echt van. Vrienden en familie wonen of dichtbij, of hebben zelf dieren om te verzorgen thuis, of houden niet van logeren. Maar ik logeer zelf ook eigenlijk nooit ergens.
Bijna iedere maand wel iemand: volwassen kind(eren), mijn zus, vrienden uit het buitenland of die verder weg wonen.

Ik woon op het platteland en bijna iedereen van familie of vrienden woont in de Randstad, of in het buitenland. Zij vinden het ver rijden voor een dag. Ik ga ook bij hen langs, maar blijf dan liever niet slapen, want ik hou niet zo van logeren. De keren dat ik het wel doe (meestal i.v.m. werk) ben ik altijd blij dat ik weer naar huis kan, hoe lief iedereen ook is.
Ik wil geen logerende mensen want ik hecht veel waarde aan m’n privacy. Ik logeer ook nooit bij iemand anders.
Wij wonen nogal landelijk en hebben een ruim huis. Er blijven regelmatig vrienden en familieleden logeren. Soms een nachtje, soms een paar dagen, mijn schoonmoeder vaak wel een week. We hoeven geen badkamer te delen, onze eigen badkamer is en suite.

We nodigen mensen liever bij ons uit dan dat wij ergens heen gaan. Ik blijf soms na een feestje wel elders logeren, langer dan een uur rijden wil ik 's nachts niet zelf terugrijden.
Ik verbaas me dan weer, waarschijnlijk nav datzelfde topic, over iedereen die een grote keuken wil met een grote eettafel zodat veel vrienden kunnen blijven eten. Dat doen wij dan weer niet. We gaan met ze uit eten of we halen wat, we koken zelf niet graag uitgebreid.
Mariana schreef:
22-11-2025 12:08
Ik verbaas me dan weer, waarschijnlijk nav datzelfde topic, over iedereen die een grote keuken wil met een grote eettafel zodat veel vrienden kunnen blijven eten. Dat doen wij dan weer niet. We gaan met ze uit eten of we halen wat, we koken zelf niet graag uitgebreid.

Moet je ook maar budget voor hebben natuurlijk!

En ik persoonlijk vind koken voor gasten wél heel leuk.
Ja, die groepen vrienden aan de grote eettafel lijkt altijd heel gezellig in de boeken van Nicci French, maar er vallen ook altijd dooien. Dus ik eet ook liever buiten de deur.

Wel leuk voor een vervolgtopic: hoe vaak eet er iemand mee aan jullie zespersoons eettafel? :)
Hallodaar schreef:
22-11-2025 12:16
Moet je ook maar budget voor hebben natuurlijk!

En ik persoonlijk vind koken voor gasten wél heel leuk.
Ik ben duurder uit wanneer ik zelf kook.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
22-11-2025 12:29

Dan doe je iets niet goed!😁
Hallodaar schreef:
22-11-2025 12:31
Juist wel.
Eurus schreef:
22-11-2025 12:34
Juist wel.

Wat jij wil 😚
Hallodaar schreef:
22-11-2025 12:31

Als wij vrienden voorstellen om uit eten te gaan, dan worden de kosten gesplit (en dat weten ze vooraf). Als we halen, betalen wij het zelf.
Als je kookt voor vrienden dan betaal je meestal alles zelf, voor iedereen.

Overigens was het geen commentaar he, hartstikke leuk dat jij wel graag kookt voor grote groepen vrienden. Wij zijn als tweepersoonshuishouden gewoon niet gewend om voor meer dan 4 personen te koken, dus dat doen we niet snel. Als we het wel doen, bijv bij een verjaardag, maken we iets simpels (want dan zijn er ook al genoeg taarten en andere hapjes). Zes of meer mensen aan onze eettafel, waar wij voor koken, dat gebeurt gewoon niet vaak. Veel minder vaak dan dat we logees hebben.
Hallodaar schreef:
22-11-2025 12:39
Wat jij wil 😚
Wat een achterlijke reactie?
Eurus schreef:
22-11-2025 12:29
Meer dan pak m beet 50... 60 euro per persoon als je zelf kookt?
Eurus schreef:
22-11-2025 12:45
Wat een achterlijke reactie?

Nou zeg!
Doe effe normaal!
Ik heb in de 8 jaar dat ik op mezelf woon welgeteld 3x een logee gehad. Daar ga ik dus echt geen kamer voor opofferen of bedden voor neer zetten. 2x sliepen ze naast mij in mijn tweepersoonsbed en 1x sliep er eentje op de bank.

Overigens hoef ik een mega eettafel ook niet. Mijn tafel is een vierpersoons uitschuifbaar naar 6 persoons. De zespersoonsvariant is handig voor eten en bordspellen met vrienden en familie, maar meer dan 6 mensen heb ik nooit in huis dus een grotere tafel hoef ik ook echt niet. Zou niet passen ook. Als we amen eten doen we gourmetten of bestellen we wat, want ik ben niet zo’n goede kok. Uiteraard splitten we het bestellen, het gourmetvlees betaal ik wel gewoon zelf.
Wij hebben nooit logees en ik moet er niet aan denken ook. Heb al een hekel aan visite en ben blij altijd als ze weer naar huis gaan, laat staan dat ze blijven slapen.

Ik heb geen logeerbed maar al had ik 4 slaapkamers extra dan wil ik nog geen logees. Ben erg gesteld op m’n privacy en als er bezoek is voel ik me gast in m’n eigen huis.

We hebben geen kinderen anders snap ik dat je er niet onderuit komt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven