Maden keukenkast
woensdag 28 september 2016 om 19:43
Tijdens het koken kwam ik twee mini-mades tegen tussen de rozijnen (of eigenlijk 1 in en 1 op de zak). Vorige week had ik er een bij de pasta. Het is niet de eerste keer, ik heb tijdens de zomer de hele kast schoongemaakt.
Er ligt geen rottend eten, ik heb geen huisdieren, hoe kom ik steeds aan die beestjes? Ik kan geen 'nest' oid ontdekken.
En hoe kom ik er van af? Ik heb het meeste eten in vershoudbakken of glazen potten, maar ook daar komen ze in.
Via Google kom ik vooral 'invasies' tegen en dat lijkt niet het geval. Help!
Er ligt geen rottend eten, ik heb geen huisdieren, hoe kom ik steeds aan die beestjes? Ik kan geen 'nest' oid ontdekken.
En hoe kom ik er van af? Ik heb het meeste eten in vershoudbakken of glazen potten, maar ook daar komen ze in.
Via Google kom ik vooral 'invasies' tegen en dat lijkt niet het geval. Help!
woensdag 28 september 2016 om 19:44
Geen maden maar meelwormen of motten. Alles weggooien.
En álles nakijken. Je kunt ze tegenkomen in de muesli, in een afgesloten beschuitbus, in meel, in pasta, tussen de nootjes.....
Ik heb er ervaring mee. En geloof me, als je de bron niet kunt vinden kruipen ze straks over je plafond.
Begin met de rozijnenkast en kijk ook op en onder de lades zelf.
En álles nakijken. Je kunt ze tegenkomen in de muesli, in een afgesloten beschuitbus, in meel, in pasta, tussen de nootjes.....
Ik heb er ervaring mee. En geloof me, als je de bron niet kunt vinden kruipen ze straks over je plafond.
Begin met de rozijnenkast en kijk ook op en onder de lades zelf.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 28 september 2016 om 20:00
Ja, goeie, het zijn waarschijnlijk geen maden inderdaad. Ik denk motten, die heb ik wel eens zien vliegen. Niet in grote aantallen, maar een rondje Google klinkt wel bekend (witte webben, voorkeur qua eten e.d.).
Kan het kwaad verder? Anders eet ik deze week mijn voorraadkast grotendeels leeg (als er op het oog niks in zit). Ik ben niet zo van het eten weggooien...
Kan het kwaad verder? Anders eet ik deze week mijn voorraadkast grotendeels leeg (als er op het oog niks in zit). Ik ben niet zo van het eten weggooien...
woensdag 28 september 2016 om 20:17
quote:Krite schreef op 28 september 2016 @ 20:00:
Ja, goeie, het zijn waarschijnlijk geen maden inderdaad. Ik denk motten, die heb ik wel eens zien vliegen. Niet in grote aantallen, maar een rondje Google klinkt wel bekend (witte webben, voorkeur qua eten e.d.).
Kan het kwaad verder? Anders eet ik deze week mijn voorraadkast grotendeels leeg (als er op het oog niks in zit). Ik ben niet zo van het eten weggooien...Kwaad kan het niet, je krijgt hooguit wat extra eiwitten binnen. Ik zou eerst eens op zoek naar waar ze vandaan komen, er moet een verpakking zijn met veel en dat hoeft geen geopende verpakking te zijn !!
Kan het kwaad verder? Anders eet ik deze week mijn voorraadkast grotendeels leeg (als er op het oog niks in zit). Ik ben niet zo van het eten weggooien...Kwaad kan het niet, je krijgt hooguit wat extra eiwitten binnen. Ik zou eerst eens op zoek naar waar ze vandaan komen, er moet een verpakking zijn met veel en dat hoeft geen geopende verpakking te zijn !!
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 28 september 2016 om 20:36
Dat kan.
Maar begin toch maar in je eigen kasten.
Weet je, ik ben poetsvrouw. En ik heb hiermee te maken gehad op twee adressen. Bij eentje bleek de bron een oude beschuitbus, die leeg was notabene. Ze kropen door de keukenlades, zaten tussen (oude) koekjes, pinda´s en pasta.
Bij de ander vond ik hele nesten tussen muesli, rozijnen en meel, maar nadat alles weg was bleven ze komen. Die hebben uiteindelijk de hele keuken een keer helemaal leeggehaald en gif gespoten.
Maar begin toch maar in je eigen kasten.
Weet je, ik ben poetsvrouw. En ik heb hiermee te maken gehad op twee adressen. Bij eentje bleek de bron een oude beschuitbus, die leeg was notabene. Ze kropen door de keukenlades, zaten tussen (oude) koekjes, pinda´s en pasta.
Bij de ander vond ik hele nesten tussen muesli, rozijnen en meel, maar nadat alles weg was bleven ze komen. Die hebben uiteindelijk de hele keuken een keer helemaal leeggehaald en gif gespoten.
woensdag 28 september 2016 om 20:38
O, vervelend, hebben wij ook gehad. Bleken te komen van motten die zaten op van die 'knaagstaven' voor cavia's. Ik heb alle etenswaren die niet in blikken of potten zaten, weggegooid en de keukenkastjes uitgesopt. En ik koop nooit meer knaagstaven, zijn toch al helemaal niet gezond voor die beesten.
't Is al met al een heel gedoe
woensdag 28 september 2016 om 22:05
Ik heb ook meelmotten gehad. (hoop dat ze nu weg blijven). Grote vuilniszak, alle kasten schoonboenen. Ze schijnen niet van glassex te houden, en kijk goed op de meest onmogelijke richeltjes van lades, etc. Ze zijn moeilijk weg te krijgen. Bij alles wat je denkt dat nog wel goed is, een paar dagen in de vriezer. Als er dan per ongeluk wel iets in zit, dan vriezen de motten daarin tenminste dood. Afgelopen zomer het huis opnieuw laten schilderen en dat aangegrepen om achter alle randjes, etc in huis nog eens goed schoon te maken. Sindsdien lijken ze weg. Maar ik heb daarvoor 2x de hele voorraadkast leeggemaakt. noten/rozijn/mail/rijst, zijn erg favoriet. Dus die snel weggooien. (en dan ook buitenshuis zetten).