Maaltijdboxen - voor- en nadelen? [Denk aan Hello Fresh etc]

23-01-2019 16:50 57 berichten
Goedemiddag! :)

Ik ben super benieuwd naar jullie ervaringen met maaltijdboxen! Al een tijdje twijfel ik om er een keertje een te bestellen. Ik ben een enorme leek in de keuken en heb vaak weinig inspiratie om te koken.. Ik vraag me alleen af of die recepten wel duidelijk zijn.. Is het écht efficienter om met zo'n box te koken?

Bestellen jullie het regelmatig? Wat vinden jullie er fijn aan en waar lopen jullie tegenaan met die boxen?

Dus; wat zijn voor jullie de voor- en nadelen?

(Misschien relevant om te omschrijven wat jullie gezinssituatie is?)
anoniem_6399201214336 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 16:57
6.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
xxroos123 schreef:
23-01-2019 17:33
Bedoel je kant & klaar verpakkingen? Ik bedoel echt de boxen die de ingredienten portioneren en leveren, voor x aantal personen, met receptkart.
Ja die verspakketten. Ah heeft er heel veel. Ze zien er best spannend uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat een rare compensatie? Ik kreeg gewoon geld terug en/of mindering in bedrag volgende box.

Ik vind de kwaliteit juist hoog, maar koop als we geen box hebben vooral groenten enzo op de markt, dus dat is altijd al sneller slecht.

En je kan zelf kiezen wat je eet, elke keer kan je kiezen uit 15 gerechten ofzo. Je kan ook zelf je eet-volgorde bepalen.

We doen het vooral omdat mijn hoofd te vol zit om gerechten te kunnen bedenken, mijn man niet creatief is in de keuken maar wel lekker wil eten (en niet steeds hetzelfde wat het anders zou zijn als hij het moet bedenken). Ik momenteel niet naar de supermarkt/markt kan door alle prikkels en een simpel recept volgen met alle ingrediënten voor het grijpen het minste stress oplevert en we het zo ook makkelijk samen kunnen doen.

Voordat we begonnen met hellofresh deden we nog weleens aan thuisbezorgd, dat is sinds de eerste box gestopt. En we hebben echt niet elke week hellofresh, alleen nu omdat het met mij zo bagger gaat.


Laatst hebben we geprobeerd letterlijk week recepten na te doen, maar dan zijn we qua kosten net zo duur uit, terwijl ik echt wel kruiden in huis heb bijv en we bij de Lidl de boodschappen hebben gedaan. Voor ons is dit momenteel de goedkoopste optie.
Alle reacties Link kopieren
Hier staan ze tussenin. De eerste bijvoorbeeld "Burritos". https://www.ah.nl/zoeken?query=maaltijdpakket&page=1
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
23-01-2019 17:41
Hier staan ze tussenin. De eerste bijvoorbeeld "Burritos". https://www.ah.nl/zoeken?query=maaltijdpakket&page=1
Bij die boxen moet je wel vaak nog extra losse ingrediënten kopen (vlees/yoghurt/pita's/etc)
voor soep vind ik ze wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
23-01-2019 17:43
Bij die boxen moet je wel vaak nog extra losse ingrediënten kopen (vlees/yoghurt/pita's/etc)
voor soep vind ik ze wel fijn.
Ja, dat wel. Dat kan ook niet anders want kip en vis moet zorgvuldig gekoeld worden aangeboden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
23-01-2019 17:41
Hier staan ze tussenin. De eerste bijvoorbeeld "Burritos". https://www.ah.nl/zoeken?query=maaltijdpakket&page=1
Ik had van de week de groene curry. Daar zat veel groente bij en het vlees moest je nog apart kopen (kipblokjes). Natuurlijk kun je dat ook zelf verzinnen, maar nu heb je gelijk alles. Doosje, vleesje, kassa, en met 5 minuten weer buiten.
tulpje21 schreef:
23-01-2019 17:13
(..)
Dus wat ik nu wel leuk vind is om gewoon op de site rond te kijken, heb ook de app geinstalleerd, er staan echt veel recepten op. Er staan oude recepten ook, maar je kan uiteraard ook gewoon vinden wat er nu in de boxen zit (als je lid bent moet je immers ook een keuze maken welke recepten je in je box wil) en je ziet dan ook de ingredienten. Je ziet alleen geen bereidingswijze bij de recente gerechten zie ik nu. Maar ok, als je de ingredienten ziet en een plaatje van het eindresultaat, dan moet dat best lukken.
(...)
Zo doe ik het ook, ook bij bijv. Marley Spoon enz. Vriend lust veel dingen (groenten, soorten granen) niet en ik eet vega en liefst vegan, dus zo’n maaltijdbox is vaak niet zo interessant voor ons.

Ik maak vaak het eind van de week een weekplanning met lijstje, stuur naar vriend of het oké is en haal dan vrijdagavond of zaterdagochtend de boodschappen voor de komende week. Ik rijd toch langs twee supermarkten als ik uit m’n werk kom, dus dat is geen grote moeite.

Op zondag maak ik vaak alvast het eten voor maandag tot max. woensdag (helemaal of groenten alvast gesneden), en leg soms meteen een voorraad aan voor de diepvries als dat op is (denk aan soep, pastasaus, appelmoes, enz.). Donderdag werk ik thuis, dus dan maak ik iets ‘vers’ en vrijdag zijn het vaak (zelfgemaakte) zaken uit de diepvries wegens lui + weekend :)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-01-2019 17:50
Ik had van de week de groene curry. Daar zat veel groente bij en het vlees moest je nog apart kopen (kipblokjes). Natuurlijk kun je dat ook zelf verzinnen, maar nu heb je gelijk alles. Doosje, vleesje, kassa, en met 5 minuten weer buiten.
Ja en dan ben je voor rond de 7 euro klaar (iedereen een ons kip). Dat is niet echt vreselijk duur.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MinkeDeWit schreef:
23-01-2019 17:50
Ik had van de week de groene curry. Daar zat veel groente bij en het vlees moest je nog apart kopen (kipblokjes). Natuurlijk kun je dat ook zelf verzinnen, maar nu heb je gelijk alles. Doosje, vleesje, kassa, en met 5 minuten weer buiten.
Is dan zo’n maaltijdbox niet veel efficienter? Doosje, kassa, buiten, toch?
retrostar schreef:
23-01-2019 18:03
Ja en dan ben je voor rond de 7 euro klaar (iedereen een ons kip). Dat is niet echt vreselijk duur.
Oh, ja, ik zie 3-4 personen, voor €7... Dat bieden die boxen niet..
PiNuts14 schreef:
23-01-2019 17:58
Zo doe ik het ook, ook bij bijv. Marley Spoon enz. Vriend lust veel dingen (groenten, soorten granen) niet en ik eet vega en liefst vegan, dus zo’n maaltijdbox is vaak niet zo interessant voor ons.

Ik maak vaak het eind van de week een weekplanning met lijstje, stuur naar vriend of het oké is en haal dan vrijdagavond of zaterdagochtend de boodschappen voor de komende week. Ik rijd toch langs twee supermarkten als ik uit m’n werk kom, dus dat is geen grote moeite.

Op zondag maak ik vaak alvast het eten voor maandag tot max. woensdag (helemaal of groenten alvast gesneden), en leg soms meteen een voorraad aan voor de diepvries als dat op is (denk aan soep, pastasaus, appelmoes, enz.). Donderdag werk ik thuis, dus dan maak ik iets ‘vers’ en vrijdag zijn het vaak (zelfgemaakte) zaken uit de diepvries wegens lui + weekend :)
Zijn er ook niet vega boxen enzo? Of is dat dan geen uitkomst? Ik eet zelf wel veel, maar al dat aanbod (vega - low carb etc) verbaasde me
xxroos123 schreef:
23-01-2019 18:33
Is dan zo’n maaltijdbox niet veel efficienter? Doosje, kassa, buiten, toch?
Hoe bedoel je? Ze hebben ook in de koeling wel dozen met alles erin, volgens mij, maar die heb ik dus nog niet gehad. Wel de maaltijdzakken via AH online, die thuisbezorgd worden. Die bestelt mijn vriend altijd en die heeft een aparte smaak dus dan eet hij ze als ik er niet ben (dingen met kappertjes, of geitenkaas, brrr :-) ).
xxroos123 schreef:
23-01-2019 18:35
Zijn er ook niet vega boxen enzo? Of is dat dan geen uitkomst? Ik eet zelf wel veel, maar al dat aanbod (vega - low carb etc) verbaasde me
Vega wel, maar veel van die vleesvervangers (tofu, seitan, enz.) lust vriend niet - net zoals enkele groenten en bijv. quinoa en dergelijke - en ik ben niet zeker of ze strikt genomen vega zijn (veel kaas wordt met dierlijke wei gemaakt, gemaakt van/uit kalverenmagen). Daarnaast eet ik liefst vegan, en dat heb ik denk ik nog niet gezien.

En o ja, nu ik die kip zie in een ander bericht, we kopen vlees en zuivel ook liefst bio. Dat heeft HF en co ook niet zeker?
Alle reacties Link kopieren
xxroos123 schreef:
23-01-2019 17:19
Echt? Is zelf bij elkaar scharrelen goedkoper?! Dat zijn grote verpakkingen, dat zou toch niet moeten?
Ik heb door werk en reistijd weinig tijd voor en ook nooit zin in boodschappen doen.. Maar zou het fijn vinden als ik niet méér kwijt ben door deze “oplossing”
Lijkt me logisch toch? Als je hello fresh doet betaal je toch ook voor de bezorging, voor de recepten die je erbij krijgt, voor het feit dat zij dat moeten bedenken etc etc. Lijkt me best heel logisch dat als je bijvoorbeeld een of ander rijstprutje maakt, je dat in de winkel zelf wel goedkoper bij elkaar kan scharrelen.
Ik heb me er niet in verdiept hoor, maar zie op de site: original box, 3 maaltijden, 4 personen = 61,95 euro.
Dus 20 euro per maaltijd. Ik kan voor ons 4en voor 20 euro echt wel een maaltijd op tafel zetten.
Voor 5 maaltijden is het 88 euro = 17,60 euro per maaltijd.
Ik neem hier als voorbeeld op de site: groentestoofpotje met runderworstjes.
Ingredienten: aardappelen (koop ik voor 2 euro per 5kg, hier bij een boerderij in het dorp)
courgette, paprika, peen. Verder wat kruiden die ik toch wel in huis heb. En dan natuurlijk die runderworstjes.
Dat lukt toch heel prima voor minder dan 17,60/20 euro?
tulpje21 schreef:
24-01-2019 09:25
Lijkt me logisch toch? Als je hello fresh doet betaal je toch ook voor de bezorging, voor de recepten die je erbij krijgt, voor het feit dat zij dat moeten bedenken etc etc. Lijkt me best heel logisch dat als je bijvoorbeeld een of ander rijstprutje maakt, je dat in de winkel zelf wel goedkoper bij elkaar kan scharrelen.
Ik heb me er niet in verdiept hoor, maar zie op de site: original box, 3 maaltijden, 4 personen = 61,95 euro.
Dus 20 euro per maaltijd. Ik kan voor ons 4en voor 20 euro echt wel een maaltijd op tafel zetten.
Voor 5 maaltijden is het 88 euro = 17,60 euro per maaltijd.
Ik neem hier als voorbeeld op de site: groentestoofpotje met runderworstjes.
Ingredienten: aardappelen (koop ik voor 2 euro per 5kg, hier bij een boerderij in het dorp)
courgette, paprika, peen. Verder wat kruiden die ik toch wel in huis heb. En dan natuurlijk die runderworstjes.
Dat lukt toch heel prima voor minder dan 17,60/20 euro?
Ja zo klinkt dat inderdaad best logisch.. Maar als het een complexere maaltijd is, met kruiden, sausjes, sesampitjes, etc. Dan lijkt het me goedkoper? Ik zag bijv vorige week bij een van de maaltijdboxen teriyaki met runderreepjes met soja, teriyaki saus, sesam pitjes, etc. Nu zal het bij mij extremer zijn; ik ben altijd alleen thuis, dus ik heb één persoonsgerechten nodig. Als ik dan dit soort lekkere dingen op tafel wil zetten, ben ik relatief duur uit..
PiNuts14 schreef:
23-01-2019 20:58
Vega wel, maar veel van die vleesvervangers (tofu, seitan, enz.) lust vriend niet - net zoals enkele groenten en bijv. quinoa en dergelijke - en ik ben niet zeker of ze strikt genomen vega zijn (veel kaas wordt met dierlijke wei gemaakt, gemaakt van/uit kalverenmagen). Daarnaast eet ik liefst vegan, en dat heb ik denk ik nog niet gezien.

En o ja, nu ik die kip zie in een ander bericht, we kopen vlees en zuivel ook liefst bio. Dat heeft HF en co ook niet zeker?
Jawel, HF heeft veel biologisch, niet altijd alles, maar de meeste leveranciers waarmee ze samenwerken zijn biologisch.
Alle reacties Link kopieren
Wij wisselen af met HF en MS, 4 maaltijden per week. We hebben de boxen voor 2 personen, maar onze 2 kleine kinderen eten ook mee. Gaat prima, soms gooi ik er nog wat groenten bij, of kook een ei of extra vlees/vis voor de kinderen.
Ik vind het eigenlijk qua prijs best meevallen op deze manier. HF is iets goedkoper (€46 pw) dan MS (€51 pw), maar we hoeven nooit eten weg te gooien (heb ik altijd wel als ik los boodschappen doe..). En het is super chill dat we in ieder geval 4 dagen geen boodschappen hoeven doen of moeten verzinnen wat we gaan eten.

Wij vinden MS allebei het lekkerst en origineelst qua gerechten en ze hebben ook een betere app en bereidingskaart. Maar af en toe de afwisseling met het goedkopere HF is wel prima.

Ik vind trouwens dat je uit veel gerechten kiezen kunt. Er is echt voor ieder wat wils.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon maakt al een paar jaar gebruik van Hellofresh en is nog steeds enthousiast, gezonde, gevarieerde maaltijden en betaalbaar. Hij is niet zo creatief.

Heb zelf een keer een hele serie kookboekjes bij de Action gekocht en daar kook ik vaak uit. Ook gezond en gevarieerd en veel voordeliger, omdat ik zelf wekelijks de ingredienten koop.

Ieder zijn meug...
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
24-01-2019 15:17
Wij wisselen af met HF en MS, 4 maaltijden per week. We hebben de boxen voor 2 personen, maar onze 2 kleine kinderen eten ook mee. Gaat prima, soms gooi ik er nog wat groenten bij, of kook een ei of extra vlees/vis voor de kinderen.
Ik vind het eigenlijk qua prijs best meevallen op deze manier. HF is iets goedkoper (€46 pw) dan MS (€51 pw), maar we hoeven nooit eten weg te gooien (heb ik altijd wel als ik los boodschappen doe..). En het is super chill dat we in ieder geval 4 dagen geen boodschappen hoeven doen of moeten verzinnen wat we gaan eten.

Wij vinden MS allebei het lekkerst en origineelst qua gerechten en ze hebben ook een betere app en bereidingskaart. Maar af en toe de afwisseling met het goedkopere HF is wel prima.

Ik vind trouwens dat je uit veel gerechten kiezen kunt. Er is echt voor ieder wat wils.
46 euro vind ik dan ook nog wel meevallen voor 4 gerechten. Weet niet hoe klein jouw kinderen zijn. Ik heb 2 kinderen van 6 en 8 dus ik zou dan geen box voor 2 personen durven kopen. Man eet ook wel grote porties. Misschien dat ik dan 3 personen zou moeten doen.
Nou ja goed zoals gezegd gebruik ik de site gewoon als inspiratiebron en doe zelf mn boodschappen. Daar gaat t mij voornamelijk toch om. Om lekkere ideeën voor het avondeten. Niet dat het bezorgd wordt. Ik heb zelf tijd zat om boodschappen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben deze week onze tweede keer Hello Fresh. Nadeel vorige week was dat ik buikgriep had, maar wel alle ingredienten en producten in huis. Als we HF niet gehad hadden, had ik ook niet zo veel in huis gehaald.
Voordeel deze week: ik ben weer beter en volop aan het werk en mijn vrouw ook: het scheelt tijd. Vooral nadenktijd want we wonen naast de Lidl. Maar onze inspiratie was op en 'wat eten we' werd vaak een irritatiepunt. Nu koken we gezellig samen en maken we er echt een momentje van.
Nog een ander nadeel wel: onze dochter is bijna 1 en begon mee te eten met de pot. HF maaltijden zijn vaak nogal bijzonder en sterk van smaak (veel kruiden ed). Maar voor die dagen hebben we in de vriezer gekookte groenten liggen met een gehaktballetje en dan eet ze mee wat ze mee kan eten.
het is duur
belachelijk duur
en het is ook niet duurzaam, al die kleine portieverpakkingen leveren enorm veel afval op
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-01-2019 16:21
en het is ook niet duurzaam, al die kleine portieverpakkingen leveren enorm veel afval op
Per gerecht zit alles los, op vlees of vis na, in een papieren zak of doos. De grote doos waarin het geleverd wordt lever je weer in, of mag bij oud papier.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Elke dag uit eten of bestellen is duurder ;-D @(

Zakken kant-en-klaar groenten in portie/vlees in portie-verpakkingen/groenten die je in plastic zakje stopt in de supermarkt zijn vervuilend. Mensen die halve zakken/pakken vlees/groenten weggooien omdat ze teveel hebben ingekocht/klaargemaakt, zijn ook allemaal vervuilend en belastend.
Alle reacties Link kopieren
Voordelen:
- geen tijd kwijt aan bedenken gerechten, checken wat er wel en niet al in huis is
- minder boodschappen op spitstijd of kostbare weekendtijd
- makkelijk om het koken aan de kinderen/pubers uit te besteden.
- keuze uit gerechten , geen irritatie meer omdat we steeds hetzelfde aten.

Nadelen:
- je wordt er wat lui van


Voor mij als solo ouder met en drukke baan, een studie en 5 eters een giga tijdbesparing die ervoor zorgt dat ik meer uren kan draaien op mijn werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven