Mijn huishouden is een ramp!
woensdag 15 september 2010 om 18:46
Oké, ik geeft het toe, mijn huishouden is een ramp, een chaos. En ik krijg het maar niet goed op de rails. Ben vanaf begin dit jaar gewoon thuis, ik werk wel vanuit huis, maar heb veel meer tijd dan toen ik nog fulltime werkte. Dus ik heb het niet te druk. Ik weet dat ik het moet bijhouden, maar ik heb er gewoon geen zin in! En ik ben ook enorm chaotisch.
Het stomme is, de keren ik zwanger was (lang, lang geleden), nergens moeite mee. Alles schoon en netjes, altijd poetsen dat het een lieve lust was. Bij de laatste had de kraamverzorgster nog nooit zo'n schoon huis gezien. Na de laatste zwangerschap is het met mijn huishouden nooit meer goed gekomen....
(natuurlijk poets ik wel, maar alleen als het echt niet meer zo kan).
Zijn er dames die zich hierin herkennen?
Het stomme is, de keren ik zwanger was (lang, lang geleden), nergens moeite mee. Alles schoon en netjes, altijd poetsen dat het een lieve lust was. Bij de laatste had de kraamverzorgster nog nooit zo'n schoon huis gezien. Na de laatste zwangerschap is het met mijn huishouden nooit meer goed gekomen....
(natuurlijk poets ik wel, maar alleen als het echt niet meer zo kan).
Zijn er dames die zich hierin herkennen?
woensdag 15 september 2010 om 20:21
klik hier en als je je aanmeldt krijg je iedere dag een mailtje met 1 ding die je die dag moet doen toegestuurd. Zijn makkelijk behapbare dingen die minder dan een kwartier kosten. Meestal maar 5 minuten.
Ik zeg niet dat je het daarmee redt maar kan je wel helpen om overal een keer te komen. (in huis dan hè )
Ik zeg niet dat je het daarmee redt maar kan je wel helpen om overal een keer te komen. (in huis dan hè )
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
woensdag 15 september 2010 om 20:28
Zet je huis te koop, dat helpt hier fantastisch. Ik heb de smaak nu echt te pakken (en ik denk ook echt dat ik het zo wil houden, het is zoveel leuker in een schoon en opgeruimd huis, althans in mijn ogen). Bij iedere bezichtiging (en dat zijn er veel) is het weer keurig en tussendoor wordt het ook geen puinhoop.
woensdag 15 september 2010 om 20:31
Als het financieel kan dan gewoon een hulp nemen. Scheelt een hoop stress en je huis is altijd spic en span. Heerlijk! Ik kan niet meer zonder. Ik ga heel graag werken en doe dat regelmatig (veel) meer dan 40 uur per week. En dan ga ik echt NIET 's avonds of in het weekend nog soppen en stofzuigen en zo. Bovendien, wij wonen op een oppervlakte van zeker 3 keer een ruime 1-gezinswoning. No f*cking way dat ik dat allemaal in mijn eentje ga schoonhouden. Want van vriend hoef ik niks te verwachten, die weet niet eens waar hij de stofzuiger kan vinden. Maar dat geeft niet hoor, ik doe net zo weinig dus. Het enige dat wij doen is koken (ik) en de vaatwasser in- en uitpakken (samen).
Ik zeg dus als je het geld kunt missen: hulp inhuren. Als je één keer een goede hulp in je huis gehad hebt wil je haar nooit meer kwijt.
Ik zeg dus als je het geld kunt missen: hulp inhuren. Als je één keer een goede hulp in je huis gehad hebt wil je haar nooit meer kwijt.
woensdag 15 september 2010 om 22:41
quote:Banba schreef op 15 september 2010 @ 22:19:
@jas; die Flylady is een tiran. Ik heb me er al eens aangemeld, maar kreeg niet één, maar soms wel meer dan 10 mailtjes per dag. Ik werd helemaal overspannen van dat wijf en haar shiny-sink-terrorIk ook! Verschrikkelijk! Ik gebruik nu het boek `aan de slag met de huishoudcoach´, en ik moet zeggen het gaat redelijk. Het is met veel humor geschreven en je loopt niet meteen 700 mails achter als je een weekje te lui druk bent om wat te doen.
@jas; die Flylady is een tiran. Ik heb me er al eens aangemeld, maar kreeg niet één, maar soms wel meer dan 10 mailtjes per dag. Ik werd helemaal overspannen van dat wijf en haar shiny-sink-terrorIk ook! Verschrikkelijk! Ik gebruik nu het boek `aan de slag met de huishoudcoach´, en ik moet zeggen het gaat redelijk. Het is met veel humor geschreven en je loopt niet meteen 700 mails achter als je een weekje te lui druk bent om wat te doen.
donderdag 16 september 2010 om 10:47
Cemby, ik ben er ook zo 1, sinds mijn jongste loopt en vaak een blok aan mijn been is en zeurt en driftbuien heeft als ik bezig ben, dan heb ik niet de puf om door te gaan. Waarom gaan we elkaar niet helpen? Zullen we een soort van netwerk maken van Viva forummers die dicht bij elkaar wonen en dan gewoon gezellig samen elkaars huis doorgaan met opruimen en poetsen? Bijvoorbeeld ik kom 4 uurtjes bij jou, en jij komt 4 uurtjes bij mij. Als je een afspraak hebt staan heb je gelijk een stok achter de deur en met zijn 2en is het ook nog veel gezelliger! Wie lijkt dit ook een goed idee? Ik wil wel een poetsmaatje, ik woon in de buurt van Arnhem.
donderdag 16 september 2010 om 11:56
neem een hulp. ruim iedere dag 10 minuten op. laat kinderen eigen speelgoed/rotzooi opruimen. zoiets dus.. hier werkt het heel behoorlijk.
ik ben nu ook thuis want bevallingsverlof. ik moet dus nog wennen aan de extra was van spruit nr. 2. nu draait echt iedere dag de wasmachine en vouw en ruim ik de was om de dag op, als baby slaapt. hoe het allemaal moet als ik sgtraks weer werk...geen idee.
ik ben nu ook thuis want bevallingsverlof. ik moet dus nog wennen aan de extra was van spruit nr. 2. nu draait echt iedere dag de wasmachine en vouw en ruim ik de was om de dag op, als baby slaapt. hoe het allemaal moet als ik sgtraks weer werk...geen idee.

donderdag 16 september 2010 om 12:03
quote:Donut schreef op 16 september 2010 @ 11:52:
Ik geef de schuld aan het Vivaforum.. Ik zit namelijk liever lekker nutteloos mee te lezen dan dat ik de was vouw, strijk, wc schoonmaak, afwasmachine uitruim of het aanrecht opruim...Nee hoor, want voordat ik internet had, was mijn huishouden ook een zooitje. Ik leg de schuld daar waar hij hoort: bij mijn huisgenoten (ook wel als gezin aan te duiden).
Ik geef de schuld aan het Vivaforum.. Ik zit namelijk liever lekker nutteloos mee te lezen dan dat ik de was vouw, strijk, wc schoonmaak, afwasmachine uitruim of het aanrecht opruim...Nee hoor, want voordat ik internet had, was mijn huishouden ook een zooitje. Ik leg de schuld daar waar hij hoort: bij mijn huisgenoten (ook wel als gezin aan te duiden).
donderdag 16 september 2010 om 12:36
quote:Banba schreef op 15 september 2010 @ 22:19:
@jas; die Flylady is een tiran. Ik heb me er al eens aangemeld, maar kreeg niet één, maar soms wel meer dan 10 mailtjes per dag. Ik werd helemaal overspannen van dat wijf en haar shiny-sink-terror
Dat kun je instellen dat je er maar 1 per dag krijgt. Ik lees verder helemaal niks, alleen de opdracht voor die dag. 1x per week krijg je een preview voor de komende week dus je kunt ook alleen die lezen.
Rest doe ik niks mee, ook niet met de shinysinkterror, ook niet met de avond en ochtendroutines. Anders kun je inderdaad makkelijk knettergek worden.
@jas; die Flylady is een tiran. Ik heb me er al eens aangemeld, maar kreeg niet één, maar soms wel meer dan 10 mailtjes per dag. Ik werd helemaal overspannen van dat wijf en haar shiny-sink-terror
Dat kun je instellen dat je er maar 1 per dag krijgt. Ik lees verder helemaal niks, alleen de opdracht voor die dag. 1x per week krijg je een preview voor de komende week dus je kunt ook alleen die lezen.
Rest doe ik niks mee, ook niet met de shinysinkterror, ook niet met de avond en ochtendroutines. Anders kun je inderdaad makkelijk knettergek worden.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.

donderdag 16 september 2010 om 13:20
quote:kreeft77 schreef op 16 september 2010 @ 12:00:
en inderdaad, strijken is echt nutteloos.
ik koop veel met ruitjes, streepjes, bloemetjes, printjes, etc. dan zie je bijna geen kreukels, dus dan is strijken niet eens nodig! verder: strak ophangen.
(voor de rest durf ik hier niet meer te komen, want ik stofzuig elke dag ons appartement)
en inderdaad, strijken is echt nutteloos.
ik koop veel met ruitjes, streepjes, bloemetjes, printjes, etc. dan zie je bijna geen kreukels, dus dan is strijken niet eens nodig! verder: strak ophangen.
(voor de rest durf ik hier niet meer te komen, want ik stofzuig elke dag ons appartement)

donderdag 16 september 2010 om 20:03
ouwe, ik doe dat met een vriendin. Zij is heeeeel erg netjes in het huishouden maar een ramp in papier- en regel zaken. Eens in de week gaan we bij elkaar klussen, zij gaat als een bezetene door mn huis (vooral deuren, achter verwarming dat soort klusjes vind ze leuk) en ik regel haar papier werk, invullen van belasting, financieel huishoud boekjes enz.
werkt prima!
werkt prima!
maandag 20 september 2010 om 13:29
quote:Frenkie schreef op 20 september 2010 @ 13:23:
Ik zeg: neem een huishoudster/glazenwasser. Kost geen drol (voor 2 uurtjes/week kost je ong ¤25,-) glazenwasser 1x per maand voor ¤15,- en je zit een stuk fijner in je huis. Dat is tegenwoordig geen luxe meer maar meer een standaard...
Ik wist al dat ik niet standaard ben maar ik vind dat echt wel een luxe hoor.
En met mij vele, vele mensen.
Hier dus ook een chaoshuishouden.
Zit nu te forummen naast een bult wasgoed dat zichzelf niet opvouwt en naar de vloer kijken durf ik niet eens
Ik ga maar eens aan de slag geloof ik.
Ik zeg: neem een huishoudster/glazenwasser. Kost geen drol (voor 2 uurtjes/week kost je ong ¤25,-) glazenwasser 1x per maand voor ¤15,- en je zit een stuk fijner in je huis. Dat is tegenwoordig geen luxe meer maar meer een standaard...
Hier dus ook een chaoshuishouden.
Zit nu te forummen naast een bult wasgoed dat zichzelf niet opvouwt en naar de vloer kijken durf ik niet eens
Ik ga maar eens aan de slag geloof ik.

maandag 20 september 2010 om 13:29
Hier nog zo een. Ben vanochtend begonnen aan grote schoonmaak maar zit dus nu alweer 2 uur te forummen.
Ik ben heel slordig, chaotisch en écht schoon is het altijd maar 2 dagen dan laat ik alles weer waaien.
Máárr...ik hou helemaal niet van rommel! En ik vind het heerlijk als alles schoon en opgeruimd is!
Dus ik geef het niet op, en het gaat heel langzaam de goede kant op ( aanschaf van vaatwasser was een flinke zet in de goede richting )
Ik ben heel slordig, chaotisch en écht schoon is het altijd maar 2 dagen dan laat ik alles weer waaien.
Máárr...ik hou helemaal niet van rommel! En ik vind het heerlijk als alles schoon en opgeruimd is!
Dus ik geef het niet op, en het gaat heel langzaam de goede kant op ( aanschaf van vaatwasser was een flinke zet in de goede richting )
maandag 20 september 2010 om 13:38
Gelukkig, ben niet de enige....al lijkt dat soms wel zo. Ik ben iemand van alles of niets. Dus of alles netjes en opgeruimd, of een chaos. Papieren die al maanden wachten om netjes in de ortner opgeruimd te mogen worden, foto's van onze jongste die al 2 jaar ingeplakt moeten worden. Zolder die al tijden opgeruimd moet worden. Het scheelt bij mij wel dat als ik ongesteld moet worden ik vreselijk onrustig word en ik dan ook zin heb om alles aan te pakken. Maar de rest van tijd....strijk stapelt zich zo erg op dat ik dan echt 3 uur aan het strijken ben...
Maar eerlijk gezegd boeit het me niet zo. Was vroeger vreselijk perfectionistisch, toen een burnout gehad. Sindsdien en met 2 kleine kinderen, heb ik altijd veel belangrijker dingen te doen. Ga liever een op mijn vrije ochtend iets leuks met de kids doen dan strijken. Bovendien hebben we nu ook een hulp, geeft ook rust als er in ieder geval 1 keer per week alles goed gedaan wordt.
Maar eerlijk gezegd boeit het me niet zo. Was vroeger vreselijk perfectionistisch, toen een burnout gehad. Sindsdien en met 2 kleine kinderen, heb ik altijd veel belangrijker dingen te doen. Ga liever een op mijn vrije ochtend iets leuks met de kids doen dan strijken. Bovendien hebben we nu ook een hulp, geeft ook rust als er in ieder geval 1 keer per week alles goed gedaan wordt.

maandag 20 september 2010 om 14:03
quote:BadAss schreef op 20 september 2010 @ 13:29:
[...]
.Ach ja, toen ik nog een flatje huurde kwam de glazenwasser ook langs, maar dat zat gewoon bij je servicekosten in (en 5 hoog zelf lappen is zo lastig).
Nu doe ik het zelf maar weer Nu doe ik het gewoon eens per 2 jaar.
[...]
.Ach ja, toen ik nog een flatje huurde kwam de glazenwasser ook langs, maar dat zat gewoon bij je servicekosten in (en 5 hoog zelf lappen is zo lastig).
Nu doe ik het zelf maar weer Nu doe ik het gewoon eens per 2 jaar.