Mechanische ventilatie
maandag 7 oktober 2019 om 20:05
Ik ben recent verhuisd van de ene sociale huurwoning naar een andere sociale huurwoning. In mijn vorige woning was geen mechanische ventilatie. In deze woning wel en er is veel herrie (vind ik). Het zal waarschijnlijk ook wel komen omdat ik niet aan het geluid gewend ben. Mijn vorige huis was muisstil.
Kan ik de mechanische ventilatie uitzetten? Ik las ergens op internet dat ik de mechanische ventilatie nooit uit moet zetten. Maar in mijn vorige woning waar ik 42 jaar heb gewoond, was helemaal geen mechanische ventilatie en ik leef nog steeds. Kan het echt veel kwaad als ik het uitzet? Of bestaan er andere oplossingen voor het geluid?
Kan ik de mechanische ventilatie uitzetten? Ik las ergens op internet dat ik de mechanische ventilatie nooit uit moet zetten. Maar in mijn vorige woning waar ik 42 jaar heb gewoond, was helemaal geen mechanische ventilatie en ik leef nog steeds. Kan het echt veel kwaad als ik het uitzet? Of bestaan er andere oplossingen voor het geluid?
maandag 7 oktober 2019 om 20:41
the_Wicked_Witch schreef: ↑07-10-2019 20:37Ik heb van die ronde plastic dingen, geen roosters.
Twee in de woonkamer en verder in iedere ruimte 1. Loeit als een malle.
Dan heb jij balansventilatie denk ik. Vreselijk vind ik dat; ik krijg het al benauwd als ik eraan denk.
maandag 7 oktober 2019 om 20:42
the_Wicked_Witch schreef: ↑07-10-2019 20:40Krijg net een appje van de buren, waarom ik buiten met een zaklantaarn stond te zwaaien![]()
maandag 7 oktober 2019 om 20:45
the_Wicked_Witch schreef: ↑07-10-2019 20:42Ja, het is de bedoeling dat de ramen dan nooit open hoeven, is mij verteld.
Ja precies. De lucht wordt gerecycled. Want oh oh oh wat is dat toch lekker energiezuinig. Dat je elke maand de filters moet schoonmaken en regelmatig vervangen omdat je anders vieze lucht zit in te ademen dat zeggen ze er even niet bij.
maandag 7 oktober 2019 om 20:47
the_Wicked_Witch schreef: ↑07-10-2019 20:24Ik heb nul vochtproblemen. Voor de renovatie wel (zonder mechanische ventilatie) maar nu helemaal niet.
De WB adviseerde trouwens om hem in zomer uit te zetten want je trok alleen maar hitte naar binnen.
Overdag uit maar 's-nachts aan dan zuig je koelte naar binnen.
maandag 7 oktober 2019 om 20:48
Daarom. Stekker eruit en ramen open. Wist trouwens niet dat het balansventilatie heette maar moet idd schoongemaakt en vervangen. Ik vind het gewoon niet fris en luchtjes bleven ook echt veel langer hangen. Nu laat ik hem af en toe ff loeien terwijl ik de ramen wagenwijd open heb.
maandag 7 oktober 2019 om 20:51
the_Wicked_Witch schreef: ↑07-10-2019 20:48Daarom. Stekker eruit en ramen open. Wist trouwens niet dat het balansventilatie heette maar moet idd schoongemaakt en vervangen. Ik vind het gewoon niet fris en luchtjes bleven ook echt veel langer hangen. Nu laat ik hem af en toe ff loeien terwijl ik de ramen wagenwijd open heb.
En dat systeem willen ze dus in alle nieuwbouwhuizen bouwen. Stelletje idioten. Ik geloof dat ze er nu wel een beetje op terugkomen omdat er zo veel (gezondheids)klachten zijn.
Heel verstandig van je dat je het zo doet.
maandag 7 oktober 2019 om 20:57
Ik heb lenzen en 1 van mijn kinderen ook, daar kregen we ook echt last van, door de hele droge lucht.
Dat werd er overigens ook bij gezegd, dat we wel bakjes water op de verwarming moesten gaan zetten
maandag 7 oktober 2019 om 21:03
Nagellakmetglitter schreef: ↑07-10-2019 21:00Ah, goed om te lezen. Hopelijk hebben jullie gelijk en is er wat aan het geluid te doen dat je het niet meer zo hard hoort. Ik weet niet wanneer er voor het laatst onderhoud is gepleegd. Ik ga morgen de woningbouw bellen.
Vraag dan ook even of het balansventilatie is, want dan zou ik hem dus geen 24/7 laten draaien.
maandag 7 oktober 2019 om 21:07
Bij mij werd het overdag warmer binnen dan de temperatuur s-nachts buiten.
maandag 7 oktober 2019 om 21:12
Het ligt er erg aan wat voor soort systeem het is en hoe je er mee om gaat.
Zeker in steden kan het geen kwaad lucht van buiten via een filter aan te zuigen; minder vervuiling/smog/lawaai binnen en minder energieverbruik. Maar je moet dan wel de filters onderhouden en daar gaat het vaak mis.
Het is ook maar net welk doel je hebt. Je huis isoleren maar vervolgens de hele dag het raam open zetten heeft ook niet zoveel zin. Kort het raam openzetten heeft wel veel zin.
maandag 7 oktober 2019 om 21:22
Okee, dat ga ik ook vragen. Ik weet alleen niet wat dat is. Is dat slecht?the_Wicked_Witch schreef: ↑07-10-2019 21:03Vraag dan ook even of het balansventilatie is, want dan zou ik hem dus geen 24/7 laten draaien.
maandag 7 oktober 2019 om 22:19
Nagellakmetglitter schreef: ↑07-10-2019 21:22Okee, dat ga ik ook vragen. Ik weet alleen niet wat dat is. Is dat slecht?
Het is een beetje kort door de bocht allemaal wat mij betreft.
Alle ventilatie is in principe gebalanceerd; er gaat lucht naar buiten en er komt dezelfde hoeveelheid naar binnen.
Bij balansventilatie wordt meestal verwezen naar mechanische ventilatie die zowel lucht afzuigt als lucht aanvoert. Onderling wordt de temperatuur uitgewisseld tussen invoer en uitblaas (wtw-ventilatie) zodat je dus minder energie verbruikt. Die systemen hebben ook filters die onderhouden moeten worden en zonder die ventilatie functioneert je huis niet goed. Uitzetten is dan niet zo'n heel goed plan, goed onderhouden wel.
De meeste wat oudere huizen hebben alleen afzuiging. Via de ventilatieroosters in de ramen stroomt de verse lucht dan weer naar binnen. Ook die ventilatie is bedoeld om de lucht binnen te verversen dus uitzetten is niet de beste weg.
Doorgaans zorgen deze ventilatiesystemen voor de afzuiging van de wc en de badkamer dus als je die uit zet blijft de lucht daar ook hangen.
Alles hangt samen met hoe je verder met open ramen om gaat. Als je alles lekker open kan zetten dan is dat ook prima maar minder gunstig voor je energieverbruik.
maandag 7 oktober 2019 om 22:25
maandag 7 oktober 2019 om 22:29
Maar heb jij goede ervaringen dan met balansventilatie, Shifty? Ik merk altijd meteen dat ik het benauwd vind in woningen met een dergelijk systeem. Wat mij betreft kun je een woning ook té goed isoleren; zonder roosters en met gesloten ramen zit zo'n woning potdicht. Daarom ben ik ook heel blij met mijn jaren '80 woning, die lekker ademt.
dinsdag 8 oktober 2019 om 09:21
RikM schreef: ↑07-10-2019 22:29Maar heb jij goede ervaringen dan met balansventilatie, Shifty? Ik merk altijd meteen dat ik het benauwd vind in woningen met een dergelijk systeem. Wat mij betreft kun je een woning ook té goed isoleren; zonder roosters en met gesloten ramen zit zo'n woning potdicht. Daarom ben ik ook heel blij met mijn jaren '80 woning, die lekker ademt.
Ik heb zeker goeie ervaring met balansventilatie maar ik heb ook hele slechte voorbeelden gezien.
Juist omdat woningen nu zo goed geïsoleerd worden is het sturen van ventilatie noodzakelijk. Voorheen tochtte je huis gewoon lekker door, maar nu wordt juist geprobeerd dat te voorkomen. Alleen zijn we dus er nog niet zo aan gewend dat we huizen zo 'dicht' maken. Ook bouwers/ontwerpers/opdrachtgevers waren zich daar nog niet zo bewust van. En het mag niks kosten uiteraard
Goed isoleren en slecht ventileren; dan voelt het precies zoals je omschrijft; te benauwd en te goed geïsoleerd. Maar eigenlijk bestaat te goed isoleren niet; alleen slecht ventileren. Er is een periode geweest waarin isoleren de trend was en ventileren er maar een beetje als noodzakelijk kwaad achteraan hobbelde. Dat is nu anders vanwege de eerdere ventilatieproblemen en omdat de isolatiegraad nog extra is opgeschroefd (nul-op-de-meter-huizen). Maar dat is pas de laatste 10-15 jaar. Als je dus een huis hebt uit de periode daarvoor dan is de balans tussen isoleren en ventileren vaak niet goed.
Elke auto heeft ook balansventilatie en dat gaat wel vaak goed. Die filters worden ook meestal periodiek vervangen/gereinigd bij een beurt.