Logees

22-11-2025 08:51 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic, over een extra logeerkamer, werd ik ineens nieuwsgierig: hoe vaak hebben jullie logees? En wie zijn dat dan?

Onze logees zijn vooral vrienden uit het buitenland (paar nachtjes), vrienden die in scheiding liggen (paar weken), of kinderen van vrienden op zoek naar een kamer.

Ik ken mensen die een vluchteling in huis hebben, ik weet niet of je dat als logé moet tellen. Maar daar is ons huis niet echt geschikt voor, we hebben een extra werkkamer waar we een futon op de grond leggen.
evelien2010 schreef:
22-11-2025 17:31
Ik begrijp echt niet dat je als volwassene ergens structureel of wekenlang wilt verblijven. En ook niet dat je dat zou willen als gastheer/vrouw. Tenzij je een apart verblijf hebt. In de tuin of een aparte ruimte beneden. Maar dagen of wekenlang? Veel te grote inbreuk op je privacy of die van een ander. Je bent dan niet vrij in je eigen huis.

Wat een BS. Ik krijg een paar keer per jaar mensen uit Nederland te logeren. Die blijven ook gewoon een week of drie, vier. Oergezellig!
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Fantasy schreef:
23-11-2025 17:20
Wat een BS. Ik krijg een paar keer per jaar mensen uit Nederland te logeren. Die blijven ook gewoon een week of drie, vier. Oergezellig!

Wat is een BS?

Dan ben jij een makkelijk mens. Ik denk dat er weinig zijn die dat fijn vinden, zo lang visite, dus knap dat je dat kan. Maar misschien is dat niet knap, maar hoe je in elkaar zit. En dat is handig als je zo lang visite krijgt.

Zelf wordt ik er niet gelukkig van, dus mij niet vragen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
ExodusRedux schreef:
22-11-2025 11:44
Ik wil geen logerende mensen want ik hecht veel waarde aan m’n privacy. Ik logeer ook nooit bij iemand anders.
Ik ook niet. Heb er echt een hekel aan. We pakken wel een hotel als we naar schoonouders gaan,
Sierlijk schreef:
23-11-2025 17:47
Dan ben jij een makkelijk mens. Ik denk dat er weinig zijn die dat fijn vinden, zo lang visite, dus knap dat je dat kan. Maar misschien is dat niet knap, maar hoe je in elkaar zit.
Of hoe je huis in elkaar zit. Logé op slaapbank in de woonkamer-met-open-keuken is wat anders dan logé in de logeerkamer met eigen badkamer en keukendeur die dicht kan.
Sierlijk schreef:
23-11-2025 17:47
Wat is een BS?

Dan ben jij een makkelijk mens. Ik denk dat er weinig zijn die dat fijn vinden, zo lang visite, dus knap dat je dat kan. Maar misschien is dat niet knap, maar hoe je in elkaar zit. En dat is handig als je zo lang visite krijgt.

Zelf wordt ik er niet gelukkig van, dus mij niet vragen.

Ik moet er ook niet aan denken. Maar het ligt er ook aan hoe je woont. Wij logeren weleens bij vrienden, maar zij hebben een boerderij met een tot appartement verbouwde schuur. Dat vind ik al iets heel anders dan wekenlang je familie in de slaapkamer naast je en op je beurt wachten bij de badkamer.
Wij hebben zo een 1 a 2x per jaar de broers en zussen van man over de vloer. Zij wonen op een aantal uur rijden in het buitenland. Wij hebben hier dus constant woorden over. Zijn familie blijft altijd ongeveer 2 a 2,5 week bij ons. Man vind dat normaal en ik dus niet.
Broers en zussen die verder weg wonen en moeten vliegen blijven soms tot een maand maar die komen om de zoveel jaar. Ook dat vind ik niet kunnen EN toch zijn ze er iedere keer weer omdat man zegt dat ze welkom zijn.
Strawberry_shortcake schreef:
23-11-2025 17:58
Wij hebben zo een 1 a 2x per jaar de broers en zussen van man over de vloer. Zij wonen op een aantal uur rijden in het buitenland. Wij hebben hier dus constant woorden over. Zijn familie blijft altijd ongeveer 2 a 2,5 week bij ons. Man vind dat normaal en ik dus niet.
Broers en zussen die verder weg wonen en moeten vliegen blijven soms tot een maand maar die komen om de zoveel jaar. Ook dat vind ik niet kunnen EN toch zijn ze er iedere keer weer omdat man zegt dat ze welkom zijn.
Daar zou ik fors over in gesprek gaan. Hebben we hier ook gedaan, nadat zijn broer hier 2 weken hotel redhead had genoten. Wij hebben nu, 5 nachten maximaal voor familie en vrienden. Uitzondering onze kinderen, maar ja die ben je al bijna 30 jaar of helemaal 30 gewend en dat voegt zich makkelijker. Verder wonen wij best dicht bij zee en dat is natuurlijk relaxed toeven hier voor derden.
Afkoelen heeft gewerkt
Maar heeft iedereen dan ook zoveel vakantie?

Ik zou het namelijk niets vinden dat als morgen mijn zus of een vriendin 3 weken komt logeren ik 2 weken moet werken.
En ze dus alleen in mijn huis zit.

Voor een paar dagen (als het 1 keer om de paar jaar voorvalt) wil ik best vakantie nemen.
Maar niet voor een maand of "een paar weken".
Al helemaal niet als het meerdere keren op een jaar voorvalt dat er familie voor de deur staat.

Als je een maand of 3 weken wil komen huur je dus maar een AirBnb in de buurt.
Dan wil ik best 's avonds of in 't weekend zoveel mogelijk met je afspreken en samen eten, maar je gaat geen maand in je ééntje in mijn huis rondhangen.

(Het zou overigens waarschijnlijk anders aanvoelen als ik beslis om een nichtje in huis te laten wonen omdat die 3 jaar in mijn stad komt studeren. Dan moet ik - hopelijk - niet de hele tijd animeren, eten voorzien, ... en heeft ze gewoon een huissleutel. Maar die geef ik niet aan iemand die 3 weken op vakantie is.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
23-11-2025 18:04
Maar heeft iedereen dan ook zoveel vakantie?

Ik zou het namelijk niets vinden dat als morgen mijn zus of een vriendin 3 weken komt logeren ik 2 weken moet werken.
En ze dus alleen in mijn huis zit.

Voor een paar dagen (als het 1 keer om de paar jaar voorvalt) wil ik best vakantie nemen.
Maar niet voor een maand of "een paar weken".
Al helemaal niet als het meerdere keren op een jaar voorvalt dat er familie voor de deur staat.

Als je een maand of 3 weken wil komen huur je dus maar een AirBnb in de buurt.
Dan wil ik best 's avonds of in 't weekend zoveel mogelijk met je afspreken en samen eten, maar je gaat geen maand in je ééntje in mijn huis rondhangen.

2 weken vrij nemen lukt nog wel maar de logees die een maand komen blijven ook een weekje of soms 2 alleen achter, woest word ik ervan maar echtgenoot komt uit een cultuur waar familie alles is en die deur altijd waaaagenwijd open moet staan en daar botsen we
Redhead70 schreef:
23-11-2025 18:03
Daar zou ik fors over in gesprek gaan. Hebben we hier ook gedaan, nadat zijn broer hier 2 weken hotel redhead had genoten. Wij hebben nu, 5 nachten maximaal voor familie en vrienden. Uitzondering onze kinderen, maar ja die ben je al bijna 30 jaar of helemaal 30 gewend en dat voegt zich makkelijker. Verder wonen wij best dicht bij zee en dat is natuurlijk relaxed toeven hier voor derden.

Vele gesprekken gehad, altijd eindigde dat in ruzie. Nu ook, iedere keer wanneer het weer zover is praten wij standaard niet met elkaar voor een aantal dagen. Er is namelijk geen oplossing. Hij zegt zn familie niet te kunnen/willen weigeren of te kunnen zeggen dat ze korter moeten komen. Hii vind mij asociaal en niet empatisch en ik vind dat ik meeeer dan genoeg tolereer van zn familie.
23-11-2025 18:14
Vele gesprekken gehad, altijd eindigde dat in ruzie. Nu ook, iedere keer wanneer het weer zover is praten wij standaard niet met elkaar voor een aantal dagen. Er is namelijk geen oplossing. Hij zegt zn familie niet te kunnen/willen weigeren of te kunnen zeggen dat ze korter moeten komen. Hii vind mij asociaal en niet empatisch en ik vind dat ik meeeer dan genoeg tolereer van zn familie.
En tegelijk ... Op 't moment dat ik in een relatie stap met een man voor wie zijn familie alles is en die dit "normaal" - vanuit cultuur, vanuit familie-standpunt, ... - vindt heb ik de keuze.
Ofwel ga ik hierin mee.
Ofwel is dit niet mijn type relatie / type schoonfamilie.

Ik snap man dus wel ergens, want waarschijnlijk zou schoonfamilie hetzelfde doen als hij morgen een maand naar hen wil.
(Hij doet het waarschijnlijk in de praktijk alleen nagenoeg nooit :-).)

Na jaren zou ik er dus zelf nauwelijks meer tegen vechten.
Maar mag hij hen de hele tijd opvangen, wekenlang entertainen, boodschappen doen én zorgen dat het huis nog recht staat als ze terug vertrekken.
Ofwel de relatie opblazen en dan mag hij fijn helemaal alleen wonen en continu opendeurdag houden.

Het zou mijn ding niet zijn. Maar het zou mijn ding van in begin dus al niet zijn en er was dus gewoon geen relatie geweest.
Al niet na de eerste of de tweede keer dat er een broer wekenlang half komt inwonen.
wissewis wijzigde dit bericht op 23-11-2025 18:20
7.82% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
23-11-2025 18:14
Ik ben ook niet Nederlands en heel anders opgevoed. Eten ja altijd prima en meer. Toch heb ik geleerd een grens te trekken. Moeilijk ja, maar los van noodzaak, ook nodig. Het werkt binnen Europa anders. Mijn beleving.
Afkoelen heeft gewerkt
Wissewis schreef:
23-11-2025 18:19
En tegelijk ... Op 't moment dat ik in een relatie stap met een man voor wie zijn familie alles is en die dit "normaal" - vanuit cultuur, vanuit familie-standpunt, ... - vindt heb ik de keuze.
Ofwel ga ik hierin mee.

Ik snap man dus wel ergens, want waarschijnlijk zou schoonfamilie hetzelfde doen als hij morgen een maand naar hen wil.

Na jaren zou ik er dus zelf nauwelijks meer tegen vechten.
Maar mag hij hen de hele tijd opvangen, wekenlang entertainen, boodschappen doen én zorgen dat het huis nog recht staat als ze terug vertrekken.
Ofwel de relatie opblazen en dan mag hij fijn helemaal alleen wonen en continu opendeurdag houden.

Het zou mijn ding niet zijn. Maar het zou mijn ding van in begin dus al niet zijn en er was dus gewoon geen relatie geweest.
Al niet na de eerste of de tweede keer dat er een broer wekenlang half komt inwonen.

Young stupid love … alweer 25 jaar geleden. Vroeger kwamen ze nooit dus was het geen probleem. De laatste jaren vereren ze me steeds vaker met hun aanwezigheid #blessed
Oooo herkenbaar.
Ik opende dit topic toen ik gisteren met man in een verhitte discussie zat over een nichtje dat in de kerstvakantie komt logeren. Gezellig, maar man moet werken en ik ben vrij. De suggestie dat ze beter kan komen als man ook vrij is (ik spreek haar taal maar beperkt en ken haar verder niet) werd door man gevolgd door een "waarom moet jij altijd zo moeilijk doen." En was de start van die discussie.

Dus even een hart onder de riem, je bent niet alleen. En heel herkenbaar dat de meeste Nederlands (zie de reacties hier) denken dat je al heel ver mee gaat en dat manlief en zijn cultuurgenoten niet snappen wat het probleem is.

Mijn man probeert inmiddels zelf in ieder geval een planning af te dwingen (vroeger kwamen er nog wel eens logés voor onbepaalde tijd), maar nee zeggen of een alternatieve planning voorstellen is over het algemeen not done.

Bijkomend probleem is dat wij geen logeerkamer (meer) hebben, dus ik vind logés altijd ingewikkeld. Man vindt dat onze puberkinderen best in kunnen schikken (lees: bij elkaar op de kamer slapen, zodat 1 diens kamer af kan staan). Meestal komen we er wel uit, maar het geeft altijd gedoe. Gelukkig zijn de meeste logeerpartijen maar een paar dagen tot een week. En dat vind ik al meer dan genoeg.

Overigens hebben onze kinderen ook regelmatig logés. Die slapen bij het kind op de kamer en daar heb ik helemaal geen moeite mee.
Geen haar op mijn hoofd, de horror.
hadea1 schreef:
23-11-2025 20:50
Oooo herkenbaar.
Ik opende dit topic toen ik gisteren met man in een verhitte discussie zat over een nichtje dat in de kerstvakantie komt logeren. Gezellig, maar man moet werken en ik ben vrij. De suggestie dat ze beter kan komen als man ook vrij is (ik spreek haar taal maar beperkt en ken haar verder niet) werd door man gevolgd door een "waarom moet jij altijd zo moeilijk doen." En was de start van die discussie.

Dus even een hart onder de riem, je bent niet alleen. En heel herkenbaar dat de meeste Nederlands (zie de reacties hier) denken dat je al heel ver mee gaat en dat manlief en zijn cultuurgenoten niet snappen wat het probleem is.

Mijn man probeert inmiddels zelf in ieder geval een planning af te dwingen (vroeger kwamen er nog wel eens logés voor onbepaalde tijd), maar nee zeggen of een alternatieve planning voorstellen is over het algemeen not done.

Bijkomend probleem is dat wij geen logeerkamer (meer) hebben, dus ik vind logés altijd ingewikkeld. Man vindt dat onze puberkinderen best in kunnen schikken (lees: bij elkaar op de kamer slapen, zodat 1 diens kamer af kan staan). Meestal komen we er wel uit, maar het geeft altijd gedoe. Gelukkig zijn de meeste logeerpartijen maar een paar dagen tot een week. En dat vind ik al meer dan genoeg.

Overigens hebben onze kinderen ook regelmatig logés. Die slapen bij het kind op de kamer en daar heb ik helemaal geen moeite mee.

Oooo breek me de bek niet open, ik ben ook ‘moeilijk’ en ‘asociaal’ en ‘egoistisch’. Dat is ook de reden waarom ik zo boos wordt. Kijk dat zijn familie geen grenzen kent en altijd meer meer meer wil is tot daar aan toe maar dat hij dan zegt dat IK raar doe omdat ik niet sta te springen daar word ik dus heel boos om. En inderdaad nee zeggen wordt als respectloos gezien binnen zijn familie dus dat doet hij dan ook niet…maar zeg dan tegen mij dat je me snapt vent! Maar nee hij snapt ECHTTTT niet waarom ik het niet leuk vind.

Wij hebben ook geen extra kamers over, we geven een kamer van de pubers weg terwijl die gewoon naar school gaan en hun kamers eigenlijk gewoon nodig hebben. Een paar dagen kunnen we nog wel overbruggen maar weken lang niet natuurlijk.
Heel eerlijk. Onze grens is duidelijk voor mijn man zijn Nederlandse familie en onze Nederlandse vrienden. Als mijn moeder of vader of broer zou willen komen, zou ik geen nee zeggen. Oneerlijk zeker. Weet ik ook, maar is voor mijn gevoel anders. Wellicht speelt bij jullie zoiets?
Afkoelen heeft gewerkt
Wissewis schreef:
23-11-2025 18:19
Ofwel ga ik hierin mee.

Heel eerlijk? Er is geen enkele cultuur waarbij mensen langdurig logeren normaal of oprecht prettig vinden! Samenwonen is namelijk iets heel anders dan bij elkaar logeren als je elkaar een tijd niet hebt gezien. Wij stellen hier dus net als iemand anders ook echt grenzen aan. Maximaal 4 nachten aaneengesloten, tenzij het een noodgeval is of bijv iemand die de hele dag verder weg is vanwege een masterclass of iets dergelijks, dan hebben we wel eens 2-3 weken gedaan. Wel betaal ik voor 1 familielid wel eens een kamer in de buurt of ik stimuleer een huisje ergens waarna wij ze daar nog een dag extra samen opzoeken. Dus dat je elkaar in een tijdspanne van 2 weken wel regelmatig en intensief ziet. Ik ben dan ook een veel socialer en energieker naar de gasten.

Overigens kan ik me best voorstellen dat mensen het anders inrichten, zeker als er meer ruimte is. Maar met kinderen en hun school etc en wij allebei werk vind ik het anders geen doen. En ook frequentie vind ik daar geen rol in spelen, want na 4 dagen samenleven nadat je elkaar zeg 5 jaar niet live hebt gezien, is een beetje afstand ook weer heel gezond. Eventueel gemis is niet meer of minder als je een week samen hebt doorgebracht of een maand.
Geen enkele cultuur? Ik weiger iedereen hoor, binnen onze grenzen ,maar in het hypothetische geval, mijn ouders echt niet. Al moet ik daar jaren voor zorgen.
Afkoelen heeft gewerkt
Mijn collega is Turks en haar man ook. En zij hadden hetzelfde probleem. Collega was half overspannen omdat ze naast haar werk ook alle boodschappen mocht halen, moest koken, schoonmaken en continu "aan" stond in haar eigen huis. Je moet toch rekening houden met bezoek. Continu gesprekken voeren etc. Op een gegeven moment is de bom gebarsten en heeft ze bij familie aangegeven dat het gewoon teveel was. Ze wilde haar rust en huis terug. Naast de behoorlijke kosten. Want in de buurt was gewoon prima betaalbare accomodatie. Maar daar had de familie geen zin in. Die wilde gewoon een gratis all in vakantie. Gewoon profiteren dus. Man was boos en de familie ook maar het heeft wel geholpen. Ze verblijven nu bij andere familieleden of in de accomodatie. Echt voor jezelf opkomen hoor.
evelien2010 schreef:
23-11-2025 23:09
Mijn collega is Turks en haar man ook. En zij hadden hetzelfde probleem. Collega was half overspannen omdat ze naast haar werk ook alle boodschappen mocht halen, moest koken, schoonmaken en continu "aan" stond in haar eigen huis. Je moet toch rekening houden met bezoek. Continu gesprekken voeren etc. Op een gegeven moment is de bom gebarsten en heeft ze bij familie aangegeven dat het gewoon teveel was. Ze wilde haar rust en huis terug. Naast de behoorlijke kosten. Want in de buurt was gewoon prima betaalbare accomodatie. Maar daar had de familie geen zin in. Die wilde gewoon een gratis all in vakantie. Gewoon profiteren dus. Man was boos en de familie ook maar het heeft wel geholpen. Ze verblijven nu bij andere familieleden of in de accomodatie. Echt voor jezelf opkomen hoor.

Mijn Turkse collega vindt het juist heel irritant dat haar man verwacht dat ze altijd bij zijn familie logeren als ze naar Turkije gaan. Tegenwoordig staat ze erop dat ze zelf een huisje huren, ze was echt klaar met dat continu moeten logeren bij de schoonfamilie.
Ginevra schreef:
22-11-2025 18:45
Voor degenen die pertinent anti-logeren zijn: hoe doe je dat dan met vrienden die ver weg wonen? Die zie je alleen overdag? Of je gaat ‘‘s avonds laat alsnog in de auto om naar een hotel te rijden?

Ik heb vriendinnen die te ver wonen om ‘s avonds terug te rijden. Maar wij vinden het dan juist gezellig om in de avond nog te kletsen met een glaasje wijn. Om dan met een taxi naar een hotel te gaan vind ik vrij ongezellig en ook nogal kostbaar. Als het nodig is dan kan het maar wij vinden het gelukkig allemaal prima om dan een logeerbed aan te bieden.
Alleen overdag in het weekend ja, of tot laat en daarna rijden ze gewoon een uur naar huis. Als ik bij ze afspreek ga ik ook rond tienen uiterlijk weg, helemaal als het zondag is. Hotel vind ik nergens voor nodig.
Ugli schreef:
23-11-2025 23:26
Alleen overdag in het weekend ja, of tot laat en daarna rijden ze gewoon een uur naar huis. Als ik bij ze afspreek ga ik ook rond tienen uiterlijk weg, helemaal als het zondag is. Hotel vind ik nergens voor nodig.

Ik vind een uur rijden ook niet "ver weg". Bij 2 uur rijden of meer ga ik eens denken aan een hotel.
hadea1 schreef:
23-11-2025 20:50
Oooo herkenbaar.

Ik zou hier heel boos van worden. Is ie nou helemaal betoeterd. Ben ik lekker vrij, ben ik bijna nooit, en dan komt er iemand logeren. Dus weg vrije tijd.

Je man wordt boos op jou, en vind jou moeilijk doen. Maar hij beschikt op deze manier over jouw kostbare vrije week, die dus niet meer vrij is.

En je kunt het ook omdraaien. Hij kiest ervoor in Nederland te wonen en heeft een Nederlandse vrouw. En ja, die hebben Nederlandse gewoontes. En die houden in het algemeen niet van logeren, of maar kort.

Uiteindelijk zal je er samen uit moeten komen. Maar ik zou man wel heel duidelijk maken dat ie dit nooit weer hoeft te flikken in mijn vrije week. Kan je niet meer gaan werken en dat hij maar vrij neemt?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ach het kan nog erger. Mijn oerhollandse zwager vertelde mijn zus twee dagen voor vertrek dat zijn moeder twee weken mee zou gaan op vakantie. Dat terwijl zus maanden eerder al had gezegd dat ze dat niet wilde.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven