Magnetron?

15-05-2011 20:55 66 berichten
De luchtige vraag van vandaag: Hebben jullie een magnetron?

Ik gebruik die van mij dagelijks, met name voor het ontdooien van brood en vlees.

Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwe keuken, en heb eigenlijk geen plaats voor een magnetron en een oven. Nu kan ik een combi-magnetron/oven nemen, maar twijfel altijd aan de kwaliteit van duo functie spullen. Het is altijd twee keer half goed zeg maar. Ik gebruik mijn oven niet dagelijks, soms een ovenschotel of het afbakken van broodjes.

De keuken mevrouw wist nog even te melden dat magnetron gebruik hartstikke slecht is voor de kwaliteit van het eten.

Dus. De opties :

- Neem een combi geval. Niet zeuren je bakt geen ingewikkelde taarten.

- Neem zowel een oven als een magnetron. Ga akkoord met het opofferen van kastruimte.

- Neem geen magnetron. Leer gezond te leven!

Hebben jullie nuchtere inzichten voor mij?

-

Hebben jullie een magnetron?

Totaal aantal stemmen: 37

Ja (78%)
Nee (22%)
Wat is dat? Geen stemmen
quote:Luxaflex schreef op 15 mei 2011 @ 20:55:

De keuken mevrouw wist nog even te melden dat magnetron gebruik hartstikke slecht is voor de kwaliteit van het eten.

Heeft ze er ook bij verteld waarom dat zo zou zijn, dan? Er zijn wel dingen die niet zo geschikt zijn om in de magnetron te kieperen, maar zo algemeen gesteld lijkt te me onzin.

De optie allebei was al afgevallen, maar ik ben er wel blij mee in onze keuken, want we gebruiken ze ook regelmatig tegelijk. In jouw geval zou ik misschien nog denken aan een mogelijkheid die niet in je poll staat: inbouwmagnetron en een klein los oventje voor als je eens een pizza maakt, omdat je aangeeft dat je je magnetron dagelijks gebruikt, en de oven eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb pas een huis gekocht en daar zat een mooie keuken in, maar zonder magnetron of oven. Zelf ben ik wel erg gehecht aan deze apparaten dus wilde deze wel hebben. Bij het verhuizen kwam ik erachter dat in het gootsteen kastje een stekker lag, waar (hoorde ik later) de vorige bewoner een combi had aangesloten. Nu ik zelf uit een studentenkamer met combi magnetron kom, heb ik deze ook gewoon daar gezet. Dat kastje is toch vaak alleen maar voor je schoonmaakmiddelen dus wellicht past dat bij jou ook en kan je daarvoor een ander kastje vinden.

En een combi magnetron werkt prima hoor. Ik houd onwijs van koken en kan alles maken in mijn oven / magnetron.

Succes met je keuze!
Op ooghoogte vind ik trouwens in een huis met kleine kinderen juist veel veiliger dan binnen het bereik van baby- en peutervingers.
quote:Miffy schreef op 15 mei 2011 @ 21:35:

[...]

Heeft ze er ook bij verteld waarom dat zo zou zijn, dan? Er zijn wel dingen die niet zo geschikt zijn om in de magnetron te kieperen, maar zo algemeen gesteld lijkt te me onzin.

De optie allebei was al afgevallen, maar ik ben er wel blij mee in onze keuken, want we gebruiken ze ook regelmatig tegelijk. In jouw geval zou ik misschien nog denken aan een mogelijkheid die niet in je poll staat: inbouwmagnetron en een klein los oventje voor als je eens een pizza maakt, omdat je aangeeft dat je je magnetron dagelijks gebruikt, en de oven eigenlijk niet.

Verhaal over straling en moleculen die kapot gaan. Blabla.

Stom genoeg wil ik sowieso een inbouw oven. Ook met het oog op eventueel verkopen van huis later. De meeste mensen zullen een oven willen. Magnetron is wat ik begreep veel minder standaard.
Ik heb een superfijne combimagnetron.

Geweldig ding, zowel de magnetron als de oven functie doen het gewoon helemaal goed.

Ik zou dus voor de combimagnetron gaan
quote:Ivetje schreef op 15 mei 2011 @ 21:29:

Op ooghoogte vind ik echt link. Dat rooster blijft als je hem er iets te ver uit trekt niet hangen. En je hebt in je oven te weinig ruimte om de ovenschaal (zonder handvaten) goed vast te pakken. Ik probeer hem altijd op de rand van het rooster te zetten en dan kan ik hem met 1 hand pakken. Maar er komt echt een keer dat dat hele rooster met schaal eruit schiet hoor. Ik buk liever dan dat ik gloeiend hete lasagne in mijn schap heb Je moet ook niet het rooster eruit trekken. Ik kan gewoon met 2 handen en handdoeken m'n cakevorm of ovenschaal pakken. Zo klein is ie nu ook weer niet.
quote:studentjeuitdenhaag schreef op 15 mei 2011 @ 21:36:

Hoi,

Ik heb pas een huis gekocht en daar zat een mooie keuken in, maar zonder magnetron of oven. Zelf ben ik wel erg gehecht aan deze apparaten dus wilde deze wel hebben. Bij het verhuizen kwam ik erachter dat in het gootsteen kastje een stekker lag, waar (hoorde ik later) de vorige bewoner een combi had aangesloten. Nu ik zelf uit een studentenkamer met combi magnetron kom, heb ik deze ook gewoon daar gezet. Dat kastje is toch vaak alleen maar voor je schoonmaakmiddelen dus wellicht past dat bij jou ook en kan je daarvoor een ander kastje vinden.

En een combi magnetron werkt prima hoor. Ik houd onwijs van koken en kan alles maken in mijn oven / magnetron.

Succes met je keuze!

Ook nog over nagedacht om mijn losse magnetron in een kastje te verstoppen inderdaad. Maar bij Ikea raadden ze me dat af. Iets over ventilatie.

Onder mijn spoelbak heb ik mijn afvalbak gepland, die past ook nergens anders.

Dank jullie wel allemaal zover voor het meedenken!
quote:Luxaflex schreef op 15 mei 2011 @ 21:42:

[...]

Verhaal over straling en moleculen die kapot gaan. Blabla.

Die juf moet gewoon keukens gaan verkopen, en zich niet bezig houden met blabla In een magnetron gaan zitten is ongezond, maar dat is in een oven van 200 graden kruipen ook.

Als je nou zelf veel gelukkiger wordt van een magnetron, dan zet je er toch gewoon een magnetron? In het ergste geval zet je er tegen de tijd dat je het wilt verkopen alsnog een oven in, maar om nou een apparaat dat je zelf graag gebruikt weg te laten omdat een volledig hypothetische koper misschien iets anders wil...

(Of wil je al heel snel verkopen?)
quote:Miffy schreef op 15 mei 2011 @ 21:46:

[...]

Die juf moet gewoon keukens gaan verkopen, en zich niet bezig houden met blabla In een magnetron gaan zitten is ongezond, maar dat is in een oven van 200 graden kruipen ook.

Als je nou zelf veel gelukkiger wordt van een magnetron, dan zet je er toch gewoon een magnetron? In het ergste geval zet je er tegen de tijd dat je het wilt verkopen alsnog een oven in, maar om nou een apparaat dat je zelf graag gebruikt weg te laten omdat een volledig hypothetische koper misschien iets anders wil...

(Of wil je al heel snel verkopen?)

Nee, nog geen directe plannen voor verkoop. Je hebt wel gelijk. Maar ik vraag me af in hoeverre ik het magnetron gebruik niet gewoon heel snel afleer als ik er geen meer heb.

Wat ik uit de reacties heb gehaald is de volgende afweging:

- Ga ik voor afmeting, dan alleen een oven en voor ontdooien een andere manier van werken aanleren.

- Ga ik voor funtionaliteit dan leren leven met de beperkte afmeting
quote:Luxaflex schreef op 15 mei 2011 @ 21:17:

Rennen de niet-magnetron gebruikers iedere ochtend naar de warme bakker en besluiten jullie 's ochtends al wat jullie gaan eten zodat je het vlees er al uithaalt?Ik haal brood uit de vriezer en smeer het gewoon meteen. Ontdooit wel onderweg. En vlees haal ik idd altijd al uit de vriezer. Magnetron gebruik ik echt zelden. Oven daarentegen zeker 2 keer per week.
quote:elninjoo schreef op 15 mei 2011 @ 21:45:

[...]

Je moet ook niet het rooster eruit trekken. Ik kan gewoon met 2 handen en handdoeken m'n cakevorm of ovenschaal pakken. Zo klein is ie nu ook weer niet.Ik heb siliconen ovenwanten en daarmee lukt het echt niet. Een handdoek gebruik ik daar niet voor, dan fikken mijn vingers af voordat ik die schaal op het aanrecht heb. Bovendien vind ik dat ook nogal link, aangezien een handdoek geen grip heeft. En zo klein is de mijne dus wel, ik kan er gewoon niet goed tussen.
Wij staan op het punt een keuken te kopen. Wij hebben een conventionele oven en een bakoven met magnetronfunctie. Beide komen ook op ong. ooghoogte. Geen last van uitvallende roosters met het telescopisch uittreksysteem.

Dit dus
Wij hebben een magnetron, een combimagnetron en een oven
quote:mars.74 schreef op 15 mei 2011 @ 22:26:

Wij hebben een magnetron, een combimagnetron en een oven Lol en een landhuis?
quote:Ivetje schreef op 15 mei 2011 @ 21:57:

[...]

Ik haal brood uit de vriezer en smeer het gewoon meteen. Ontdooit wel onderweg. En vlees haal ik idd altijd al uit de vriezer. Magnetron gebruik ik echt zelden. Oven daarentegen zeker 2 keer per week.Ik ontbijt zelf niet, maar mijn peuter wel. Kan het brood dus niet bevroren meegeven
Oh nee geen combi, daar kan ik echt niet mee overweg.

Hier een gewone oven, met hetelucht en gewone stand. Er zit ook een ontdooi functie op, maar wat dat doet ???

In een kastje (boven koelkast) heb ik een gewone magnetron.

Ventilatie verhaal is onzin, het kastje is open als hij aan is en hij staat niet strak tussen de planken.

Ik heb geen vriesvak in de koelkast (zijn vaak niet koud genoeg en vriezen enorm aan) In mijn schuur (afstand 15 meter) staat een grote vrieskist en ja dat is wel eens balen als het regent. Maar als ik thuis kom loop ik er toch langs.

Ik leg brood trouwens te ontdooien op een rooster op het aanrecht en vlees probeer ik er de avond van te voren uit te halen. Omdat ik het brood met de magnetron klef laat worden (te lang) en het vlees gaar. De magnetron gebruik ik voor de babyhapjes, de warme (chocolade)melk enz.
Ik heb een 40 liter combi van Sharp, prima ding, makkelijke bediening en lekker groot.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Luxaflex schreef op 15 mei 2011 @ 22:33:

[...]

Ik ontbijt zelf niet, maar mijn peuter wel. Kan het brood dus niet bevroren meegeven Je kunt toch een paar boterhammen de avond er voor uithalen en in folie doen?
Hee een oven met een ontdooi functie? Ga ik ook nog even bekijken.

Ik twijfel inmiddels ook over het vriesvak. Nog een twijfel erbij
quote:Tickel schreef op 15 mei 2011 @ 22:41:

[...]

Je kunt toch een paar boterhammen de avond er voor uithalen en in folie doen?Ja tuurlijk. Of /\ laten ontdooien op het aanrecht (zoals hier gehoord). reageerde op het bevroren smeren en meenemen ervaring.
Mijn sharp combimagnetron was vorig jaar na meer dan 15 jaar stuk gegaan, oven deed het nog wel, magnetron niet meer. Ik had hem misschien nog wel kunnen laten maken, maar na 15 jaar wou ik wel een moderner modelletje. Echt, ik vind een combimagnetron zo ideaal. Vorige had een draaispit, en dat was voor de nieuwe ook echt een eis van mij. Hele kip en rollade krijg ik er heel lekker sappig en knapperig mee Er zitten verschillende 1 knops functies op waarbij je alleen het gewicht in hoeft te voeren. Bijvoorbeeld een kippetje van het draaispit, 1200 gram invoeren en hij komt er precies gaar en knapperig uit doordat de oven magnetron- ,oven- en grillfunctie automatisch instelt. Ook voor andere gerechten kan je de combifunctie instellen, dan zet ik bijvoorbeeld de oven wat hoger dan wat het recept aangeeft met een veel kortere tijd maar dan wel met de magnetron op 30% vermogen. Ik wil echt niet anders dan een combimagnetron!
Qua energieverbruik is het beter je bevroren vlees ed. 's ochtens in de koelkast te laten ontdooien. Hiermee verbruik je geen extra stroom en heb je zelfs minder stroom nodig om de koelkast koel te houden.

Maar als ik jou was zou ik een grote goede combi magnetron kopen.
quote:Luxaflex schreef op 15 mei 2011 @ 22:31:

[...]

Lol en een landhuis?Nee helaas...
Een oven en magnetron kan toch makkelijk, ik heb ook een kleine keuken (koelkast, oven ernaast en nog 2 kastjes laag - en bovenkastjes). Oven is wel heel handig als je mensen krijgt te eten (bv. lasagna of vierkante pizza), een combimagnetron is echt wel klein, dat was handig toen ik student was...
quote:LaNeerlandaise schreef op 16 mei 2011 @ 11:35:

Een oven en magnetron kan toch makkelijk, ik heb ook een kleine keuken (koelkast, oven ernaast en nog 2 kastjes laag - en bovenkastjes). Oven is wel heel handig als je mensen krijgt te eten (bv. lasagna of vierkante pizza), een combimagnetron is echt wel klein, dat was handig toen ik student was...Mijn combi is 40 liter, daar kan héél veel in hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven