Mechanische ventilatie

07-10-2019 20:05 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recent verhuisd van de ene sociale huurwoning naar een andere sociale huurwoning. In mijn vorige woning was geen mechanische ventilatie. In deze woning wel en er is veel herrie (vind ik). Het zal waarschijnlijk ook wel komen omdat ik niet aan het geluid gewend ben. Mijn vorige huis was muisstil.

Kan ik de mechanische ventilatie uitzetten? Ik las ergens op internet dat ik de mechanische ventilatie nooit uit moet zetten. Maar in mijn vorige woning waar ik 42 jaar heb gewoond, was helemaal geen mechanische ventilatie en ik leef nog steeds. Kan het echt veel kwaad als ik het uitzet? Of bestaan er andere oplossingen voor het geluid?
Als het goed is zit er een knop in je huis waarmee je het af kan stellen. Hij staat nu waarschijnlijk op de hoogste stand, 3, dus je kunt hem op 1 zetten
Als de mechanische ventilatie lawaai maakt zou ik de woningbouw bellen voor onderhoud.
Het radartje kan beschadigd zijn. Dit kan lawaai veroorzaken.
Ik zou het apparaat niet zomaar uitschakelen.
Cateautje schreef:
07-10-2019 20:09
Als het goed is zit er een knop in je huis waarmee je het af kan stellen. Hij staat nu waarschijnlijk op de hoogste stand, 3, dus je kunt hem op 1 zetten
Kan, ik hoor hem op 1 nog steeds (en maar 2 standen).
Zeker woningbouw bellen, hier bleek er 36 jaar geen onderhoud te zijn gedaan (de monteurs bleven er maar over praten :hihi: ) !!!
Suðri schreef:
07-10-2019 20:11
Kan, ik hoor hem op 1 nog steeds (en maar 2 standen).
Zeker woningbouw bellen, hier bleek er 36 jaar geen onderhoud te zijn gedaan (de monteurs bleven er maar over praten :hihi: ) !!!
1 Hoor ik niet, heb hier 3 standen en alstie op 3 staat, word ik bijna opgezogen. ;-D
Als je stilte gewend bent dan snap ik best dat je 'm op de laagste stand ook herrie vindt maken. Maar het went hoor; over een tijdje hoor je 'm niet meer.

Denk maar aan de voordelen: het is goed voor je gezondheid dat de lucht in huis ververst wordt.
Cateautje schreef:
07-10-2019 20:13
1 Hoor ik niet, heb hier 3 standen en alstie op 3 staat, word ik bijna opgezogen. ;-D
Ideaal. Bij 2 word ik gek van de herrie. En eerlijk, het doet weinig.
Ik heb het ook sinds anderhalf jaar, op alle standen hoor je hem. Ik heb de stekker eruit getrokken (waarschijnlijk zit die ergens in de buurt van je verwarmingsketel) en ik ben de enige niet hoorde ik laatst van de monteur. :proud:

Af en toe zet ik hem even aan en verder lucht ik gewoon door de ramen open te gooien.
Ding schijnt ook een hoop stroom te vreten dus het zit me wel gescheten.
Heb je een onderhoudscontract voor je verwarmingsketel (of de woningbouw?) daar zit de mechanische ventilatie ook vaak bij.
Mijn vader had er destijds een extra schakelaar aan gemaakt waar ze hem mee uit konden zetten.
Die van mij hoor je niet op eco-stand, alleen als ie aan gaat op stand 2 of 3.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Suðri schreef:
07-10-2019 20:16
Ideaal. Bij 2 word ik gek van de herrie. En eerlijk, het doet weinig.
Er zitten er 2 in de open keuken en eentje in de badkamer. Ik vind het wel fijn als ik vlees of vis bak, dat scheelt toch een heel end.
Ik zou even aan de woningbouwvereniging vragen wanneer dat ding voor het laatst is schoongemaakt.
Wij hebben hem dit jaar helemaal vervangen na 16 jaar, was ook nog nooit schoongemaakt en ze adviseren om dat wel te doen maar hebben we gewoon nooit aan gedacht.
Ik had laatst trouwens ook dat het ding wel erg veel herrie begon te maken. Hij bleek vol stof te zitten. De monteur heeft 'm schoongeblazen en toen was het weer normaal.
Niet uitzetten, krijg je echt vocht problemen. Te weinig frisse lucht is echt niet goed.

Ik heb ook mechanische ventilatie, maar maakt echt niet veel lawaai. Tenzij ik hem hoog zet, dan kan het werk irritant zijn als je slaapt. Ik zou even overleggen met de verhuurder.
In mijn vorige sociale huur appartement zat er ook eentje die heel veel lawaai maakte. Ik was de eerste bewoner dus het was zeker geen achterstallig onderhoud. Als ik de stekker er uit trok werd het snel erg benauwd.

In mijn huidige huis hing ook zo’n lawaaierig ding. Ik heb alle kanalen laten schoonmaken en een nieuwe gekocht (voor 200 euro). Deze nieuwe hoor je helemaal niet, zelfs niet als je er naast staat. Volgens de monteur was er een groot verschil in kwaliteit. Degene die standaard in een woning worden geplaatst zijn de allergoedkoopste en worden er alleen in geplaatst omdat het vaak verplicht is bij de bouw. Als er een goede inzit hoor je hem op de laagste stand helemaal niet.
Je vorige huis had geen mv nodig omdat het niet zo goed geïsoleerd was. Dit huis is veel nieuwer en die mv is nodig om een goed binnenklimaat te bewerkstelligen. Zet je hem uit, dan kan het vocht niet goed weg, met allerlei gevolgen van dien, waaronder een hogere gasrekening, omdat een vochtig huis lastiger te verwarmen is.
Bel de wbv op om een onderhoudsbeurt af te spreken. In ieder geval niet zomaar uitzetten. Met enkel de ramen open creëer je geen luchtverplaatsing en ventileer je dus te weinig.
Cateautje schreef:
07-10-2019 20:18
Er zitten er 2 in de open keuken en eentje in de badkamer. Ik vind het wel fijn als ik vlees of vis bak, dat scheelt toch een heel end.
O die luxe heb ik niet eens. Eentje in de open keuken en eentje in de douche. Nog steeds beslaat alles tijdens het koken en douchen. Ik heb wel elke nacht de bovenlichtjes open.
Magick88 schreef:
07-10-2019 20:20
Niet uitzetten, krijg je echt vocht problemen. Te weinig frisse lucht is echt niet goed.

Ik heb ook mechanische ventilatie, maar maakt echt niet veel lawaai. Tenzij ik hem hoog zet, dan kan het werk irritant zijn als je slaapt. Ik zou even overleggen met de verhuurder.

Ik heb nul vochtproblemen. Voor de renovatie wel (zonder mechanische ventilatie) maar nu helemaal niet.
De WB adviseerde trouwens om hem in zomer uit te zetten want je trok alleen maar hitte naar binnen.
Suðri schreef:
07-10-2019 20:22
O die luxe heb ik niet eens. Eentje in de open keuken en eentje in de douche. Nog steeds beslaat alles tijdens het koken en douchen. Ik heb wel elke nacht de bovenlichtjes open.
De badkamer ligt midden in het huis, dus zonder daglicht cq ramen, dus daar ben ik er afhankelijk van, maar ik moet zeggen dat het perfect werkt en de badkamer binnen de kortste keren weer droog is.
In de keuken en kamer heb ik roosters en die staan in de winter in de nacht open en met redelijke temperaturen 24 uur per dag.
Cateautje schreef:
07-10-2019 20:28
De badkamer ligt midden in het huis, dus zonder daglicht cq ramen, dus daar ben ik er afhankelijk van, maar ik moet zeggen dat het perfect werkt en de badkamer binnen de kortste keren weer droog is.
In de keuken en kamer heb ik roosters en die staan in de winter in de nacht open en met redelijke temperaturen 24 uur per dag.
Ik heb geen roosters en badkamer idd in het midden. Ik heb wel een enorm schraperige woningbouw.
Suðri schreef:
07-10-2019 20:30
Ik heb geen roosters en badkamer idd in het midden. Ik heb wel een enorm schraperige woningbouw.

Huh, geen roosters maar wel MV? Dat is vreemd. De verse lucht moet toch ergens vandaan komen.
RikM schreef:
07-10-2019 20:33
Huh, geen roosters maar wel MV? Dat is vreemd. De verse lucht moet toch ergens vandaan komen.
Serieus. Ik heb alleen 2 bovenlichtjes, 1 voor en 1 achter.

Zou dan wel verklaren waarom het geen reet doet.
Ik heb van die ronde plastic dingen, geen roosters.
Twee in de woonkamer en verder in iedere ruimte 1. Loeit als een malle.
the_Wicked_Witch schreef:
07-10-2019 20:37
Ik heb van die ronde plastic dingen, geen roosters.
Twee in de woonkamer en verder in iedere ruimte 1. Loeit als een malle.
Ja duh, ik ook. Maar geen roosters naar buiten.
Suðri schreef:
07-10-2019 20:38
Ja duh, ik ook. Maar geen roosters naar buiten.
Ik ben speciaal voor jou gaan kijken, idd roosters aan de buitenkant.
Ik heb nergens roosters.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven