Logees
zaterdag 22 november 2025 om 08:51
Naar aanleiding van een ander topic, over een extra logeerkamer, werd ik ineens nieuwsgierig: hoe vaak hebben jullie logees? En wie zijn dat dan?
Onze logees zijn vooral vrienden uit het buitenland (paar nachtjes), vrienden die in scheiding liggen (paar weken), of kinderen van vrienden op zoek naar een kamer.
Ik ken mensen die een vluchteling in huis hebben, ik weet niet of je dat als logé moet tellen. Maar daar is ons huis niet echt geschikt voor, we hebben een extra werkkamer waar we een futon op de grond leggen.
Onze logees zijn vooral vrienden uit het buitenland (paar nachtjes), vrienden die in scheiding liggen (paar weken), of kinderen van vrienden op zoek naar een kamer.
Ik ken mensen die een vluchteling in huis hebben, ik weet niet of je dat als logé moet tellen. Maar daar is ons huis niet echt geschikt voor, we hebben een extra werkkamer waar we een futon op de grond leggen.
zaterdag 22 november 2025 om 15:46
Hier 2 kamers met een comfortabele slaapbank voor gasten. De rest van het jaar gebruiken we die kamers zelf. Dus de grote kledingkast is van mij en man. Mijn atelier is dan even niet in gebruik, maar opruimen extra doe ik niet.
Kinderen en aanhang komen ieder ongeveer 2 keer per jaar en af toe broers of zussen of vrienden. Wij hebben nu wel als maximaal 5 nachten, behalve voor de kinderen.
Kinderen en aanhang komen ieder ongeveer 2 keer per jaar en af toe broers of zussen of vrienden. Wij hebben nu wel als maximaal 5 nachten, behalve voor de kinderen.
Afkoelen heeft gewerkt
zaterdag 22 november 2025 om 15:59
Vrij regelmatig. We hebben veel familie/vrienden in het buitenland/verder weg dus als ze komen blijven ze vaak logeren. We hebben geen aparte logeerkamer dus meestal laten we dan de kinderen bij elkaar op de kamer slapen en dan kunnen de volwassen logees in de overgebleven kamer.
Op mijn werkkamer staat ook een slaapbank dus daar kunnen ook nog mensen slapen.
Mijn oudste kinderen hebben vaak logees maar die slapen gewoon bij hun op de kamer.
Ik sta vrij neutraal tegenover het fenomeen logees want het gaat mij meer om wie er komt logeren dan dat er gelogeerd wordt. Ik heb vriendinnen die hier rustig een paar maanden mogen bivakkeren en vriendinnen die ik na 1 nacht al de deur uitkijk.
Sommige mensen zijn hele goede logees en anderen gewoon niet zo. En als er een heel gezin komt logeren is dat vaak wel gezellig maar ook chaos dus dan ben ik meestal ook wel blij als het einde in zicht komt.
Laatst had ik een vriendin drie weken te logeren en als ze nog drie weken was gebleven was het prima geweest. En vorige week hadden we een week familie te logeren en na de eerste avond was ik al aan het aftellen
Op mijn werkkamer staat ook een slaapbank dus daar kunnen ook nog mensen slapen.
Mijn oudste kinderen hebben vaak logees maar die slapen gewoon bij hun op de kamer.
Ik sta vrij neutraal tegenover het fenomeen logees want het gaat mij meer om wie er komt logeren dan dat er gelogeerd wordt. Ik heb vriendinnen die hier rustig een paar maanden mogen bivakkeren en vriendinnen die ik na 1 nacht al de deur uitkijk.
Sommige mensen zijn hele goede logees en anderen gewoon niet zo. En als er een heel gezin komt logeren is dat vaak wel gezellig maar ook chaos dus dan ben ik meestal ook wel blij als het einde in zicht komt.
Laatst had ik een vriendin drie weken te logeren en als ze nog drie weken was gebleven was het prima geweest. En vorige week hadden we een week familie te logeren en na de eerste avond was ik al aan het aftellen
zaterdag 22 november 2025 om 16:11
Vroeger vrij veel, 2 á 3 keer in de maand. Een vriend logeerde hier vaak ivm werk. Ik liet zijn bed dan ook meestal een paar keer zo, andere logés kregen uiteraard vers beddengoed.
Nu een stuk minder vaak.
Ik vind de privacy en het werk het probleem niet zo, als ik mensen maar niet de hele tijd hoef te entertainen. Ga ook zelf je gang en zet rustig koffie als je wakker wordt.
Nu een stuk minder vaak.
Ik vind de privacy en het werk het probleem niet zo, als ik mensen maar niet de hele tijd hoef te entertainen. Ga ook zelf je gang en zet rustig koffie als je wakker wordt.
Harba lorifa
zaterdag 22 november 2025 om 17:10
Pumpkinlover1991 schreef: ↑22-11-2025 13:25Wij hebben nooit logees en ik moet er niet aan denken ook. Heb al een hekel aan visite en ben blij altijd als ze weer naar huis gaan, laat staan dat ze blijven slapen.
Ik heb geen logeerbed maar al had ik 4 slaapkamers extra dan wil ik nog geen logees. Ben erg gesteld op m’n privacy en als er bezoek is voel ik me gast in m’n eigen huis.
We hebben geen kinderen anders snap ik dat je er niet onderuit komt.
Hier precies zo. Ik logeer nooit, kan me niet eens herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb. Al vond ik het vroeger als kind wel heel gezellig om bij een vriendin te slapen.
Ik kan me niet ontspannen als er mensen zijn. Voor visite prima, maar als ze weer weg gaan vind ik dat prima. Gelukkig krijgen we nooit de vraag en hopelijk blijft dat zo.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 22 november 2025 om 17:27
2 extra slaapkamers*.
In maar 1 staat een éénpersoonsbed. Mijn oude bed van bij mijn ouders.
Op 12 jaar tijd is 1 vriendin een keer of 4 één nachtje blijven logeren.
Behalve bij die vriendin moedig ik logeren ook niet al te hard aan
.
Als het écht ooit moet kan ik nog een dubbele luchtmatras opblazen en in één van beide kamers dumpen.
Mijn eettafel is in principe voorzien op 4 personen. Met wat gewring en geschuif op 6 personen.
Als mijn schoonfamilie komt - een keer of 4 op 12 jaar (met Kerst) - moet de 11de blijven buitenstaan want meer dan 2 tafels voor 10 man in totaal lukt écht niet en zelfs dan is iedereen al op elkaars tenen aan 't trappen.
In een eetkamer van 2.5 meter breed lukt meer toch echt niet.
Ik kan eettafels van 8 personen best mooi vinden, maar handig zijn ze niet in de ruimte waar ze bij ons moeten staan.
En gebruikt zouden ze nagenoeg nooit worden.
*De ene is getransformeerd tot boekenkamer / bureau. De andere tot sportkamer.
In maar 1 staat een éénpersoonsbed. Mijn oude bed van bij mijn ouders.
Op 12 jaar tijd is 1 vriendin een keer of 4 één nachtje blijven logeren.
Behalve bij die vriendin moedig ik logeren ook niet al te hard aan
Als het écht ooit moet kan ik nog een dubbele luchtmatras opblazen en in één van beide kamers dumpen.
Mijn eettafel is in principe voorzien op 4 personen. Met wat gewring en geschuif op 6 personen.
Als mijn schoonfamilie komt - een keer of 4 op 12 jaar (met Kerst) - moet de 11de blijven buitenstaan want meer dan 2 tafels voor 10 man in totaal lukt écht niet en zelfs dan is iedereen al op elkaars tenen aan 't trappen.
In een eetkamer van 2.5 meter breed lukt meer toch echt niet.
Ik kan eettafels van 8 personen best mooi vinden, maar handig zijn ze niet in de ruimte waar ze bij ons moeten staan.
En gebruikt zouden ze nagenoeg nooit worden.
*De ene is getransformeerd tot boekenkamer / bureau. De andere tot sportkamer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 22 november 2025 om 17:31
Ik begrijp echt niet dat je als volwassene ergens structureel of wekenlang wilt verblijven. En ook niet dat je dat zou willen als gastheer/vrouw. Tenzij je een apart verblijf hebt. In de tuin of een aparte ruimte beneden. Maar dagen of wekenlang? Veel te grote inbreuk op je privacy of die van een ander. Je bent dan niet vrij in je eigen huis.
zaterdag 22 november 2025 om 17:34
Waar ik overigens tijdens logeren harder tegenaan loop is dat ik 0 privacy heb.
Logees zitten op de 2de verdieping.
Wij slapen op de 1ste verdieping. Waarbij onze slaapkamer zonder deuren doorloopt in een dressing en vervolgens badkamer met toilet. (Waarbij je binnenkomt langs de dressing.)
Elke logee moet dus door de dressing naar de badkamer / het toilet en kan zo mijn slaapkamer in / mij zien liggen in bed.
Dat gebrek aan privacy is - indien nodig - leuk voor 1 of 2 nachtjes, maar niet voor 3 weken.
Logees zitten op de 2de verdieping.
Wij slapen op de 1ste verdieping. Waarbij onze slaapkamer zonder deuren doorloopt in een dressing en vervolgens badkamer met toilet. (Waarbij je binnenkomt langs de dressing.)
Elke logee moet dus door de dressing naar de badkamer / het toilet en kan zo mijn slaapkamer in / mij zien liggen in bed.
Dat gebrek aan privacy is - indien nodig - leuk voor 1 of 2 nachtjes, maar niet voor 3 weken.
Is dit nu later?
zaterdag 22 november 2025 om 17:58
Je hebt soms geen keus. Als een relatie verbroken wordt, heb je niet binnen een week een nieuw huis. Tenzij je heel rijk bent.evelien2010 schreef: ↑22-11-2025 17:31Ik begrijp echt niet dat je als volwassene ergens structureel of wekenlang wilt verblijven.
zaterdag 22 november 2025 om 18:22
Ik ga zelf ook nergens logeren, geen haar op m’n hoofd die er aan denkt. (Zou sowieso raar zijn, zelf geen logees willen maar ergens anders wel willen logeren)
Ik ben een zeer moeilijke slaper, ben ‘s nachts meerdere keren wakker, plassen en rond 5 uur sta ik meestal op. In een hotel of huisje ben je eigen baas maar bij een ander kun je moeilijk om 5 uur rond gaan spoken.
Vroeger als kind logeerde ik wel bijna wekelijks bij iemand of vriendinnen bij mij maar dat is een totaal andere situatie natuurlijk.
Ik ben een zeer moeilijke slaper, ben ‘s nachts meerdere keren wakker, plassen en rond 5 uur sta ik meestal op. In een hotel of huisje ben je eigen baas maar bij een ander kun je moeilijk om 5 uur rond gaan spoken.
Vroeger als kind logeerde ik wel bijna wekelijks bij iemand of vriendinnen bij mij maar dat is een totaal andere situatie natuurlijk.
zaterdag 22 november 2025 om 18:36
Hahaha, ik zou het precies zo verwoorden; geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om bij iemand te gaan logeren of zelf logees in huis te hebben. Als kind vond ik het al vreselijk, had ik enorm heimwee. Toen wilde ik ook al niet te lang in iemands ruimte zijn of iemand bij mij. Ik ben ook een heel lichte slaper.Pumpkinlover1991 schreef: ↑22-11-2025 18:22Ik ga zelf ook nergens logeren, geen haar op m’n hoofd die er aan denkt. (Zou sowieso raar zijn, zelf geen logees willen maar ergens anders wel willen logeren)
Om dezelfde reden vind ik B&B's ook afschuwelijk, veel te persoonlijk. Geef mij maar een hotel, hoe groter en anoniemer, hoe beter
Grappig hoe dat verschilt
zaterdag 22 november 2025 om 18:45
Voor degenen die pertinent anti-logeren zijn: hoe doe je dat dan met vrienden die ver weg wonen? Die zie je alleen overdag? Of je gaat ‘‘s avonds laat alsnog in de auto om naar een hotel te rijden?
Ik heb vriendinnen die te ver wonen om ‘s avonds terug te rijden. Maar wij vinden het dan juist gezellig om in de avond nog te kletsen met een glaasje wijn. Om dan met een taxi naar een hotel te gaan vind ik vrij ongezellig en ook nogal kostbaar. Als het nodig is dan kan het maar wij vinden het gelukkig allemaal prima om dan een logeerbed aan te bieden.
Ik heb vriendinnen die te ver wonen om ‘s avonds terug te rijden. Maar wij vinden het dan juist gezellig om in de avond nog te kletsen met een glaasje wijn. Om dan met een taxi naar een hotel te gaan vind ik vrij ongezellig en ook nogal kostbaar. Als het nodig is dan kan het maar wij vinden het gelukkig allemaal prima om dan een logeerbed aan te bieden.
Harba lorifa
zaterdag 22 november 2025 om 18:50
We spreken altijd halverwege af en overdag inderdaad. Lunchen, high tea, winkelen of museum in een leuke stad, zoietsGinevra schreef: ↑22-11-2025 18:45Voor degenen die pertinent anti-logeren zijn: hoe doe je dat dan met vrienden die ver weg wonen? Die zie je alleen overdag? Of je gaat ‘‘s avonds laat alsnog in de auto om naar een hotel te rijden?
zaterdag 22 november 2025 om 18:54
In een B&B zul je mij ook niet zien. Ben er van overtuigd dat je hier heerlijk kunt slapen en alles veel persoonlijker en gastvrijer is (in het algemeen) maar ik moet er zelf niet aan denken, veels te benauwend. Ik zou steeds het gevoel hebben dat ik in de gaten gehouden word.Rozegerbera schreef: ↑22-11-2025 18:36Hahaha, ik zou het precies zo verwoorden; geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om bij iemand te gaan logeren of zelf logees in huis te hebben. Als kind vond ik het al vreselijk, had ik enorm heimwee. Toen wilde ik ook al niet te lang in iemands ruimte zijn of iemand bij mij. Ik ben ook een heel lichte slaper.
Om dezelfde reden vind ik B&B's ook afschuwelijk, veel te persoonlijk. Geef mij maar een hotel, hoe groter en anoniemer, hoe beter![]()
Grappig hoe dat verschilt![]()
Doe mij ook maar een groot anoniem hotel
zaterdag 22 november 2025 om 19:01
Ik heb verder geen vrienden die ver weg wonen, enkel 1 vriendin die aan de andere kant van Nederland woont maar als ik daar heen ga logeer ik in een hotel. Maar zij heeft wel een man en kind, als ze alleen zou zijn zou het denk ik anders zijn.Ginevra schreef: ↑22-11-2025 18:45Voor degenen die pertinent anti-logeren zijn: hoe doe je dat dan met vrienden die ver weg wonen? Die zie je alleen overdag? Of je gaat ‘‘s avonds laat alsnog in de auto om naar een hotel te rijden?
Maar dan nog vind ik het lekker om de dag in m’n eentje af te sluiten als ik de hele dag in iemands gezelschap ben geweest (m’n man en zus niet meegeteld)
zaterdag 22 november 2025 om 21:18
Ik woon ver weg bij vrienden vandaan, dus als ze komen logeren ze. Gezellig.
Geen privacygedoe ook - we hebben een fijne logeerkamer en een tweede badkamer, en vooral: bij mijn vrienden voel ik me vrij in mijn doen en laten, en zij zich bij mij.
Geen privacygedoe ook - we hebben een fijne logeerkamer en een tweede badkamer, en vooral: bij mijn vrienden voel ik me vrij in mijn doen en laten, en zij zich bij mij.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
zondag 23 november 2025 om 10:28
Ik vond dat vroeger eigenlijk altijd wel leuk, maar dan spreek ik wel over de periode we allen single waren. Sinds ik ben gaan samenwonen en een gezin heb en de meeste van mijn vriendinnen dat allemaal hebben wordt er eigenlijk nooit meer gelogeerd en zelfs niet in de avond bij elkaar gegeten of langsgegaan. En het is niet dat ik dat niet wil vanwege privacy oid maar het voelt gewoon niet meer als iets wat ik leuk zou vinden. Zowel niet als logee als ontvanger van een logee.
Lekker lang tafelen en wijntjes drinken samen gebeurt ook nooit meer, alleen buiten de deur.
Lekker lang tafelen en wijntjes drinken samen gebeurt ook nooit meer, alleen buiten de deur.
zondag 23 november 2025 om 14:17
Ginevra schreef: ↑22-11-2025 18:45Voor degenen die pertinent anti-logeren zijn: hoe doe je dat dan met vrienden die ver weg wonen? Die zie je alleen overdag? Of je gaat ‘‘s avonds laat alsnog in de auto om naar een hotel te rijden?
Ik heb een vriendin die op een paar uur rijden woont. Meestal ontmoeten we elkaar in het midden. En als we al bij elkaar komen dan gaan we ergens 's middags weer naar huis zodat we tegen zessen thuis zijn. Zo'n visite van 11.00 tot 16.00 vind ik lang genoeg. Geldt voor beiden. Behoefte om elkaar 's avonds te zien is er niet. Overdag is prima.
Vind je visite overdag dan niet prima in zo'n geval?
En natuurlijk, als ze bij mij zou zijn en er ligt ineens sneeuw, dan kan ze blijven slapen. Maar in de praktijk zie je dat soort weer meestal wel aankomen en dan stellen we onze afspraak uit. Zo makkelijk kan het dus zijn.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 23 november 2025 om 14:21
Ik heb 3 verschillende sets vrienden uit het buitenland die iedere zomer een paar dagen of langer komen logeren. Familie blijft wel eens logeren als ze een dagje Amsterdam doen of naar een concert gaan. Maar dat gebeurt eigenlijk zelden.
Daarnaast is mijn logeerkamer altijd beschikbaar voor collega's die in Amsterdam in het theater staan, en niet toereikend reis- en parkeerkosten vergoed krijgen of het niet redden om iedere dag een en weer te rijden naar huis.
Daarnaast is mijn logeerkamer altijd beschikbaar voor collega's die in Amsterdam in het theater staan, en niet toereikend reis- en parkeerkosten vergoed krijgen of het niet redden om iedere dag een en weer te rijden naar huis.
s7rin wijzigde dit bericht op 23-11-2025 14:25
4.55% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zondag 23 november 2025 om 14:24
Maximaal 1 keer per jaar. Voor de rest rijdt iedereen gewoon weer naar huis. En we zijn zelf gestopt met alcohol dus we blijven ook nooit meer ergens slapen. Jaren geleden kochten we een klein appartement met een grote woonkamer en maar 1 slaapkamer in het centrum van een stad. Toen riep mijn schoonmoeder al, maar waar laat je dan de logees? Ze doelde uiteraard op zichzelf. Zij bleef dan ook nooit slapen maar heel veel andere mensen wel, gewoon op een luchtbed of matras of bank in die woonkamer. We wonen nu heel groot met meerdere extra slaapkamers maar niemand die blijft. Dus het ligt vooral aan de plek en niet aan de ruimte.
zondag 23 november 2025 om 14:36
zondag 23 november 2025 om 16:51
Zowel ik als mijn omgeving werken gewoon overdag.Sierlijk schreef: ↑23-11-2025 14:17Ik heb een vriendin die op een paar uur rijden woont. Meestal ontmoeten we elkaar in het midden. En als we al bij elkaar komen dan gaan we ergens 's middags weer naar huis zodat we tegen zessen thuis zijn. Zo'n visite van 11.00 tot 16.00 vind ik lang genoeg. Geldt voor beiden. Behoefte om elkaar 's avonds te zien is er niet. Overdag is prima.
Vind je visite overdag dan niet prima in zo'n geval?
En natuurlijk, als ze bij mij zou zijn en er ligt ineens sneeuw, dan kan ze blijven slapen. Maar in de praktijk zie je dat soort weer meestal wel aankomen en dan stellen we onze afspraak uit. Zo makkelijk kan het dus zijn.
Afspraken zijn dus toch echt vaak in 't weekend.
Of haast-hurry-haast om 17u als we bij toeval allebei nog 2 uur overuren hebben staan. Ergens in de stad*.
Waarbij het gegarandeerd kan zijn dat het alsnog 18u wordt omdat er ergens een trein vertraging heeft of we toch niet wegraken op 't werk. En we continu op de klok moeten kijken dat we de laatste bus / trein naar huis niet missen.
Zijn we halverwege ons verhaal kunnen we de boel afbreken en gaan rennen.
Niet leuk. Thuis in 't weekend zitten we relaxter.
Dan kan het nog zijn dat we 's middags om 14u beginnen, maar dan is er tenminste minder stress mee gemoeid en dan kan het meestal rustig doorlopen tot ... Kan het nog zijn dat we de laatste trein of bus halen. Maar is er ten minste meer tijd.
En kan man eventueel nog altijd rijden als die laatste bus weg is én iemand moet écht naar huis
*2 steden verder van waar ik werk. 2 dorpen verder van waar zij werkt. 1 stad verder van waar ik woon.
We zijn dus allebei sowieso al een klere-eind aan 't reizen met onregelmatig en wispelturig OV.
Is dit nu later?
zondag 23 november 2025 om 17:15
Wij spreken overdag af en dat doen we om en om. Stel er is iets speciaals in de avond dan boek ik een hotel in het centrum.Ginevra schreef: ↑22-11-2025 18:45Voor degenen die pertinent anti-logeren zijn: hoe doe je dat dan met vrienden die ver weg wonen? Die zie je alleen overdag? Of je gaat ‘‘s avonds laat alsnog in de auto om naar een hotel te rijden?
Als ik de hele dag met iemand ben geweest hoef ik niet samen de nacht en ochtend door te brengen.
Uitzondering is trouwens een vriendin die op haar terrein een gastenverblijf met eigen badkamer heeft. Dat is echt heerlijk juist omdat iedereen zijn privacy heeft. Misschien is het ook anders als iemand alleen woont. Maar mijn omgeving woont met kinderen en/of een partner.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in