Meterstanden bij verhuizing; probleem!

08-12-2022 12:03 166 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal,

In het begin van dit jaar hebben wij ons huis verkocht. Wij hebben de meterstanden doorgegeven aan onze energieleverancier, nieuwe bewoners en foto's gemaakt van de meters.

Er kwam een kleine eindafrekening uit welk wij betaald hebben. Vandaag zochten de nieuwe bewoners contact met ons omdat zij een eindafrekening hebben gekregen van ruim 1500 euro. Zij geven aan dat onze leverancier de meterstanden geschat heeft en niet onze opgegeven meterstanden heeft gebruikt.

Ik heb de eindafrekening erbij gepakt en onze meterstanden die wij hebben doorgegeven naast die op de eindafrekening gelegd. Hier zit inderdaad een verschil in.

De nieuwe bewoners willen nu dat wij dit bedrag van ruim 1500 euro gaan betalen.

Heeft iemand dit wel een keer eerder meegemaakt? Bovendien is het zo dat wij een voordeliger contract hadden qua tarieven dan de nieuwe bewoners. De stroom en gas die wij gebruikt hadden was qua totaalprijs rond de 400 euro maar doordat de nieuwe bewoners hogere tarieven hebben komen ze boven de 1500 euro uit.

Ik heb geen idee hoe ik hier mee om moet gaan...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hen zeggen, dat zij het met energiebedrijf moeten oplossen
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee joh.
Zo werkt dat niet.

De nieuwe bewoners krijgen van jullie de eindafrekening doorgestuurd.
Daar staan de juiste doorgegeven standen op, niet geschat.

Daarmee gaan de nieuwe bewoners in bezwaar bij de energiemaatschappij en vechten het onderling uit.

Jullie hoeven hier echt niets mee.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het nog onder jullie contract viel dan zouden daar ook de bijbehorende tarieven voor gerekend moeten worden. Dus iets in dit verhaal klopt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de eindafrekening in mijn e-mail zitten. Deze heb ik doorgestuurd naar de nieuwe bewoners. Daar staat letterlijk op dat de meterstanden automatisch geschat zijn door de leverancier.

De leverancier van de nieuwe bewoners die geeft aan dat het geschatte standen zijn en de vorige bewoners te weinig hebben betaald. Het moet volgens hen gewoon betaald worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
08-12-2022 12:06
Nee joh.
Zo werkt dat niet.

De nieuwe bewoners krijgen van jullie de eindafrekening doorgestuurd.
Daar staan de juiste doorgegeven standen op, niet geschat.

Daarmee gaan de nieuwe bewoners in bezwaar bij de energiemaatschappij en vechten het onderling uit.

Jullie hoeven hier echt niets mee.
TO schrijft zelf dat op haar eindafrekening de meterstanden niet overeenkomen met de daadwerkelijke meterstanden op dag van verhuizing.

Hebben de nieuwe bewoners reeds een bezwaarschrift ingediend? Ik neem aan dat jullie op die dag samen de papieren getekend hebben met de juiste meterstanden. En dat dat ook de meterstanden zijn die de nieuwe bewoners hebben doorgegeven aan hun energiemaatschappij.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadeleineSophia schreef:
08-12-2022 12:09
Ik heb de eindafrekening in mijn e-mail zitten. Deze heb ik doorgestuurd naar de nieuwe bewoners. Daar staat letterlijk op dat de meterstanden automatisch geschat zijn door de leverancier.

De leverancier van de nieuwe bewoners die geeft aan dat het geschatte standen zijn en de vorige bewoners te weinig hebben betaald. Het moet volgens hen gewoon betaald worden.
Maar wat is er dan gebeurd met het doorgeven van de meterstanden bij verhuizing. Hebben jullie dat doorgegeven aan jullie energiemaatschappij? Ik neem aan dat de nieuwe bewoners dat ook aan hun energiemaatschappij hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat kan hij heel hard roepen maar dat betekent nog niet dat het zo is. Over meer dan jullie extra verbruik (je gaf aan dat er inderdaad een verschil was) x jullie tarief zou ik zelf niet eens willen praten.
Neem samen met hen contact op met het energiebedrijf, zodat jullie beide rekeningen erbij kunnen pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is geen bezwaarschrift ingediend vooralsnog zover ik weet. Het gesprek liep een beetje op, omdat er direct gezegd werd dat we het maar moesten betalen. Heb dus aangegeven dat ik er naar ga kijken en erop terugkom.

De meterstanden in de eindafrekening komen inderdaad niet overeen met de meterstanden zoals deze op de dag van de overdracht waren. De nieuwe bewoners hebben deze meterstanden ook ontvangen en doorgegeven aan hun energieleverancier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zaten zelf bij Essent en de nieuwe bewoners bij Eneco. Dus dat maakt het al lastiger qua communicatie.

Wij betaalden destijds 0,13 cent voor kwh en 0,30 cent voor een kuub (als je dit nu in deze tijden zo leest pfff). De nieuwe bewoners betalen nu 0,60 cent per kwh en 1,70 voor een kuub. Hierdoor vallen de kosten ook hoger uit dan wanneer essent onze standen niet had geschat en letterlijk over had genomen.

Essent heeft gewoon een fout gemaakt door onze standen niet over te nemen zoals doorgegeven maar een schatting te maken. En nu wordt de rekening gepresenteerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan moeten zij bezwaar maken met het bewijsmateriaal. Als de juiste gegevens zijn aangeleverd bij de energiemaatschappijen moeten zij dat maar onderling uitzoeken.
MadeleineSophia schreef:
08-12-2022 12:17
Wij zaten zelf bij Essent en de nieuwe bewoners bij Eneco. Dus dat maakt het al lastiger qua communicatie.

Wij betaalden destijds 0,13 cent voor kwh en 0,30 cent voor een kuub (als je dit nu in deze tijden zo leest pfff). De nieuwe bewoners betalen nu 0,60 cent per kwh en 1,70 voor een kuub. Hierdoor vallen de kosten ook hoger uit dan wanneer essent onze standen niet had geschat en letterlijk over had genomen.

Essent heeft gewoon een fout gemaakt door onze standen niet over te nemen zoals doorgegeven maar een schatting te maken. En nu wordt de rekening gepresenteerd.
En dus ben je klaar als de juiste meterstanden die jullie aan jullie energiemaatschappij zijn doorgegeven.

Dit is een ding tussen hen en hun energoemaatschappij, mail de boel nog eens door met de foto's en verwijs ze verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
sowieso raar om een eindafrekening obv geschatte meterstanden te krijgen. Zij moeten gewoon bezwaar aantekenen bij ENECO, hun beginstanden kloppen niet.
Misschien dat Essent dan vervolgens weer bij jullie komt aankloppen als blijkt dat ze te weinig hebben afgerekend. Maar ik zou het zeker niet onderling gaan zitten verrekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij een verhuizing is de nieuwe leverancier verantwoordelijk voor aanleveren van standen. Als de nieuwe bewoners dus zelf geen standen hebben aangeleverd (of die heeft ze te laat ontvangen), wordt er door de nieuwe leverancier geschat.
Ik zou het dus in eerste instantie bij de nieuwe bewoners neerleggen.
Als er foto's van de meterstanden met datum of een door beide partijen ondertekend overdrachtsformulier is, kan de nieuwe bewoner een correctieverzoek indienen, waarbij dan dus de standen aangepast worden.
Jij krijgt dan van jouw leverancier een nieuwe factuur met de gecorrigeerde eindstanden en zij van hun leverancier een nieuwe afrekening met gecorrigeerde beginstanden.
ladyphoxy wijzigde dit bericht op 08-12-2022 12:26
3.02% gewijzigd
Wat vervelend zeg! Is er een slimme meter?
Alle reacties Link kopieren Quote
De nieuwe bewoners hebben zelf een contract afgesloten.
Zij horen dan ofwel zelf de meterstanden op te nemen en door te geven ofwel worden deze uitgelezen via slimme meters.

Stuur de foto's door van de meterstanden zoals jullie die hebben gemaakt. En dan mogen de nieuwe bewoners het verder uitvechten met hun nieuwe, andere energiemaatschappij.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou proberen een correctie te krijgen bij je oude energiemaatschappij. Als dat niet kan zou ik het gewoon betalen. Jammer maar helaas. Ik zou het betalen omdat ik het als mijn fout zou zien dat ik op de afrekening niet heb gecontroleerd of de op gegeven meterstanden kloppen. Ik controleer die namelijk altijd en ik ben ook zo’n nerd die meteen bij door geven van de standen alvast berekend hoeveel ik terug krijg bij de afrekening.
MadeleineSophia schreef:
08-12-2022 12:15
De meterstanden in de eindafrekening komen inderdaad niet overeen met de meterstanden zoals deze op de dag van de overdracht waren. De nieuwe bewoners hebben deze meterstanden ook ontvangen en doorgegeven aan hun energieleverancier.
Dan wacht je de herberekening hiervan af.
Er zijn meterstanden, daarmee moet gerekend worden. En wat daar vervolgens uit komt moeten jullie en zij betalen.

Op jullie kleine eindafrekening stonden wel de juiste standen toch? Of hebben jullie er overheen gekeken dat die standen niet klopte?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
08-12-2022 12:31
Ik zou proberen een correctie te krijgen bij je oude energiemaatschappij. Als dat niet kan zou ik het gewoon betalen. Jammer maar helaas. Ik zou het betalen omdat ik het als mijn fout zou zien dat ik op de afrekening niet heb gecontroleerd of de op gegeven meterstanden kloppen. Ik controleer die namelijk altijd en ik ben ook zo’n nerd die meteen bij door geven van de standen alvast berekend hoeveel ik terug krijg bij de afrekening.
Jij gaat 1500 euro betalen?!
Voor 12 maanden verbruik, waar jij 0 van hebt afgenomen? Omdat er een verkeerde beginstand is doorgegeven bij de nieuwe energiemaatschappij door mensen waar jij 0 invloed op hebt?

Mag ik jou ook mijn rekening sturen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
08-12-2022 12:33
Jij gaat 1500 euro betalen?!
Voor 12 maanden verbruik, waar jij 0 van hebt afgenomen? Omdat er een verkeerde beginstand is doorgegeven bij de nieuwe energiemaatschappij door mensen waar jij 0 invloed op hebt?

Mag ik jou ook mijn rekening sturen?
Nou, to valt natuurlijk wel wat te verwijten als haar eindafrekening op de OP niet juist was. Dan was dat (deels??) geen verbruik over dit jaar maar over haar verbruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Eefje- schreef:
08-12-2022 12:32
Dan wacht je de herberekening hiervan af.
Er zijn meterstanden, daarmee moet gerekend worden. En wat daar vervolgens uit komt moeten jullie en zij betalen.

Op jullie kleine eindafrekening stonden wel de juiste standen toch? Of hebben jullie er overheen gekeken dat die standen niet klopte?
Op haar eindafrekening stonden niet de goede meterstanden, dat schrijft ze in de openingspost. Dus bestaat de kans dat TO bij moet betalen voor de toen geldende tarieven en direct aan de energiemaatschappij. Dat is veel beter dan aan de nieuwe bewoners betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
08-12-2022 12:33
Jij gaat 1500 euro betalen?!
Voor 12 maanden verbruik, waar jij 0 van hebt afgenomen? Omdat er een verkeerde beginstand is doorgegeven bij de nieuwe energiemaatschappij door mensen waar jij 0 invloed op hebt?

Mag ik jou ook mijn rekening sturen?
Als ik iets over het hoofd heb gezien mag jij mij een rekening sturen. 👍
Dahlia74 schreef:
08-12-2022 12:38
Op haar eindafrekening stonden niet de goede meterstanden, dat schrijft ze in de openingspost. Dus bestaat de kans dat TO bij moet betalen voor de toen geldende tarieven en direct aan de energiemaatschappij. Dat is veel beter dan aan de nieuwe bewoners betalen.
Mee eens.
To, jij moet jullie oude leverancier benaderen dat je een nwe eindafrekening wil. Want deze fout ligt dus wat mij betreft wel bij jullie.
Daarna kunnen dan de nieuwe bewoners naar hun leverancier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
08-12-2022 12:33
Jij gaat 1500 euro betalen?!
Voor 12 maanden verbruik, waar jij 0 van hebt afgenomen? Omdat er een verkeerde beginstand is doorgegeven bij de nieuwe energiemaatschappij door mensen waar jij 0 invloed op hebt?

Mag ik jou ook mijn rekening sturen?

Beter lezen. Het is energie die TO zélf verbruikt heeft maar nog niet voor betaald heeft.
s-groot wijzigde dit bericht op 08-12-2022 12:47
1.19% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven