Man wil de kat een spuit laten geven, maar ik (nog) niet

06-04-2010 20:18 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik wil heel graag jullie mening over het volgende:

We hebben een kat van nog geen drie jaar oud, die in november een maand vermist was en uiteindelijk - door mij - teruggevonden werd op marktplaats. Ik zeg "door mij" er bewust bij omdat iedereen liep te janken maar niemand ging zoeken.

Het bleek dat ze was aangereden en een verlamde staart had. Onderzoek bij de dierenarts leverde op dat ze eigenlijk prima hersteld was, en dat er niet veel aanleiding was om te veronderstellen dat ze haar blaas niet meer onder controle had.

Helaas klopte die diagnose niet. Als ze ergens ligt te pitten is het daarna drijfnat van de pies. Het rare is: niet altijd. Soms is het dagenlang gewoon droog. Als ze nou op de vlloer (plavuizen) ligt of op een andere plek die ik makkelijk kan afnemen, of op een plek waarvan ik de boel makkelijk kan wassen, dan kan ik er eigenlijk wel mee leven. We hebben sowieso al een op dieren aagepast huis, alleen de bank is een probleem.

Mijn probleem nu is dat mijn man het zat is en de kat wil laten afmaken. En daarin mijn steun wil (omdat de kids anders uit hun dak gaan). Ik wil mijn steun niet geven, want:

- de DA heeft ons medicijnen gegeven die de blaas onstpannen, zodat ze beter voelt dat ze naar de bak moet (dat doet ze ook gewoon). Niemand geeft die medicijnen, behalve ik, maar ik werk ca. 50 uur per week, dus het schiet er soms bij in.

- We wonen zo dat ze makkelijk naar buiten kan als wij er niet zijn (lullig, maar beter levend buiten dan binnen en dood toch). Probleem: ik ga het eerst weg en niemand anders zet de kat naar buiten en als ik wegga, is ze soms niet klaar met eten.

- Als het misgegaan is, wordt de boel weggeveegd met een beetje keukenpapier, maar een echt sopje maken (jezus moet je mij horen....) gebeurt niet. Het wordt gewoon niet goed schoongemaakt, dus het stinkt meer dan nodig hoeft te zijn. .

Kortom, ik vind dat er veel te weinig is gedaan om te zorgen dat heirmee te leven is. Als het echt niet meer te doen is, heb ik geen moeite met het spuitje, want ik wil zowel kwaliteit van leven voor de kat (heeft ze) als voor mij (wordt minder).

Er is met mijn man absoluut niet over te praten. Hij is er klaar mee, maar als ik dan met mijn argumenten kom zegt ie geen woord meer terug. Vervolgens is ie te laf om tegen de kids (voor jullie begrip: die zijn 21 en 23 dus ik mag toch hopen op enig verstand zeg) te zeggen waar het over gaat, want als die weten dat hij dit zomaar beslist worden ze kwaad en dat durft ie niet aan.

Heel verhaal, mijn concrete vraag: zit ik nou te zeiken omdat ik vind dat er gewoon niet genoeg gedaan is voor het beest? Als echt alles geprobeerd is vind ik het geen probleem meer hoor, maar ik vind gewoon dat er te weinig op wordt ingezet, t beest is verdorie nog geen drie.....

???
Jongens, bedankt, ik kan absoluut verder met jullie reacties!

Ik ga nu even a. proberen mijn vent e.e.a duidelijk te maken en b. met de honden lopen (anders pissen die ook nog in huis) dus morgen nieuwe kansen.

ik ben echt heel blij met jullie adviezen!
Feeks (je doet je naam geen er aan), dank je, maar als ik andermans katten een goed huis kan bieden is het minste wat ik kan doen een poging voor mn eigen kat toch??

hazelanoot, totaal eens, als deze kat nou 19 was zou ik er anders instaan.

Nikkimuts, gelukkig is dit een van de weinige srrijdpunten en helaas is hij al gesteriliseerd anders had ik nog een goede dreiging.

Thx allemaal!
Ik kan zó boos worden van mensen zoals jouw man! Wel een beest willen, maar er vervolgens geen seconde werk aan willen besteden. Geen medicijnen geven, niet buiten willen zetten, nee, zodra er ook maar een halve tel werk aan te pas komt: geef maar een spuitje.

(en dan ken ik ook nog mensen die daarna rustig een andere kat gaan halen, en zo elk jaar wel een kat 'verslijten'). Zulke mensen zouden een verbod op dieren moeten krijgen
Kweet niet hoe oud manlief is, maar hem eens voorleggen dat hij ook een spuitje krijgt als hij druppeloncontinent is?

Kortom ook ik vind het belachelijk, met zn alle om de tafel, t is ook hun kat. Mogen ze er ook wel wat voor doen.
En om het kleine stukje medewerking van man en kinderen wat makkelijker te maken..

Zorgen dat je overal keukenrol hebt staan en een fles glassex oid? (en pedaalemmerzakken)

Hele kleine moeite om dan gelijk even de boel op te ruimen en weer fris te krijgen..

(zo heb ik zelf in een lege glassex fles een oplossing gemaakt van water en groene zeep....ik zweer erbij want de pislucht gaat er goed mee weg)

Je kinderen mankeren hopelijk nix?
http://www.zooplus.co.uk/ ... s/litter_deoderant/139711

Hier staan een aantal produkten die echt helpen om de stank minder te laten worden.

Ik vind het trouwens ook aso dat niemand je verder helpt om goed voor de kat te zorgen. En zou ook goed duidelijk maken dat als zij zich niet zo lekker voelen je ook harde maatregelen zult moeten nemen.

Veel succes!
Potdikkie, ik zit gewoon een beetje boos te zijn op je man.

Hij wilde die kat, maar dus geen last ervan en er niet voor zorgen.

What's next? de volgende kat een spuitje omdat er haren in huis liggen als hij in de rui is?

Je weet dat je voor een huisdier moet zorgen op het moment dat je hem in huis haalt. In voor en tegenspoed.

Spuitje is om het lijden van het dier te verkorten. En voor niets anders.

Grrr. Mannen.
anoniem_62873 wijzigde dit bericht op 06-04-2010 22:04
Reden: typo
% gewijzigd
Tjee zeg, TO, je mag hopen dat je later zelf geen last krijgt van incontinentie met zo'n man, want dan kan je beste met 1 oog open slapen.

Een kat van 3 jaar die niet lijdt laten inslapen lijkt mij overdreven. Probeer dan een opvangadres voor het katje te zoeken.
Je hebt al twee buitenkatten, kun je deze kat dan ook

niet buiten houden maar wel veel menselijke aandacht geven? Dat ie bv alleen in de bijkeuken komt met een tegelvloer ofzo of in je tuinhuis bv. Je kunt dat best wel aanleren aan een kat van 3.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Tip tegen de stank, schoonmaken met schoonmaakazijn.

Kost geen drol en werkt perfect tegen stank.

Succes met je dilemma.
.
missrabbit,die kinderen zijn al in de 20...

Als die dat nu nog niet weten..
Laatste update (na mijn dank voor alle adviezen):

De medicijnen helpen echt niet, het lijkt juist erger te worden. Het spuitje is gewoon geen optie. Mijn man is niet tegen de kat, integendeel, en hij heeft ook geen last van haren of zand en modder van de honden, maar hij is wel tegen de pislucht. Als die kat nou altijd op dezelfde plaats zou liggen, zou ik er wel een zeiltje ondergooien ofzo, maar zodra ik een krant onder m schuif verkast hij naar de volgende stoel.

We hebben dus nu drie buitenkatten. Ze komen gewoon binnen eten, en als de plaskat binnen blijft zolang wij er ook zijn is het geen probleem, kwestie van opletten dat hij niet op de bank gaat. Als we weggaan gaat hij naar buiten, net als de andere twee buiten katten. Het tuinhuis is open en daar staat een enorme mand - ik pas er in - met plaids en kussens dus ik denk dat het prima moet gaan.

Het enige "probleem" is nu nog dat juist deze kat niet echt blij is dat hij buiten moet blijven. De andere twee zijn vrijwillig buitenkatten. Maar ik denk dat hij daar wel aan went en hij heeft gezelschap genoeg.

Kortom, het menselijke gedeelte van het gezin is voorlopig tevreden met deze oplossing. Ik heb vanmorgen alles wat kussen of kleed is nog een keer gewassen en buiten gehangen (hoop dat de kat dat niet ziet ) dus letterlijk met frisse moed verder nu.

voor alle reacties.
Fijn dat hij nu ook gwoon buitenkat is geworden. Ik hoop dat ie er snel aan went.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Hoi

UHm nee je bent geen zeikerd echt niet

Jij hebt de verantwoording voor je dier genomen en dan probeer je het er beste van te maken ..en misschien is er kans dat het beter gaat (is op zich kort geleden eh) als die pilen helpen en ze het niet altijd heeft ..

Ik had 2 katten met een soort ziekte van chron ..yep was geen pretje maar ik heb alles gedaan tot het niet meer kon voor het dier zelf ... de ene kon nog wel even maar op advies van de dierenarts heb ik haar ook laten gaan ..(pff best spijt van,het voelt of ik haar verraden hebt)

Mijn katten hadden een kattenren ..ideaal voor die situaties als ik niet thuis was.

ZE konden naar buiten en binnen blijven... s'avonds konden ze gewoon naar binnen als ik er was.

Als dit wat voor je is kan je man ook niet meer zeuren :D

UHm wel vervelend dat je er alleen voor staat.

Dat diertje heeft zijn kans verdiend

Succes
Hoi Freeikke, als het niet meer kan voor het dier zelf vind ik het juist een goede oplossing om ze niet te laten lijden.. hoe verdrietig het ook voor jezelf is dan.

Ik wil het gewoon niet zo `makkelijk` oplossen, omdat het nog zo´n jonge kat is en omdat er nog zoveel geprobeerd kan worden.

Ik hoop ook dat hij snel went Singalala, maar ik denk dat het wel gaat lukken, hij is vandaag de hele dag al buiten terwijl de deur openstond.

Fladder, harske bedankt voor de link, ik heb een grote spuitbus besteld want de leuning van de bank stinkt echt en die is niet te wassen.

Man ge-smst over die spuitbus en kreeg terug "super, heb spullen voor een kattenluik gehaald" m.a.w. er komt een luik in het tuinhuis zodat de buitenbende ook nog uit de wind kan liggen.

Misschien heb ik hem toch wel iets te zwart afgeschilderd maar goed, das dan jammer, ik offer niet zo maar een dier op.

Groetjes, Sapph
Ik denk dat je een goede oplossing hebt gevonden!

Een spuitje zou ik ook echt niet willen maar ik kan me ook voorstellen dat je baalt van die stank binnen. Als je kat naar binnen in het tuinhuis kan en het tuinhuis is prettig ingericht en hij mag bij jullie zijn als je thuis bent dan is dat toch prima.

Heeft hij een beter leven dan veel andere katten.
Hoe ga je het doen als je met vakantie bent?
@Substanza, net als nu, zoons gaan niet mee, dus zorgen voor de dieren en daar hoort vanaf nu bij dat plaskat naar buiten moet. Ze zijn allang blij dat hij niet naar de DA hoeft.

En als zij ook weg zijn, zorgt mn buuf altijd voor alle dieren, ze is gek op ze, dus dat gaat goed komen. Ik neem de honden en twee van de katten altijd mee naar Italie. Zou er nu voor kunnen kiezen om plaskat mee te nemen, maar die is het niet gewend, dan is t misschien zieliger dan dat ie gewoon lekker in zn tuinhuis kan zitten.

@ Annetd, we hebben gisteravond zelf in het tuinhuis gezeten en hij lag lekker in zn mand en maakte niet eens aanstalten om eruit te komen toen wij naar binnen gingen. Gelukkig.

En nu alles opnieuw gewassen en buiten heeft gehangen is de stank gelukkig ook weg.
Sapphire, dat betekent dus dat er de komende 16 jaar ( er van uitgaande dat poes 19 wordt..) altijd iemand thuis moet zijn? Is dat wel haalbaar?

Bovendien gaan je kinderen ooit de deur uit.
Ja dat klopt Substanza, maar dat is nu ook al zo en is ook altijd zo geweest want we hebben altijd al veel dieren gehad, ook toen de kinderen nog klein waren en wel meegingen dus dat maakt geen verschil. Behalve dat de verzorger even moet weten dat de plaskat buiten moet blijven.

Enne... zouden mijn kinderen echt ooit het huis uitgaan geloof er niks van.
Goeie oplossing Sapphire!!!!!

Tof dat je er zo voor ingezet hebt, en nu samen met je man ot deze oplossing gekomen bent.

Plaskat went wel en wordt vanzelf Buitenkat3.

En oppas heb je met katten toch ook vaak wel nodig. Hoewel als hij goed gewend is, een weekendje weg gewoon op te vangen valt met extra water en voer in het tuinhuis.

Is hij daarna extra aanhankelijk en gezellig.
Dank je Wurmpje!

We hebben inderdaad altijd oppas nodig (kippen en paard moeten ook verzorgd) maar dat is gelukkig nooit een probleem.

Meestal vragen we iemand in huis, en het gekke is dat dat altijd lukt. Ik vind zelf dat ik heerlijk woon, maar anderen vinden dat kennelijk ook.
quote:Substanza_ schreef op 11 april 2010 @ 10:54:

Sapphire, dat betekent dus dat er de komende 16 jaar ( er van uitgaande dat poes 19 wordt..) altijd iemand thuis moet zijn? Is dat wel haalbaar?

Bovendien gaan je kinderen ooit de deur uit.Tja, ik vind het niet meer dan normaal dat mensen die huisdieren thuis hebben (en dat zijn er nogal wat ) oppas regelen voor hun dieren als ze op vakantie gaan ed.... Dit is toch geen bijzondere situatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven