Mechanische ventilatie

03-11-2015 13:37 33 berichten
Hoi allemaal.

Mijn vriend heeft mechanische ventilatie in huis. Helemaal top natuurlijk want het verversen van lucht is belangrijk maar in de badkamer en toilet draait hij dus constant, 24/7. Trekt dit niet enorm veel? Zoja, enig idee hoe ik dit kan uitzetten? Hij heeft bij de ramen ook van die ventilatieroosters, werken die dingen ook op stroom of hoe zit dat? Wij proberen energie te besparen vandaar dat ik even benieuwd was.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Energie besparen is mooi, maar ventilatie is gewoon nodig voor een gezond binnenmilieu. Mechanische ventilatie mooi aan laten dus; de nadelen van het uitzetten zijn belangrijker dan het beetje energie dat je ermee bespaart.

Af en toe een raam open zetten (luchten) ondervangt het effect trouwens niet: ook dan blijft ventilatie nodig.
quote:Miffy schreef op 03 november 2015 @ 13:42:

Energie besparen is mooi, maar ventilatie is gewoon nodig voor een gezond binnenmilieu. Mechanische ventilatie mooi aan laten dus; de nadelen van het uitzetten zijn belangrijker dan het beetje energie dat je ermee bespaart.

Af en toe een raam open zetten (luchten) ondervangt het effect trouwens niet: ook dan blijft ventilatie nodig.

Een beetje energie vind ik ook niet erg maar het moet ook geen grote kostenpost gaan worden natuurlijk.

Ik zie de noodzaak er eerlijk gezegd ook niet van in om 24/7 te ventileren.
Alle reacties Link kopieren
Was jij ook niet degene die de verwarming uit wilde zetten omdat het te duur was? En nu de ventilatie. Wat wordt het volgende? Het gas af laten sluiten, niet meer koken, en voortaan alleen nog maar brood met pindakaas eten, want dat spaart gas?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Een redelijk nieuwe installatie gebruikt maar ongeveer 8 euro per jaar aan stroom. Dus dat valt nogal mee. Of is het een oude installatie? Die gebruikt wat meer uiteraard.

Maar hebben jullie zo'n hoog energieverbruik dan?
Die van mij kan niet eens uit. Geen stekker.
Kun je je nog herinneren van een aantal jaren geleden dat er in een nieuwbouwwijk in Amersfoort zoveel mensen ziek werden van hun nieuwbouwwoning? Nou, dat was dus omdat er niet genoeg ventilatie in die huizen was..

Hier ook mechanische ventilatie en hoewel ik het af en toe irritant vind, dat gezoem, ga ik hem toch echt niet uitzetten.. Zo heel veel stroom zal het niet verbruiken. En de roosters boven de ramen zijn precies dat: roosters. Daar zitten geen motortjes in die de hele dag draaien, ze staan op een kier on verse lucht naar binnen te kunnen laten.
Mechanische ventilatie is niet gemaakt om uitgezet te worden. Je kunt natuurlijk de electriciteitsdraadjes doorknippen, maar dan heb je ook meteen 24/7 géén mechanische ventilatie meer. Nadeel daarvan is wel dat je huis -onder meer- vochtiger wordt. Daarmee krijgen schimmels meer kans, dus gezond is anders, maar ook: vochtige luncht verwarmen is moeilijker dan droge lucht verwarmen. Dus of je er nou mee bespaart?
quote:Dolfijntjee schreef op 03 november 2015 @ 13:45:

[...]

Een beetje energie vind ik ook niet erg maar het moet ook geen grote kostenpost gaan worden natuurlijk.

Ik zie de noodzaak er eerlijk gezegd ook niet van in om 24/7 te ventileren.Die noodzaak is er wel, daar kom je wel achter als je hem een tijdje uit zet. Vocht, schimmelvorming, algeheel muf huis. Die ventilatie zit er niet voor niks in. Wij hebben het ook en hij staat idd continu aan (hoor hem niet). Bij koken en douchen zetten we hem op 2 of 3, dan hoor je hem wel.
Ze horen inderdaad niet uit te kunnen. Meestal heb je wel een aantal standen, of bij modernere systemen heeft elke kamer een afvoer die geregeld wordt door CO2 en vochtmetingen. Maar het hele systeem draait altijd op de langzaamste stand.

Veel verbruikt dat niet. Je tv op standby, de koelkast, het klokje van de magnetron en de oplader van je telefoon verbruiken ook allemaal voortdurend stroom, en bij elkaar wel wat meer dan die ene ventllator op lage stand. En als je dan wil bezuinigen, zet dan een schakelaar voor je TV en magnetron, want die kunnen wel echt uit. Maar je ventilatie heb je gewoon nodig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Mijn mechanische installatie kan uit. Er zit bij ons een schakelaar in de keuken, maar staat lekker altijd aan (op 3) De enige reden waarom ik deze soms uit zet is als ik loges heb, hij maakt nogal een herrie naast het logeerbed. Maar zit nu te denken dat het misschien dan wel op 1 zou kunnen zetten.

Verder zie ik het nut niet van uitzetten. Het is juist goed als je huis constant geventileerd wordt...
Uitzetten is een verkeerde besparing.

Besparen op elektriciteitskosten:

- Verwarming een paar graden lager zetten

bij vloerverwarming temperatuur dag en nacht hetzelfde laten

cv verwarming een paar uur voordat je naar bed gaat, temperatuur nog wat lager zetten

- Apparaten en lampen niet onnodig aan laten staan

- Tv niet op standby laten staan, maar helemaal uit zetten, stekker uit contact halen

- computer uitzetten

- Geen wasdroger gebruiken

- Wassen op het korte wasprogramma

- Vaatwasser pas aanzetten als deze helemaal vol zit
Die van ons staat op automatisch. Brand een groen, oranje of rood lampje bij. Bij rood hoor ik m zoemen (douchen, koken, boren), bij oranje hoor ik m ook nog zachtjes en bij groen nauwelijks meer. Ik zou echt niet weten hoe hij uitgaat en snap vooral niet dat je dat uberhaupt zou willen.

Zet t vivaforum uit en je bespaart meer euros en op een gezondere manier, lijkt me.
quote:Muurbloempje92 schreef op 03 november 2015 @ 14:07:

Mijn mechanische installatie kan uit. Er zit bij ons een schakelaar in de keuken, maar staat lekker altijd aan (op 3) De enige reden waarom ik deze soms uit zet is als ik loges heb, hij maakt nogal een herrie naast het logeerbed. Maar zit nu te denken dat het misschien dan wel op 1 zou kunnen zetten.

Verder zie ik het nut niet van uitzetten. Het is juist goed als je huis constant geventileerd wordt...Ik heb ook een schakelaar in de keuken, maar daarmee kan hij niet helemaal uit. Wel op 1, 2 of 3. 1 Hoor ik dus niks, maar dan staat hij wel nog aan. Uit kan alleen dmv de stekker bij het apparaat zelf. Is dat niet ook gewoon bij jullie zo? Want een echte uit-stand op de bedieningsschakelaar zou raar zijn, omdat het niet de bedoeling is dat je hem uit zet.
quote:Isabela schreef op 03 november 2015 @ 13:49:

Een redelijk nieuwe installatie gebruikt maar ongeveer 8 euro per jaar aan stroom. Dus dat valt nogal mee. Of is het een oude installatie? Die gebruikt wat meer uiteraard.

Maar hebben jullie zo'n hoog energieverbruik dan?

Ja wij moesten 300 euro bij betalen.

Vind dat absurt en daarom nu ook aan het kijken waar het aan kan liggen.
quote:Desperate_Housewive schreef op 03 november 2015 @ 14:29:

[...]

Ik heb ook een schakelaar in de keuken, maar daarmee kan hij niet helemaal uit. Wel op 1, 2 of 3. 1 Hoor ik dus niks, maar dan staat hij wel nog aan. Uit kan alleen dmv de stekker bij het apparaat zelf. Is dat niet ook gewoon bij jullie zo? Want een echte uit-stand op de bedieningsschakelaar zou raar zijn, omdat het niet de bedoeling is dat je hem uit zet.Ik heb er ook één met 3 standen.
quote:thee_leutje101 schreef op 03 november 2015 @ 13:51:

Kun je je nog herinneren van een aantal jaren geleden dat er in een nieuwbouwwijk in Amersfoort zoveel mensen ziek werden van hun nieuwbouwwoning? Nou, dat was dus omdat er niet genoeg ventilatie in die huizen was..

Hier ook mechanische ventilatie en hoewel ik het af en toe irritant vind, dat gezoem, ga ik hem toch echt niet uitzetten.. Zo heel veel stroom zal het niet verbruiken. En de roosters boven de ramen zijn precies dat: roosters. Daar zitten geen motortjes in die de hele dag draaien, ze staan op een kier on verse lucht naar binnen te kunnen laten.

Ah oke en dat stokje wat eraan bevestigd zit is bedoeld om de rooster af te schermen?

Komt wel erg veel kou door moet ik zeggen, dus mischien dat ik hem half dicht kan doen als we gaan slapen en overdag helemaal open.
quote:Dolfijntjee schreef op 03 november 2015 @ 14:44:

[...]

Ja wij moesten 300 euro bij betalen.

Vind dat absurt en daarom nu ook aan het kijken waar het aan kan liggen.Dat is wel veel ja. Is er afgelopen jaar iets veranderd waardoor het bedrag opeens zoveel hoger kan zijn? Daar zou ik eerst naar kijken.
Wij hebben een zogenaamd gebalanceerd warmte terugwin systeem en ik heb de stekker eruit getrokken.

De potten die in de woonkamer zaten hebben we dicht laten smeren toen er gestuct is en dat laten we boven ook doen.

We hebben nu natuurlijke ventilatie, zijn van dat eeuwige gezoem af en van de vieze filters.

Ik vind het echt helemaal niks.

[...]

Ik heb ook een schakelaar in de keuken, maar daarmee kan hij niet helemaal uit. Wel op 1, 2 of 3. 1 Hoor ik dus niks, maar dan staat hij wel nog aan. Uit kan alleen dmv de stekker bij het apparaat zelf. Is dat niet ook gewoon bij jullie zo? Want een echte uit-stand op de bedieningsschakelaar zou raar zijn, omdat het niet de bedoeling is dat je hem uit zet.

Jup, echt een 'lichtschakelaar' waarmee ik de ventilatie uit kan zetten. Technisch zit mijn huis raar in elkaar, er is veel mee geknoeid voordat ik er kwam wonen (huis is nu verkocht, gaan er over 5 maanden uit, dus laat het nu lekker zo) Maargoed, zoals ik zei; staat hier eigenlijk ook echt altijd aan.

TO. Ik denk eerlijk gezegd dat een hoge energierekening niet echt komt door je ventilatie.
.
girasole3 wijzigde dit bericht op 03-11-2015 15:14
Reden: Geciteerd ipv gewijzigd
% gewijzigd
Als er ventilatieroosters aanwezig zijn hoeft dat ding echt niet de hele dag aan te staan. Ik zet mijn ventilatiesysteem alleen aan als ik ga douchen en bij het koken, daarna zet ik het weer uit. Dat voortdurende gezoem is ook bloedirritant.
Nieuwbouwhuizen zijn zo enorm geïsoleerd dat er geen natuurlijke ventilatie is. Niet bij de deuren of draaiende ramen, niet via de kruipruimte en niet via het dak. Er kan dus op geen enkele manier vocht ontsnappen, behalve via de mechanische ventilatie, deze zorgt dat er constant lucht wordt afgezogen. Daar heb je ook weer die open roosters voor nodig, anders zou er onderdruk in je huis ontstaan.

Dus roosters altijd open en mv altijd aan. Vocht in je huis moet je te allen tijde voorkomen. Vochtige lucht verwarmen kost aanmerkelijk meer energie.
quote:Roelfien schreef op 03 november 2015 @ 15:15:

Als er ventilatieroosters aanwezig zijn hoeft dat ding echt niet de hele dag aan te staan. Ik zet mijn ventilatiesysteem alleen aan als ik ga douchen en bij het koken, daarna zet ik het weer uit. Dat voortdurende gezoem is ook bloedirritant.Maar hoe zet je hem dan uit? Stekker eruit? Of dus met de schakelaar op de laagste stand? Want in dat laatste geval, staat hij dus wel aan als het goed is. Je hoort hem dan niet, maar hij draait wel langzaam nog. Zo is dat bij ons in ieder geval.

[...]

Ik heb ook een schakelaar in de keuken, maar daarmee kan hij niet helemaal uit. Wel op 1, 2 of 3. 1 Hoor ik dus niks, maar dan staat hij wel nog aan. Uit kan alleen dmv de stekker bij het apparaat zelf. Is dat niet ook gewoon bij jullie zo? Want een echte uit-stand op de bedieningsschakelaar zou raar zijn, omdat het niet de bedoeling is dat je hem uit zet.Ik heb 3 standen: 'zacht', 'hard' en 'uit'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven