loopsheid hond en bloeden

17-04-2010 21:44 56 berichten
Mijn hond Tara (bijna 2) is loops geworden op 1 april. Toen is het bloeden begonnen, dat zagen we omdat ze bloed drupte op het laminaat. Ok, niks aan de hand. Broekje aan, maandverbandje er in en klaar.

Maar ze bloedt nog steeds. En dat vind ik een beetje vreemd. Loopsheid duurt ongeveer 3 weken, maar blijft dat bloeden ook zo lang doorgaan?

Tara is een grote hond, haar moeder is een collie, paps is een kruising Duitse Herder/Berner Senner. 11 maanden geleden is ze voor het eerst loops geworden. Verder is ze gezond.

Wat ik ook een beetje vreemd/raar vind is dat ze 2 weken lang niks van reuen wil weten en nu.... oh boy, nu vind ze jongens in eens wél leuk. Vooral de collie die we 's ochtends vaak tegenkomen.

Ik had begrepen dat dit gedrag (gedekt willen worden) eerder in de loopsheid voorkomt. Maar die van mij moet natuurlijk weer anders in elkaar steken dan andere honden. Gelukkig heeft ze nog geen ontsnappingspogingen gedaan.

Herkent iemand dit? Duurt het bloeden echt de gehele loopsheid?
Zusenzo, geeft helemaal niks hoor, daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Als mijn hond zó zou zijn zou ik er ook anders over gaan denken. Maar ze is, op de eerste week na, gewoon dr zelf. Ze houdt zich goed schoon, broekje aandoen is geen probleem, ze wil nog gewoon naar buiten. Maar als ze zo lang zou veranderen in een chagerijnig stuk vreten, ja dan wordt het een ander verhaal.

Schijnzwangerschap heb ik gelukkig nog niet gezien. Er wordt niks in de bench gelegd of dat ze gaat slepen met dr speeltjes. Daar ben ik wel alert op. Want dan moet er wel even een bezoekje aan de dierenarts gebracht worden.

En vies? Nu mag ze mij en mijn vriend ff niet likken... Vooral niet als ze net dr doos heeft schoongemaakt... brrrrr. En als ze straks klaar is met ongesteld zijn gaat ze in bad. Ze begint nu een beetje te ruiken. Gelukkig vind ze douchen en in bad gaan héérlijk!

En ook dat mag je vinden, Singalala.
Alle reacties Link kopieren
Singlala, katten kotsen haarballen. En brengen dode diertjes naar binnen. En graven soms zo wild in de kattenbak dat de klonten eruit gegraven worden. (en verharen! tjee wat kunnen katten verharen)

Verkijk je niet op katten, die brengen ook viezigheid met zich mee!

Zusenzo, soms is castratie wel de juiste oplossing, je wilt ook niet dat het gedrag helemaal anders gaat worden door de cyclus natuurlijk.

Schijnzwangerschap gebeurt overigens altijd, altijd 1 tot 3 maanden na de loopsheid. Alleen bij de ene teef merk je er niets van en bij de andere wel. Wat schijnzwangerschap is, het is een schommeling in de hormoonspiegel en dit gebeurt dus altijd. Als ze er last van hebben in hun gedrag (terugtrekken, slecht eten, snauwerig zijn, pups hebben) dan hoe je nog steeds niet meteen naar de dierenarts. Wat je eerst kan doen:

- veel beweging en afleiding geven

- 'pups' weghalen

- weinig voeren (twee derde van wat ze normaal krijgt)

- niet de buik aaien of aan de tepels komen, want dit stimuleert de aanmaak van melk

Is het heel erg dan kan je medicijnen halen, maar ook die kunnen weer bijwerkingen hebben.

Heeft de teef altijd veel last van de schijnzwangerschappen, dan is er het vermoeden dat dat samen kan hangen met het ontstaan van mamatumoren op latere leeftijd. Dus als ze dat heftig heeft kan je dat meewegen in je overweging van wel of niet castreren.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ze is niet schijnzwanger hoor, ze is gewoon actief en ligt niet in haar bench, geen pups en veel beweging en eetnog steeds als een labrador, zelfs de stront

Maar de dierenarts heeft haar ook nog even onderzocht tijdens de jaarlijkse prik en vond haar baarmoeder al aardig geslonken, alleen haar tepels zijn nog opgezwollen, maar dat zou ook af moeten nemen.
quote:Butterfly14 schreef op 17 april 2010 @ 22:06:

@spijker, onze hond is ook altijd zo plakkerig en aanhalig als ze loops is en daarna, soms is het bijna om misselijk van te worden en rijd ze tegen dingen aan in huis ze is net 2 geweest...laten helpen of de pil?wat is het besteAls je er echt iets aan wilt doen, dan kun je haar het beste laten helpen. Het heeft allemaal voor- en nadelen, maar de prikpil is geen oplossing voor de lange termijn, mijns inziens. Met prikpil krijgt je meer kans op tumoren (weliswaar vaak benigne, maar toch), verhoogde kans op baarmoederontsteking, diabetes en zo verder.
Loopsheid komt eens voor in de 6-9 maanden bij een teef. Dit gaat inderdaad gepaard met bloedingen die 3 weken aan kunnen houden. De 3e week is de drift tot voortplanting heel sterk en zal de teef proberen een reu daarvoor te vinden.

D.m.v. een broekje kun je je huis een beetje schoonhouden. Maar de baarmoeder is bij honden heel kwetsbaar. Vooral door de eierstokken wordt nogal eens baarmoeder ontsteking veroorzaakt, waarvan de pyometra de kwaadaardigste is en wanneer je er te laat bij bent, de baarmoeder kan barsten waardoor de buikholte zich vult met pus. De hond is dan kansloos en zal sterven.

Ik zelf heb mijn honden daarom alledrie laten helpen en hoewel ze aanvankelijk van plan waren alleen de eierstokken te verwijderen, ontdekte de dierenarts ook een baarmoederonsteking erbij en heeft deze dus ook verwijderd. Ik heb inmiddels met 5 honden baarmoederonsteking meegemaakt en ben hierdoor geneigd de hond bij voorbaat te laten steriliseren.

Voorbehoedsmiddelen of een pil/prik tegen loopsheid zal een goede dierenarts niet snel adviseren, eerder afraden. Het brengt inderdaad gezondheidsproblemen met zich mee, zoals de mamatumoren.
Nou zeg wat een onzin, zo vaak komt baarmoederontsteking helemaal niet voor. En als een hond het heeft kan je dan laten castreren dus zo ongeneesbaar en ten-dode-opgeschreven is het geheel niet!

En teven willen gedekt worden vanaf dag 9! Dus dat is echt niet de 3e week.
Het ligt eraan in welke fase de baarmoederontsteking zit en of het een gesloten of open ontsteking is, maar het is heel vaak wel een groot risico. Het gaat vaak snel en ook de spoedoperatie die er dan gedaan moet worden is een flink risico.

Komt bij dat het natuurlijk vaak de oudere teven zijn die de ontsteking krijgen en al ziek de narcose ingaan. Denk ook aan schade aan de nieren door toxische stoffen in het bloed.

Denk er niet te licht over dat je bij een baarmoederontsteking "gewoon even laat castreren" en klaar is kees. Je kunt dan echt bijzonder veel pech hebben....
quote:Ratteke schreef op 17 april 2010 @ 22:37:

[...]

Klopt, ik heb idd de afspraak afgezegd. Is al meer dan een jaar geleden zeg, dat je dat nog weet!

Grote honden kunnen later zijn met loops worden, maar ik zal hier wel mosterd mee zijn denk ik. Stiefkind en schoondochter kwamen kletsen...

Ja, ik weet nog dat Spijker toen allemaal artikelen had gelinkt en dat jij je afspraak had afgezegd. Ben door die artikelen/discussie toen ook anders gaan denken over castratie.

Hond is nu ruim 14 maanden, en de meeste honden uit haar nest zijn al loops geweest. Zit echt te wachten.
Voor de ts, maar ook voor Spijker heb ik deze informatie even opgezocht:

http://www.hondenplaza.nl/page/Baarmoederontsteking.php

Dit gaat over baarmoederontsteking bij honden.

Klein stukje er uit: "de kans op baarmoederonsteking is bij honden veel groter dan bij poezen of andere diersoorten. Dat heeft te maken met het feit dat honden vaker onder hogere concentraties progesteron staan etc".

Onderschat de kans op baarmoederonsteking bij honden dus niet.
hallo allemaal

ik zit erg met een onzeker gevoel.

ik zelf heb twee americaanse stafford,s een teefje met de naam star en een reu met de naam spikey.

de leeftijd van mijn honden zijn.

de reu 9 mnd en de teefje 10 mnd

dan nu mijn vraag.

van de morgen zat ik in de huiskamer de twee honden waren buiten op een gegeven moment ging mijn teefje echt huilend te keer dus ik als een gek na buiten,

en ja hoor wat trof ik daar aan mijn reu en teefje zaten vast aan elkaar.

door horen van andere honden baasjes wist ik dat ik ze niet uit elkaar mocht halen als de dekking nog in gang is,

dus ik geruime tijd zekers 1 uur,

ben ik rustig bij mijn teefje gaan zitten en kreeg ik haar weer rustig,

heb net zolang gewacht tot dat ze zelf los kwamen,

maar toen kwam de schrik,

mijn teefje star bloeide hevig in het begin en werd missenlijk,

daarna werd het gelukkig minder.

maar wat nu ???

hopenlijk kunnen jullie me gerust stellen en iets meer tips geven,

hoe nu verder

mvgr staffordgirl
stafford girl, je had nooit van te voren bedacht dat dit kon gebeuren ?

wat voor adviezen of geruststellingen zit je op te wachten ?

je zou even bij de DA kunnen langs gaan.
Ik weet niet precies wat voor soort tips je in gedachten hebt, maar de kans op bevruchting is 100% als je een mannetje en een vrouwtje zo bij elkaar laat, want vroeg of laat komt hier een nestje van.

Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar ik vind je teefje zelf nog te jong voor haar eerste nestje, dus zou ik haar door de DA laten controleren op bevruchting en haar op de prikpil zetten als je later een nestje wilt of het reutje castreren als je nooit een nestje wilt.

Ik zou zelf niet kiezen voor catratie van het teefje omdat de gedragsverandering die mogelijk is niet zo handig is bij een Stafford. Uiteraard is er dan nog wel steeds de kans op bevruchting door een andere reu dus moet je blijven oppassen als ze loops is.
quote:iris1969 schreef op 17 april 2011 @ 15:55:

Ik zou zelf niet kiezen voor catratie van het teefje omdat de gedragsverandering die mogelijk is niet zo handig is bij een Stafford. Uiteraard is er dan nog wel steeds de kans op bevruchting door een andere reu dus moet je blijven oppassen als ze loops is.

Ik heb mijn reu een paar jaar geleden laten castreren m.b.v. een chip. Ik ben zo blij dat ik voor een tijdelijke castratie heb gekozen en niet voor een definitieve. Door de castratie gingen andere reuen op hem rijden en daar werd hij erg agressief van. In eerste instantie reageerde hij agressief naar reuen die op hem wilde rijden, daarna naar alle reuen, daarna naar alle honden, daarna naar mensen en soms zelfs naar kinderen (hij heeft nooit iemand gebeten, het agressieve zat vooral in blaffen en zijn tanden laten zien). Hij zat duidelijk niet lekker in zijn vel. De chip was op een gegeven moment uitgewerkt en het heeft wel even geduurd voordat hij weer normaal deed.

Overbodig te zeggen dat ik geen voorstander ben van het castreren van reuen , al besef ik ook dat mijn ervaring maar één ervaring is en niet voor alle reuen geldt.

Niet handig om een reu en een teef tegelijk te nemen. Ik zou naar de dierenarts gaan en kijken of ze zwanger is, eventueel abortus en toch voor een castratie of sterilisatie kiezen (al dan niet tijdelijk om te zien wat het effect is op het gedrag).
Ik ben op zich geen tegenstander van castratie van reuen, want ik heb in mijn asieltijd menig reu positief zien reageren op een castratie.

Het ging dan met name om probleemhonden waarbij plaatsing anders niet mogelijk was (uiteraard werd er ook uitgebreid mee getraind) en dan vooral felle Jack Russells en grote sterke honden als Mastiffs en Bordeaux Dogsdie niet meer te houden waren.

Teefjes werden alleen gecastreerd als ze mogelijk als fokteef gebruikt konden worden, zoals windhonden (die werden standaard gecastreerd) of als ze al vaker een nestje hadden gehad (en dan vaak baarmoederproblemen hadden).

Gelukkig heb ik nog nooit een reu of teef nadelig zien veranderen door castratie, maar het kan wel.
quote:Spijker schreef op 18 april 2010 @ 21:29:

Nou zeg wat een onzin, zo vaak komt baarmoederontsteking helemaal niet voor. En als een hond het heeft kan je dan laten castreren dus zo ongeneesbaar en ten-dode-opgeschreven is het geheel niet!

En teven willen gedekt worden vanaf dag 9! Dus dat is echt niet de 3e week.

Even een pas op de plaats ajb.... Baarmoeder ontsteking komt erg veel voor! Zolang ik nog steeds veel te vaak honden voor de dood weg moet halen door ze met spoed te opereren ivm een baarmoeder ontsteking, komt het veel te veel veel. En natuurlijk altijd bij de 12 jaar oude teef, waarbij de eigenaar zich afvraagd of ze haar hond zo'n zware operatie nog wel aan moet doen....

Teven willen helemaal niet gedekt worden vanaf dag 9. Ze willen gedekt worden op de dag dat er een ovulatie is. Dat is vaak tussen dat 9 en 13, maar sommige honden hebben pas een ovulatie op dag 21 of nog later. Dat kan afwijkend zijn, maar hoeft niet. Dus als de hond van TO pas in de 3e week reu-en interessant vond, is de kans groot dat zij vrij laat is met haar ovulatie en als ze toen de kans gehad had, kan het nog wel eens zijn dat ze ondertussen drachtig is.

Mogelijk is mijn advies wel tussen de regels te lezen, maar mijn advies is dus om een teef te laten steriliseren.

Geen loopsheis meer, geen kans op dracht, geen baarmoeder ontsteking meer (iemand schreef dat hun hond dat gehad had na sterilisatie, maar dat is onmogelijk, tenzij één van de eierstokken niet helemaal is weggehaald, maar dan is ze eigenlijk ook niet gecastreerd), veel kleinere kans op melkkliertumoren (0,25 % als ze op jonge leeftijd, dat wil zeggen voor de 2e loopsheid gecastreerd wordt, tov van 25% voor een niet-gesteriliseerde teef).

De kans op incontinentie wordt groter als ze voor de 1e loosheid gesteriliseerd wordt of als het 1 van de beruchte rassen is (dwergpoedel, bepaalde jachthonden, newfoundlanders of honden met een gecoupeerde staart). Bij de pluk honden veranderd de vacht nog vaak, maar een goede trimmer dan dat prima handelen. En teven die in de baarmoeder door 2 reu-en omgeven zijn, hebben de kans om feller te worden als ze gesteriliseerd worden. Teven uit een tevennest, daar zien ze bijna geen gedragsveranderingen.

En als je ooit met de hond wil fokken (eventueel), dan moet je het natuurlijk nooit laten doen, want het is niet terug te draaien!!!
quote:Mariska76 schreef op 17 april 2011 @ 16:18:

[...]

Ik heb mijn reu een paar jaar geleden laten castreren m.b.v. een chip. Ik ben zo blij dat ik voor een tijdelijke castratie heb gekozen en niet voor een definitieve. Door de castratie gingen andere reuen op hem rijden en daar werd hij erg agressief van. In eerste instantie reageerde hij agressief naar reuen die op hem wilde rijden, daarna naar alle reuen, daarna naar alle honden, daarna naar mensen en soms zelfs naar kinderen (hij heeft nooit iemand gebeten, het agressieve zat vooral in blaffen en zijn tanden laten zien). Hij zat duidelijk niet lekker in zijn vel. De chip was op een gegeven moment uitgewerkt en het heeft wel even geduurd voordat hij weer normaal deed.

Dat is de reden dat mijn reu nu ook een "chip" heeft. Zo kan ik goed uitproberen hoe hij wordt als hij gecastreerd is, en dan gaan we dan beslissen of hij echt gecastreerd wordt, of dat we dat niet gaan doen. Helaas werkt het niet op deze manier bij teven en kun je het daar niet uitproberen....
quote:staffordgirl schreef op 17 april 2011 @ 12:45:

hallo allemaal

ik zit erg met een onzeker gevoel.

ik zelf heb twee americaanse stafford,s een teefje met de naam star en een reu met de naam spikey.

de leeftijd van mijn honden zijn.

de reu 9 mnd en de teefje 10 mnd

dan nu mijn vraag.

van de morgen zat ik in de huiskamer de twee honden waren buiten op een gegeven moment ging mijn teefje echt huilend te keer dus ik als een gek na buiten,

en ja hoor wat trof ik daar aan mijn reu en teefje zaten vast aan elkaar.

door horen van andere honden baasjes wist ik dat ik ze niet uit elkaar mocht halen als de dekking nog in gang is,

dus ik geruime tijd zekers 1 uur,

ben ik rustig bij mijn teefje gaan zitten en kreeg ik haar weer rustig,

heb net zolang gewacht tot dat ze zelf los kwamen,

maar toen kwam de schrik,

mijn teefje star bloeide hevig in het begin en werd missenlijk,

daarna werd het gelukkig minder.

maar wat nu ???

hopenlijk kunnen jullie me gerust stellen en iets meer tips geven,

hoe nu verder

mvgr staffordgirl

Als de bliksem naar je dierenarts. Volgens mij heb je zelfs morning after pillen voor honden.

Je hond is ook nog veel te jong om pups te krijgen.
quote:Draakje29 schreef op 17 april 2011 @ 16:48:

[...]

En teven die in de baarmoeder door 2 reu-en omgeven zijn, hebben de kans om feller te worden als ze gesteriliseerd worden. Teven uit een tevennest, daar zien ze bijna geen gedragsveranderingen.

Wat interessant. Weet je toevallig hoe dat komt?
quote:Spijker schreef op 17 april 2010 @ 23:03:

Singlala, katten kotsen haarballen. En brengen dode diertjes naar binnen. En graven soms zo wild in de kattenbak dat de klonten eruit gegraven worden. (en verharen! tjee wat kunnen katten verharen)

Verkijk je niet op katten, die brengen ook viezigheid met zich mee! En ze pissen en scheiten vaak buiten de kattenbak. Vooral omdat ze zich niet goed kunnen aanpassen en niet tegen veranderingen kunnen (komst kind, komst andere kat, etc).

Ik vind het verder een krankzinnige actie om een loopse teef en reu samen te laten. Dan wil je puppies hebben, anders doe je dat niet.

Het kan niet dat je een hond hebt en er totaal geen kennis over hebt. Dat is totaal gebrek aan veranwoordelijkheid. Dat klinkt ook alsof de honden heel impulsief zijn aangeschaft.
Tips iedereen: dit is een jaar oud topic, dat nu door iemand omhoog gegooid is om een heel andere vraag te stellen.

Antwoord op de andere vraag

en nu? Nu krijg je puppies van een veel te jonge teef en van een combi van ouderhonden waarvan je helemaal niet weet of dat een slimme combi is.

Sukkel.
Ach, het zal wel geld op leveren....
quote:iris1969 schreef op 17 april 2011 @ 17:01:

[...]

Wat interessant. Weet je toevallig hoe dat komt?Doordat ze "omgeven" worden door testosteron, hebben deze teven een hogere testosteron spiegel in hun bloed. Haal je het progesteron weg (en de oestrogenen, maar die zitten er niet zo veel dagen per jaar in), dan krijg je dus in verhouding een testosteron overschot en worden ze feller. Hier zijn ze achter gekomen door te echo-en en te kijken welke teef naast welke reu zat en tijdens de bevalling blijven echo-en om te beoordelen wie wie nu was. En dan na de tijd bloed onderzoek en castreren etc. Moet een hele klus geweest zijn, maar de onderzoeken liegen er niet om.
quote:Draakje29 schreef op 17 april 2011 @ 19:42:

[...]

Doordat ze "omgeven" worden door testosteron, hebben deze teven een hogere testosteron spiegel in hun bloed. Haal je het progesteron weg (en de oestrogenen, maar die zitten er niet zo veel dagen per jaar in), dan krijg je dus in verhouding een testosteron overschot en worden ze feller. Hier zijn ze achter gekomen door te echo-en en te kijken welke teef naast welke reu zat en tijdens de bevalling blijven echo-en om te beoordelen wie wie nu was. En dan na de tijd bloed onderzoek en castreren etc. Moet een hele klus geweest zijn, maar de onderzoeken liegen er niet om.

Aha, dat klinkt heel logisch.

Ik dacht altijd dat het door het ras kwam, dus bijv. een herdershondteefje loopt een groter risico dan een labradorteefje om mannelijker en dus feller te worden na haar castratie.
hoi allemaal

we hebben de honden dan ook zeker niet tegelijk gekocht want zoals je kunt zien aan mijn eerder bericht is het teefje ouder dan de reu.

ze zijn namenlijk bijde hier opgegroeid en sliepen ook dag en nacht bij elkaar normaal kunnen stafford,s ook niet samen uit een bak eten en vooral niet als ze uit een apart nest komen,

maar onze twee honden kunnen dit wel.

ik heb vandaag ook mijn dierenarts gebelt en heb haar inderdaad om advies gevraagt van wat nu te doen.

ze zij tegen mijn wat wil je in de toekomst een nestje van haar of niet.

ik zij ja dit is wel de bedoeling.

maar meer ook niet

maar ja ik weet niet of ze nu al te vroeg is voor dit wat er gebeurd is want ja ze zijn altijd samen spelen ook goed samen buiten en zijn erg waaks.

en zijn de beste vriendjes van onze kids.

maar volgens mijn dierenarst kon deze dekking nu geen kwaad voor haar kwa leeftijd en gewicht enzo kan ze dit aan.

dus we wachten gewoon even af en houden ze nu wel uit elkaar.

bedankt toch allemaal voor jullie reactie,s enzo
Lang uit elkaar halen lijkt me niet verstandig, want zo dadelijk kunnen ze niet meer samen of zijn ze niet meer zo leuk als nu.

Kun je haar niet op de prikpil zetten totdat je zeker weet dat je een nestje wilt of ze gewoon samen laten en nu al voor een nestje gaan? Het laatste vind ik overigens zelf niet zo verstandig, ook al zegt jouw DA dat het geen kwaad kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven